Περί παραμόρφωσης ελαστικών στην F1

Χαρακτηριστική φωτογραφία

  • -
  • -

Όπως όλα τα ελαστικά έτσι και αυτά της F1 παραμορφώνονται. Μετά από όσα έγιναν στο Βρετανικό GP τα πράγματα άρχισαν να κινούνται γρήγορα.

 

Μετά από επισήμανση πρώην μηχανικού της F1 στον υπογράφοντα, είδαμε ότι στο blog του φωτογράφου Darren Heath υπάρχει μια χαρακτηριστική φωτογραφία μιας McLaren που έχει μπει στην πρώτη δεξιά στροφή του συμπλέγματος Becketts κατά την διάρκεια του Q1.

 

Όπως θα παρατηρήσετε στην εξωτερική πλευρά του πίσω αριστερά ελαστικού (κάτω αριστερά συγκεκριμένα) υπάρχει μια κυματοειδής παραμόρφωση του ελαστικού το οποίο δεν είναι κάτι ασυνήθιστο στην F1. Παρατηρείται σε όλα τα ελαστικά ξεκινώντας από αυτά των αυτοκινήτων. Αυτό όμως είναι δείγμα της μεγάλης πίεσης που δέχονται τα ελαστικά πιθανότατα σε συνδιασμό με την χαμηλή πίεση που έχουν.

 

Η Pirelli στην επίσημη ανακοίνωσή της για το θέμα με τα προβλήματα αναφέρει :

 

Μετά από διεξοδική ανάλυση των ελαστικών που χρησιμοποιήθηκαν στο Σίλβερστον, η Pirelli κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι αιτίες που προκάλεσαν τις αστοχίες οφείλονταν κυρίως σε ένα συνδυασμό των εξής παραγόντων:

 

1) Τα πίσω ελαστικά τοποθετήθηκαν σε λάθος θέσεις: στα μονοθέσια που αντιμετώπισαν προβλήματα το δεξί ελαστικό τοποθετήθηκε εκεί που έπρεπε να βρίσκεται το αριστερό και το αντίθετο. Τα φετινά ελαστικά έχουν ασύμμετρη δομή, που σημαίνει ότι η σχεδίασή τους δεν επιτρέπει την αλλαγή θέσης. Τα πλαϊνά τους είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να διαχειρίζονται συγκεκριμένα φορτία στο εσωτερικό και στο εξωτερικό τμήμα τους. Επομένως η αλλαγή θέσης έχει επιπτώσεις στον τρόπο που λειτουργούν υπό ορισμένες συνθήκες. Ειδικότερα, το εξωτερικό τμήμα είναι σχεδιασμένο για να ανταπεξέρχεται τα πολύ υψηλά φορτία που παράγονται στις στροφές μιας πίστας απαιτητικής όπως το Σίλβερστον, με τις γρήγορες αριστερές στροφές και μερικά άκρως επιθετικά κερμπ.

 

2) Η υιοθέτηση υπερβολικά χαμηλών πιέσεων στα ελαστικά ή σε κάθε περίπτωση χαμηλότερες από αυτές που υπέδειξε η Pirelli. Ένα ελαστικό με χαμηλότερη πίεση, υπόκειται σε πολύ υψηλότερα φορτία.

 

3) Η χρήση ακραίων γωνιών κάμπερ.

 

4) Τα κερμπ που είχαν συγκεκριμένη διαμόρφωση σε γρήγορες στροφές όπως η Νο4 του Σίλβερστον, όπου παρατηρήθηκαν οι περισσότερες αστοχίες. Γι’ αυτό επηρεάστηκαν τα πίσω αριστερά ελαστικά.

 

Τα μοναδικά προβλήματα που είχαν φανεί πριν από το Σίλβερστον είχαν να κάνουν με τις αποκολλήσεις πέλματος (delamination) – ένα τελείως διαφορετικό φαινόμενο. Για να σταματήσουν οι αποκολλήσεις, η Pirelli πρότεινε οι ομάδες να χρησιμοποιούν ελαστικά που είχαν δοκιμαστεί στον Καναδά, από το Σίλβερστον και μετά. Όταν αυτή η πρόταση δεν έγινε αποδεκτή, η Pirelli βρήκε άλλη λύση μέσω εργαστηριακών δοκιμών, με διαφορετική διαδικασία συγκόλλησης για την προσάρτηση του πέλματος στο σκελετό. Επομένως, το πρόβλημα των αποκολλήσεων δεν είχε καμία σχέση με αυτό που είδαμε στη Βρετανία.

 

Μετά τα συμπεράσματα που προέκυψαν από αυτή την ανάλυση, η Pirelli θα ήθελε να τονίσει ότι:

 

  1. Η τοποθέτηση ελαστικών χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η φορά είναι μία πρακτική που υποτιμήθηκε από όλους: πάνω από όλους από την ίδια την Pirelli που δεν το απαγόρευσε.

 

  1. Κατά τον ίδιο τρόπο, η μειωμένη πίεση των ελαστικών και οι ακραίες ρυθμίσεις κάμπερ - στα οποία η Pirelli δεν έχει κανένα έλεγχο, είναι επιλογές που μπορεί να γίνουν επικίνδυνες κάτω από ορισμένες συνθήκες. Γι αυτό, η Pirelli ζήτησε από τη FIA αυτές οι παράμετροι να εξετάζονται με ακρίβεια. Η Pirelli επίσης ζήτησε η συμμόρφωση με αυτούς τους κανόνες να ελέγχεται από ειδικό τεχνικό έφορο.

 

  1. Η Pirelli θα ήθελε επίσης να υπογραμμίσει ότι η γκάμα ελαστικών του 2013 δεν υπονομεύει την ασφάλεια των οδηγών με οποιονδήποτε τρόπο εάν χρησιμοποιείται με το σωστό τρόπο και διαβεβαίωσε ότι πληροί όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας που απαιτεί η FIA.

 

Εύλογο συμπέρασμα: ελαστικά με τις επιδόσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές του 2013 είναι απαραίτητο να ρυθμίζονται (κανονισμοί) και να ελέγχονται προσεκτικά από την ίδια την Pirelli. Για να διασφαλίζεται η βέλτιστη λειτουργία τους, η Ιταλική φίρμα χρειάζεται δεδομένα τηλεμετρίας σε πραγματικό χρόνο από τις ομάδες σε ό,τι αφορά ουσιαστικές παραμέτρους όπως πίεση, θερμοκρασία και γωνίες κάμπερ. Αναμένοντας τους νέους κανονισμούς που θα επιτρέψουν στην Pirelli να έχει πρόσβαση σε αυτά τα στοιχεία, ζωτικά για την εξέλιξη και διαχείριση των προηγμένων ελαστικών, προτείνονται τα εξής μέτρα για τα προσεχή grand prix, σε συμφωνία με τη FIA, τη FOM, τις ομάδες και τους πιλότους:

 

1) Η χρήση της εξελιγμένης έκδοσης του τρέχοντος ελαστικού που δοκιμάστηκε στον Καναδά (και αποδείχτηκε απολύτως αξιόπιστο) για το Γερμανικό Grand Prix το επόμενο Σαββατοκύριακο. Αυτό εναρμονίζεται άριστα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά της πίστας του Nurburgring. Ειδικότερα τα πίσω ελαστικά που θα χρησιμοποιηθούν στο Γερμανικό  Grand Prix στις 7 Ιουλίου θα έχουν ιμάντα από Kevlar που αντικαθιστά τον τρέχων ατσάλινο ιμάντα και υιοθετούν τη ζώνη του 2012 για να διασφαλίζεται μέγιστη ευστάθεια και κράτημα. Δεδομένου ότι και αυτά τα ελαστικά είναι ασύμμετρα, θα απαγορεύεται αυστηρά η αλλαγή θέσης τους. Αντίθετα, τα εμπρός ελαστικά θα παραμείνουν ίδια.

 

2) Την εισαγωγή μιας νέας γκάμας ελαστικών, από το Ουγγρικό Grand Prix και μετά. Τα νέα ελαστικά θα έχουν συμμετρική δομή, σχεδιασμένη για να εγγυάται μέγιστη ασφάλεια ακόμα και χωρίς πρόσβαση στα δεδομένα ελαστικών – που ωστόσο είναι απαραίτητη για τη βέλτιστη λειτουργία των πιο προηγμένων εκδόσεων του 2013. Τα ελαστικά που θα χρησιμοποιηθούν από το Ουγγρικό Grand Prix και μετά θα συνδυάζουν τα χαρακτηριστικά των εκδόσεων του 2012 με τις επιδόσεις  των γομών του 2013. Το σημαντικό είναι ότι τα νέα ελαστικά θα έχουν δομή, κατασκευή και ιμάντα ίδια με του 2012, που παρείχαν μέγιστες επιδόσεις και ασφάλεια. Οι γόμες θα είναι ίδιες με αυτές που έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι τώρα το 2013 και οι οποίες εγγυώνται ταχύτερους χρόνους γύρων και λειτουργία σε μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασίας. Αυτά τα ελαστικά νέων προδιαγραφών, όπως συμφωνήθηκε με τη FIA, θα δοκιμαστούν στην πίστα μαζί με τις ομάδες, τους πιλότους και τα μονοθέσιά τους 2013 στο Σίλβερστον στο διάστημα 17- 19 Ιουλίου, κατά τη διάρκεια δοκιμών νεαρών οδηγών. Οι δοκιμές θα συμβάλλουν στην οριστική εξέλιξη της νέας γκάμας, προσφέροντας στις ομάδες την ευκαιρία να διαμορφώσουν το κατάλληλο σετάρισμα στα μονοθέσιά τους.


Ο Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, δήλωσε: «Αυτό που συνέβη στο Σίλβερστον ήταν εντελώς απροσδόκητο και ήταν η πρώτη φορά που παρατηρήθηκε κάτι τέτοιο στα εκατό και πλέον χρόνια ιστορίας της Pirelli στο μηχανοκίνητο αθλητισμό. Αυτά τα περιστατικά που μας έχουν στεναχωρήσει πολύ, επέτειναν την ανάγκη για τις άμεσες αλλαγές που έχουμε ήδη προτείνει – οι οποίες θα ξεκινήσουν στις ελεύθερες δοκιμές της Γερμανίας την Παρασκευή. Θα θέλαμε να αναγνωρίσουμε την προθυμία της FIA, της FOM, των ομάδων και των πιλότων να δράσουν γρήγορα ώστε να βρεθεί άμεση λύση στο πρόβλημα. Ειδικότερα, η χρήση χειμερινών δοκιμών, μετά από συνεννόηση με τη FIA, οι οποίες είναι πιο κατάλληλες για την εξέλιξη ελαστικών και η δυνατότητα πραγματοποίησης δοκιμών κατά τη διάρκεια της σεζόν θα συμβάλλουν στην εξέλιξη ελαστικών με πολύ βελτιωμένες προδιαγραφές ασφάλειας και επιδόσεων. Θα ήθελα να τονίσω και πάλι το γεγονός ότι η γκάμα του 2013, όταν χρησιμοποιείται σωστά, είναι απόλυτα ασφαλής. Όμως τα γεγονότα του Σίλβερστον μας ανάγκασαν να ζητήσουμε πλήρη πρόσβαση σε δεδομένα ελαστικών σε πραγματικό χρόνο προκειμένου να διασφαλίσουμε τη σωστή χρήση και εξέλιξη των ελαστικών προηγμένης τεχνολογίας και εξαιρετικά υψηλών επιδόσεων που μας ζητήθηκαν και που έχουν μειώσει τους χρόνους γύρων πάνω από δύο δευτερόλεπτα κατά μέσο όρο. Περιμένοντας αλλαγή των κανονισμών, θα λανσάρουμε ελαστικά ευκολότερα στη διαχείριση».

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...