Ανάλυσέ το : Το Ισπανικό GP (Μέρος 1ο)

  • -
  • -

Η πίστα της Βαρκελώνης είναι το σημαντικότερο τεστ για όλες τις ομάδες. Έχει όλου του είδους τις στροφές και έχει και όλου του είδους τις απαιτήσεις απο το μονοθέσιο. Κυρίως στον τομέα της αεροδυναμικής. Μετά από τους 4 πρώτους αγώνες στους οποίους οι ομάδες δυσκολεύονταν να φέρουν βελτιώσεις, για τον λόγο ότι γινόντουσαν πολύ μακριά από την έδρα τους, η πίστα της Καταλονίας αποτελεί το απόλυτο τεστ. Οι ομάδες συνηθίζουν να φέρνουν το πρώτο μεγάλο πακέτο αλλαγών στον αγώνα αυτό, προσπαθώντας να καλύψουν τις αδυναμίες από τους προηγούμενους αγώνες. Αυτό έγινε και φέτος.

 

Η πιο επιβλητική αλλαγή ήταν αυτή της Mercedes GP η οποία άλλαξε την εισαγωγή του αέρα για τον κινητήρα, το οποίο ήταν πιο πάνω από το κεφάλι του οδηγού. Η αλλαγή αυτή έγινε με σκοπό να υπάρχει καθαρότερη ροή αέρα στην πίσω πτέρυγα και να υπάρχει μεγαλύτερη πρόσφυση. Αυτό είναι ένα από τα πολλά νέα στοιχεία που έφεραν οι υπεύθυνοι από το Brackley. Επιμηκύναν το μεταξόνιο κατά 5 περίπου εκατοστά μεταφέροντας βάρος προς το πίσω μέρος του μονοθεσίου. Πρακτικά μετέφεραν τις μπροστινές ρόδες και την αεροτομή λίγο πιο μπροστά. Αυτό ήταν που χρειαζόταν ο Michael Schumacher για να μπορέσει να φέρει τα καλά αποτελέσματα (συγκρινόμενος πάντα με τον teammate του Nico Rosberg). Δεν θα φέρει όμως την βελτίωση με το λεγόμενο f-duct και αυτό γιατί έχοντας τον επόμενο αγώνα στο Μονακό, στον οποίο η τελική ταχύτητα δεν έχει καμία επιρροή στον αγώνα, αποφάσισαν να το μεταθέσουν για την Τουρκία. Ο Brawn και ο Schumacher ήταν χαρούμενοι με το νέο μονοθέσιο, ενώ από την άλλη ο Rosberg τα βρήκε σκούρα για να το στήσει με τον μηχανικό του. Την Παρασκευή ο νεαρός Γερμανός έχασε 3 ώρες από τις δοκιμές προσπαθώντας να βρει σε ποια κατεύθυνση θα πρέπει να πάνε για να στήσουν το αυτοκίνητο. Όπως είπαν, δοκίμασαν «αλχημείες» αλλά τελικά το βατό στήσιμο του Schumacher ήταν ο σωστός δρόμος. Καλύτερο το μονοθέσιο για τον Schumi, ένα βήμα πίσω για τον Rosberg.

 

Η επόμενη ομάδα που άλλαξε πολλά στο μονοθέσιό της ήταν η Ferrari. Έχοντας βάλει τον Fisichella την Πρωτομαγιά να δοκιμάσει το νέο αεροδυναμικό πακέτο στην ευθεία πίστα του Vairano και την λύση του f-duct, η Scuderia μπήκε στο τριήμερο με μεγάλη αισιοδοξία. Το σύστημα φαίνεται ότι δουλεύει μια χαρά και υπάρχει αισθητή βελτίωση στις τελικές τους ταχύτητες. Οι Alonso και Massa μετακινήθηκαν ψηλά στον πίνακα των τελικών ταχυτήτων και μπλέχτηκαν με τις δυο McLaren. Το σύστημα φαίνεται ότι δουλεύει με παρόμοιο τρόπο με αυτό της McLaren. Yπάρχει κάποιο κανάλι που περνάει στο κοκπιτ. Φανταστείτε μια «σωλήνα» η οποία σε κάποιο σημείο (στο ύψος του αριστερού χεριού του οδηγού) είναι τρύπια σε ένα της σημείο. Ο αέρας τότε διαρρέει προς το κοκπιτ. Όταν ο οδηγός μπλοκάρει με το πίσω μέρος της αριστερής του παλάμη την τρύπα αυτή ο αέρας δεν μπαίνει στο κοκπιτ και κατευθύνεται στο πίσω μέρος του μονοθεσίου, μέσα από το κάλυμμα του κινητήρα στο πάνω μέρος της πίσω αεροτομής με αποτέλεσμα να μειώνεται η αντίσταση και να επιτυγχάνεται μεγαλύτερη τελική ταχύτητα. Η εισαγωγή του αέρα είναι πίσω απο το κεφάλι του οδηγού, ψηλά και πίσω απο την εισαγωγή του αέρα που πάει στον κινητήρα. Η ροή φεύγει απο εκεί, γυρίζει στο κοκπιτ, το ελέγχει ο οδηγός και στην συνέχεια επιστρέφει για να «πέσει» στην πίσω αεροτομή. Αυτό που προκάλεσε τα πολλά ερωτηματικά και ήταν θέμα συζήτησης, ήταν το γεγονός ότι ο Alonso με το αριστερό χέρι έκλεινε το κενό για να δουλέψει το f-duct και με το δεξί ρύθμιζε την κατανομή της πέδησης, με αποτέλεσμα να μην έχει … διαθέσιμα χέρια για να οδηγεί. Το θέμα «ασφάλεια» πήρε φωτιά, την στιγμή που ο Stefano Domenicali αστειευόμενος έλεγε ότι το μονοθέσιο δεν οδηγείται από μόνο του. Ο Vettel παρόλο που η Red Bull Racing δεν έχει τέτοιο σύστημα είπε ότι το τάιμινγκ έχει πολύ μεγάλη σημασία : «Το δύσκολο είναι να καταφέρεις με λεπτομερή τρόπο την διακοπή αυτού του φαινομένου, γιατί εάν μπεις σε μια στροφή έχοντας αυτό το σύστημα σε λειτουργία (μπλοκάροντας με το χέρι ή το πόδι το κανάλι) τότε δεν θα είσαι για πολύ ακόμα στην πίστα». Μπορεί ο Alonso να το βρήκε πιο εύκολο στο στήσιμο, αυτός που «χάθηκε» ήταν ο Felipe Massa. Ο Ισπανός δείχνει να κερδίζει την εσωτερική μονομαχία από τον Βραζιλιάνο σε όλους τους τομείς και εντός και εκτός πίστας.

 

Μέσα απο το GoCar θα σας παρέχουμε τις πληροφορίες που αξίζει να ξέρετε. Θα σας βοηθήσουμε να κατανοήσετε τον δύσκολο κόσμο της F1. Θα έχετε να «αντιμετωπίσετε» τόνους πληροφορίας που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο και είναι αρκετά πιθανό να μπλεχτείτε. Τι κάνουν οι ομάδες τα αγωνιστικά τριήμερα ;

 

Η Παρασκευή και το πρωινό του Σαββάτου είναι μέρες για δοκιμές και τίποτα άλλο. Με την απαγόρευση πρακτικά των δοκιμών (επιτρέπονται κάποιες μέρες για αεροδυναμική εξέλιξη), η Παρασκευή είναι βασική μέρα για όλους. Στα δυο τμήματα των ελεύθερων δοκιμών διάρκειας μιάμιση ώρας το καθένα πρέπει να δοκιμάσουν τα νέα εξαρτήματα που μπορεί να έχουν φέρει, να συγκρίνουν τις δυο διαθέσιμες γόμες που έχουν στην διάθεσή τους και να στήσουν το μονοθέσιο. Αυτό από μόνο του είναι απαιτητικό. Βάλτε επιπλέον και τα καύσιμα με τα οποία δοκιμάζουν κάθε φορά για να αξιολογήσουν τις βελτιώσεις, τότε το παιχνίδι της Παρασκευής είναι ένας γρίφος άλυτος. Πριν πατήσουν τα μονοθέσια στην πίστα έχει βγει πρόγραμμα για κάθε οδηγό τι θα κάνει μέσα στις 3 ώρες της Παρασκευής και το Σάββατο το πρωί στα ελεύθερα δοκιμαστικά. Πρέπει να απαντηθούν τα ερωτήματα που έχουν πριν τα προκριματικά. Μπορούμε να δούμε όμως κάποια πράγματα και θα πάρουμε για παράδειγμα την Red Bull Racing.

 

Οι αλλαγές που έφεραν στο μονοθέσιο ήταν πολλές και … απαρατήρητες. Ο Christian Horner, αγωνιστικός διευθυντής της ομάδας είπε ότι το μονοθέσιο ήταν κατά 40% τροποποιημένο από τον προηγούμενο αγώνα. Άλλαξαν τα πλαϊνά των ψυγείων και πλέον η ροή είναι πιο ομαλή στο κάτω στέλεχος της πίσω αεροτομής και στο πάνω μέρος του διαχύτη. Υπάρχει και μια οπή στο κάλυμμα του κινητήρα σε σχήμα «κανονιού» από την οποία φεύγει ο ζεστός αέρας, και αυτό είναι το μόνο σημείο που γίνεται αυτό. Υπάρχει τροποποίηση στην εξάτμιση και με τον τρόπο αυτό ο Newey έκανε αλλαγή και στον διαχύτη, βελτιώνοντας την πρόσφυση. Οι αλλαγές αυτές έγιναν την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή και οι μηχανικοί της Red Bull δούλευαν μέχρι αργά την Παρασκευή τα ξημερώματα για να ετοιμάσουν τα μονοθέσια.

 

Για να δοκιμάσουν τις αλλαγές αυτές οι δυο Red Bull έκαναν 8 περίπου γύρους παραπάνω από τις McLaren και Ferrari στο πρώτο σκέλος. Θα μου πείτε ότι και ο Schumacher που έκανε 10 γύρους και είχε αλλαγές στο μονοθέσιο; Ο Schumacher όπως και η Ferrari που είχε αλλαγές τις είχαν δοκιμάσει την προηγούμενη βδομάδα στο Rockingham και στην πίστα του Vairano αντίστοιχα και αισθανόντουσαν πιο άνετα. Ο Schumacher τόνισε ότι επιτέλους το μονοθέσιο πηγαίνει εκεί που το θέλει και «δεν χρειάζεται πολύ για να πάει εκεί». Ο Vettel για παράδειγμα είπε ότι η Παρασκευή δεν είναι σημαντική και δεν πάνε για το «λουκάνικο» αλλά για τον «χρυσό ανανά», εννοώντας ότι δεν πάνε για την ουσία των χρόνων αλλά για το θεαθήναι. Παρόλα αυτά στο δεύτερο σκέλος της Παρασκευής ήταν μαζί με τον Mark Webber μπροστά.

 

Η Red Bull Racing ακόμα έχει να λύσει και ένα πρόβλημα (εκτός από την αξιοπιστία) , την τελική ταχύτητα. Και εκεί όμως ο αρχισχεδιαστής της ομάδας Adrian Newey ετοιμάζει την λύση του τύπου f-duct που θα την δούμε στον μεθεπόμενο αγώνα στην Τουρκία. Γιατί η Red Bull Racing είναι το πιο γρήγορο μονοθέσιο σε συνθήκες που το μονοθέσιο είναι ελαφρύ; Για τον λόγο που αναφέραμε και πιο πάνω. Την καλύτερη ροή αέρα στο κάτω στοιχείο της πίσω ανάρτησης και στο πάνω μέρος του διαχύτη, χωρίς να υπολείπεται κατά πολύ από την πρόσφυση που έχουν οι άλλες ομάδες. Κλειδί βέβαια είναι και η ανάρτηση η οποία είναι διαφορετική από τις άλλες ομάδες  (εκτός από την STR) η οποία επιτρέπει την ροή του αέρα πολύ καλύτερα στα σημεία κλειδιά που αναφέραμε.

 

Το Σάββατο ήταν μια εμφάνιση όνειρο για την Red Bull Racing. Σε κανένα σημείο δεν μπόρεσαν οι αντίπαλοί τους να πιστέψουν ότι θα μπορούσαν να πάρουν κάτι. Η τελική διαφορά από τον 3ο ήταν κοντά στα 7 δέκατα, χρόνος που στην F1 είναι αιώνας. Δεν υπάρχει κάτι να σχολιάσεις στα προκριματικά, εκτός από το ότι το έργο αυτό θα είναι κατά πολύ μεγάλη πιθανότητα αυτό που βλέπουμε στους 5 πρώτους αγώνες. Η Red Bull μπροστά και μετά μια σημαντική διαφορά από τον 3ο. Μόνο ειδικές πίστες όπως το Μονακό και η Σιγκαπούρη, αλλά και τα παιχνίδια του καιρού θα μπορούσαν να αλλάξουν το σκηνικό. Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι οι πολλοί γύροι, σε σχέση με τον άμεσο ανταγωνισμό, που έκαναν οι δυο Ferrari και ο Rosberg με τον ανταγωνισμό, στο πρώτο σκέλος των προκριματικών, δείγμα του ότι προσπαθούσαν να βρουν κάποια απάντηση σχετικά με την συμπεριφορά των ελαστικών. Για παράδειγμα οι Alonso, Rosberg και Massa έκαναν 10 γύρους στο Q1, έναν παραπάνω δηλαδή απο τους Trulli, Kovalainen που προσπαθούσαν να περάσουν στο Q2! Το 1:19.995 του Webber ήταν ένας χρόνος που κανένας δεν μπορούσε να τον φανταστεί. Ο Vettel ήταν στο 1:20.101 και ο τρίτος Hamilton στο 1:20.829, επτά ολόκληρα δέκατα πίσω! «Η Βαρκελώνη είναι μια πίστα που η αεροδυναμική απόδοση παίζει σημαντικό ρόλο. Αυτό είναι η δύναμη της Red Bull. Είναι απίστευτα σταθερή στις γρήγορες στροφές. Στην στροφή 9 είναι απίστευτα μπροστά απο όλους τους άλλους. Παίζει ρόλο ότι έχουν καλύψει τις αδυναμίες τους απο πέρσι. Η Red Bull έχανε χρόνο στις αργές στροφές», είπε ο Ross Brawn. «Κανένας δεν πάει τόσο γρήγορα στο γκάζι στις μεσαίες στροφές όσο ο Vettel και o Webber», είπε ο Whitmarsh. Αυτό που θα πρέπει να αναφέρουμε ήταν και η ποινή που επιβλήθηκε στον Fernando Alonso (20.000 δολ ΗΠΑ) για μη ασφαλή έξοδο απο το box. Ο Ισπανός πήρε την άδεια απο την ομάδα, έφυγε απο το box του την στιγμή που δίπλα του πέρναγε ο Nico Rosberg, ο οποίος πάτησε απότομα φρένο. Δεν τον είδε ο Alonso; Το πιο πιθανό είναι αυτό, γιατί στο ύψος του κεφαλιού υπάρχουν τα προστατευτικά «μαξιλάρια» κάτι που δυσκολεύουν τον οδηγό να δει εάν έρχεται κάποιος «κάθετα» στην προς αυτόν κατεύθυνση. Εκεί φταίει η ομάδα που τον άφησε να φύγει.

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...