Hans Ledwinka (1878-1967)
- -
- -
Θα πρέπει να παραδεχτούμε δύο πράγματα για τον δεύτερο (αν όχι πρώτο) σχεδιαστή/μηχανικό όλων των εποχών τον Hans Ledwinka, που στη ιστορία έχει πάρει θέση πίσω από ποιόν άλλο, μα από τον Porsche. Αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι πολλές από τις ιδέες του Porsche ήταν… εξ αντιγραφής από τον Ledwinka, κανείς ποτέ μέχρι σήμερα δεν μπόρεσε να το αποδείξει! Όμως ένα είναι σίγουρο, ήταν ένας μεγάλος σχεδιαστής/μηχανικός που βρέθηκε όχι μόνο στην κατάλληλη χρονική στιγμή, αλλά και σε πρόσφορο περιβάλλον, στοιχεία που βοήθησαν στο να αναδειχτούν τα αναμφισβήτητα ταλέντα του.
Γεννήθηκε το 1978 στα περίχωρα της Βιέννης και η μόρφωσή του ήταν πολύ ικανοποιητική στα υψηλού επιπέδου τεχνολογικά ιδρύματα της Αυστρίας.
Το 1897 σε ηλικία 19 ετών πείρε τη πρώτη του δουλειά στην τέως Αυστροουγγαρία, η οποία πλέον ονομάζονταν Τσεχοσλοβακία. Εκεί εργάστηκε σε εταιρεία κατασκευής τρένων, η οποία έμελλε να μετατραπεί στη Tatra. Σε μερικά μόλις χρόνια και σε ηλικία μόλις 23 ετών ο Ledwinka είχε αναρριχηθεί στη θέση του επικεφαλής σχεδιαστή! Και εκεί ουσιαστικά θα παραμείνει για όλη την δημιουργική ζωή του, κάτι που δεν του έδωσε την ευκαιρία να χτίσει τη δική του εταιρεία, όπως αναγκάστηκε να κάνει ο Porsche.
Αυτό όμως δεν τον εμπόδισε στο να δημιουργήσει τη δική του σχεδιαστική σχολή (βασισμένη πάντα στην αεροδυναμική) καθώς και τη δική του αποκλειστική αντίληψη για τους κινητήρες, η οποία όμως θα πρέπει να τονίσουμε ότι δεν διέφερε πολύ από αυτή του Porsche, αφού και οι δύο προτιμούσαν τους αερόψυκτους κινητήρες τοποθετημένους πίσω!
Ειδικά μάλιστα κατά τις δεκαετίες του 20’ και 30’ η Tatra υπό τον Ledwinka, βρέθηκε στην αιχμή της τεχνολογίας παρουσιάζοντας αυτοκίνητα τα οποία ήταν πολύ εμπρός από την εποχή τους!
Τα αυτοκίνητά του είχαν κεντρικό σκελετό με ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς, με αερόψυκτους επίπεδους και «V» κινητήρες και φυσικά τα αεροδυναμικά σχήματα των αυτοκινήτων του παρέμειναν αξεπέραστα. Σε αυτό άλλωστε συνεργάστηκε με τον ταλαντούχο Paul Jaray, που ήταν ένας από τους ειδικούς στην αεροδυναμική, αφού ήταν ο άνθρωπος πίσω από τα Zeppelin.
Το 1938 πάντως όταν οι γερμανοί θα καταλάβουν την Τσεχοσλοβακία η Tatra θα περάσει στην κατασκευή πολεμικού υλικού και ο Ledwinka θα γίνει ένας από τους αγαπημένους σχεδιαστές του Χίτλερ, μαζί με το Porsche άλλωστε, όπου θα δημιουργηθεί και η ιστορική διαμάχη που κρατά μέχρι σήμερα, για το ποιος τελικά σχεδίασε τον Σκαραβαίο!
Το 1945 με την απελευθέρωση ο Ledwinka… έκανε φυλακή ακλουθώντας και σε αυτό τον Porsche, οποίος όμως έκανε μόλις δύο χρόνια έναντι των έξη του Ledwinka, αφού είχε την ατυχία να βρεθεί σε σοβιετικά χέρια. Μετά την απελευθέρωσή του, σε ηλικία πλέον 72 ετών εργάστηκε στην Steyr.
Τελικά απεβίωσε σε ηλικία 89 ετών το 1967, χωρίς όμως ποτέ να πάρει τη θέση που δικαιωματικά του ανήκε σαν ένας από τους πρωτοπόρους σχεδιαστές/μηχανικούς όλων των εποχών.