Κινητήρες και Red Bull …
Σε 2-3 βδομάδες θα ξέρουμε … μάλλον
- -
- -
Στις 31 Οκτωβρίου έληξε η διορία που είχε θέσει ο ιδιοκτήτης της Red Bull Dietrich Mateschitz, για να αποφασίσει τι θα γίνει τελικά με την προμήθεια κινητήρων της Red Bull. Μιλώντας μέσα από το «δικό του» μέσο, το Speedweek, είπε ότι αυτή η διορία επεκτάθηκε για 2-3 βδομάδες.
Με την Mercedes να έχει αποκλείσει την πιθανότητα να τους δώσει κινητήρες, την Ferrari το ίδιο, ακόμα και εάν αυτοί ήταν του 2015, την Honda να θέλει, αλλά την McLaren να χρησιμοποιεί το βέτο και την Renault να έχει αρχικά πει ότι δεν θα δώσει σε καμία άλλη ομάδα παρά μόνο στην δική της (έχοντας υπόψη ότι θέλει να αγοράσει την Lotus), η κατάσταση είναι περίπλοκη.
Γεγονός είναι ότι κανένας δεν ξέρει τι θα γίνει. Το σίγουρο είναι ότι ο Mateschitz που έχει τον τελευταίο λόγο θα πάρει τις επιλογές που θα του δώσει ο Horner και θα αποφασίσει. Μέχρι τότε το μόνο που μπορούμε να δούμε είναι τα σενάρια.
Το πρώτο είναι αυτό της Mercedes, η οποία είναι κατηγορηματική και δεν το συζητάει. Άλλωστε, η Daimler και η Renault συνεργάζονται σε αυτοκίνητα δρόμου και θέλουν ξεκάθαρα πράγματα. Και η Red Bull δεν τα πήγε καλά με την Renault και την συνεργασία τους όταν τα πράγματα ήταν δύσκολα. Φως στο τι έγινε έριξε ο Toto Wolff : «Το πρώτο που θέλαμε ήταν ένα carte blance από την Renault γιατί είναι συνεργάτες μας και δεν θα κάναμε τίποτα εναντίων τους. Μεχρι να μας έδιναν από την Renault το πράσινο φως δεν θα μπορούσαμε να κινηθούμε. Θα είχαμε αθετήσει συμβόλαιο, και υπάρχει μεγαλύτερη εικόνα από την Renault και την Mercedes F1, όπως η κοινή μας συνεργασία με εργοστάσια στο Μεξικό. Το άλλο πράγμα που είπαμε είναι ότι εάν δίναμε στην Red Bull κινητήρα θα υπήρχε η πιθανότητα να δίναμε το μήνυμα της ‘αραίωσης’ της επιτυχίας μας γιατί θα μπορούσαν να είναι και αυτοί πετυχημένοι με τον δικό μας κινητήρα. Αυτό θα ήταν δίκαιο, αλλά για να το δεχτούμε θα χρειαζόμασταν να ξέρουμε τι δυνατότητες για μαρκετινγ θα μπορούσαμε να εκκινήσουμε σε παγκόσμια κλίματα μαζί. Εάν είχαμε κάποια καταστροφή στην εικόνα μας στην F1, πόσο θα μπορούσαμε να κερδίσουμε σε παγκόσμια κλίμακα; Θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι με τα μονοθέσια, κοινά events, κοινές πλατφόρμες; Πείτε μας με ποιον πρέπει να μιλήσουμε; Όπως ξέρετε, στο τέλος, τίποτα δεν έγινε»
Η περίπτωση της Ferrari τώρα. Την πρώτη κίνηση την είχε κάνει ο Marchionne στον Καναδά, όταν πήγαν στην Red Bull και τους προσέφεραν κινητήρα. Κανένας δεν ξέρει τι είπαν και τι πρόσφεραν. Σήμερα η κατάσταση έχει ότι στην περίπτωση της Red Bull δεν δίνουν κανένα, ούτε αυτόν του 2015, ενώ στην Toro Rosso πιθανώς να δεχόντουσαν. Ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, είχε πει πρόσφατα ότι και οι δυο ομάδες θα πάνε «πακέτο» σε ότι αφορά κινητήρες, αλλά πιθανώς να κάνουν πίσω εάν στο τέλος δεν τους παίρνει. Η Ferrari πολύ θα ήθελε να έχει πρόσβαση (μέσω δεδομένων τηλεμετρίας κινητήρων τουλάχιστον) στους Sainz και Verstappen (κυρίως στον δεύτερο) ώστε να τον αξιολογήσουν για το 2017. Κινητήρες Ferrari και στις δυο ομάδες θα βλέπαμε μόνο εάν υπήρχε ο φόβος να μείνουν εκτός F1 και η Ferrari να αναλογιστεί το κόστος που θα έχει στο προϊόν. Μην ξεχνάμε ότι είναι στο χρηματιστήριο της Wall Street και το αγωνιστικό της κομμάτι συνεισφέρει τα μέγιστα στο Brand.
Πηγαίνοντας στην Honda τα πράγματα είναι λίγο πιο περίπλοκα. Οι Ιάπωνες θέλουν να πάρουν και άλλη ομάδα, έχουν συμφωνήσει με τον Ecclestone ότι το 2016 θα μπορούν να δώσουν σε δυο ομάδες. Που κολλάει λοιπόν; Το πρώτο, εάν θέλουμε να πιστέψουμε τα λόγια του Mateschitz, δεν είναι «ανταγωνιστικός κινητήρας», κάτι που είχε βάλει σαν όρο. Το δεύτερο είναι ενας όρος που υπάρχει στο συμβόλαιο McLaren και Honda, που αναφέρει σχετικά με το «βέτο», σύμφωνα με πληροφορίες που έρχονται από το Auto Motor und Sport. Στην αρχή υπάρχει μια επιτροπή 6 ατόμων από κάθε πλευρά (συνολικά 12 άτομα) που αποφασίζουν για κάποιο ζήτημα, στην περίπτωση αυτή η προμήθεια στην Red Bull Racing. Εάν δεν βγει απόφαση τότε η επιτροπή γίνεται 3 άτομα από κάθε πλευρά. Εάν και πάλι δεν συμφωνήσουν, τότε συναντώνται Dennis και το αφεντικό της Honda, και τον τελευταίο λόγο, εάν δεν τα βρούνε, τον έχει ο Dennis. Προς το παρόν η McLaren διαφωνεί. Οπότε θεωρητικά εάν φτάσουμε στο σημείο για … σύγκλιση συμβουλίου τότε τον τελευταίο λόγο θα τον έχει ο Dennis.
Τέλος υπάρχει αυτό της Renault. Το συμβόλαιο είναι στην διαδικασία της ακύρωσης, και πιθανώς να υπάρχει μια χαραμάδα να γυρίσει το θέμα. Μάλλον όμως θα πρέπει να κρύψουν κάπως τον εγωισμό τους οι Mateschitz και Ghosn για να γίνει αυτό. Πράγμα δύσκολο. Άλλο σενάριο είναι Renault κινητήρες χωρίς την ονομασία Renault να αναφέρεται. Unbranded, όπως είναι ο όρος. Είναι ένα σενάριο που κυκλοφορεί τελευταία και φαντάζει σαν μια Σολομώντεια λύση. Η Renault είναι απασχολημένη με την υπόθεση Lotus και την διαδικασία της εξαγοράς, η οποία προχωράει με αργούς ρυθμούς. Σήμερα διαβάσαμε στην Financial Times ότι η Γαλλική κυβέρνηση ψάχνει τρόπο για να έχει μεγαλύτερο έλεγχο στην Renault που ίσως καθυστερήσουν τις όποιες αποφάσεις στο μέτωπο της Lotus αλλά και της Red Bull.
Φυσικά όλα αυτά υπό την κίνηση της FIA να προκηρύξει διαγωνισμό για το 2017 ώστε να έρθει ένας ανεξάρτητος προμηθευτής για να ρίξει το κόστος και να υπάρχει ένα εφεδρικό πλάνο για να μην έχουμε τέτοιες καταστάσεις. Και το σκάκι συνεχίζεται …