Η Subaru κλείνει τα 70: Χρόνια πολλά και τετρακίνητα! - Αφιέρωμα
Ύστερα από επτά δεκαετίες «ζωής», η Subaru έχει καταφέρει να χτίσει το δικό της, μοναδικό κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκίνησης με πολύ ισχυρό… DNA!
- -
- -
Αν υπάρχει μια εταιρεία η οποία ακολουθεί τους δικούς της δρόμους στο κομμάτι της δημιουργίας ενός αυτοκινήτου, τότε αυτή είναι σίγουρα η Subaru. Η ιαπωνική μάρκα έχει ιδρύσει μια ξεχωριστή σχολή, γεννημένη μέσα από τη μοναδική φιλοσοφία της. Κινητήρας boxer, συμμετρική τετρακίνηση με το κορυφαίο σύστημα Symmetrical AWD, ιαπωνική προσοχή στη λεπτομέρεια και βέβαια, ξεχωριστό επίπεδο ασφάλειας, με τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά υποβοήθησης του οδηγού της ομπρέλας EyeSight να κατατάσσουν τα μοντέλα της ανάμεσα στα πιο προηγμένα.
Το 2023 είναι μια ξεχωριστή χρονιά για τη Subaru, καθώς στις 15 Ιουλίου συμπλήρωσε τα 70 χρόνια ιστορίας. Η Fuji Heavy Industries Ltd. ιδρύθηκε στις 15/7 του 1953, ύστερα από μια σειρά αναδιοργανώσεων. Τον Απρίλιο του 2017 ξεκίνησε ένα νέο κεφάλαιο για την εταιρεία, καθώς μετονομάστηκε σε Subaru Corporation. Έτσι πορεύεται έως και σήμερα! Οι κύριες δραστηριότητές της είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, τα βιομηχανικά προϊόντα, οι οικολογικές τεχνολογίες, η κατασκευή λεωφορείων και οι προκατασκευασμένες κατοικίες.
Στο πέρασμα των χρόνων, όμως, έχουν σημειωθεί πολλοί σημαντικοί σταθμοί για τη Subaru, ειδικότερα στο κομμάτι των αυτοκινήτων. Πριν φτάσουμε εκεί, να πούμε ότι το όνομα Subaru προέρχεται από την ιαπωνική ονομασία για το αστρικό σμήνος «Πλειάδες», στον αστερισμό του Ταύρου. Ονομάζεται επίσης “Mutsuraboshi” (έξι αστέρια, στα ιαπωνικά). Η εταιρεία υιοθέτησε το όνομα Subaru με αφορμή την ιστορία δημιουργίας της Fuji Heavy Industries, η οποία ιδρύθηκε από πέντε εταιρείες. Αργότερα, εξαγοράστηκε και συγχωνεύτηκε με αυτές, οπότε η ενότητα των έξι εταιρειών συμβολίζεται από το όνομα Subaru!
Subaru 360: Η αστική κινητικότητα, στα ιαπωνικά!
Η ιδέα της ιαπωνικής κυβέρνησης για ένα «λαϊκό» αυτοκίνητο, υλοποιήθηκε από τη Subaru με τη μορφή του 360. Ένα πολύ μικρό μοντέλο πόλης με δύο πόρτες, κινητήρα στο πίσω μέρος και βάρος μόλις 400 κιλά, που χρησιμοποιούσε μικρό, δικύλινδρο, αερόψυκτο και δίχρονο κινητήρα 356 κυβικών εκατοστών. Ένα τριτάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων αναλάμβανε την αποστολή της ισχύος των 16 ίππων στους τροχούς, ενώ προς το τέλος της καριέρας του εφοδιάστηκε και με έναν ισχυρότερο κινητήρα 25 ίππων, από 423 κυβικά εκατοστά. Προαιρετικά, το επίσης αερόψυκτο, δικύλινδρο και δίχρονο μοτέρ, μπορούσε να εφοδιαστεί με διπλό καρμπυρατέρ, ανεβάζοντας την απόδοση στους 36 ίππους! Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1958 και ολοκληρώθηκε το 1971.
Subaru Leone 4WD: Από εκεί άρχισαν όλα
Το πρώτο τετρακίνητο όχημα μαζικής παραγωγής της Ιαπωνίας, ήταν το Subaru Leone 4WD Station Wagon του 1972. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν η αρχή της τετρακίνητης ιδεολογίας της μάρκας, καθώς μέχρι εκείνο τον καιρό, τα συστήματα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο των εξειδικευμένων, εκτός δρόμου κατασκευών. Ελάχιστα συμβατικά μοντέλα είχαν τετρακίνηση και αυτά, ήταν πανάκριβα. Το Subaru Leone 4WD όμως, ήταν ένα οικογενειακό με τετρακίνηση για περισσότερη πρόσφυση σε δύσκολες συνθήκες (χιόνια, πάγος κλπ) αλλά και υψηλότερη ασφάλεια! Επίσης, το Leone ξεκίνησε την παράδοση της Subaru στις πόρτες χωρίς πλαίσιο.
Subaru Legacy: Η δυναστεία των station wagon
To 1989, ξεκίνησε η ιστορία του Subaru Legacy, ένα ιδιαίτερα σημαντικό μοντέλο για την φίρμα. Ήταν διαθέσιμο σε sedan, όμως το σπουδαίο του επίτευγμα ήταν ότι καθιέρωσε το αμάξωμα station wagon, προκαλώντας την ταχεία ανάπτυξή του στην ιαπωνική βιομηχανία. Φυσικά, ήταν διαθέσιμο σε τετρακίνητες εκδόσεις, όπως και σύστημα με «κοντές» σχέσεις. Οι κινητήρες κάτω από το καπό του ήταν διαφορετικοί ανάλογα με την ήπειρο. Σύνολα των 1.8, 2.0 ή 2.2 λίτρων αναλάμβαναν την κίνησή του, κάποια με μονό εκκεντροφόρο και κάποια, με διπλό. Υπήρχε ακόμη και turbo έκδοση! Ανάμεσα στα τεχνολογικά highlights συναντάμε τα ηλεκτρικά καθίσματα και το σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, καταχωρώντας έναν κωδικό στη χειρολαβή του οδηγού.
Subaru Impreza: Ένα όνομα, μια ιστορία
Πάρα πολλοί άνθρωποι έχουν συνδέσει το όνομα της Subaru με το εμβληματικό Impreza. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1992 και άφησε εποχή, τόσο στις απλές εκδόσεις του, όσο και στις station wagon. Το… καλύτερο στην ιστορία των Impreza όμως ήταν οι εκδόσεις STI, με turbo boxer κινητήρες, εξελιγμένη τετρακίνηση και εκπληκτικές επιδόσεις. Στην πρώτη γενιά, οι εκδόσεις GT ήταν εκείνες που έδιναν μια σπορ νότα στην γκάμα, ενώ στις επόμενες, τα WRX, πριν την κορύφωση με τον κωδικό STI. Η συντριπτική πλειοψηφία των Impreza είχε κίνηση σε όλους τους τροχούς. Σε πιο «ειδικές» εκδόσεις των νεότερων STI (μετά το 2004) εμφανίστηκε και το DCCD, το σύστημα που επέτρεπε στον οδηγό να διαλέξει το ποσοστό της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες.
Subaru Forester: To SUV, αλλιώς
Το ημερολόγιο βρισκόταν στο έτος 1997 όταν παρουσιάστηκε το Subaru Forester, ένα SUV που έμελλε να αλλάξει τον χάρτη των 4x4 οχημάτων. Στην περίοδο που όλα τα τετρακίνητα «τζιπ» είχαν… απλώς αποδεκτή συμπεριφορά στην άσφαλτο, ήρθε το «περίεργο» Forester με σχήμα ανάμεσα σε station wagon και SUV, παραδίδοντας μαθήματα για το πως θα έπρεπε να είναι ένα 4x4 για καθημερινή, οικογενειακή χρήση. Οι κορυφαίες εκτός δρόμου ικανότητες έδεναν απόλυτα με την οδική συμπεριφορά επιπέδου… GTI, ειδικά στις turbo εκδόσεις XT με τους εκρηκτικούς κινητήρες. Υπήρξε ακόμη και έκδοση STI! Από την τρίτη γενιά του και μετά, το σχήμα του Forester έγινε τυπικό SUV, όμως ο χαρακτήρας του δεν άλλαξε. Ακόμη και σήμερα παραμένει πιστό στη φιλοσοφία του ιαπωνικού SUV που πάει παντού, προσφέρει αξιοπιστία και άριστη ποιότητα!
Subaru BRZ: Γεννημένο για συγκινήσεις
Το 2012, η Subaru δημιούργησε από κοινού με την Toyota ένα εκπληκτικό σπορ αυτοκίνητο: το BRZ. Πρόκειται για ένα δίθυρο κουπέ, με τέσσερις θέσεις, κίνηση στους πίσω τροχούς και έναν ατμοσφαιρικό, επίπεδο βενζινοκινητήρα 2.0 λίτρων με απόδοση 200 ίππων και 205 Nm ροπή. Τα νούμερα δεν εντυπωσιάζουν, ειδικά αν τα συγκρίνουμε με τα δεδομένα των σπορ αυτοκινήτων, όμως η αναλογική, ανάλαφρη αίσθηση και ο συμμετοχικός χαρακτήρας δημιουργούσαν ένα αποτέλεσμα γεμάτο συγκινήσεις για τους οδηγούς που έχουν σαν πρώτη προτεραιότητα την απόλαυση της διαδικασίας, και μετά τις απόλυτες επιδόσεις. Φυσικά, το γλυκό έδενε με το μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα, αλλά και τα σχετικά στενά ελαστικά (πλάτος 215 mm) για λιγότερη μηχανική πρόσφυση και περισσότερα… χαμόγελα!
Subaru Solterra: Η επόμενη μέρα
Το όνομά του προέρχεται από τις λατινικές λέξεις για τον ήλιο (Sol) και τη γη (Terra). Είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Subaru και εξελίχθηκε από κοινού με την Toyota. Αν και είναι κάτι εντελώς νέο για τη μάρκα, το Subaru Solterra ενσωματώνει όλη την ιδεολογία της γύρω από τους τομείς της αξιοπιστίας, της αποδοτικότητας αλλά και της… τετρακίνησης. Για την κίνηση φροντίζουν δύο ηλεκτροκινητήρες, τοποθετημένοι στους δύο άξονες. Η συνδυαστική ισχύς αγγίζει τους 218 ίππους, επιτρέποντας στο Solterra να επιταχύνει από στάση έως τα 100 km/h σε 7,7 sec. Η μπαταρία χωρητικότητας 71.4 kWh χαρίζει αυτονομία της τάξεως των 466 km, ενώ το στάνταρ σύστημα τετρακίνησης με το πρόγραμμα «X-Mode», σε συνδυασμό με το νέο Grip Control επιτρέπουν στο Solterra να κινηθεί με άνεση σε off-road επιφάνειες.
WRC: Η σπουδαία αγωνιστική κληρονομιά
Εκτός από κορυφαία αυτοκίνητα δρόμου, η Subaru έχει δημιουργήσει και μερικά από τα πιο επιτυχημένα αγωνιστικά που είδαμε ποτέ στο WRC. Το εμβληματικό Impreza έφερε το πρωτάθλημα κατασκευαστών στην ομάδα για τρία συναπτά έτη, το 1995, το 1996 και το 1997. Μάλιστα, το 1995 κατακτήθηκε και το πρωτάθλημα οδηγών από την ομάδα της Subaru, με τον αείμνηστο Colin McRae να παίρνει το πρώτο και μοναδικό πρωτάθλημα της καριέρας του. Το 2001, η Subaru επέστρεψε στην κορυφή, με τον Richard Burns να κατακτά τον αντίστοιχο τίτλο. Η ιστορία επαναλήφθηκε το 2003 με τον Petter Solberg, δίνοντας στη Subaru την τελευταία μεγάλη επιτυχία της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Χωρίς αμφιβολία, το πιο εμβληματικό αγωνιστικό της Subaru World Rally Team ήταν το δίθυρο Impreza του McRae, με το χαρακτηριστικό “555” στο πλάι!