Τι ακριβώς έγινε στο ατύχημα του Bianchi;
Μιλάμε με ειδικούς και αναλύουμε τους κανονισμούς για να ρίξουμε φως στα γεγονότα και να διαπιστώσουμε αν υπάρχουν και που ευθύνες
- -
- -
Μεγάλος είναι ο ντόρος που έχει δημιουργηθεί σχετικά με το
ατύχημα του Bianchi και κατά πόσο έγιναν όλα όπως έπρεπε από τη
διοργάνωση. Θα προσπαθήσουμε να διαλευκάνουμε το ζήτημα
αφού έχουμε μιλήσει με αρκετούς ειδικούς σε διάφορα πόστα και με
μεγάλη εμπειρία στα ζητήματα αυτά. Στην προσπάθειά μας θα μας βοηθήσει και το
σχεδιάγραμμα της πίστας.
Από το 2006 η FIA μαζί με την EM Motorsport έχει αναπτύξει ένα σύστημα επίβλεψης το οποίο δίνει στο Race Control σημαντικές πληροφορίες για το τι συμβαίνει στην πίστα. Ταυτόχρονα υπάρχει και η ένδειξη στο τιμόνι όλων των οδηγών για την κατάσταση στο σημείο που βρίσκονται αλλά και τη γενικότερη κατάσταση στην πίστα, εφόσον αυτό κριθεί απαραίτητο. Από την αρχή του 2014 τα πράγματα έχουν βελτιωθεί και υπήρξαν αλλαγές. Αντί να ελέγχεται η πίστα χωρισμένη σε 3 κομμάτια, πλέον χωρίζεται σε 20. Ο Whiting είχε πει στην αρχή του χρόνου ότι οι οδηγοί θα πρέπει να κόβουν «σημαντικά» σε καθεστώς κίτρινης σημαίας. Με κίτρινη σημαία ο οδηγός θα πρέπει να είναι 0.2 sec πιο αργός από το προηγούμενο καλύτερο κομμάτι, ενώ με διπλή κίτρινη θα πρέπει να είναι 0.5 sec πιο αργός. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να ελεγχθεί κατά πόσο ένας πιλότος έχει πράγματι κόψει ταχύτητα στην κίτρινη σημαία. Οι οδηγοί πάντα ενημερώνονται στις συναντήσεις τους πριν από τα αγωνιστικά τριήμερα για τα θέματα αυτά.
Άλλα στοιχεία που χρειάζεται να ξέρουμε, έχουν να κάνουν με τους κριτές. Κάθε πόστο έχει ευθύνη για τον τομέα από το δικό του σημείο μέχρι το επόμενο πόστο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Μιλώντας με έναν από τους κριτές που συνήθως κάθονται σε τέτοια πόστα μου εξήγησε ότι η ευθύνη του πρακτικά είναι από το σημείο που κουνάει την σημαία μέχρι το επόμενο πόστο.
Ας πάμε τώρα στα στοιχεία του ατυχήματος. Στον 42ο γύρο ο Sutil προσπαθεί να κρατηθεί μπροστά από τον Bianchi. Και οι δυο είναι με πολύ φθαρμένα ενδιάμεσα ελαστικά με τις καιρικές συνθήκες να αρχίζουν και χειροτερεύουν. Ο Sutil χάνει τον έλεγχο και πέφτει στα προστατευτικά λάστιχα μετά από το πόστο 12 (Μ12 στο σχεδιάγραμμα), και συνεπώς μέσα στο πεδίο ευθύνης του 12. Αυτομάτως βγαίνουν οι κίτρινες σημαίες στο συγκεκριμένο πόστο. Το γερανοφόρο όχημα πρέπει να μπει για να πάρει το μονοθέσιο. Αναγκαστικά βγαίνει από την θέση του που είναι πριν από το πόστο 12 και συνεπώς στον τομέα ευθύνης του 11 (M11). Συνεπώς και τα δυο πόστα βγάζουν διπλές κίτρινες σημαίες που υποδηλώνουν στους οδηγούς ότι πρέπει να κόψουν σημαντικά ταχύτητα και να είναι έτοιμοι ακόμη και να σταματήσουν εφόσον χρειαστεί. Ο Bianchi χρειάζεται να κάνει ένα γύρο για να φτάσει πάλι στο σημείο. Τι έχει γίνει μέχρι τότε;
Το γερανοφόρο όχημα έχει πάρει το μονοθέσιο του Sutil και κάνει όπισθεν, έχοντας βγει από το πόστο 12 (και την ευθύνη του) και πηγαίνει προς τα πίσω (κατεύθυνση στο πόστο 11) για να βγει εκτός πίστας. Από την στιγμή που το πόστο 12 δεν έχει κάποιο συμβάν στον τομέα ευθύνης του, παίρνει την εντολή να βγάλει πράσινη σημαία, όπως και έγινε. Συνεπώς δεν υπάρχει ζήτημα πράσινης σημαίας, όπως π.χ. ανέφερε σε κάποια δήλωσή του ο AlainProst. Ο Bianchi ανηφορίζει και φτάνει στο σημείο που χάνει τον έλεγχο. Από τα πλάνα του ατυχήματος φαίνεται καθαρά ότι πέφτει στο πίσω μέρος του γερανού ο οποίος με την «δαγκάνα» σε έκταση και το μονοθέσιο του Sutil να πέφτει από τον κραδασμό της σύγκρουσης, δεν έφτανε καν το πόστο 12. Στο σημείο που ήταν ο Bianchi ήταν καθεστώς διπλής κίτρινης (πόστο 11).
Ας πάμε τώρα σε κάποια ερωτήματα και σχόλια που έχω ακούσει:
1)
Ο Bianchi είδε την πράσινη σημαία στο βάθος και πάτησε
γκάζι για να μην χάσει χρόνο.
Η εφαρμογή της πράσινης σημαίας ισχύει από το σημείο που βρίσκεται
αυτή και μετά. Αυτό είναι γνωστό και αποδεκτό από όλους. Η πράσινη
σωστά υπήρχε και ενημέρωνε πως από το σημείο εκείνο (μετά το σημείο
του ατυχήματος) είναι ανοιχτός ο αγώνας. Εδώ υπάρχει και ο
αντίλογος που εκφράζεται από τον Alain Prost, ο οποίος αναφέρει ότι
η πράσινη σημαία θα έπρεπε να υπάρχει 100 μέτρα πιο κάτω, για να
μην αποσπάσει τον οδηγό. Όπως ανέφερε ο Nico Hulkenberg στο Auto
Motor und Sport, από το σημείο που έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου
του ο Bianchi δεν υπήρχε περίπτωση να είχε δει την πράσινη σημαία.
Δεν μπορούμε λοιπόν να δεχτούμε το σκεπτικό "είναι λογικό όταν
δει την πράσινη σημαία να πατήσει γκάζι".
2)
Δεν θα έπρεπε να βγει πράσινη αφού υπήρχε ακόμα «συμβάν»
στην πίστα.
Και εδώ συνεχίζουμε με όσα λέει ο κανονισμός. Από το σημείο που
υπάρχει η σημαία και μετά εφαρμόζεται ό,τι αυτή υποδεικνύει. Το
συμβάν είχε λήξει για το πόστο 12 (πράσινη σημαία) αλλά συνέχιζε να
ισχύει για το προηγούμενο πόστο (11) όπου υπήρχε διπλή κίτρινη και
όπου έγινε το ατύχημα του Bianchi.
3)
Το πόστο 12 συνέχιζε να έχει πράσινη σημαία επί 1 λεπτό
παρόλο που ο Bianchi είχε βγει εκτός πίστας χτυπώντας πολύ
άσχημα.
Προφανώς οι άνθρωποι του Race Control είδαν τι έγινε και περίμεναν
τους ανθρώπους που βρίσκονταν στο σημείο να εκτιμήσουν την
κατάσταση. Μόλις αυτοί βρέθηκαν δίπλα στον Bianchi και είδαν ότι
ήταν αναίσθητος, ενημέρωσαν ότι είναι σοβαρό και χρειάζεται το
ιατρικό επιτελείο. Ακόμα και να είχε δει το ατύχημα ο κριτής του
πόστου 12, συνέχιζε να κάνει αυτό που έπρεπε μέχρι να πάρει εντολή
για κάτι άλλο. Το δικό του κομμάτι ήταν καθαρό. Δεν υπήρχε λόγος να
σταματήσει να κουνάει την πράσινη σημαία.
4)
Ο οδηγός μπορεί να έβλεπε άλλη ένδειξη στο τιμόνι
του.
Η ένδειξη στο τιμόνι του είναι η ίδια με αυτή της πίστας. Ή
τουλάχιστον έτσι θα πρέπει να είναι. Όμως οι μηχανικοί ενημερώνουν
συνέχεια τους οδηγούς για το πώς έχει η κατάσταση, συνεπώς ο
Bianchi θα ήξερε ότι από το πόστο 12 (ή όπως αλλιώς θα του το είχαν
μεταφέρει) και μετά είναι πράσινο και θα μπορούσε να πιέσει.
Φυσικά η έρευνα είναι σε εξέλιξη και δεν ξέρουμε όλες τις
παραμέτρους. Ωστόσο, δεν βρίσκουμε κάτι το μεμπτό για την οργάνωση
του αγώνα μέχρι στιγμής και με τα ως τώρα στοιχεία. Το γεγονός ότι
ο Sutil με παρόμοια λάστιχα είχε έξοδο στην ίδια στροφή ένα γύρο
νωρίτερα, ίσως θα πρέπει να μας προβληματίσει για τα αίτια του
ατυχήματος. O Sutil δήλωσε ότι βγήκε λόγω υδρολίσθησης. Είχε ο
Bianchi το ίδιο πρόβλημα; Τέλος θα πρέπει να τονίσουμε ότι στην
πίστα της Suzuka γίνονται συνεχώς αγώνες υψηλού κύρους και οι
άνθρωποι που βρίσκονται στα διάφορα πόστα έχουν τεράστια
εμπειρία.
Όλα δείχνουν λοιπόν ότι οι κανονισμοί (καλώς ή κακώς)
ακολουθήθηκαν κατά γράμμα. Θα πρέπει ωστόσο να μάθουμε από αυτό που
έγινε και να τους βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο, ώστε να γίνει το
σπορ ακόμα πιο ασφαλές. Εκ του αποτελέσματος έχουμε ένα τραγικό
συμβάν. Εάν είχαν αφήσει την κίτρινη σημαία στο πόστο 12 ίσως να το
είχε δει και να κρατούσε πιο επιφυλακτικό ρυθμό. Εάν ο άνθρωπος που
χειριζόταν τον γερανό πάταγε γκάζι 1 δευτερόλεπτο μετά δεν θα
είχαμε το συμβάν. Εάν ο Bianchi το "έχανε" πιο πριν ή πιο μετά θα
έπεφτε μάλλον στα λάστιχα, και όχι στον γερανό ή τους ανθρώπους.
Όλα αυτά όμως είναι υποθέσεις. Στην πραγματικότητα είχαμε μια πολύ
περίεργη αλληλουχία από ατυχείς συμπτώσεις που έφεραν αυτό το τόσο
τραγικό αποτέλεσμα.