Porsche 2000-2010: Το χτίσιμο μιας αυτοκρατορίας
Η Porsche έκανε… θραύση στη δεκαετία των 00s. Δούλεψε, τόλμησε και τελικά, πέτυχε, δημιουργώντας την πληρέστερη γκάμα στην ιστορία της!
- -
- -
Το ρίσκο είναι μια σημαντική προϋπόθεση της επιτυχίας. Η Porsche κατάλαβε πολύ γρήγορα ότι θα έπρεπε να αλλάξει τις προτεραιότητές της για να πάρει τη θέση που ήθελε στην αγορά, οπότε δούλεψε πάνω σε νέες ιδέες που θα έφερναν περισσότερα χρήματα στα ταμεία της. Τι καλύτερο από ένα εμπορικό μοντέλο που δεν θα στόχευε αποκλειστικά στο παραδοσιακό, σπορ κοινό της αυτοκίνησης;
Φυσικά, δεν θα εγκατέλειπε τις «ειδικές» κατασκευές και το αγωνιστικό πνεύμα. Απλώς θα χρησιμοποιούσε το μαζικό προϊόν για να λύσει τα όποια οικονομικά ζητήματα, κίνηση που θα της επέτρεπε να εστιάσει στα ανόθευτα σπορ μοντέλα. Ωστόσο, μια εταιρεία σαν την Porsche δεν γίνεται να φτιάξει ένα «απλό» αυτοκίνητο. Θα πρέπει να έχει το DNA της μάρκας, μια ισορροπία ανάμεσα στην πολυτέλεια και τη σπορ συμπεριφορά. Δύσκολη εξίσωση; Ίσως όχι και τόσο…
Και εγένετο… Cayenne!
Πολύ πριν τα SUV γίνουν μόδα, η Porsche έπιασε στον ύπνο τους περισσότερους κατασκευαστές με την παρουσίαση του Cayenne. Στις αρχές του 2000, τα SUV είχαν ακόμη την έννοια των off-roaders, όσο «εξευγενισμένα» κι αν ήταν, οπότε η ιδέα ενός… τζιπ με τα σήματα της Porsche, ίσως να έμοιαζε με πρωταπριλιάτικο αστείο. Τα γέλια όμως, κόπηκαν γρήγορα. Το Cayenne ήταν ένα μοναδικό αυτοκίνητο στην εποχή του, το οποίο είχε εξαιρετική οδική συμπεριφορά στο δρόμο, με σπορ στοιχεία ενσωματωμένα στην SUV φιλοσοφία του. Ταυτόχρονα είχε πραγματικές εκτός δρόμου ικανότητες με «αργά» στο κιβώτιο ταχυτήτων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα διαφορικά και αερανάρτηση που αυξομείωνε την απόσταση από το έδαφος, ανάλογα με τις ανάγκες.
Κάτω από το εμπρός καπό πήρε θέση ο εξακύλινδρος VR6 του ομίλου Volkswagen στα 3.2 λίτρα, με απόδοση στους 250 ίππους και 310 Nm ροπή. Η πλειονότητα των πωλήσεων όμως συγκεντρώθηκε στις V8 εκδοχές. Ένα σύνολο των 4.5 λίτρων, ατμοσφαιρικό ή turbo, κινούσε τις εκδόσεις Cayenne S και Cayenne Turbo, αντίστοιχα. Η ισχύς ήταν στους 340 ίππους για την «απλή» εκδοχή και στους 450 ίππους για την υπερτροφοδοτούμενη, δίνοντας… φτερά στο Cayenne, ειδικά για τα δεδομένα της εποχής. Ενδεικτικά, τα 0-100 km/h ήταν υπόθεση μόλις 5,6 δευτερολέπτων για το Cayenne Turbo, με τελική ταχύτητα που έφτανε τα 266 km/h. Αργότερα γνωρίσαμε και το Cayenne Turbo S με τον ίδιο κινητήρα, αλλά 520 ίππους, 0-100 km/h σε 5,2 sec και τελική 270 km/h. «Τζιπ» είπατε;
Το 2007, η Porsche πήρε το Cayenne, το ξαναέβαλε στο σχεδιαστήριο και από εκεί βγήκε με ανανεωμένη εμφάνιση τόσο στο εμπρός, όσο και στο πίσω τμήμα του. Διάφορες βελτιώσεις έγιναν σε όλους τους τομείς, όπως και στους κινητήρες. Ο βασικός VR6 ανέβηκε στα 3.6 λίτρα κυβισμού και στους 290 ίππους, προσφέροντας σαφώς καλύτερες επιδόσεις από τον προκάτοχό του. Επίσης οι V8 των 4.5 λίτρων αντικαταστάθηκαν από ένα σύνολο 4.8 λίτρων, σε ατμοσφαιρικές αλλά και turbo εκδοχές. Το Cayenne S πλέον είχε 385 ίππους και το Cayenne Turbo 500 ίππους. Ανάμεσα ήρθε και «έκατσε» η νέα έκδοση GTS με 405 ίππους, ενώ στην κορυφή, το Cayenne Turbo S πλέον είχε 550 ίππους και 750 Nm ροπή! Με 0-100 km/h σε 4,8 δευτερόλεπτα και 280 km/h τελική, έπαιζε πραγματικά χωρίς αντίπαλο… Μέχρι να αντικατασταθεί από τη δεύτερη γενιά το 2010, το πρώτο Cayenne (955) πούλησε περισσότερες από 275.000 μονάδες σε όλο τον κόσμο.
Ωδή στον πολύστροφο V10!
Η έκθεση αυτοκινήτου της Γενεύης το 2003, φιλοξένησε μια εκπληκτική παρουσίαση: αυτή της Porsche Carrera GT. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα δημιουργήματα της μάρκας, ένα φανταστικό supercar που πρεσβεύει την πραγματικά ανόθευτη εμπειρία οδήγησης. Δίχως ηλεκτρονικά συστήματα, αλλά με ωμή δύναμη να φτάνει στους πίσω τροχούς, απευθυνόταν μόνο σε εκείνους που γνώριζαν πολύ καλά τι κάνουν. Η Porsche Carrera GT είχε στο κέντρο της έναν ατμοσφαιρικό V10 κινητήρα με 612 ίππους που προήλθε κατευθείαν από τους αγώνες. Πρόκειται για το σύνολο που εξελίχθηκε για αγωνιστικό του Le Mans, με μοναδική παρέμβαση στην εξαγωγή, για να πληροί τις -όχι και τόσο αυστηρές, τότε- προδιαγραφές ρύπων και ήχου.
Η ισχύς έφτανε στους πίσω τροχούς από ένα χειροκίνητο κιβώτιο και οι επιδόσεις προκαλούσαν ζάλη: 0-100 km/h σε 3,9 sec, 0-200 km/h σε 9,9 sec και τελική ταχύτητα 330 km/h. 20 χρόνια πριν! Το πλαίσιο ήταν κατασκευασμένο εξολοκλήρου από ανθρακόνημα και το αεροδυναμικό πακέτο που τη συνόδευε, εξασφάλιζε την απαραίτητη κάθετη δύναμη στις υψηλές ταχύτητες. Επίσης, υπήρχε και ενεργή αεροτομή πίσω που εμφανιζόταν στα 120 km/h, ωστόσο ο οδηγός μπορεί να την ενεργοποιήσει όποτε θέλει με το πάτημα ενός κουμπιού. Συνολικά, φτιάχτηκαν 1.270 μονάδες της Carrera GT, ένα αυτοκίνητο που συναρπάζει ακόμη και σήμερα με τις προδιαγραφές και βέβαια, τον καθηλωτικό ήχο του.
Επέκταση προς κάθε κατεύθυνση
Ύστερα από το πρώτο βήμα που έγινε με το Cayenne, η Porsche αποφάσισε να προσθέσει ακόμη περισσότερες επιλογές στην γκάμα. Η Boxsterυπήρχε ήδη, όμως έπρεπε να ανανεωθεί. Έτσι, η δεύτερη γενιά του μοντέλου (987) ανέλαβε δράση. Αισθητικά, ωρίμασε και έφτασε πιο κοντά στα πιο σύγχρονα πρότυπα της φίρμας. Ο εξακύλινδρος boxer των 2.7 λίτρων είχε 240 ίππους, ενώ για την Boxster S, το μοτέρ των 3.2 λίτρων απέδιδε 280 ίππους. Μετά το 2007, η Boxster S κέρδισε έναν νέο κινητήρα 3.4 λίτρων με 295 ίππους.
Ωστόσο, μαζί με τη δεύτερη γενιά της Boxster, παρουσιάστηκε και η Cayman. Ήταν η «κλειστή» (coupe) εκδοχή της, οπότε χρησιμοποιούσε τα ίδια μηχανικά μέρη, ενώ ήταν ελαφρώς φθηνότερη. Με την Cayman ο ορισμός της προσιτής, άκρως σπορ και γρήγορης Porsche απέκτησε άλλη διάσταση και φυσικά, δεν άργησε να αποκτήσει φανατικούς οπαδούς. Το 2009 και τα δύο αυτοκίνητα υποβλήθηκαν σε facelift, με μεγαλύτερο κέρδος στο… κιβώτιο. Πλέον, το προαιρετικό αυτόματο κιβώτιο δεν ήταν το Tiptronic, αλλά το ολοκαίνουργιο σασμάν διπλού συμπλέκτη, το PDK!
Προς το τέλος της δεκαετίας και πιο συγκεκριμένα, το 2009, η Porsche μας επιφύλασσε ακόμη μια έκπληξη. Την εντυπωσιακή Panamera! Θέλοντας να μπει στις premium τάξεις των κλασικών τετράθυρων, παρουσίασε τη δική της λιμουζίνα, όχι όμως με τη… βαρετή έννοια του όρου. Με σπορ χαρακτηριστικά όπως κάθε Porsche, η Panamera συνδύαζε μοναδικά τις επιδόσεις με την πολυτέλεια και την άνεση. Είναι χαρακτηριστικό, ότι η κορυφαία Panamera Turbo S είχε V8 κινητήρα 4.8 λίτρων με δύο turbo, 550 ίππους, 306 km/h τελική ταχύτητα και 0-100 km/h σε 3,3 sec!
Ωρίμανση για την 911
Το millennium βρήκε την Porsche 911 σε εξαιρετική… φόρμα. Η 996 είχε μόλις παρουσιαστεί, μαζί με τις ειδικές εκδόσεις GT3/GT3 RS. Η απίστευτη 911 Turbo, η πρώτη της υδρόψυκτης εποχής, κυκλοφόρησε ένα χρόνο μετά, έχοντας το εκπληκτικό μοτέρ του Hans Mezger. Για πρώτη φορά με δύο turbo, το επίπεδο εξακύλινδρο σύνολο των 3.6 λίτρων είχε απόδοση 420 ίππων ή 450 ίππων στην έκδοση Turbo S. Η μόνιμη τετρακίνηση ήταν στάνταρ, ενώ η τελική ταχύτητα ξεπερνούσε τα 305 km/h!
Το 2004, έφτασε η στιγμή που η 911 996 αποχώρησε από την παραγωγή και παρέδωσε τη σκυτάλη στην 911 997. Οι αλλαγές δεν ήταν τεράστιες, όμως η 997 ολοκλήρωσε ιδανικά τη νέα εποχή της 911, καθώς συνδύαζε όλες τις αρετές της 996, με μια σαφώς πιο σύγχρονη εικόνα. Η Porsche δεν συνέχισε τους πειραματισμούς και εγκατέλειψε τα φωτιστικά σώματα που έμοιαζαν με αυγό μάτι, επιστρέφοντας στους στρογγυλούς προβολείς. Παράλληλα, πολλές νέες τεχνολογίες ενσωματώθηκαν στην 911, όπως η ενεργή ανάρτηση PASM (Porsche Active Suspension Management).
H 911 Carrera είχε εξακύλινδρο επίπεδο κινητήρα 3.6 λίτρων με 325 ίππους και η ισχυρότερη 911 Carrera S, έναν αντίστοιχο, αλλά 3.8 λίτρων με 355 ίππους. Από την άλλη, η 911 Turbo είχε ως βάση το twin-turbo μοτέρ των 3.6 λίτρων από την 996, αλλά με διάφορες αλλαγές που ανέβαζαν την απόδοση στους 480 ίππους. Η οδική συμπεριφορά ήταν ακόμη πιο αναβαθμισμένη με το νέο σύστημα τετρακίνησης PTM (Porsche Traction Management) και οι επιδόσεις, όπως πάντα, κορυφαίες.
Το 2009 ακολούθησε facelift για την 911. Η νέα 997.2 βελτίωσε το μοντέλο σε όλα τα επίπεδα και έφερε περισσότερη ισχύ σε όλες τις εκδόσεις (345 ίπποι η Carrera, 385 ίπποι η Carrera S). Οι πιο αξιοσημείωτες αλλαγές ήταν ότι πλέον, η επιλογή με αυτόματο κιβώτιο δεν αφορούσε το Tiptronic αλλά το διπλοσύμπλεκτο PDK, ενώ η 911 Turbo είχε πλέον flat-six κινητήρα 3.8 λίτρων με 500 ίππους, βάζοντας τέλος στον κινητήρα του Hans Mezger. Το αποκορύφωμα του μοτέρ δια χειρός του Γερμανού τεχνικού από πλευράς απόδοσης, ήταν εκείνο που τοποθετήθηκε στην 911 GT2 RS. Με 620 ίππους και 700 Nm ροπή, είχε παρανοϊκές επιδόσεις και κίνηση μόνο στον πίσω άξονα.
Έγραψε ιστορία!
Το 2005, η Porsche με το νέο αγωνιστικό RS Spyder έλαβε συμμετοχή στο American Le Mans Series. Στην πρώτη εμφάνισή της, πήρε pole position, έκανε ρεκόρ γύρου και κέρδισε στην κατηγορία του. Το 2006 όμως, κατάφερε κάτι απίστευτο: νίκησε τον αγώνα, όχι μόνο στην κατηγορία του αλλά γενικότερα! Ήταν η πρώτη φορά για ένα αγωνιστικό της κλάσης LPM2 που κατάφερε κάτι τέτοιο, ενώ οι επιτυχίες συνεχίστηκαν μέσα στην ίδια σεζόν.
Νέες σύγχρονες εγκαταστάσεις στη Λειψία
Το 2000, η Porsche εγκαινίασε τις εγκαταστάσεις της στη Λειψία της Γερμανίας. Αρχικά, δημιουργήθηκε για τις ανάγκες παραγωγής του Cayenne, καθώς ο Wendelin Wiedeking, επικεφαλής της Porsche εκείνη την εποχή, ήθελε το μοντέλο να παράγεται στη Γερμανία. Θεωρούσε, ότι για αγορές όπως αυτή των ΗΠΑ, το Cayenne θα είχε πολύ μεγαλύτερη απήχηση αν φτιαχνόταν στην πατρίδα της Porsche, συγκριτικά με τη γραμμή παραγωγής στη Σλοβακία που έφτιαχνε το «δίδυμο» Volkswagen Touareg.
Στα χρόνια που έχουν μεσολαβήσει, οι εγκαταστάσεις της Λειψίας έχουν εκσυγχρονιστεί σημαντικά και πλέον, φιλοξενεί και το Porsche Experience Center Leipzig. Οι πελάτες μπορούν πλέον να παραλάβουν από εκεί το όχημά τους, να επισκεφθούν έκθεση ιστορικών οχημάτων που φιλοξενείται εκεί, να οδηγήσουν διάφορα μοντέλα της Porsche ή να περάσουν από μια απαιτητική off road διαδρομή.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το 2009, η Porsche δημιούργησε το Porsche Museum στη Στουτγάρδη, το οποίο φιλοξενεί περισσότερα από 80 εμβληματικά μοντέλα της εταιρείας, χρονολογίας από το 1948 έως σήμερα. Ανάμεσά τους είναι μοντέλα παραγωγής, επιτυχημένα αγωνιστικά, ακόμη και πρωτότυπα που παρουσίασε η Porsche. Είναι φανερό ότι μέσα στη δεκαετία των 00s, η Porsche γιγαντώθηκε. Επεκτάθηκε σε περισσότερες κατηγορίες, πέτυχε αξιοσημείωτα υψηλότερες πωλήσεις, έχτισε το brand της αξιοποιώντας την ιστορία της και είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει την επόμενη δεκαετία, μέσα στην οποία θα προχωρήσει σε ακόμη πιο σημαντικές αλλαγές!