Γιατί ανοίγουν σαμπάνιες στην F1; Πώς και πότε ξεκίνησε η παράδοση

Ένας αγώνας της Formula 1 δεν τελειώνει με την καρό σημαία, αλλά όταν οι οδηγοί ψεκάσουν τη σαμπάνια στο βάθρο και λουστούν με αυτή. Πότε, πώς και από ποιους ξεκίνησε αυτή η συνήθεια;

  • -
  • -

Κάθε φορά που τελειώνει ένας αγώνας της Formula 1 οι τρεις πρώτοι ανεβαίνουν στο βάθρο, μαζί με ένα άτομο από την ομάδα που κέρδισε. Ακούγονται οι εθνικοί ύμνοι, απονέμονται τα μετάλλια ή/και τα κύπελλα και μετά ακολουθεί ο πανηγυρισμός. Οι οδηγοί κουνάνε τα μπουκάλια και ψεκάζουν σαμπάνια ο ένας στον άλλο, προτού πιουν από αυτό ή λουστούν με το περιεχόμενο του μπουκαλιού, συνοδεία του πρελούδιου από την όπερα Κάρμεν.

Η παράδοση του ψεκασμού σαμπάνιας στο βάθρο μετά από έναν αγώνα της F1 είναι εμβληματική και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της κουλτούρας του αθλήματος. Αλλά έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί οι νικητές ψεκάζουν σαμπάνια και όχι κάποιο άλλο ποτό; Εδώ είναι η απάντηση.

Η πρώτη φορά που ψεκάστηκε σαμπάνια δεν ήταν στην F1

Η παράδοση του ψεκασμού σαμπάνιας ξεκίνησε τυχαία το 1966, στον 24ωρο αγώνα αντοχής του Le Mans. Ο Jo Siffert, ένας Ελβετός οδηγός, παρέλαβε ένα μπουκάλι σαμπάνιας, το οποίο όμως είχε μείνει για ώρες στον ήλιο, με αποτέλεμα να έχει αυξημένη πίεση στο εσωτερικό του. Έτσι, το πώμα βγήκε κατά λάθος, και η σαμπάνια ψέκασε το πλήθος.

sir-jackie-stewart-f1-formula-sampania-stefani-niki-nikh

Τη σκυτάλη πήρε το 1967 ο Dan Gurney, ένας Αμερικανός οδηγός της F1 ο οποίος εκείνη τη χρονιά κέρδισε τον αγώνα των 24 ωρών του Le Mans με συνοδηγό τον A.J. Foyt. Η διαφορά ήταν ότι αυτή τη φορά ο πανηγυρισμός με τη σαμπάνια έγινε σκόπιμα. Μετά τη νίκη ο Gurney άρχισε να ψεκάζει με σαμπάνια τον Foyt και το υπόλοιπο πλήθος που ήταν τριγύρω.

Δείτε ακόμα: Έτσι είναι σήμερα το μονοθέσιο από το σοκαριστικό ατύχημα του Grosjean [video]

Πώς και πότε ξεκίνησε ο ψεκασμός με σαμπάνια στην F1;

Στην F1 αυτή η συνήθεια πέρασε το 1969 από τον Jackie Stewart, όταν η σαμπάνια του άνοιξε «κατά λάθος» με τον οδηγό να βάζει το δάχτυλό του για να σταματήσει την έξοδο του ποτού από το μπουκάλι, με το αποτέλεσμα φυσικά να είναι η εκτόξευσή του ακόμα πιο μακριά. Ωστόσο, υπάρχουν αναφορές που θέλουν τον Graham Hill να έχει κάνει την αρχή όσον αφορά την F1, στο αυστραλιανό Grand Prix του 1966. Οι εν λόγω αναφορές συνοδεύονται από φωτογραφίες, όμως η πρώτη τηλεοπτική μετάδοση αυτού του τρόπου πανηγυρισμού ήταν εκείνη του Stewart, έτσι τα εύσημα έχουν πάει στον Βρετανό οδηγό με καταγωγή από τη Σκωτία.

Σήμερα, το τελετουργικό έχει γίνει σύμβολο της νίκης και του εορτασμού. Οι οδηγοί και τα μέλη της ομάδας ψεκάζουν σαμπάνια στο βάθρο για να σηματοδοτήσουν το τέλος του αγώνα και τη χαρά της νίκης. Η παράδοση έχει γίνει τόσο δημοφιλής που την έχουν υιοθετήσει και άλλα μηχανοκίνητα αθλήματα.

valtteri-bottas-mercedes-vathro-podium-sampania-f1-formula

Γιατί επιλέχθηκε η σαμπάνια και ποιες μάρκες έχουν περάσει από την F1;

Η σαμπάνια διαχρονικά αποτελεί σύμβολο πλούτου, αλλά και ένα ποτό το οποίο προσφέρει status καθώς συνήθως είναι ακριβό. Ακόμα, έχει συνδυαστεί με στιγμές χαράς αφού σε πολλά μέρη ανοίγουν σαμπάνιες στο πλαίσιο κάποιου χαρμόσυνου γεγονότος, από μικρά όπως ένας γάμος μέχρι πολύ μεγάλα όπως η εγκαινίαση ενός νέου πλοίου.

Η σαμπάνια δόθηκε πρώτη φορά ως δώρο σε νικητή Grand Prix ήδη από την πρώτη σεζόν της F1 και συγκεκριμένα από το γαλλικό Grand Prix του 1950, όταν στην πρώτη θέση του βάθρου βρέθηκε ο Juan Manuel Fangio. Εκείνη η σαμπάνια ήταν μάρκας Moët & Chandon, με την εταιρεία να είναι ο μοναδικός προμηθευτής της F1 μέχρι και το 1999. Από το 2000 μέχρι το 2015 στο podium βλέπαμε μπουκάλια της G.H. Mumm, το 2016 και στους 5 πρώτους αγώνες του 2017 η σαμπάνια προερχόταν από τη Chandon. Από τον έκτο αγώνα του 2017 και μέχρι το τέλος του 2019 οι σαμπάνιες αποτελούσαν χορηγία της Carbon και το 2020 επέστρεψε η Moët & Chandon. Από το 2021 και μέχρι το 2025, τουλάχιστον, οι οδηγοί δεν ανοίγουν σαμπάνια καθώς η εταιρεία που έχει αναλάβει την προμήθεια είναι η Ferrari Trento - καμία σχέση με την αυτοκινητοβιομηχανία ή την ομάδα F1 - η οποία κατασκευάζει αφρώδεις οίνους.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...