F1 GP Μονακό: Πώς μια ολόκληρη πόλη γίνεται πίστα Formula 1 [video]
Πώς είναι δυνατό μία μικρή πόλη των 38.000 κατοίκων να καταφέρνει να διοργανώσει αγώνα Formula 1 στους τόσο στενούς δρόμους της; Αυτή είναι η διαδικασία με την οποία το Πριγκιπάτο κάθε χρόνο μετατρέπεται στην πιο glamorous πίστα του κόσμου.
- -
- -
Στο Μονακό θα πραγματοποιηθεί ο έκτος αγώνας του πρωταθλήματος της F1 για το 2023 (στο αρχικό πρόγραμμα ήταν έβδομος, όμως ακυρώθηκε η Ίμολα), με τη Red Bull και τον Max Verstappen να είναι τα απόλυτα φαβορί. Η αυστριακή ομάδα φέτος έχει διαλύσει τον ανταγωνισμό και πρακτικά αγωνίζεται χωρίς αντίπαλο. Χαρακτηριστικά, έχει κατακτήσει τη νίκη και στους πέντε αγώνες, ενώ στους τέσσερις από αυτούς έχει κάνει το 1-2.
Άραγε θα σταματήσει αυτό το σερί στους στενούς δρόμους του Πριγκηπάτου του Μονακό όπου τα μονοθέσια περνάνε μια ανάσα από τις μπαριέρες ή θα συνεχιστεί η κυριαρχία;
GP Μονακό: Μια πίστα στη 2η μικρότερη χώρα του κόσμου
Το Μονακό φιλοξενεί δύο μεγάλα αγωνιστικά events κάθε χρόνο, όμως αυτό δε σημαίνει ότι υπάρχει μία μόνιμη πίστα. Το Πριγκιπάτο είναι πρωτίστως μία πόλη και η δεύτερη μικρότερη χώρα του κόσμου (μετά το Βατικανό), οπότε αυτό θα αντικρίσει κάποιος που θα το επισκεφτεί το μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου. Πώς μετατρέπεται, λοιπόν, σε μία από τις διασημότερες πίστες στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού;
Εκτός από το Grand Prix της Formula 1, στο Μονακό διοργανώνεται ακόμα το ePrix της Formula E, ενώ κάθε δύο χρόνια (τα έτη που τελειώνουν σε ζυγό αριθμό) γίνεται και το Monaco Historique, στο οποίο αγωνίζονται παλιά αγωνιστικά από την προπολεμική εποχή που συμμετείχαν στα Grand Prix της περιόδου, μέχρι και μονοθέσια της Formula 1 της δεκαετίας του ’80.
Πόσο διαρκεί η... μετατροπή μιας πόλης σε πίστα F1;
Προκειμένου οι εγκαταστάσεις για τον αγώνα να στήνονται μία φορά, τα δύο (ή τρία) αγωνιστικά events διοργανώνονται σε κοντινές μεταξύ τους ημερομηνίες. Έτσι, φέτος το ePrix της Formula E έγινε στις 6 Μαΐου και το Grand Prix της Formula 1 είναι προγραμματισμένο για το τριήμερο 26-28 Μαΐου.
Δείτε ακόμα: F1 GP Μονακό: Το πρόγραμμα, η μεγάλη αλλαγή και η... κατάρα του Leclerc
Η διαδικασία της μετατροπής σε πίστα είναι κάτι το εξωπραγματικό, καθώς απαιτούνται μόλις 6 εβδομάδες. Κάτι βασικό είναι ότι κάθε χρόνο το ένα τρίτο της αγωνιστικής διαδρομής «ξύνεται» και πέφτει καινούρια άσφαλτος. Καθώς οι δρόμοι χρησιμοποιούνται όλο τον χρόνο από κάθε είδους όχημα, υπάρχει φθορά του οδοστρώματος, οπότε με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι πάντα υπάρχει επαρκής πρόσφυση. Φυσικά οι εργασίες ασφαλτόστρωσης και διαγράμμισης γίνονται σε βραδινές ώρες.
Σειρά έχουν οι εγκαταστάσεις, οι οποίες είναι όλες προκατασκευασμένες, οπότε φτάνουν στο σημείο και απλά συναρμολογούνται. Η μεταφορά τους γίνεται με 600 φορτηγά τα οποία μεταφέρουν κερκίδες, γκαράζ για τα pits, δομές φιλοξενίας για τις ομάδες και διάφορα άλλα βοηθητικά κτίρια. Μαζί με τα παραπάνω μεταφέρονται και τα προστατευτικά που μπαίνουν σε όλο το μήκος της αγωνιστικής διαδρομής, στα οποία περιλαμβάνονται 20.000 τ.μ. από συρματοπλέγματα και πάνω από 21 χλμ. μπαριέρες.
Ένα εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι η συναρμολόγηση των κτιρίων γίνεται μόλις σε 14 μέρες.
Ωστόσο, ακόμα πιο εντυπωσιακό από όλα τα παραπάνω είναι ότι αν κάποιος πάει στο Μονακό μερικές μέρες μετά τον αγώνα, δε θα δει τίποτα που να θυμίζει ότι εκεί γίνεται το πιο κοσμοπολίτικο Grand Prix, για το κορυφαίο μηχανοκίνητο άθλημα του κόσμου.
Δείτε το video όπου φαίνεται όλη η διαδικασία βήμα προς βήμα και πείτε μας. Θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο και στην Ελλάδα; Αν ναι, πού;