Οι 10 απαγορευμένες διαφημίσεις αυτοκινήτων που δεν θα ξαναδείς ποτέ

Έξυπνες ιδέες που έθιξαν κάποιους, ή δεν θεωρήθηκαν όσο πολιτικά ορθές θα ήθελε τελικά η εταιρεία. Τις χάσαμε από την τηλεόραση, όμως τις βρίσκουμε ακόμα στο internet!

  • -
  • -

Μέσα στον απίστευτο ανταγωνισμό της αυτοκινητοβιομηχανίας και των διαφημιστικών εταιριών ανά τον κόσμο, έχουν προκύψει μερικές εκπληκτικές διαφημίσεις αλλά και κάποιες που ξεπέρασαν τα όρια. Ωστόσο μερικές μπορεί να ήταν πραγματικά προσβλητικές ή επικίνδυνες, γιατί προέβαλαν κακά πρότυπα, όμως άλλες ξεπερνούσαν απλώς την λεπτή γραμμή του «Πολιτικά ορθού» ή τα ηθικά όρια του υγειούς και ευγενούς ανταγωνισμού. Χάρη στην μέχρι σήμερα σχεδόν ανεξέλεγκτη λειτουργία του διαδικτύου, έχουμε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε αυτές τις απαγορευμένες διαφημίσεις και να διαμορφώσουμε την δική μας άποψη. 

Audi

Απαγορευμένη μεν, πανέξυπνη δε, είναι η εξαιρετικά μίνιμαλ διαφήμιση της Audi με τους κρίκους. Χωρίς ποτέ να δούμε κάποιο μοντέλο, αυτοκινήτου ή έστω πασαρέλας, χωρίς βαρύγδουπες λέξεις, επιβλητικές μουσικές ή στεντόρειες φωνές που αφηγούνται τις χάρες κάποιου αυτοκινήτου, αυτή η διαφήμιση ξεχωρίζει από την εκκωφαντική απλότητα της. Βλέπουμε μόνο το μήνυμα «Τι ζητάς από ένα αυτοκίνητο;» και μετά έναν σκούρο τοίχο με τέσσερα καρφιά. Ένα χέρι κρεμά στο πρώτο καρφί έναν κρίκο με ένα κλειδί αυτοκινήτου που γυρίζοντας το έχει πάνω το σήμα της Alfa Romeo και εμφανίζεται το μήνυμα «Σχεδιασμό;». Μετά κρεμά στο τελευταίο καρφί ένα κλειδί με το σήμα της Mercedes και εμφανίζεται το: «Άνεση;».

Στη συνέχεια με τον ίδιο τρόπο βλέπουμε το μήνυμα «Ασφάλεια;» ενώ το αντίστοιχο κλειδί είναι της μάρκας Volvo και το κλειδί με το σήμα της BMW ενώ το μήνυμα αφορά τον σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Στο τέλος, με μια κίνηση της κάμερας προς το πάνω μέρος, παύουμε να βλέπουμε τα κλειδιά, αλλά οι τέσσερις κρίκοι έχουν σχηματίσει το σήμα της Audi, ενώ στην οθόνη εμφανίζεται το ερώτημα «σε ένα αυτοκίνητο;». Έτσι η Audi, με ένα διαφημιστικό σποτ διάρκειας μόλις 26 δευτερολέπτων και πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής προσπάθησε να χτίσει το προφίλ της αποδομώντας  τέσσερις άλλες, μεγάλες μάρκες. Κάτι που σίγουρα δεν άρεσε στα τέσσερα εργοστάσια και οδήγησε στην απαγόρευση προβολής της συγκεκριμένης διαφήμισης. 

BMW M5

Μια απλή και φαινομενικά αθώα διαφήμιση για την BMW M5, «το ταχύτερο sedan αυτοκίνητο στον πλανήτη» όπως αναφέρεται στο τέλος, απαγορεύτηκε χωρίς ιδιαίτερα προφανείς λόγους. Ουσιαστικά, στο πρώτο μισό της διάρκειας της διαφήμισης δεν βλέπουμε την M5, αλλά ένα στενόμακρο μαύρο πρωτότυπο όχημα από αυτά που καταρρίπτουν τα ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά. Και αφού δούμε διάφορα πλάνα του αυτοκινήτου να σκίζει τον αέρα με εξωπραγματική ταχύτητα, κυρίως από μια κάμερα που κινείται εμπρός και δεξιά του, σταματά και εμφανίζεται ένας τύπος με φουλ αγωνιστική εξάρτηση να κοιτά τον φακό. Στο επόμενο πλάνο αποκαλύπτεται ότι η κάμερα είναι στερεωμένη στην εμπρός αριστερή πόρτα μιας BMW M5, υπονοώντας ότι το μοντέλο μπορεί να κινηθεί με την ταχύτητα ενός τέτοιου, εξειδικευμένου πρωτότυπου αυτοκινήτου.

Δείτε ακόμη: Το νησί που έχει περισσότερα Fiat Panda από κατοίκους!

Η διαφήμιση έχει γυριστεί στην περιοχή που γίνονται τέτοιου είδους δοκιμές και απόπειρες νέων ρεκόρ ταχύτητας, στο Bonneville Speedway (γνωστό και ως Bonneville Salt Flats Race Track). Πρόκειται για μια περιοχή στην Utah των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, κοντά στα σύνορα με την Πολιτεία της Nevada, που στην πραγματικότητα δεν είναι πίστα αλλά μια αχανής έκταση με απόλυτα επίπεδο χωμάτινο τερέν, κάτι που την κάνει ιδανική τοποθεσία εξ αιτίας της έκτασής της και της απουσίας σταθερών σημείων πιθανής πρόσκρουσης. Παρότι η M5 δεν προσέκρουσε πουθενά, την προβολή του σποτ της σταμάτησε μετά από απόφαση μιας αρμόδιας επιτροπής. 

Fiat 500 Abarth

Ως «πολύ σεξουαλικού περιεχομένου» απαγορεύτηκε η προβολή της διαφήμισης του Fiat 500 Abarth. Ουσιαστικά πρόκειται για μια φαντασίωση του πρωταγωνιστή, ενός νέου  άνδρα ο οποίος ενώ περπατά μέσα σε μια πόλη βλέπει κάτι που τον αφήνει εμβρόντητο. Στο αμέσως επόμενο πλάνο βλέπουμε μια πανέμορφη ψηλή Ιταλίδα με μαύρο-κόκκινο φόρεμα να έχει σκύψει και να φτιάχνει το λουράκι του παπουτσιού της. Μόλις η γυναίκα αντιλαμβάνεται τον τύπο που την κοιτά τον ρωτά εκνευρισμένη τί κοιτάει και πλησιάζοντας προς το μέρος του ενώ τον «στολίζει», καταλήγει να τον χαστουκίσει. Και ξαφνικά αλλάζει στάση, τον αρπάζει από τη γραβάτα, του μιλά αισθησιακά, παίζει με το αφρόγαλα του καφέ του, ενώ οι πιο παρατηρητικοί βλέπουν στο σβέρκο της ένα τατουάζ με τον σκορπιό της Abarth.

Ακολουθεί μια απότομη προσγείωση του πρωταγωνιστή στην πραγματικότητα, όπου συνειδητοποιεί ότι στη θέση της κοπέλας υπάρχει ένα παρκαρισμένο Fiat 500 Abarth στα χρώματα του φορέματος της φαντασίωσης του. Και όσο αυτός το κοιτά σαστισμένος, μια γυναικεία φωνή σε αγγλικά με ιταλική προφορά λέει ότι ποτέ δεν θα ξεχάσεις την πρώτη φορά που θα δεις το Fiat 500 Abarth. Ακολουθούν λίγα δυναμικά πλάνα του αυτοκινήτου να κινείται με ταχύτητα ενώ να ακούγεται ο βρυχηθμός του κινητήρα. Η έντονη προσέγγιση της γυναίκας και τα όσα ακολούθησαν δεν βρήκαν σύμφωνους όλους τους τηλεθεατές και τους υπεύθυνους για τις άδειες των διαφημίσεων με αποτέλεσμα σήμερα να μπορούμε να την παρακολουθήσουμε μόνο στο διαδίκτυο που τέτοιες απαγορεύσεις δεν ισχύουν, τουλάχιστον ακόμα. 

Hyundai Santa Fe

Η τότε νέα γενιά του Hyundai Santa Fe ενέπνευσε τους διαφημιστές να χρησιμοποιήσουν έναν μικρό μπόμπιρα, εκπρόσωπο της νέας γενιάς του ανθρώπινου είδους, ως πρωταγωνιστή της τηλεοπτικής διαφήμισης του μοντέλου. Το αποτέλεσμα έφερε μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα βραβεία, θετικά σχόλια για τα «χαριτωμένα παιδιά» αλλά και την απαγόρευση προβολής του στην Αυστραλία. Ο λόγος είναι σχεδόν προφανής, αφού παρουσιάζει το νήπιο να σκαρφαλώνει έξω από την κούνια του, να παίρνει τα κλειδιά του αυτοκινήτου, να βγαίνει από το σπίτι και να βολτάρει οδηγώντας το Santa Fe μέσα στην πόλη και σε επαρχιακούς δρόμους.

Δείτε ακόμη: ChatGPT - Πόσα γνωρίζει από αυτοκίνητα; 

Στην πορεία βρίσκει ένα κοριτσάκι που κάνει ωτο-στοπ, το παίρνει μαζί του πηγαίνουν για σερφ σε μια όμορφη παραλία. Τα πλάνα είναι πραγματικά χαριτωμένα, αλλά καταστρατηγούν κάθε έννοια οδικής ασφάλειας και ασφαλών μετακινήσεων ανηλίκων, κάτι που υπερίσχυσε της ομορφιάς της εικόνας των μικρών παιδιών. Δεν ήταν λίγοι όσοι ενοχλήθηκαν υποστηρίζοντας ότι η διαφήμιση παρουσιάζει ως φυσιολογικό το να παίρνουν τα παιδιά κρυφά το αυτοκίνητο, το να οδηγούν ανήλικα σε δημόσιους δρόμους και το να μεταφέρονται νήπια χωρίς το ειδικό παιδικό κάθισμα. Το σίγουρο είναι ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός όσων την είδαν, την θυμούνται ακόμα, μετά από περισσότερα από 15 χρόνια. Επομένως μάλλον ο σκοπός επετεύχθη. 

Jaguar F-Type

Δυναμική, με όμορφα πλάνα από εδάφους και αέρα, με ωραία γραφικά και τεράστια διάρκεια για τα δεδομένα της διαφήμισης, αυτή η προσπάθεια προώθησης της Jaguar F-Type δεν είχε καλή έκβαση. Τα πλάνα «ντύνονται» με εμβληματική μουσική και τη δυναμική φωνή ενός αφηγητή που αναφέρει την καινοτόμα τεχνολογία, την οδηγική εμπειρία, τη διαισθητική τεχνολογία, τα δυναμικά εμπρός φώτα που ευνοούν την οδήγηση το βράδυ, την ταχύτητα του συστήματος Adaptive Dynamics που αντιδρά 20 φορές ταχύτερα από το ανθρώπινο μάτι, αναλύοντας την ταχύτητα, τη γωνία του τιμονιού και τις κινήσεις του αμαξώματος 500 φορές το δευτερόλεπτο για να προσφέρει την καλύτερο δυνατό χειρισμό, τον σχεδιασμό του αυτοκινήτου και πολλά άλλα.

Την ίδια ώρα το μάτι μας κολλάει στην οθόνη που γεμίζει από εντυπωσιακά πλάνα σε φιδίσιους ορεινούς δρόμους και κομψά γραφικά που εμφανίζονται πάνω στην εικόνα. Μια εικόνα όμως που πολλές φορές παρουσιάζει το αυτοκίνητο να κρατά «αγωνιστικές γραμμές» εκμεταλλευόμενο όλο το πλάτος του δρόμου, κινούμενο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας ακόμα και μέσα σε τούνελ. Και ενώ προφανώς όταν έγινε το γύρισμα ο δρόμος ήταν κλειστός για πολλές ώρες, εκμηδενίζοντας οποιονδήποτε κίνδυνο, φήμες λένε ότι η καταγγελία ενός και μόνο τηλεθεατή για «ανεύθυνη οδήγηση» ήταν αρκετή ώστε να πάρει κόκκινη κάρτα αυτό το σχεδόν κινηματογραφικό δημιούργημα.

Land Rover Defender

Μια παραγωγή με κινηματογραφικά πρότυπα και πανέμορφα πλάνα έκανε η Land Rover για την προώθηση του νέου Defender. Δυστυχώς, η ίδια η πατρίδα της μάρκας απαγόρευσε την προβολή του διαφημιστικού κυρίως εξ αιτίας των πλάνων στο τέλος όπου τρία αυτοκίνητα παρκάρουν στην άκρη ενός γκρεμού, με τη βοήθεια του συστήματος υποβοήθησης της στάθμευσης και της κάμερας οπισθοπορείας. Αρχικά βλέπουμε τα τρία αυτοκίνητα να βγαίνουν σε κάποιο νησί από ένα φέρρυ, στα πρότυπα μιας απόβασης μέσα στη θάλασσα, να «σκαρφαλώνουν από τα βράχια στον παραθαλάσσιο δρόμο, να περνούν μέσα από μια πόλη, χωρίς καθόλου ανθρώπους και να φτάνουν σε μια ερημική έκταση. Εκεί σταματούν σε φανάρι για να περάσει ένα κοπάδι άγριων αλόγων, περνούν μέσα από ποτάμια, ανεβοκατεβαίνουν σε αμμόλοφους και τελικά παρκάρουν στην κόψη του βράχου που στέκει πολλά μέτρα πάνω από μια πεδιάδα.

Δείτε ακόμη: Γνωρίστε τα "μουλάρια" των Ράλλυ! 

Προφανώς γνωρίζοντας τις αντιδράσεις που μερικά πλάνα μπορεί να προκαλέσουν, οι υπεύθυνοι έχουν προσθέσει στο κάτω μέρος της οθόνης μηνύματα όπως ότι οι εκτός δρόμου σκηνές έχουν γυριστεί σε ιδιωτική περιοχή και με όλες τις απαραίτητες άδειες, ότι πρέπει πάντα να ελέγχουμε τη διαδρομή εντός νερού, ότι ορισμένες εκτός δρόμου διαδρομές απαιτούν ειδική εκπαίδευση και εμπειρία, ότι υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού και ζημιάς, να μην οδηγούμε πέρα από τις δυνατότητες μας κ.α. Παρόλα αυτά η διαφήμιση δεν πέρασε από την σκληρή επιτροπή που ελέγχει και εγκρίνει τέτοια διαφημιστικά σποτ στο Ηνωμένο Βασίλειο. Πάντως, χωρίς να επιβεβαιώνεται, έχει διαρρεύσει πώς τα παράπονα που έφτασαν στην επιτροπή ήταν μόλις δύο. 

Mercedes E-Class

Εύκολα καταλαβαίνει κανείς γιατί το διαφημιστικό σποτ της Mercedes E-Class προκάλεσε αντιδράσεις με αποτέλεσμα την απαγόρευση της προβολής του. Το σλόγκαν που έχει επιλέξει το Γερμανικό εργοστάσιο είναι «Η ομορφιά δεν είναι τίποτα χωρίς εξυπνάδα». Και ως εδώ οι περισσότεροι συμφωνούμε. Ωστόσο ο χιουμοριστικός τρόπος που η εταιρεία επέλεξε για να προσπαθήσει να παρουσιάσει και να τονίσει τον έξυπνο χαρακτήρα του νέου αυτοκινήτου δεν είχε το αποτέλεσμα που ίσως περίμενε. Παρακολουθούμε μια όμορφη ξανθιά κοπέλα να μπαίνει μέσα σε μια βιβλιοθήκη και να…προσπαθεί να παραγγείλει ένα χάμπουργκερ, πατάτες και ρόφημα στην βιβλιοθηκάριο.

Εμβρόντητη η υπάλληλος, ξεπερνά το πρώτο σοκ και της εξηγεί ότι έχει μπει σε βιβλιοθήκη. Η κοπέλα κοιτά για λίγο γύρω της και απευθυνόμενη ξανά στην υπάλληλο δίνει εκ νέου την παραγγελία, αυτή τη φορά ψιθυρίζοντας. Έτσι στα μόλις 35 δευτερόλεπτα του σποτ, το στερεότυπο της όμορφης αλλά όχι ιδιαίτερα ευφυούς ξανθιάς ξεπέρασε για πολλούς τα όρια του δημιουργικού χιούμορ και προκάλεσε την έντονη ενόχληση ανδρών και γυναικών τηλεθεατών. Στην πραγματικότητα αυτή είναι μια θεατρική αναπαραγωγή ενός παλιού ανεκδότου που με τα χρόνια έπαψε να λέγεται, γιατί πλέον έχουν διαφοροποιηθεί τα όρια του «πολιτικά ορθού» και θεωρείται ρατσιστικό τόσο για τον στερεοτυπικό χαρακτήρα του όσων αφορά στο χρώμα των μαλλιών, όσο και για την έμφυλη διάκριση εις βάρος των γυναικών.

Nissan Altima

Η διαφήμιση του Nissan Altima πήγε το μαύρο χιούμορ σε άλλο επίπεδο κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη απαγόρευση της προβολής της. Ένας νεαρός οδηγός κινείται νύχτα σε μια άδεια πόλη και ενώ ακούμε τον αφηγητή με στόμφο να λέει: «Θέλεις ένα αυτοκίνητο που δείχνει επίπεδο, θέλεις ένα αυτοκίνητο επιδόσεων, θέλεις ένα αυτοκίνητο με πολύ καλή οδηγική συμπεριφορά….». Ο οδηγός γυρίζει για μια στιγμή το βλέμμα στον πίσω καθρέπτη και εμβολίζει εμπρός του έναν άνδρα που οδηγεί πατίνι. Συνειδητοποιώντας ότι το θύμα έχει χάσει τη ζωή του, βρίσκεται σε σοκ. Και κάπου εκεί τελειώνει η λογική.

Δείτε ακόμη: Αφιέρωμα - 40 χρόνια Audi Sport! 

Φορτώνει στο Altima το σώμα και ότι απέμεινε από το πατίνι και πηγαίνει να τον θάψει σε μια απομονωμένη περιοχή, ενώ ο αφηγητής εκθειάζει τα προσόντα του αυτοκινήτου: τον τεράστιο χώρο αποσκευών, το σπορ πρόγραμμα οδήγησης, την ανάρτηση καθώς ο οδηγός κινείται σε έναν χωματόδρομο και τα LED φώτα του μοντέλου, την ώρα που ο οδηγός τα έχει στρέψει για να φωτίζει το σημείο στο οποίο σκάβει μέσα στην ερημιά για να ξεφορτωθεί τα πειστήρια του εγκλήματος. Χωρίς αμφιβολία αυτή ήταν μια διαφήμιση που ακροβατούσε στα όρια του κωμικού και δεν θα μπορούσε να προβάλλεται στην τηλεόραση, αφού ειδικά για τα παιδιά είναι πολύ ασαφή τα σύνορα του μαύρου χιούμορ και μιας «καλής ιδέας» που θα προσέφερε διέξοδο σε κάποιο πρόβλημα.

Smart ForTwo

Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 παρουσιάστηκε, ως παρακλάδι της Mercedes, ένα πρωτοποριακό μικροσκοπικό αυτοκίνητο πόλης, το Smart ForTwo. Όμως δεν ήταν πολύ εύκολα να πειστούν οι οδηγοί τον τεράστιων sedan της εποχής να αγοράσουν ένα μινιμαλιστικό διθέσιο αυτόματο αυτοκίνητο, του οποίου το μεγαλύτερο μέρος του αμαξώματος ήταν πλαστικό. Χρειαζόταν μια εξ ίσου πρωτοποριακή και πρωτότυπη διαφήμιση. Έτσι δημιουργήθηκε, μεταξύ άλλων και αυτό το τηλεοπτικό σποτ, το οποίο όμως αργότερα είδε τη… μαύρη σημαία. Βασίζεται σε πλάνα που συνήθως βλέπουμε σε ταινίες τρόμου, αλλά βαδίζει πάνω στη χιουμοριστική τους διάσταση, κάτι που προφανώς δεν έγινε αντιληπτό από όλους με αυτόν τον τρόπο.

Συχνά στα θρίλερ, σε σκηνές μέσα σε αυτοκίνητα, βλέπουμε να πετάγεται κάποιος από το πίσω κάθισμα και να τραυματίζει, να σκοτώνει ή να απειλεί έναν από τους εμπρός επιβάτες. Βομβαρδίζοντας μας με 11 συνεχόμενες τέτοιες σκηνές, οι εμπνευστές του σποτ για το Smart ForTwo συνοψίζουν τα πλεονεκτήματα του αυτοκινήτου στην απουσία πίσω καθίσματος, υπονοώντας μια ιδιότυπη ασφάλεια που προσφέρει και σίγουρα κανείς μας δεν είχε σκεφτεί να παρουσιάσει με αυτόν τον τρόπο. Στα 40 δευτερόλεπτα του διαφημιστικού βλέπουμε μόνο μια φορά, μια εικόνα του προϊόντος για μόλις δύο δευτερόλεπτα. Αλλά είναι η κωμική προσέγγιση και η χαρακτηριστική σιλουέτα του, που αποτυπώνονται για πάντα στο μυαλό. Κάτι που προφανώς υπερίσχυσε της διακοπής προβολής.

Toyota Hilux

Άλλη μια έξυπνη, καλογυρισμένη διαφήμιση που έπεσε θύμα του «πολιτικά ορθού» και απαγορεύτηκε είναι αυτή του Toyota Hilux. Το σενάριο είναι απλό. Ένας ύμνος στις δυνατότητες του αυτοκινήτου που γιορτάζει την επέτειο των 50 ετών από την πρώτη του εμφάνιση. «Περάσαμε 50 χρόνια προετοιμάζοντας και δοκιμάζοντας, ενάντια σε ποτάμια, ηφαίστεια και τα αμείλικτα στοιχεία της φύσης. Έτσι, ό,τι κι αν φέρουν τα επόμενα 50 χρόνια, όσο έντονο κι αν είναι, είμαστε έτοιμοι.» ακούγεται με στόμφο από τα χείλη του αφηγητή. Και στο πρώτο μισό του σποτ βλέπουμε όμορφα πλάνα από διάφορα Hilux να περνούν με ευκολία πάνω από κατσάβραχα και νερά, να περνούν δίπλα από κρατήρες ηφαιστείων που πετούν λάβα στον αέρα, να κυλούν με ευκολία σε απάτητο χιόνι, βλέπουμε την αγωνιστική έκδοση του μοντέλου να σκαρφαλώνει σε αμμόλοφους, βλέπουμε ακόμα και ένα ολόκληρο αυτοκίνητο στον πάτο μιας λίμνης να «ξυπνά» ανάβοντας τα φώτα του.

Ήταν το δεύτερο μισό της διαφήμισης το σημείο που κρύβεται ο λόγος για την απαγόρευση της, μιας και ξαφνικά παρακολουθούμε έναν αστεροειδή να κινείται με ταχύτητα προς τον πλανήτη μας, ιπτάμενους δίσκους να «βολτάρουν» στον ουρανό, κάποιους εξωγήινους να έρχονται προς το μέρος μας και το μενού ολοκληρώνεται με μερικές δεκάδες ζόμπι να σέρνουν τα βήματα τους μέσα στο δάσος. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, αφού ο αφηγητής μας διαβεβαιώσει ότι με ένα Hilux όλα θα πάνε καλά, παρακολουθούμε ένα χέρι να ξεπροβάλει μέσα από το έδαφος. Όλα αυτά σε κάποιους, ειδικά αν είναι λάτρεις της γιορτής του Halloween φαίνονται αστεία, όμως σίγουρα δεν ήταν λίγοι όσοι δεν γέλασαν καθόλου και το σποτ είχε άδοξο τέλος