Αποστολή Skoda: Είδαμε τα 6 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ετοιμάζει
Ταξιδεύουμε στην Πράγα για να δούμε από κοντά τα μικρά, μεγάλα, SUV και συμβατικά μοντέλα που ετοιμάζει η τσέχικη μάρκα για το άμεσο μέλλον.
- -
- -
Με γοργούς ρυθμούς φαίνεται να κινείται η Skoda προς την ηλεκτροκίνηση, χωρίς να ξεχνά όμως και το ήδη υπάρχον κοινό της που δηλώνει φαν των πιο παραδοσιακών θερμικών και υβριδικών συνόλων. Αυτές είναι οι πρώτες σκέψεις που μας έρχονται σκεπτόμενοι την επίσκεψη μας στα κεντρικά της εταιρείας στην Πράγα της Τσεχίας, στα πλαίσια του event Let’s explore 2.0.
Εκεί είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μία πρώτη γεύση από το τι επιφυλάσσει το άμεσο αλλά και όχι μόνο μέλλον για την τσεχικής καταγωγής μάρκα. Συνοπτικά, το πλάνο να περιλαμβάνει ανανεώσεις και νέες γενιές μελών της ήδη υπάρχουσας γκάμας αλλά και την παρουσίαση τεσσάρων ολοκαίνουργιων ηλεκτρικών μοντέλων που θα αποτελέσουν αυτοκίνητα-κλειδιά για την επιτυχημένη μετάβαση στην πλήρως ηλεκτρική εποχή και θα έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά μέχρι το 2026.
Τα 6 ηλεκτρικά που θα πλαισιώσουν την γκάμα μέχρι το 2026
Η τσέχικη μάρκα σκοπεύει να έχει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο ηλεκτρικών μοντέλων σε τέσσερα χρόνια, προσφέροντας κατάλληλο όχημα για κάθε πελάτη. Εκτός από το Skoda Enyaq και το Enyaq Coupe, που πρόκειται να ανανεωθούν το 2025 σύμφωνα με τη νέα σχεδιαστική γλώσσα Modern Solid, η εταιρεία σχεδιάζει να παρουσιάσει τέσσερα νέα ηλεκτρικά οχήματα: ένα «Small» ως βασικό ηλεκτρικό SUV, ένα «Compact», το οποίο θα ονομάζεται επίσημα Elroq (αντίστοιχου μεγέθους με το Karoq, εξ ου και το όνομα), ένα μοντέλο «Combi» και ένα «Space», η έκδοση παραγωγής του concept Vision 7S. Η Skoda θα έχει επενδύσει συνολικά 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ στην ηλεκτροκίνηση έως το 2027.
Ας πάρουμε όμως τα 6 μοντέλα με την σειρά:
Το 2024, το πρώτο επερχόμενο όχημα BEV θα είναι το "Compact", το οποίο θα ονομάζεται επίσημα Elroq. Με μήκος περίπου 4,50 μέτρα και παρόμοιο συνδυασμό διαστάσεων και ευρύχωρου εσωτερικού, το Elroq θα είναι ο αμιγώς ηλεκτρικός διάδοχος του Skoda Karoq.
Διαβάστε εδώ την δοκιμή του ανανεωμένου Skoda Karoq
Στην συνέχεια, το 2025, θα φέρει όχι ένα, αλλά τρία νέα ηλεκτρικά μοντέλα για την Skoda. Τα πρώτα δύο θα είναι τα ανανεωμένα Enyaq και Enyaq Coupe που θα υιοθετήσουν τη νέα γλώσσα σχεδιασμού Modern Solid που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Vision 7S, ενώ την τριάδα θα κλείσει το μικρό SUV με τον προσωρινό τίτλο «Small». Πρόκειται για ένα μικρό προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο και θα παράγεται σε εργοστάσιο του Volkswagen Group στην Ισπανία και υπολογίζεται πως θα κοστίζει περίπου 25.000 €. Με μήκος περίπου 4,10 μέτρα, θα είναι σε θέση να προσφέρει παρόμοια χωρητικότητα αποσκευών με το κατά μία κατηγορία μεγαλύτερο Scala.
Τέλος, το 2026 θα έχουμε την άφιξη και των τελευταίων δύο νέων ηλεκτρικών, τα οποία μάλιστα θα παίξουν και καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία της νέας ευρύτερης ηλεκτρικής γκάμας της τσέχικης μάρκας. Αρχικά, το "Combi" μήκους 4,7 μέτρων θα είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό station wagon, μεταφέροντας τα δυνατά σημεία αυτού του ιδιαίτερα δημοφιλούς και επιτυχημένου αμαξώματος της Skoda στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Το «Combi» estate BEV μάλιστα να προσθέσουμε πως εκτός του ότι αποτελούσε την πιο εντυπωσιακή σιλουέτα μεταξύ των 6 νέων μοντέλων που είδαμε σε μορφή πηλού, είναι -μαζί με το μικρότερο της παρέας «Small»- τα δύο αγαπημένα και του Chief Designer της μάρκας, Oliver Stefani, όπως μας εκμυστηρεύτηκε ο ίδιος σε μία σύντομη συζήτηση που είχαμε μαζί του κατά την διάρκεια του event.
Συνεχίζοντας όμως με την νέα ηλεκτρική γκάμα, τελευταίο έμεινε και το μοντέλο που θα αναλάβει τον ρόλο της ναυαρχίδας, το οποίο φέρει την ονομασία «Space». Θα είναι το μεγαλύτερο από τα μελλοντικά BEV της Skoda με μήκος που φτάνει τα 4,9 μέτρα και θα αποτελεί την έκδοση παραγωγής του concept Vision 7S που πρωτοείδαμε πέρυσι.
Όσον αφορά τώρα την ήδη υπάρχουσα γκάμα με τα σύνολα εσωτερικής καύσης αλλά και τα υβριδικά, οι Τσέχοι δείχνουν πως δεν σκοπεύουν να παρατήσουν τόσο εύκολα το πιστό τους κοινό που τους προτίμησε και τους εμπιστεύθηκε μέσω αυτών των μοντέλων. Γι’ αυτό κιόλας στο χρονοδιάγραμμα που παρουσίασαν υπάρχουν και σημαντικά νέα για μοντέλα όπως οι SUV και sedan ναυαρχίδες, Kodiaq και Superb αντίστοιχα, τα οποία ετοιμάζονται να περάσουν σε νέα γενιά το ερχόμενο φθινόπωρο. Θα χρησιμοποιούν εξελιγμένους και αποδοτικούς κινητήρες βενζίνης, πετρελαίου αλλά και υβριδικά σύνολα mild και plug-in hybrid τεχνολογίας. Το Superb σύμφωνα με την Skoda θα διατίθεται μάλιστα τόσο σε sedan αλλά και σε station wagon μορφή.
Με νέα σχεδιαστική ταυτότητα και σήμα
Η Skoda κατοχυρώνει τη μετάβαση της στην ηλεκτρική κινητικότητα με μια νέα σχεδιαστική γλώσσα για τα επερχόμενα ηλεκτρικά μοντέλα της. Ονομάζεται Modern Solid, και σύμφωνα με τους δημιουργούς της συνδυάζει στιβαρότητα, λειτουργικότητα και αυθεντικότητα για να σμιλεύσει οχήματα που ενσωματώνουν τη σύγχρονη απλότητα, την απολαυστική πρακτικότητα και την αυθεντική σχεδίαση. Το επταθέσιο Vision 7S αποτελεί προεπισκόπηση συγκεκριμένων εξωτερικών και εσωτερικών σχεδιαστικών στοιχείων των μελλοντικών αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων της Skoda.
Η μελλοντική μινιμαλιστική και λειτουργική εξωτερική σχεδίαση μεταφέρει μια αίσθηση ασφάλειας και δύναμης. Επιπλέον, τα επερχόμενα μοντέλα μηδενικών ρύπων θα είναι ακόμη πιο αεροδυναμικά αεροδυναμικά -ένας τομέας στον οποίο έχει αριστεύσει η τσέχικη μάρκα- για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης των οχημάτων. Αυτό εξοικονομεί ενέργεια και αυξάνει την αυτονομία. Στο εσωτερικό, η νέα σχεδιαστική γλώσσα προσφέρει ευρύχωρα, μοντέρνα σχέδια που χαρακτηρίζονται από εξαιρετική λειτουργικότητα και διαισθητικά χειριστήρια.
Ακόμη και πριν από την ενσωμάτωση της παραπάνω φιλοσοφίας όμως, η Skoda έχει ήδη ετοιμάσει την νέα εταιρική ταυτότητα η οποία θα ντύνει όλα της τα μοντέλα από τα τέλη του έτους περίπου. Πρόκειται για τα νέα σήματα, τόσο το εμπρός στρογγυλό το οποίο πλέον περνά στις δύο διαστάσεις, αλλά και για την πλήρη ονομασία της μάρκας στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου που πλέον υιοθετεί μία πιο minimal και μοντέρνα γραμματοσειρά.
Με έμφαση στη βιωσιμότητα
Η Skoda, εκτός από τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας, εστιάζει και στην ενίσχυση της βιωσιμότητας στην παραγωγή οχημάτων και στις εφοδιαστικές της αλυσίδες. Αυτό περιλαμβάνει δέσμευση για χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις εγκαταστάσεις της, εστίαση σε ανακυκλώσιμα υλικά και συνεπή ανακύκλωση μπαταριών υψηλής τάσης από ηλεκτρικά οχήματα. Το concept Vision 7S, στο οποίο βασίζεται το γλυπτό «Space», έχει θέσει την κατεύθυνση για τη χρήση υλικών στις μελλοντικές γενιές οχημάτων.
Ακόμη και σήμερα, η παραγωγή των πάνελ κάτω από το αμάξωμα για ένα αυτοκίνητο όπως το Enyaq iV περιλαμβάνει 13 κιλά ανακυκλωμένου πλαστικού τα οποία προέρχονται από παλιά περιβλήματα μπαταριών και προφυλακτήρες. Το concept Vision 7S να πούμε πως δίνει μια πολύ συγκεκριμένη προεπισκόπηση του τρόπου με τον οποίο τα ανακυκλωμένα υλικά μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν στο εσωτερικό μελλοντικών οχημάτων.
Η εστίαση της Skoda όμως στη βιωσιμότητα εκτείνεται και πέρα από τις εγκαταστάσεις παραγωγής της ίδιας της μάρκας. Η εταιρεία προωθεί αυτή την ιδέα σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής. Αυτό περιλαμβάνει την επιλογή βιώσιμων πρώτων υλών καθώς και τη μόχλευση βιώσιμων μεθόδων παραγωγής σε εργοστάσια προμηθευτών. Η εταιρεία εφαρμόζει τις αρχές της κυκλικής οικονομίας όπου είναι δυνατόν.
Να κλείσουμε με το ότι μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, η τσέχικη μάρκα θα λειτουργεί τα τρία εργοστάσιά της στην πατρίδα της με μηδενικές εκπομπές ως προς τον άνθρακα και ως εκ τούτου έχει δεσμευτεί να χρησιμοποιεί μόνο ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Το εργοστάσιο Vrchlabí (για κιβώτια ταχυτήτων DSG) είναι ουδέτερο σε εκπομπές CO2 από το 2020. Τα εργοστάσια σε Mlada Boleslav και Kvasiny θα ακολουθήσουν σύντομα. Το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στις εγκαταστάσεις της Τσεχίας ήταν περίπου 35% το 2022.