Le Mans - η κινηματογραφική ταινία
Αγοράζοντας την εμπειρία
- -
- -
Όταν δεν του έδωσαν την άδεια να συμμετάσχει, αυτός έκανε ότι ήξερε καλύτερα, έστησε μια κινηματογραφική παραγωγή και υποδύθηκε τον οδηγό.
Τελικά δημιούργησε το απόλυτο χάος και μια κινηματογραφική ταινία σταθμός.
Όταν είσαι ένα μεγάλο κινηματογραφικό αστέρι του Hollywood δεν υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να σε σταματήσουν. Γιορτάζοντας λοιπόν τη πρώτη προβολή της επικής κινηματογραφικής ταινίας «Le Mans» που εμπνεύστηκε σκηνοθέτησε και ουσιαστικά χρηματοδότησε ο ίδιος ο Steve McQueen καλό θα ήταν να γυρίσουμε σε μέρες που οι αγώνες, οι ηθοποιοί, αλλά και οι κινηματογραφικές ταινίες είχαν ακόμα κάτι το βαθιά ανθρώπινο και πάνω από όλα αξεπέραστα ανέκδοτα για να γράψεις τόμους ολόκληρους.
Οι συντελεστές
Στα χαρτιά σκηνοθετήθηκε από τον Lee H.Katzin, σε παραγωγή του Jack N.Reddish και επειδή κάποιος θα έπρεπε να αναγράφεται για το σενάριο, που δεν υπήρχε, αυτό ήταν του Harry Kleiner. Έτσι οι μόνοι πραγματικοί συντελεστές ήταν ο Steve McQueen, που κρατούσε όλη την παραγωγή και η μουσική του Michel Legrand, η οποία ήταν αποκαλυπτική ειδικά όταν έχεις να τα βάλεις με… μουσικές από Porsche και Ferrari. Επίσης συμμετείχαν η ωραιότατη, ώριμη Elga Andersen ως Lisa και οι Siegfried Rauch (Stahler), Ronald Hunt και Luc Merenda (Aurac).
Παρουσιάστηκε στις 23 Ιουνίου του 1971 και η διάρκεια της ταινίας ήταν μόλις 106 λεπτά.
Το story
Εδώ που τα λέμε σενάριο δεν υπήρχε, απλά κάποιες ιδέες για να γεμίσει το καινό ανάμεσα στις Porsche 917 και Ferrari 512. Η πλοκή είναι απλοϊκή και ουσιαστικά μια ταινία δράσης με τις δύο αγωνιστικές ομάδες (Porsche vs Ferrari) να προσπαθούν να κερδίσουν λες και υπάρχει κάποιος άλλος λόγος για τον οποίο βρίσκονται εκεί. Και φυσικά επειδή ο αγώνας έχει διάρκεια 24 ώρες, στα αγωνιστικά καινά είναι απαραίτητο να υπάρχουν ηθοποιοί που τέλος πάντων κάτι έχουν να πουν.
Ο κύριος χαρακτήρας είναι ο Michael Delaney (Steve McQueen) που μονομαχεί στη πίστα με τον μεγάλο του αντίπαλο τον Erich Stahler. Ο Delaney όμως κουβαλά βαρύ ψυχολογικό φορτίο από την προηγούμενη χρονιά, γιατί στην ίδια πίστα του LeMans είχε εμπλακεί σε ατύχημα με τον Piero Belgetti, ο οποίος δεν βγήκε ζωντανός.
Στην αρχή της ταινίες ο Delaney βλέπει την γυναίκα του Belgetti, τη Lisa να αγοράζει λουλούδια και εκείνος με μια 911S (προσωπικό αυτοκίνητο τότε του Steve McQueen), ψυχρός και ανέκφραστος όπως πάντα αλλά γεμάτος με τύψεις, ταξιδεύει μέχρι τον τόπο του ατυχήματος όπου έχει ένα flash-back των γεγονότων. Θυμάται ότι ήταν πίσσα σκοτάδι και μόνο τα άσπρα στρογγυλά φώτα των αυτοκινήτων «έπαιζαν» μέσα στη μαυρίλα, ενώ ακούγονται οι δωδεκακύλινδροι κινητήρες. Ο Belgetti αν και προηγείται φαίνεται ότι χάνει τον έλεγχο και ο Delaney, που τον ακολουθεί στο τροχό με τη λευκή Porsche, στη προσπάθειά του να τον αποφύγει βγαίνει και αυτός από τη πίστα, αλλά χωρίς να τραυματιστεί. Τέλος του flash-back τέλος.
Η Lisa που έχει φτάσει στον αγώνα με τον Claude Aurac, που οδηγεί για τον μεγάλο αντίπαλο τη Ferrari, πιστεύει ότι ο Delaney ήταν ο κύριος υπεύθυνος για το ατύχημα και τον θάνατο του άντρα της.
Αλλά οι κακές συμπτώσεις δεν σταματούν. Στη 13η ώρα του αγώνα στις πέντε το πρωί της Κυριακής, οErich Stahler το χάνει και ο ομόσταυλος Claude Aurac που τον ακολουθεί, στην προσπάθεια του να τον αποφύγει έχει ένα φοβερό ατύχημα. Ταυτόχρονα και ο Delaney που και πάλι βρίσκεται πίσω του τροχό-τροχό, στη προσπάθειά του να αποφύγει ένα πιο αργό αυτοκίνητο που βρίσκεται εμπρός του μέσα από τους καπνούς του ατυχήματος του Stahler, βγαίνει από τη πίστα και καταστρέφει και αυτός τη Porsche του. Τα μεγάφωνα της πίστας ανακοινώνουν ότι τα αυτοκίνητα με αριθμούς 7 και 20 ενεπλάκησαν σε ατυχήματα, αλλά αν και ήταν δύο διαφορετικά συμβάντα όλοι πιστεύουν ότι ήταν μεταξύ τους.
Οι Delaney και Aurac βρίσκονται στο νοσοκομείο με τον δεύτερο σοβαρά τραυματισμένο και ο Delaney «σώζει» την Lisa από τις ορδές των δημοσιογράφων που τους καταδιώκουν. Ένα παράξενο ειδύλλιο αγάπης-μίσους γεννιέται μεταξύ των δύο και ο Delaney δεν κρύβει την κούραση του από τους αγώνες. Αλλά όταν το αφεντικό της ομάδας του ζητά να οδηγήσει το δεύτερο αυτοκίνητο της ομάδας, αυτός δέχεται αμέσως, τέτοια είναι εξάρτησή του.
Βρισκόμαστε στα τελευταία λεπτά του αγώνα, δύο Porsche και δύο Ferrari κυνηγιούνται για τη νίκη. Η μια Ferrari με σκασμένο λάστιχο αποχωρεί και έτσι μένουν οι Delaney, Stahler και Wilson με τη δεύτερη Porsche να μονομαχήσουν για τη νίκη. Ο Wilson είναι επικεφαλής, αλλά οι δύο μεγάλοι αντίπαλοι τον πλησιάζουν. Ο Delaney προσπερνά, αλλά χάνει τη θέση από τον Stahler όταν συναντά πιο αργά αυτοκίνητα. Ο Delaney παίζει ένα έξυπνο παιχνίδι και παγιδεύει τη Ferrari στη τρίτη θέση και παρά το γεγονός ότι δεν κερδίζει τον αγώνα, δίνει στην ομάδα της πρώτη και δεύτερη θέση. Αυτή είναι όλη και όλη η ιστορία.
Το πώς και το γιατί
Πολλές σκηνές γυρίστηκαν κατά τη διάρκεια του αγώνα των 24 ωρών του Le Mans του 1970 και ο Steve McQueen στην πραγματικότητα ήθελε να συμμετάσχει στον αγώνα με συνοδηγό τον Jackie Stewart, αλλά η συμμετοχή του δεν έγινε δεκτή. Έτσι η μπλε Gulf-Porsche 917K με το νούμερο 20 που πρωταγωνιστεί στη ταινία οδηγείται από τους Jo Siffert και Brian Redman, ενώ η λευκή Porsche 917, με τη μακριά ουρά, είχε σαν οδηγό τον Vic Elford.
Όσο για την Porsche 908/2, την οποία είχε οδηγήσει στις 12 ώρες του Sebring ο ίδιος ο Steve McQueen, αυτή συμμετείχε στον αγώνα υπό την Solar Production φορτωμένη με βαριές κάμερες. Το σημαντικό είναι ότι το αυτοκίνητο αυτό με οδηγούς τους Herbert Linge και Jonathan Williams διένυσε 282 γύρους και τελικά τερμάτισε στην ένατη θέση! Τέλος για να γλυτώσουν τις πιο ακριβές Porsche και Ferrari, μια πιο φτηνή Lola Τ70 θυσιάστηκε μεταμφιεσμένη σε 917.
Το χάος
Η παραγωγή ήταν ένα πραγματικό χάος, δεν υπήρχε σενάριο, δεν υπήρχε κανένας έλεγχος, δεν υπήρχε πρόγραμμα παραγωγής, κανένας έλεγχος εξόδων και ο Steve είτε ήταν «χαϊ» από την κόκα, είτε ήταν κλεισμένος στο τροχόσπιτό του με κοπελίτσες που του προμήθευαν (τουλάχιστον δύο φορές την ημέρα), είτε και τα δύο μαζί. Μάλιστα υπήρχε ειδικός… διασκεδαστής της οικογένειας του McQueen, που η δουλειά του ήταν να ξεναγεί τη γυναίκα του Neil και τα παιδιά του ανά τη Γαλλία, ώστε να μην πλησιάζουν στο τροχόσπιτο.
Ποτέ κανείς δεν μπορούσε να βρει στιγμή ανάπαυσης όταν ο Steve ήταν στα… χάι του και αυτό το ανακάλυψαν οι David Piper και Derek Bell έπαιζαν που ενώ έπαιζαν χαρτιά, ο Steve πέρασε από πάνω τους… πετώντας με μια Husqvarna, που μόλις είχε φέρει από την Σουηδία με το ιδιωτικό του αεροπλάνο.
Υπήρχαν όμως και δυσάρεστες καταστάσεις, όταν ο Piper θα έχει ένα ατύχημα με την 917 και θα μεταφερθεί στο νοσοκομείο με σπασμένο πόδι. Θα του το βάλουν στο γύψο, αλλά κάτι δεν του πήγαινε καλά. Θα κόψει μόνος του τον γύψο για να ανακαλύψει ότι το πόδι του είχε κακοφορμίσει, επειδή υγρό φρένου είχε μπει στις φλέβες του! Οι γιατροί ετοιμάστηκαν να του κόψουν το πόδι πάνω από το γόνατο. Όμως επειδή ο Piper ήξερε ότι δεν θα μπορούσε να ξαναοδηγήσει χωρίς γόνατο, έγινε πραγματική μάχη μέσα στο χειρουργείο με πατερίτσες και καρέκλες μέσα στο χειρουργείο, ώστε τελικά οι χειρούργοι πείστηκαν να του το κόψουν κάτω από το γόνατο!
Αλλά αυτό δεν ήταν το μόνο ατύχημα των γυρισμάτων, γιατί και ο Bell δεν είχε καλύτερη τύχη όταν κόλλησε το γκάζι στη Lola T70 και το αυτοκίνητο πήρε φωτιά. Ευτυχώς γλύτωσε με ελαφρά εγκαύματα στο πρόσωπο.