Formula-E: Αποστολή στη Βέρνη

Παρακολουθούμε, καλεσμένοι της Nissan, τον αγώνα με τα ηλεκτρικά μονοθέσια που αλλάζει τα δεδομένα στο μηχανοκίνητο αθλητισμό

  • -
  • -

Η αυτοκίνηση αλλάζει. Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πλέον ένα πλάνο σε φουτουριστική ταινία του Χόλιγουντ, αλλά κομμάτι της καθημερινότητας σε αρκετές χώρες. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός δεν θα μπορούσε να μην αποτελεί κομμάτι της νέας τάσης.

Η Formula-E, με ηλεκτρικά μονοθέσια που δεν παράγουν καθόλου ρύπους, διανύει την πέμπτη σεζόν της ιστορίας της. Καλεσμένοι της Nissan Ελλάδος, ταξιδέψαμε στην Βέρνη, βιώνοντας την εμπειρία ενός αγώνα με μονοθέσια μέσα στο κέντρο της ελβετικής πρωτεύουσας. 

Στο καλεντάρι της ABB Formula-E οι διοργανωτές έχουν συμπεριλάβει χώρες όπου είτε η ηλεκτροκίνηση είναι διαδεδομένη, είτε υπάρχει σημαντικό εμπορικό κίνητρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ελβετία και η πρωτεύουσα Βέρνη που φιλοξένησε το φετινό ελβετικό e-prix.

Η διασύνδεση της Formula-E με το σκέλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραγωγής είναι ξεκάθαρη. Μάρκες όπως η Nissan – διαθέτει στη γκάμα της το best seller ηλεκτρικό μοντέλο, το Leaf – χρησιμοποιούν την τεχνογνωσία από τα αυτοκίνητα δρόμου στους αγώνες, όπως επίσης το αντίστροφο.

Το κέντρο της Βέρνης έκλεισε για να υποδεχθεί τον αγώνα, με τον κεντρικό πεζόδρομο να έχει διαμορφωθεί σε e-village. Οι συμμετέχουσες ομάδες και οι χορηγοί είχαν παρουσία με περίπτερα και εκδηλώσεις από νωρίς το πρωί του Σαββάτου 22 Ιουνίου, έως αργά το βράδυ. Δεκάδες χιλιάδες θεατές – όχι μόνο από την Ελβετία, αλλά και από τις γειτονικές Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία κ.α. χώρες – έδωσαν το δικό τους χρώμα στην όλη διοργάνωση. Το όλο κλίμα παρέπεμπε σε ένα μουσικό φεστιβάλ, όπου αντί για ήχο από ηλεκτρικές κιθάρες ακούς τον χαρακτηριστικό ήχο από τα ηλεκτρικά μονοθέσια.

Πώς διεξάγεται το πρωτάθλημα της Formula-E

Στο θεσμό συμμετέχουν 11 ομάδες με 2 μονοθέσια η καθεμία. Ορισμένες είναι εργοστασιακές, όπως η Nissan, και άλλες ιδιωτικές. Την επόμενη σεζόν θα προστεθούν η Mercedes-Benz και η Porsche, δίνοντας επιπλέον ενδιαφέρον και ανταγωνισμό στο θεσμό.

 Όλα τα ηλεκτρικά μονοθέσια έχουν κοινά μέρη το πλαίσιο, το αεροδυναμικό αμάξωμα, τις μπαταρίες, τα φρένα της Brembo και τα ελαστικά της Michelin (για μεικτές συνθήκες). Κάπου εκεί αρχίζουν οι διαφορές: κάθε ομάδα εξελίσσει το δικό της ηλεκτρικό μοτέρ (ή δύο, στην περίπτωση της Nissan), την πίσω ανάρτηση αλλά και το σύστημα διαχείρισης της ενέργειας.

Το μονοθέσιο δεύτερης γενιάς έχει μήκος 5,16 μέτρα (+16 εκατ. σε σχέση με αυτό πρώτης γενιάς), είναι ελάχιστα πιο λεπτό, ενώ το μέγιστο βάρος, συμπεριλαμβανομένου του οδηγού, φθάνει τα 900 κιλά (οι μπαταρίες ζυγίζουν 385 κιλά). Η τελική ταχύτητα των μονοθεσίων αγγίζει τα 280 km/h, με την επιτάχυνση 0-100 km/h να ολοκληρώνεται 2,8 sec.

Από τη στιγμή που η μέγιστη ισχύς είναι κοινή (250 kW ή 340 ίπποι), αυτό που διαφοροποιεί κάθε ομάδα – πέρα φυσικά από τις ικανότητες των δύο οδηγών της – είναι το πώς αξιοποιεί την ενέργεια που παρέχουν οι μπαταρίες, πώς τη διαχειρίζεται και πώς την επανακτά κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Στο πρώτο στάδιο των κατατακτηρίων δοκιμών συμμετέχουν και οι 22 οδηγοί, με τους 6 ταχύτερους να παίρνουν το εισιτήριο για τη δεύτερη φάση, την «superpole». Από το χρόνο που σημειώνουν καθορίζεται η σύνθεση του grid. Ο αγώνας διεξάγεται το ίδιο απόγευμα, ώστε να μην παραμένει κλειστό το κέντρο της πόλης για μία ακόμη ημέρα.

Ο αγώνας διαρκεί 45 λεπτά και έναν επιπλέον γύρο όταν το χρονόμετρο μηδενιστεί. Δεν υπάρχουν υποχρεωτικά pit stop, όμως κάθε οδηγός μπορεί να ενεργοποιήσει το Attack Mode (περνώντας έξω από την αγωνιστική γραμμή σε ένα καθορισμένο σημείο στην πίστα), το οποίο του προσφέρει επιπλέον 25 kW ισχύος για λίγα λεπτά. Σε αυτό το διάστημα έχει τη δυνατότητα είτε να επιτεθεί στα μονοθέσια που βρίσκονται μπροστά του είτε να υπερασπιστεί τη θέση του.

Οι διοργανωτές της Formula-E έχουν βάλει στο… παιχνίδι και τους θεατές. Μέσω ψηφοφορίας επιλέγουν 5 οδηγούς, προκειμένου να λάβουν το Fanboost, μία ώθηση 25 kW, την οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν για λίγα δευτερόλεπτα στο δεύτερο μισό του αγώνα.

Ο γύρος στο σιρκουί πόλης της Βέρνης έχει μήκος 2,75 km και περιλαμβάνει 14 στροφές αλλά και σημαντικές υψομετρικές διαφορές. Το ελβετικό e-prix του 2018 είχε διεξαχθεί στη Ζυρίχη, ενώ η Βέρνη φιλοξενούσε grand prix της Formula 1 έως το 1954.

Μάχη στους δρόμους της Βέρνης

Στον τελευταίο αγώνα επί ευρωπαϊκού εδάφους, ο Jean-Eric Vergne με το μονοθέσιο της DS Techeetah έφθασε στην τρίτη φετινή του νίκη, που τον φέρνει κοντά στο δεύτερο συνεχόμενο τίτλο. Εκμεταλλευόμενος και τη χάραξη του σιρκουί πόλης, ο Γάλλος άντεξε στην επίθεση του Νεοζηλανδού Mitch Evans (Panasonic Jaguar Racing) στα τελευταία λεπτά του αγώνα. Τρίτος, χωρίς να απειληθεί, τερμάτισε ο Sebastien Buemi με το ηλεκτρικό μονοθέσιο της Nissan e.dams, επιβεβαιώνοντας την ανοδική πορεία, τόσο τη δική του όσο και της ομάδας του.

Με τους δύο αγώνες στη Νέα Υόρκη (13 και 14 Ιουλίου) να απομένουν για το φινάλε της σεζόν, ο Vergne έχει διαφορά 32 βαθμούς από τον Lucas Di Grassi (Audi Sport ABT).

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...