Δύο γενιές μηχανικών στη Μήλο
- -
- -
Παλιά για να γίνει κανείς μηχανικός έπρεπε να «πιάνουν» τα χέρια του. Απαραίτητη προϋπόθεση ήταν η μαθητεία ως τσιράκι κοντά σε μάστορα για μερικά χρόνια και φυσικά το μεράκι να ασχοληθεί κανείς με ένα αντικείμενο που για άλλους λόγω μουτζούρας πλησίαζε το χαμαλίκι. Αυτή η γενιά μηχανικών αυτοκινήτων είχε το προνόμιο να δει από πρώτο χέρι την εξέλιξη της τεχνολογίας η οποία τους ανάγκαζε να παρακολουθούν ως μαθητές τα νέα δεδομένα που έφερνε ο ψεκασμός, τα συστήματα μετάδοσης και τα ηλεκτρονικά συστήματα. Ήταν η γενιά όμως που έμαθε να ζει με μαυρισμένα νύχια και ξεκινούσε τον έλεγχο απλά ακούγοντας τον κινητήρα.
Η νέα γενιά βρέθηκε σχεδόν κατευθείαν στον κόσμο της ηλεκτρονικής όπου κάποιος πριν καλά καλά λύσει το πρώτο του διαφορικό για να κατανοήσει τον τρόπο λειτουργίας του, ήξερε τα πάντα για το πρόγραμμα διάγνωσης βλαβών και τις αναρίθμητες φίσες ενός σύγχρονου μοτέρ. Κάποιοι από αυτούς δεν άγγιξαν καν καρμπυρατεράτο κινητήρα…
Δύο εκπρόσωποι των γενεών αυτών ήταν σκυμμένοι πάνω από τον κινητήρα ενός οκταβάλβιδου C3 εν μέσω δεκαπενταύγουστου στη Μήλο. Γενικό συνεργείο αυτοκινήτων, πατέρας και γιός το τεχνικό team. «Έχει πρόβλημα και νομίζω ότι δουλεύει με τρεις κυλίνδρους» η αρχική εισήγηση από πλευράς μου. «Περίμενε λίγο να κοιτάξουμε το συμπλέκτη μιας τριάρας που μας την άφησαν ανήμερα της Παναγίας και θα δούμε τι μπορούμε να κάνουμε. Μέχρι πότε θα μείνεις στη Μήλο;» Στιχομυθία μεταξύ ανθρώπων που ξέρουν τα προβλήματα μιας σύντομης παραμονής σε ένα νησί και φυσικά της έλλειψης ανταλλακτικών για επισκευή κι εναλλακτικών για τις υπόλοιπες ημέρες της διαμονής.
Ο γιός ξεκίνησε με τη σύνδεση της OBD και ο πατέρας ψαχούλευε το μοτέρ ώστε να δει μήπως ήταν κάτι απλό όπως μια ελαττωματική επαφή μιας σύνδεσης. Η διάγνωση έδειχνε ότι το αναμμένο λαμπάκι στο ταμπλό και η αρρυθμία του κινητήρα οφείλονταν στο σύστημα ψεκασμού. «Να λύσουμε πρώτα τον πολλαπλασιαστή και να δούμε τα μπουζί. Συνήθως σε αυτά τα μοντέλα η ζημιά οφείλεται κυρίως στον πολλαπλασιαστή», αποφάνθηκαν από κοινού οι μηχανικοί. Λύσιμο και τηλέφωνο στον προμηθευτή τους στην Αθήνα. «Αύριο το πρωί θα έχω το καινούριο ανταλλακτικό, οπότε άσε το αυτοκίνητο μέχρι αύριο να το ψάξουμε καλύτερα και να δούμε αν είναι μόνο αυτό που φταίει. Αν δεν φταίει ο πολλαπλασιαστής θα τον επιστρέψω ώστε να μην χρεωθείς κάτι που δεν είναι χαλασμένο» ήταν η πρόταση του πατέρα Μωραΐτη! Χωρίς εναλλακτική αυτοκινήτου έφυγα με τρεις κυλίνδρους να γυρίζουν τον στρόφαλο κι ελπίζοντας να μην πάθει περαιτέρω ζημιά ο καταλύτης από τα δέκα χιλιόμετρα των διαδρομών μιας ακόμη ημέρας οδήγησης.
Το πρωινό είχαν συσσωρευτεί τα νοικιάρικα της προηγούμενης νύχτας που περίμεναν για άμεση επισκευή ώστε να συνεχίσουν το μεροκάματο. Η τοποθέτηση του πολλαπλασιαστή κι ο έλεγχος με την OBD για να σβηστούν οι βλάβες που είχαν καταγραφεί ήταν υπόθεση εικοσάλεπτου όμως το πρόβλημα συνεχίζονταν. Ο πατέρας Μωραΐτης πήρε ένα μικρό ξυλαράκι και χρησιμοποιώντας το ως ωτοσκόπιο, το ακούμπησε σε κάθε ένα μπεκ χωριστά να δει αν ψεκάζουν. «Μάλλον έχουμε πρόβλημα στο μπεκ, όμως πλέον δεν έχω χρόνο να τα κοιτάξω και θα πρέπει να αφήσεις το αυτοκίνητο να το δω μέχρι αύριο. Τι θέλεις να κάνεις;» το ερώτημα από τον νεώτερο μηχανικό. «Μεθαύριο πρωί φεύγω κι αν χρειάζεται κάποιο άλλο ανταλλακτικό θα θέλουμε μία ακόμη ημέρα για το πάρουμε. Οπότε καλύτερα να το πάω κατευθείαν στην Αθήνα», του απάντησα. Τα γνωστά προβλήματα της νησιωτικής επικράτειας που θέλουν χρόνο για να λυθούν κι εναλλακτικές για την καθημερινότητα. «Τι οφείλω για τον κόπο;», ρώτησα. «Τίποτα απολύτως. Αφού δεν φτιάξαμε κάτι στο αυτοκίνητο δεν μπορώ να πληρωθώ», ήταν η απάντηση του πρεσβύτερου. «Μην το συζητάς, είναι θέμα αρχής», με αποχαιρέτισε ο πατέρας.
Η επισκευή του C3 ήταν πλέον θέμα μίας ώρας και λύθηκε με την αγορά ενός μπεκ. Ο πολλαπλασιαστής εξακολουθούσε να δίνει σωστά ρεύμα στα μπουζί και στο συνεργείο του οικογένειας Μωραΐτη στη Μήλο απλά έκαναν τη δουλειά τους με απόλυτη ευσυνειδησία. Χωρίς να κερδίσουν ευκαιριακά, από έναν περαστικό, αλλά δουλεύοντας με αρχές. Είναι ο μόνος τρόπος για να επιβιώσει ένα συνεργείο αυτοκινήτων όχι μόνο στις ημέρες που η οικονομική κρίση βάζει τις προτεραιότητες, αλλά ακόμη κι όταν ανοίγει η αγορά και χτίζεται η πελατεία. Η νέα γενιά μηχανικών έχει πολλά να μάθει από κάποιους τέτοιους μάστορες.