Υδρογόνο: Έχει μέλλον στην Ελλάδα; Τι λένε οι ελληνικές αντιπροσωπείες
Την ώρα που η αυτοκίνηση ψάχνει μια «πράσινη» λύση μετακίνησης, το υδρογόνο μοιάζει σαν μια από τις επικρατέστερες λύσεις, μαζί με την ηλεκτροκίνηση. Πόσο ρεαλιστική λύση είναι για τη χώρα μας;
- -
- -
Η Ελλάδα, ήδη από τον περασμένο Μάιο, διαθέτει τον πρώτο της σταθμό ανεφοδιασμού οχημάτων υδρογόνου. Ο σταθμός βρίσκεται μέσα στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος», στην Αγία Παρασκευή και χρησιμοποιεί συμπιεστή μεταλλοϋδριδίων που του επιτρέπει να λειτουργεί αθόρυβα και με πολύ χαμηλές ενεργειακές απαιτήσεις. Η εγκατάσταση παράγει «πράσινο» υδρογόνο μέσω ηλεκτρόλυσης, με την ενέργεια να προέρχεται από φωτοβολταϊκά πάνελ. Είναι σημαντικό ότι για την ανάπτυξη του σταθμού χρησιμοποιήθηκε κυρίως εγχώρια τεχνογνωσία μέσω της εταιρείας CYRUS ΑΕ, η οποία είναι spin-off του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος». Ο σταθμός ανεφοδιασμού είναι ο πρώτος μια σειράς επενδύσεων άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ γύρω από τις οικολογικές μετακινήσεις στην Ελλάδα.
Το υδρογόνο και η νομοθεσία στην Ελλάδα
Εν τω μεταξύ, αναμένεται σύντομα η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Ενέργειας, στην οποία θα περιγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου. Όπως δήλωσε σε συνέδριο ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, υπάρχουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ώστε η Ελλάδα και ειδικά η Δυτική Μακεδονία να πρωταγωνιστήσει σε αυτή τη μετάβαση προς την κλιματική ουδετερότητα και στην προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων. Πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση, συμπληρωματικά με την ηλεκτροκίνηση, εστιάζει στη χρήση του υδρογόνου ως καύσιμο μεταφορών αφού είναι διαθέσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ εκτιμάται ότι μπορεί να καλύψει περίπου το 30% της κατανάλωσης ενέργειας του τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας. Μάλιστα, σύντομα η ΟΣΥ θα εφαρμόσει πιλοτικό πρόγραμμα με τρία λεωφορεία υδρογόνου.
Την αρμοδιότητα αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων υδρογόνου έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο σε συνεργασία με τον Δημόκριτο θα ετοιμάσει το θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει τις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων υδρογόνου. Επιπλέον θα υπάρξει μια δεύτερη ΚΥΑ σχετικά με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές ασφαλείας των συνεργείων επισκευής και συντήρησης οχημάτων υδρογόνου, καθώς και ένα σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για την επίσημη έναρξη του επαγγέλματος του τεχνίτη συντήρησης και επισκευής οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο, κάτι που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας με υψηλή εξειδίκευση.
Τι στάση κρατούν οι ελληνικές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων;
Μέσα στον πυρετό της μεταστροφής της αυτοκίνησης προς ένα πιο «πράσινο» μέλλον, το υδρογόνο είτε ως καύσιμο σε συμβατικούς κινητήρες, είτε με την μορφή κυψελών καυσίμου, που τροφοδοτεί μπαταρίες και μας απαλλάσσει από τη χρονοβόρα διαδικασία της φόρτισης φαίνεται ότι είναι πιθανό να βρει το χώρο του, ακόμα και στην ελληνική αγορά.
Δείτε ακόμη: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης οδηγεί αυτοκίνητο υδρογόνου στην Ελλάδα
Τι πιστεύουν όμως οι ίδιες οι ελληνικές αντιπροσωπείες για αυτό; Έχει μέλλον η υδρογονοκίνηση στη χώρα μας, και ποια η δική τους συμμετοχή σε αυτό; Ζητήσαμε από τρεις μεγάλες ελληνικές αντιπροσωπείες να μας εκθέσουν την άποψή τους σχετικά με την υδρογονοκίνηση στην Ελλάδα.
BMW Hellas
Ο Κωνσταντίνος Διαμαντής, Διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας BMW Group Hellas, μας είπε: «Το BMW Group εξακολουθεί να έχει την άποψη ότι δεν θα υπάρχουν σε όλες τις αγορές παγκοσμίως οι απαραίτητες συνθήκες ώστε όλοι οι καταναλωτές να μπορούν να στραφούν στην αμιγή ηλεκτροκίνηση την επόμενη δεκαετία. Επομένως, θα χρειαστεί μια σειρά από εξαιρετικά αποδοτικές συμβατικές τεχνολογίες κίνησης για να ικανοποιήσουν τις ατομικές ανάγκες μετακίνησης και, ταυτόχρονα, να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών CΟ2 στον τομέα των μεταφορών».
«Το υδρογόνο είναι μία ευέλικτη πηγή ενέργειας που διαδραματίζει βασικό ρόλο στη διαδικασία ενεργειακής μετάβασης και, συνεπώς, στην προστασία του κλίματος. Στο BMW Group προωθούμε με συνέπεια την ανάπτυξη αυτής της τεχνολογίας ως πρόσθετης επιλογής για βιώσιμη ατομική κινητικότητα και – ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις συνθήκες της αγοράς – βλέπουμε την ευκαιρία για πιθανά οχήματα παραγωγής στο άμεσο μέλλον. Το πρώτο τρίμηνο του 2023, μια πιλοτική σειρά της BMW iX5 Hydrogen παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε εκπροσώπους των διεθνών μέσων ενημέρωσης και παρουσίασε έντονο ενδιαφέρον. Εκτιμούμε ότι η νέα τάση για υδρογονοκίνηση θα έρθει και στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια».
Hyundai Ελλάς
Για την Hyundai, το μέλλον της αυτοκίνησης είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την υδρογονοκίνηση. Εκπρόσωπος της ελληνικής αντιπροσωπείας μας είπε: «Στο πλαίσιο της δέσμευσής της για ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών ρύπων, η μάρκα πρωτοπόρησε παγκοσμίως στην τεχνολογία καυσίμων κυψελών υδρογόνου, λανσάροντας ήδη από το 2013 το ix35, το πρώτο υδρογονοκίνητο αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο (FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle). Έκτοτε, η εταιρία έχει προχωρήσει σε οχήματα FCEV επόμενης γενιάς, όπως το Nexo που διατίθεται στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά και σε επαγγελματικά FCEV και σε άλλες οικολογικές λύσεις μελλοντικής κινητικότητας. Η Hyundai Ελλάς είναι έτοιμη να στηρίξει την κοινή προσπάθεια για ένα καθαρότερο μέλλον, διαθέτοντας τα υδρογονοκίνητα οχήματα της Hyundai στην ελληνική αγορά. Σαφώς, αυτό υπόκειται σε κάποιες βασικές προϋποθέσεις, όπως η ανάπτυξη ενός ικανού δικτύου ανεφοδιασμού οχημάτων FCEV και η παροχή κινήτρων για την ενίσχυση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος για υδρογονοκίνητα οχήματα».
Toyota Ελλάς
Η Αγγελική Τσενέ, Customer Experience Director της Toyota Ελλάς, αναφέρει: «To όραμα της Toyota, Beyond Zero, πέρα από μηδενικές εκπομπές ρύπων, έχει ήδη αποκρυσταλλωθεί μέσα στις τελευταίες τρεις δεκαετίες στην εξέλιξη της Hybrid Electric τεχνολογίας, η οποία έχει πλέον περάσει στην 5η γενιά, αλλά και σε ένα μοναδικό και συνολικό πλέγμα εναλλακτικών εξηλεκτρισμένων τεχνολογιών, ώστε να δοθεί σε όλους μας το δικαίωμα να συμβάλλουμε στον παγκόσμιο αυτό στόχο. Σε αυτό το πλαίσιο, η Toyota πρωτοπορεί και στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου και, ήδη από το 2015, το Mirai πρωταγωνιστεί σε μεγάλες πρωτεύουσες ανά τον πλανήτη, απαριθμώντας πάνω από 20.000 μονάδες, έχοντας πλέον λανσάρει τη 2η του γενιά. Η γενιά αυτή προσφέρει ακόμα αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος κυψελών καυσίμου, που μαζί με την αυξημένη ικανότητα αποθήκευσης υδρογόνου και τη βελτιωμένη αεροδυναμική, επιτυγχάνουν αυτονομία περίπου 650 km υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης, με χρόνο ανεφοδιασμού κάτω από 5 λεπτά σε σταθμό ανεφοδιασμού με πίεση 700 bar».
Ακόμη, πρόσθεσε: «Χρησιμοποιούμε την τεχνολογία υδρογόνου μας για να επιτύχουμε ουδετερότητα άνθρακα πέρα από τα επιβατικά αυτοκίνητα και να βοηθήσουμε στη δημιουργία μιας οικονομίας υδρογόνου. Η επένδυσή μας σε αυτή την τεχνολογία έχει πολλές πτυχές που αφορούν το σύνολο των μεταφορών. Από λεωφορεία που κινούνται με υδρογόνο, μέχρι σκάφη – όπως το Energy Observer το πρώτο σκάφος με υδρογόνο που ταξίδευσε σε όλο τον κόσμο –, τρένα, βαρέα οχήματα, ακόμα και γεννήτριες έχουν ήδη λανσαριστεί σε άλλες αγορές. Μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν θα είμαστε σε θέση να λανσάρουμε το Toyota Mirai, που ήδη γνωρίζει μεγάλη επιτυχία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως στη Γαλλία για παράδειγμα, και πλήθος από τα υπόλοιπα προϊόντα που αναπτύσσουμε, στη χώρα μας».