Lancia Hyena: H «ξεχασμένη» Ύαινα!
Η επιμονή ενός ανθρώπου και η φαντασία του οίκου Zagato συνετέλεσαν στη δημιουργία της πιο σπάνιας Lancia που κατασκευάστηκε ποτέ!
- -
- -
Στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, η Lancia μεσουρανούσε στους αγώνες Ράλλυ και η Delta Integrale ήταν μία από τις πλέον συναρπαστικές κατασκευές της εποχής. Παρόλα αυτά, η FIAT είχε ήδη ξεκινήσει την εφαρμογή του πλάνου που ήθελε τα μοντέλα της Lancia να αποκτούν πολυτελή χαρακτήρα, την ώρα που το… σπορ παρακλάδι του Ομίλου θα αποτελούσε η Alfa Romeo. Η σύλληψη της ιδέας και ουσιαστικά η υλοποίηση του project της Lancia Hyena ήταν αποκλειστική ευθύνη ενός ανθρώπου. Του αντιπροσώπου της ιταλικής μάρκας στην Ολλανδία, Paul Koot. Η δική του επιθυμία, η επιμονή και το όραμα, οδήγησαν στην κατασκευή ενός μοντέλου, που σήμερα θεωρείται κλασσικό και φυσικά εξαιρετικά σπάνιο…
Από την Ολλανδία με αγάπη…
Η ιστορία ξεκινάει με τον Κοοt, ο οποίος είχε στην κατοχή του μία Aston Martin DB4 GT Zagato και στις αρχές της δεκαετίας του ’90 αποφάσισε να την ανακατασκευάσει. Αυτό τον έφερε στα κεντρικά του ιταλικού οίκου και σε άμεση επικοινωνία με τον Elio Zagato. Κουβεντιάζοντας, ο Ολλανδός ρώτησε τον Ιταλό για ποιον λόγο η εταιρεία του δεν κατασκεύαζε πλέον μικρά σε μέγεθος κουπέ. Η απάντηση του Zagato ήταν σχεδόν άμεση, δείχνοντας του τα σχέδια ενός μοντέλου που είχε εμπνευστεί ο υπάλληλος του Marco Pedracini, αλλά δεν είχε βγει στην παραγωγή. Ο Koot ενθουσιάστηκε με την ιδέα, λέγοντας πως ήταν αυτό ακριβώς που είχε στο μυαλό του, ενώ δεν δίστασε ρωτήσει αν θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τα μηχανικά μέρη της Delta Integrale. Η απάντηση ήταν καταφατική και ουσιαστικά σε αυτό το σημείο γεννήθηκε η ιδέα της Hyena.
O Ολλανδός αντιπρόσωπος σχεδόν αμέσως απευθύνθηκε στη FIAT,
ζητώντας να υλοποιήσουν το όραμα του και να κατασκευάσουν το
θελκτικό κουπέ σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων. Ο Ιταλός
κατασκευαστής, έχοντας διαφορετικά σχέδια για τη Lancia,
αρνήθηκε να προχωρήσει το
project, αναφέροντας ότι το κόστος είναι
εξαιρετικά υψηλό. Ο Koot δεν απογοητεύθηκε, αλλά μάλλον περισσότερο
πείσμωσε. Αποφάσισε να συνεργαστεί με τον Zagato
στοχεύοντας στην παραγωγή συνολικά 500
αυτοκινήτων. Τα βασικά συστατικά του κουπέ αμαξώματος θα
ήταν οι κόμπακτ διαστάσεις, το κοντό μεταξόνιο, το χαμηλό βάρος και
τα μηχανικά μέρη της Deltona. Αυτό βέβαια προϋπόθετε πως η FIAT θα
προχωρούσε στην παραχώρηση των ανταλλακτικών της Integrale.
Κάτι που δεν συνέβη, με το διοικητικό συμβούλιο να
παραχωρεί μόνο την άδεια για τη χρήση του σήματος της
Lancia. Ο Koot για ακόμα μία φορά
δεν το έβαλε κάτω. Αγόρασε ο ίδιος και η αντιπροσωπεία του μία
σειρά από Deltona, τις οποίες και έστειλε στον οίκο Zagato. Εκεί,
οι Ιταλοί τεχνικοί αφαιρούσαν τα μηχανικά μέρη της Integrale και
ουσιαστικά «έδιναν» ζωή στην Hyena.
Δείτε ακόμη: Kimera 037 Martini -
Φόρος τιμής!
Το πρώτο πρωτότυπο αποκαλύφθηκε στην έκθεση των Βρυξελλών το 1992 και έκλεψε τις εντυπώσεις, έχοντας άμεσα 14 παραγγελίες! Όμως, τα προβλήματα ξεκίνησαν νωρίς. Η πολυπλοκότητα της κατασκευής και το υψηλό κόστος είχε σαν αποτέλεσμα να αποφασιστεί η μείωση της παραγωγής. Έτσι, από τα αρχικά 500 κομμάτια αποφασίστηκε να κατασκευαστούν 75, για να βγουν τελικά από τη γραμμή παραγωγής μόλις 24. Βέβαια, σε αυτό συνέβαλλε και η εξαιρετικά υψηλή για την εποχή τιμή του αυτοκινήτου. Είναι χαρακτηριστικό πως η Hyena ήταν πιο ακριβή από μία 911!
Το ιδανικό πακέτο
Ακόμα και έτσι, η Lancia Hyena έγραψε ιστορία, ως μία μετενσάρκωση της Deltona σε ένα επιβλητικό και θελκτικό αμάξωμα. Οι καμπύλες και οι γραμμές τις παρέπεμπαν σε παλιότερα θρυλικά μοντέλα της ιταλικής φίρμας που είχε σχεδιάσει ο οίκος Zagato, όπως οι FulviaSport και η Appia. Επιπλέον, διατηρούσε στοιχεία που φανέρωναν τη σχέση της με την Integrale, όπως η χαρακτηριστική γρίλια στη μάσκα με το λογότυπο HF, την ώρα που τα φωτιστικά σώματα ήταν σχεδόν ίδια με της Alfa Romeo SZ. Κάτι που ίσχυε και για τα αντίστοιχα που επιλέχθηκαν για το πίσω μέρος. Στο τέλος, η συνολική της εικόνα ήταν αυτή που οδήγησε τον Koot και τον Elio Zagato να την ονομάσουν Hyena…
Δείτε ακόμη: Τα 7+1 μοντέλα που σημάδεψαν τη Lancia!
Απόλυτη σπορ κατασκευή!
Όμως, οι τεχνικοί της Zagato δεν αρκέστηκαν στη σχεδίαση ενός καλλίγραμμου αμαξώματος. Η αεροδυναμική ήταν βελτιωμένη, λόγω του βελτιωμένου συντελεστή οπισθέλκουσας, αλλά και της μικρότερης μετωπικής επιφάνειες. Η χρήση αλουμινίου και ανθρακονημάτων είχε σαν αποτέλεσμα το βάρος της να είναι μειωμένο κατά 15%, κάτι που στην πράξη μεταφράστηκε σε 200 kg λιγότερα σε σχέση με την Integrale! Επιπλέον, μπορεί κάτω από το εμπρός καπό να τοποθετήθηκε ο δίλιτρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας της Deltona, αλλά με το κιτ βελτίωσης της Zagato η ισχύς του αυξήθηκε στους 250 ίππους! Μάλιστα, τα τελευταία αυτοκίνητα που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής είχαν ένα νέο σύστημα εξαγωγής, με διπλή απόληξη της εξάτμισης, στοιχείο που αύξησε περαιτέρω την ισχύ του κινητήρα αγγίζοντας τους 300 ίππους! Φυσικά, το σύστημα μετάδοσης της Integrale είχε τοποθετηθεί αυτούσιο με την κίνηση να μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς, την ώρα που η ανάρτηση έφερε την υπογραφή της Koni.
Το αποτέλεσμα είναι ένα πραγματικό σπορ αυτοκίνητο, το οποίο επέτρεπε στον οδηγό να το απολαμβάνει κάθε στιγμή. Θεωρήθηκε ως ένα αυτοκίνητο που απευθυνόταν στον πραγματικό οδηγό, αυτόν που αναζητούσε την απόλαυση που μπορεί να προσφέρει μία κατασκευή του είδους. Δεν είναι τυχαίο, πως δεν είχε πίσω θέσεις (με εξαίρεση ένα μόλις μοντέλο), ενώ δεν είχε προβλεφθεί χώρο αποσκευών! Μόλις 24 Hyena βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής του οίκου Zagato, με μία από αυτές να κοσμεί μέχρι και σήμερα την είσοδο των εγκαταστάσεων της θρυλική εταιρείας. Και με τον συγκεκριμένο αριθμό αντιτύπων δεν είναι απλά ένα κλασσικό κομμάτι, αλλά πιθανότατα το σπανιότερο μοντέλο με το σήμα της Lancia…