Russell Brockbank (1913-1979): CAR-toon man
Το αυτοκίνητο σημαίνει πολλά πράγματα, όμως είναι και γελοιογραφία και σε αυτό το είδος προσέγγισης των τεσσάρων τροχών δεν υπήρξε καλύτερος από τον Brockbank.
- -
- -
O Russell Brockbank ήταν ένας πολύ ήσυχος άνθρωπος, που δεν έπινε αλκοόλ, όμως είχε την ατυχία να μένει δίπλα από τον συνθέτη κλασικής μουσικής Sir Malcolm Arnold, ο οποίος για να εμπνευστεί χρειαζόταν δυνατές δόσεις σαμπάνιας! Σίγουρα δεν ήταν η ήσυχη ζωή που αποζητούσε.
Και μπορεί φαινομενικά να ήταν ένας ήσυχος γενικά κα ευγενικός άνθρωπος που δεν τον «έπιανε» το μάτι σου, αλλά το χιούμορ και οι ιδέες του έγραψαν ιστορία πάνω σε λευκό χαρτί με πενάκι και σινική μελάνι! Ειδικότητά του τα σκίτσα με θέμα το αυτοκίνητο, ένα είδος που υπηρέτησε για περισσότερα από σαράντα χρόνια.
Γεννήθηκε το 1913 και στα σκίτσα του περιέβαλε σχεδόν τα πάντα, από Bentley και Citroen μέχρι τις… γυναίκες οδηγούς. Αγαπημένος του χαρακτήρας ήταν ο Major Upsett (ελεύθερα μεταφραζόμενο το όνομά του, ως ο ταραγμένος ταγματάρχης, αν και το upset γράφεται σωστά με ένα “t”), που τον σκιτσάριζε σαν τυπικό βρετανό με καβουράκι και παχύ μουστάκι. Πάντως αν και ο «ταραγμένος ταγματάρχης» ήταν απόλυτα βρετανός σε εμφάνιση και ιδέες, ο ίδιος ο Brockbank είχε γεννηθεί στον Καναδά, όταν οι γονείς του μετανάστευσαν το 1908 και έζησε άνετα παιδικά χρόνια, αφού ο πατέρας του που ήταν χημικός μηχανικός διέθετε μια πολύ επιτυχημένη επιχείρηση.
Όμως η σχεδίαση τον είχε συνεπάρει από την ηλικία των τριών ετών, όπου και αν βρίσκονταν πάντα μπροστά του είχε ένα χαρτί και κάτι σκίτσαρε, ότι έβλεπε.
Αλλά η άνετη ζωή που ζούσε άλλαξε στη μεγάλη κρίση του 1929. Η επιχείρηση του πατέρα του κατέρρευσε μαζί με όλη την οικονομία και όλη η οικογένεια αναγκάστηκε να επιστρέψει και πάλι να ταξιδέψει πίσω στη Βρετανία. Μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρει: «Φύγαμε και τα αφήσαμε όλα ξεκλείδωτα, ακόμα και το αυτοκινήτου με τα κλειδιά στη μίζα!».
Στη Βρετανία ο Russell γράφτηκε στο Chelsea Scholl of Arts. Συνέχισε φυσικά να σκιτσάρει ότι έβλεπε γύρω του και φυσικά άρχισε να βάζει στο χαρτί και αυτοκίνητα. Αυτό που θα «γράψει» όμως πέρα από κάθε τι στο μυαλό του ήταν ένα ατύχημα στον αγώνα του Brooklands που παρακολουθούσε, όταν μπροστά του ένα αυτοκίνητο αναποδογύρισε παγιδεύοντας τον οδηγό. Τότε ο Russell και ο φίλος του όρμησαν και τον απελευθέρωσαν. Η πράξη πους αυτή καταγράφηκε από τον φακό των Pathe News, αλλά αντί να πάρει συγχαρητήρια, αναγκάστηκε να δουλεύει για μήνες στο χωράφι, γιατί την είχε… κάνει κοπάνα! Βέβαια και πάλι αυτό δεν τον εμπόδισε να σκιτσάρει, μέχρι που ανακάλυψε ότι για να αποδώσει καλύτερα την εικόνα έπρεπε να της δώσει την αίσθηση του εξωπραγματικού και αυτό ήταν κάτι που συνέβαινε για πρώτη φορά στο λευκό χαρτί. Έλεγε: «Για να δόσεις στο αυτοκίνητο την αίσθηση της ταχύτητας θα πρέπει να το παραμορφώσεις γέροντας τη σχεδίασή του προς τα εμπρός και να το σηκώσεις από το έδαφος.»
Τα σκίτσα του άρχισαν να εμφανίζονται στο 1930 και το περιοδικό Speed τον έκανε μόνιμο συνεργάτη του. Επίσης το Punch και το Lilliput προστέθηκαν στις δουλειές του, αλλά από τα περιοδικά με τα οποία συνεργάστηκε, τα σημαντικότερα ήταν το The Autocar και το The Motor.
Στον πόλεμο κατετάγει στο Royal Navy, αλλά τελικά τον απέρριψαν όταν ανακάλυψαν ότι είχε ΑΧΡΩΜΑΤΟΨΙΑ, ένα μυστικό που είχε καταφέρει να το κρύψει όλα αυτά τα χρόνια!
Από το 1949 αρχίζει η πιο δημιουργική του περίοδος σαν καλλιτεχνικός διευθυντής του Punch και συνεργάτης του The Motor, όπου για πρώτη φορά παρουσίασε τον αγαπημένο του χαρακτήρα Major Upsett.
Παράλληλα με αυτά ανέλαβε και πολλές δουλειές από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες και συνεργάστηκε με τις Mercedes-Benz, Peugeot, Bertone και Rolls-Royce σκιτσάροντας στα διαφημιστικά τους φυλλάδια.
Ποτέ δεν έπαψε να αγαπά τα αυτοκίνητα και την ταχύτητα και δεν ήταν λίγες οι φορές που η γυναίκα του… κατέβαινε από το αυτοκίνητο (Porsche 356), επειδή απλά οδηγούσε πολύ γρήγορα!
Τον χάσαμε το 1979 σε ηλικία 66 ετών.