Οι αντάρτες της αυτοκινητοβιομηχανίας - Ποιος ανήκει πού;

Στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία έχουν πλέον σχηματιστεί 11 μεγάλοι όμιλοι που κατέχουν σχεδόν 60 εταιρείες με τους «αντάρτες» που συνεχίζουν το μοναχικό τους ταξίδι στο παγκόσμιο στερέωμα να ανέρχονται σε μόλις… 6!

  • -
  • -

Ο χώρος της αυτοκινητοβιομηχανίας θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι είναι ένα πολύ ανταγωνιστικό και κυρίως… εχθρικό περιβάλλον. Όπως κάθε βιομηχανικός χώρος άλλωστε όπου παίζονται καθημερινά πολλά δισ ευρώ ή δολάρια ή… γουάν.

Στην προκειμένη περίπτωση, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, για να επιβιώσουν σε αυτήν την αδυσώπητη μάχη της παγκοσμιοποίησης και της συνεχούς μεταβαλλόμενης ζήτησης των πελατών, οφείλουν να ελιχθούν ως… άλλοι χαμαιλέοντες. Γιατί ως γνωστών στο τέλος, δεν επιβιώνει ούτε ο πιο ισχυρός ούτε ο πιο έξυπνος. Αλλά αυτός που προσαρμόζεται καλύτερα στις αλλαγές.

Τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2009 που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, έχουμε δει πολλούς κατασκευαστές αυτοκινήτων να ανοίγουν διάπλατα το χορό των συνεργασιών, εταιρείες να χρεωκοπούν ή να εξαγοράζονται από άλλες, πολλές να εξαφανίζονται από τον αυτοκινητικό χάρτη και ουκ ολίγα νεοσύστατα brands να κάνουν την εμφάνιση τους με τα περισσότερα βέβαια εξ’ αυτών να «απορροφούνται» γρήγορα από τους «μεγάλους» της αγοράς.

Λογικό λοιπόν, οι περισσότεροι πλέον να μη γνωρίζουν ποιος κατασκευαστής ανήκει που και αν υπάρχουν ακόμα και σήμερα αυτοκινητοβιομηχανίες οι οποίες πορεύονται μόνες τους σε αυτό το ταξίδι. Διαβάζοντας ωστόσο το άρθρο που ακολουθεί θα σας λυθούν όλες οι απορίες.  

Toyota

Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο ιδρύθηκε το 1937 και έκτοτε κατάφερε να αναρριχηθεί ουκ ολίγες φορές στην κορυφή των πωλήσεων παγκοσμίως.  

Η Toyota παράγει περίπου 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθε χρόνο και είναι παγκόσμιος ηγέτης στην αγορά των υβριδικών. Η Toyota παράγει επίσης βαρέα επαγγελματικά οχήματα με την επωνυμία Hino, ενώ στις τάξεις της ανήκουν η Lexus, η οποία ιδρύθηκε το 1989 ως το πολυτελές παρακλάδι της και η Daihatsu (έτος ίδρυσης 1907) η οποία βρίσκεται στους κόλπους της εταιρείας, εξ’ ολοκλήρου, από το 2016. Για την ιστορία, το 1907 η Daihatsu ξεκίνησε τη σταδιοδρομία της με το όνομα «Hatsudoki Seizo», και μετονομάστηκε σε «Daihatsu» το 1951.

Volkswagen Group

Η VW ιδρύθηκε από το Γερμανικό Εργατικό Μέτωπο το 1937, κατασκευάζοντας μια σειρά από μοντέλα που έγραψαν ιστορία στο παγκόσμιο αυτοκινητικό γίγνεσθαι. Η Volkswagen ξεκίνησε να επεκτείνει το πορτφόλιο της με γοργούς ρυθμούς. Η Audi (έτος ίδρυσης 1910), τέθηκε υπό τον έλεγχο της VW τη δεκαετία του 1960 και σήμερα θεωρείται ένας από τους κορυφαίους premium κατασκευαστές στον κόσμο.

Στο VW Group όμως ανήκει και η Lamborghini (έτος ίδρυσης 1963), από το 2011, ενώ μία ακόμη premium φίρμα αποκτήθηκε από τη VW το 1998 και αυτή δεν είναι άλλη από τη Bentley (έτος ίδρυσης 1919).

Ο γερμανικός όμιλος όμως συνέχισε να επεκτείνει τη γκάμα του με premium και exotic φίρμες. Η Bugatti (έτος ίδρυσης 1909) ήταν μία εξ΄ αυτών. Η Bugatti, μετά το θάνατο του ιδρυτή της Etore το 1947, κατέρρευσε τα επόμενα χρόνια. Εμφανίσθηκε ξανά στο προσκήνιο το 1987 σε μια προσπάθεια του Ιταλού επιχειρηματία Romano Artioli αλλά τελικά εξαγοράστηκε από τη VW το 1998.

Δείτε ακόμα: Τα αυτοκίνητα με την καλύτερη και τη χειρότερη μεταπωλητική αξία

Η Rimac είναι η τελευταία προσθήκη στο πορτφόλιο της VW. Η κροατική φίρμα, που πήρε το όνομά της από τον ιδρυτή της, Mate Rimac, έχει γίνει πολύ γνωστή για την προηγμένη τεχνολογία μπαταριών και ηλεκτρικών οχημάτων της.

Αν και η Porsche κατέχει μερίδιο 24% στη Rimac, τον Ιούλιο του 2021 υπεγράφη συμφωνία με το VW Group ώστε να αποκτήσει πρόσβαση στο τεχνολογικό θησαυροφυλάκιο της Rimac με αντάλλαγμα το 55% της Bugatti, καθιστώντας τον Mate Rimac Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας σε ηλικία 33 ετών.

Από εκεί και πέρα οι περισσότεροι θα γνωρίζουν ότι στο Group ανήκουν επίσης η Skoda (έτος ίδρυσης 1895) η οποία αποκτήθηκε πλήρως το 2000, η Seat (έτος ίδρυσης 1950) η οποία αρχικά πούλησε το 51% των μετοχών της στη VW το 1986 και το υπόλοιπο 49% το 1990 και πλέον η Cupra, η οποία είχε αρχικά δημιουργηθεί ως το σπορ τμήμα της Seat και κατόπιν εξελίχθηκε σε αυτόνομο brand.

Last but not least, η Porsche (έτος ίδρυσης 1931). Η πιο κερδοφόρα εταιρεία αυτοκινήτων στον κόσμο, προσπάθησε να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του ομίλου VW το 2012 αλλά έπειτα από πολλές ενέργειες και μπόλικο «ενδοοικογενειακό» παρασκήνιο τελικά δεν τα κατάφερε.

General Motors

Η GM (έτος ίδρυσης 1908), ο μεγαλύτερος -ιστορικά- κατασκευαστής αυτοκινήτων στις ΗΠΑ διαθέτει στις τάξεις του τη Chevrolet (έτος ίδρυσης 1911), η οποία μάλιστα εντάχθηκε στον όμιλο μόλις 7 χρόνια από την ίδρυση της (1918). Η Buick (έτος ίδρυσης 1899) απορροφήθηκε από τη GM με την ίδρυση της τελευταίας το 1908, ενώ στο πορτφόλιο του ομίλου ανήκει και η Cadillac (έτος ίδρυσης 1902) η οποία θεωρείται το πολυτελές brand της οικογένειας GM και το οποίο εξαγοράστηκε από τη General Motors το 1909. O αμερικανικός γίγαντας από το Ντιτρόιτ διαθέτει επίσης και τη GMC (έτος ίδρυσης 1911), εταιρεία η οποία εξειδικεύεται στην παραγωγή pick up και εν γένει επαγγελματικών οχημάτων.

Stellantis Group

Η πιο… πρόσφατη υπερδύναμη στο χώρο του αυτοκινήτου. Ο όμιλος Stellantis συστάθηκε το 2021 έπειτα από την συγχώνευση των Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και του Group PSA. Ο όμιλος διαθέτει στις τάξεις του τη Fiat (έτος ίδρυσης 1899), την Abarth (έτος ίδρυσης 1949), την Chrysler (έτος ίδρυσης 1925), την Dodge (έτος ίδρυσης 1900), την Jeep (έτος ίδρυσης 1941), την Alfa Romeo (έτος ίδρυσης 1910), την Lancia (έτος ίδρυσης 1906), την Peugeot (έτος ίδρυσης 1810), την Citroën (έτος ίδρυσης 1919), την Opel (έτος ίδρυσης 1863 και σε πολλές αγορές γνωστή και ως Vauxhall), την DS Automobiles (έτος ίδρυσης 2009), την Maserati (έτος ίδρυσης 1914) καθώς και τη Fiat Professional. Επίσης, κάτω από την ομπρέλα του Stellantis Motorsport ανήκουν τα αγωνιστικά τμήματα των Citroen Racing, DS Performance και Peugeot Sport. Ο όμιλος Stellantis φιγουράρει στην 4η θέση των ισχυρότερων κατασκευαστών στον κόσμο.

Mercedes-Benz Group

H εταιρεία γεννήθηκε ως Daimler-Benz το 1886. Η Daimler AG υπήρξε για πολύ καιρό η μητρική εταιρεία της Mercedes-Benz μέχρι που συγχωνεύτηκε με την Chrysler στα τέλη της δεκαετίας του 1990 για ένα σύντομο βέβαια και ομολογουμένως άκρως προβληματικό διάστημα. Σήμερα, το όνομα Daimler έχει περιοριστεί στα φορτηγά, ενώ το όνομα Mercedes-Benz χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα.

Στη Mercedes-Benz λοιπόν, πέρα από την AMG, ανήκουν τόσο η Maybach (έτος ίδρυσης 1909) όσο και μέρος της Smart (έτος ίδρυσης 1994). Κάνουμε λόγο για «μέρος» της εταιρείας καθώς από το 2019, Daimler και Geely, συνεργάζονται από κοινού (με τους Κινέζους βέβαια να έχουν τον πρώτο λόγο) για την κατασκευή και παραγωγή των νέων μοντέλων της Smart επί κινεζικού εδάφους.

BMW Group

Η Bavarian Motor Works, γνωστή σε όλους ως BMW, ιδρύθηκε το 1916. Αρχικά η εταιρεία καταπιάστηκε με την κατασκευή αεροπλάνων και κινητήρων για αεροσκάφη και κατόπιν με μοτοσυκλέτες και αυτοκίνητα.

Η οικογένεια Quandt κατέχει περίπου το 47% της εταιρείας, ενώ θεσμικοί επενδυτές από τη Βόρεια Αμερική, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, τη Γερμανία και άλλα μέρη της Ευρώπης έχουν το υπόλοιπο 53%.

Στη BMW, ανήκουν η MINI (έτος ίδρυσης 1959) που ιδρύθηκε από τη British Motor Corporation, και εξαγοράστηκε από τους Βαυαρούς το 1994 αλλά και η Rolls-Royce (έτος ίδρυσης 1906), για πολλούς η πιο δημοφιλής μάρκα υπερπολυτελών αυτοκινήτων στον κόσμο!

Alliance Group

Η συμμαχία μεταξύ της Renault, της Nissan και της Mitsubishi έλαβε σάρκα και οστά το 1999. Στον όμιλο ανήκουν προφανώς η Renault (έτος ίδρυσης 1899), η οποία ανήκει με τη σειρά της εν μέρει στη γαλλική κυβέρνηση (διαθέτει ένα ποσοστό της τάξεως του 20%), με τη Renault όμως να διαθέτει με τη σειρά της το 43% της Nissan (έτος ίδρυσης 1933).

Η Nissan στον αντίποδα έχει το πιο «σοβαρό» μερίδιο στη Mitsubishi Motors (έτος ίδρυσης 1917) με τη Nismo να είναι το σπορ παρακλάδι της Nissan. Στη συμμαχία, ανήκουν επίσης η Infiniti (έτος ίδρυσης 1989), η premium φίρμα της Nissan, η Alpine (έτος ίδρυσης 1955) και η Dacia (έτος ίδρυσης 1966). Πλέον, η κοινοπραξία της συμμαχίας με την κινεζική εταιρεία Jiangling δημιούργησε ένα εντελώς νέο εμπορικό σήμα, το Mobilize (έτος ίδρυσης 2018) το οποίο εξειδικεύεται σε οχήματα μικροκινητικότητας και κοινοχρησίας.

Tata Motors

Ο… Ινδός γίγαντας που ακούει στο όνομα Tata Motors, ιδρύθηκε το 1945. Μεταξύ 1954 και 1969, η εταιρεία απολάμβανε μια συνεργασία με την Daimler-Benz. Η Jaguar (έτος ίδρυσης 1922) και η Land Rover (έτος ίδρυσης 1948) γνωστές και ως «JLR» εξαγοράστηκαν από τη Tata Motors από τη Ford, το 2008.

Όμιλος Hyundai

Ο κορεατικός όμιλος ιδρύθηκε το 1967 και πέραν της ενασχόλησης του με το αυτοκίνητο, δραστηριοποιείται στην κατασκευή πλοίων, τρένων και λοιπών βιομηχανικών εφαρμογών. Στον όμιλο Hyundai ανήκει το 34% της Kia (έτος ίδρυσης 1944) και εξ’ ολοκλήρου η Genesis (έτος ίδρυσης 2015) η οποία θεωρείται η premium φίρμα του ομίλου.

Mahindra

Αρχικά ιδρύθηκε (το 1945) ως εταιρεία εμπορίας χάλυβα αλλά στην πορεία, εξελίχθηκε και σε κατασκευαστή αγροτικών προϊόντων και οχημάτων. Το πρώτο μοντέλο της Mahindra ήταν το Scorpio, το οποίο κυκλοφόρησε το 2002. Στο Mahindra Group, ανήκουν ο οίκος Pininfarina, η Automobili Pininfarina (ξεχωριστή οντότητα όντας θυγατρική του κλάδου αυτοκινήτων της Mahindra, ως κατασκευαστής πολυτελών EV) και η SsangYong (έτος ίδρυσης 1954).

Geely

Η Geely ιδρύθηκε το 1986 αλλά ξεκίνησε να παράγει αυτοκίνητα μόλις από το 2002 και μετά. Δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στην Κίνα αλλά διαθέτει στις τάξεις της, τη Volvo (έτος ίδρυσης 1915), την οποία απέκτησε από τη Ford το 2010, όπως επίσης και τη Lotus (έτος ίδρυσης 1948) αλλά και την Polestar (έτος ίδρυσης 1996) την premium και σπορ σουηδική φίρμα που ανήκε στη Volvo και πλέον δραστηριοποιείται στην κατασκευή και παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.

SAIC Motor 

Παλαιότερα γνωστή ως Shanghai Automotive Industry Corporation, η SAIC ιδρύθηκε το 1955 και είναι μία από τις τέσσερις μεγάλες κρατικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα και η μεγαλύτερη σε όγκο παραγωγής στη χώρας, κυκλοφορώντας περισσότερα από 5,81 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2021.

Η ραγδαία ανάπτυξή οφείλεται εν πολλοίς στην αύξηση της ζήτησης για αυτοκίνητα στην Κίνα κατά τη δεκαετία του 1980, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα και τη συνεργασία της SAIC με τη Volkswagen αλλά και τη General Motors το 1998. Και οι δύο συνεργασίες εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι και σήμερα.

Στον κινεζικό όμιλο ανήκουν επίσης η MG Motor (έτος ίδρυσης 1920), η Roewe (έτος ίδρυσης 2006), η Maxus (έτος ίδρυσης 2011) και η LDV (έτος ίδρυσης 1896).

Honda

Η Honda Motor Company ιδρύθηκε στις 24 Σεπτεμβρίου του 1948 και πήρε την ονομασία της από τον Ιάπωνα κατασκευαστή Σοϊτσίρο Χόντα. Κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και πλήθος άλλων συστημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Honda είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μοτοσικλετών παγκοσμίως και ο Νο 1 κατασκευαστής κινητήρων ευρείας παραγωγής. Στο πορτφόλιο της ανήκει η Acura που ειδικεύεται στην κατασκευή πολυτελών αυτοκινήτων (έτος ίδρυσης 1986).

Ford

H Ford ιδρύθηκε το 1903 και κατά περιόδους είχε τον έλεγχο πολλών εταιρειών στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα. Πλέον διαθέτει στη φαρέτρα της μόνο τη Lincoln (έτος ίδρυσης 1917) η οποία εξειδικεύεται στην παραγωγή μοντέλων πολυτελείας.

Οι αντάρτες ή αλλιώς… οι αυτόνομοι κατασκευαστές

Suzuki

Η Suzuki ιδρύθηκε το 1909 και πέρα από την κατασκευή αυτοκινήτων, ειδικεύεται στην παραγωγή μοτοσικλετών, οχημάτων παντός εδάφους, εξωλέμβιων μηχανών και πολλών ακόμα μικρών κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Κάποια στιγμή η Volkswagen είχε αποκτήσει μερίδιο 19,9% της μάρκας (μεταξύ 2009 και 2015), αλλά η Suzuki με συνοπτικές διαδικασίες το αγόρασε πίσω…

Δείτε ακόμα: Όνομα, γράμματα ή αριθμοί; Τι είναι προτιμότερο σε ένα νέο αυτοκίνητο;

Mazda

Η Mazda (έτος ίδρυσης 1920) ανήκε για μικρό χρονικό διάστημα σε ιαπωνικές τράπεζες και αργότερα στη Ford (το 1996 η αμερικανική φίρμα κατείχε το 33,3%) αλλά η εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων από τη Χιροσίμα της Ιαπωνίας ανέκτησε την «αυτονομία» όντας πλέον ανεξάρτητη από «εξωγενείς» παράγοντες.

Ferrari

Η Ferrari ιδρύθηκε το 1939 και είναι η πιο αναγνωρίσιμη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο! Παρόλο που εξειδικεύεται στην παραγωγή supercars… Για ένα εύλογο χρονικό διάστημα στην ιστορία της, η Fiat είχε βρεθεί να κατείχε το 50% των μετοχών της Ferrari (μεταξύ 1969 και 2014) προτού η φίρμα από το Μαρανέλλο ανακτήσει και πάλι την ανεξαρτησία της.

Subaru

H Subaru ιδρύθηκε το 1953 και άπαντες γνωρίζουν την ιαπωνική φίρμα για τους μπόξερ κινητήρες της, τα εξελιγμένα συστήματα τετρακίνησης και τις πολλές επιτυχίες στους αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλι.

Προτού εμπλακεί με την κατασκευή και παραγωγή αυτοκινήτων, η Subaru ήταν γνωστή και για τα γεωργικά μηχανήματα που κατασκεύαζε.

Tesla

Η αμερικανική φίρμα ιδρύθηκε το 2003 και έμελλε μέσα σε διάστημα μικρότερο των 20 ετών να εξελιχθεί στην εταιρεία με την μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση στο αμερικανικό χρηματιστήριο (για αυτοκινητοβιομηχανία).

Η Tesla, κατασκευάζει αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες για κάθε είδους χρήση, με τον ιδρυτή και μεγαλομέτοχό της, Elon Musk, να διαθέτει επίσης στον όμιλο του τις Space X, Starlink και το Twitter νυν… «X».

BYD Auto

H BYD ιδρύθηκε το 2003 και το όνομα της σημαίνει Build Your Dreams. Ο Κινέζος γίγαντας δραστηριοποιείται στην κατασκευή οχημάτων και μπαταριών, ενώ παράγει επίσης λεωφορεία, φορτηγά και κάθε είδους όχημα… με τροχούς. Θεωρείται και είναι μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις όχι μόνο στην Κίνα αλλά και παγκοσμίως στην παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων