Ανάλυσέ το : Οι εντολές μέσα στις ομάδες
- -
- -
Μπορεί να βρισκόμαστε στα πρόθυρα του αγώνα στον Καναδά, αλλά η σκόνη που έχει σηκωθεί από το Τουρκικό Grand Prix και μετά δεν λέει να πέσει. Μπορεί το πραγματικό αγωνιστικό συμβάν ανάμεσα στον Vettel και τον Webber να έχει βρει την σειρά του, το παρασκήνιο όμως σε αυτή την περίπτωση όπως και στην περίπτωση των Hamilton και Button μας έχει προβληματίσει.
Το θέμα με τον Button και τον Hamilton πήρε νέα τροπή χθες. Φωτιά πήρε όταν βγήκε την προηγούμενη βδομάδα, στο επίσημο site της Formula1 www.f1.com, το video της FOM από τον αγώνα της Τουρκίας, το οποίο είχε και στοιχεία της ενδοεπικοινωνίας που δεν είχαμε δει στην ζωντανή μετάδοση. Σε αυτό το video η FOM δείχνει ένα χαρακτηριστικό στιγμιότυπο με τον εξής διάλογο ανάμεσα στον Hamilton και το pitwall της McLaren :
Hamilton : O Jenson (Button) με πλησιάζει παιδιά
McLaren : Το καταλάβαμε Lewis
Hamilton : Εάν κόψω ρυθμό ο Jenson θα με περάσει ή όχι;
McLaren : Όχι Lewis, όχι.
Στιγμές μετά την συνομιλία αυτή, και ενώ ο Hamilton είχε αφήσει το πόδι από το γκάζι στην απαιτητική 8η στροφή, ο Button πέρασε τον Hamilton το τέλος του γύρου 48 και στην αρχή του επόμενου γύρου, κάποια εκατοντάδες μέτρα πιο κάτω, ο Hamilton πέρασε και πάλι στην πρωτοπορία, δίνοντας μάχη. Μετά από την λήξη του αγώνα υπήρχε μια αμηχανία για το τι συνέβη. Η επίσημη θέση της ομάδας, η οποία εκφράστηκε από τον Martin Whitmarsh Διευθύνοντα Σύμβουλο της McLaren είναι ότι ο μηχανικός του Hamilton έκανε λάθος. «Λίγο μετά από τη στιγμή που είπαμε (στον Lewis) ότι ο Jenson δεν θα έκανε προσπέρασμα, ο Jenson τον πέρασε. Ο Phil (Phil Prew είναι ο αρχιμηχανικός του Hamilton) είπε την άποψή του και αυτή ήταν λάθος. Τόσο απλά. Είχαν και οι δυο ανταγωνισμό από τρίτους και ο αγώνας ήταν πιο γρήγορος για τις Red Bull και τις McLaren. Καταναλώναμε περισσότερο καύσιμο από ότι χρειαζόμασταν και έπρεπε να βρούμε τρόπο να κάνουμε εξοικονόμηση», είπε. «Και οι δυο οδηγοί μας θέλουν να κερδίσουν και τους είχαμε πει να προσέχουν τα καύσιμα, αλλά σαν αποτέλεσμα αυτού ο Phil είχε την άποψη ότι ο Jenson δεν θα έκανε προσπέρασμα. Προφανώς η άποψη αυτή ήταν η λάθος», πρόσθεσε ο Whitmarsh. Πρόσθεσε δε ότι και τα δυο μονοθέσια είχαν εντολή να προσέξουν τα καύσιμά τους : «(Ο Hamilton) Έκανε μια ερώτηση στον Phil Prew και αυτός έδωσε μια αυθόρμητη και άμεση απάντηση, η οποία ήταν ότι ο Jenson δεν θα έκανε προσπέρασμα. Ήξερε ότι και οι δυο είχαν τις ίδιες εντολές για εξοικονόμηση. Ο Lewis το ήξερε και δεν ήταν πρόθυμος να δώσει την πρώτη θέση αμαχητί. Έκανε μια καλή κίνηση για προσπέρασμα και κέρδισε πάλι πίσω την θέση. Από κει και πέρα πιστεύω ότι και οι δυο αποφάσισαν ότι θα ήταν σωστό και δίκαιο να σιγουρέψουν αυτές τις θέσεις και να φέρουν τα μονοθέσια ανέπαφα και με αρκετή βενζίνη στον τερματισμό».
Ωραία η επίσημη εκδοχή και θα μπορούσε να καλύψει τις απορίες μας, ρίχνοντας το σφάλμα στον αρχιμηχανικό. Όμως τα λόγια του Hamilton προς τον Button όταν πήγαιναν προς το βάθρο «Τι έγινε εκεί;» και η αμηχανία του πρωταθλητή του 2008 άρχισε να βάζει πολλά ερωτηματικά. Ο Hamilton είπε στις πρώτες δηλώσεις ότι του είχε δοθεί το όριο του γύρου που θα έπρεπε να ρίξει τον ρυθμό του (στο 1:31 περίπου) και μάλιστα τόνισε ότι αυτός ο χρόνος ήταν αργός (στις μάχες ανάμεσα στον Vettel και τον Webber όπως γράψαμε στην ανάλυσή μας την προηγούμενη βδομάδα ο χρόνος ήταν στο 1:30.3) και είπε ότι ξαφνικά είδε τον Button κολλημένο πίσω του. Ο Button είπε ότι του είχε δοθεί οδηγία για εξοικονόμηση καυσίμου, αλλά όχι σε τι ποσοστό. Η οδηγία προς τους οδηγούς βέβαια για τα καύσιμα μπορεί να ήταν και σύνθημα για «κρατήστε τις θέσεις σας μέχρι τέλος αγώνα». Οι εντολές προς τους οδηγούς μέσω ενδοεπικοινωνίας απαγορεύονται και οι ομάδες έχουν βρει τους τρόπους τους για να περάσουν τα στοιχεία αυτά. Ερωτήματα του τύπου «Γιατί είπαν στον Hamilton ότι ο Button δεν θα περάσει;», «Γιατί πέρασε ο Button;», «Κατάλαβε ή όχι ο Button το μήνυμα που πήρε και εάν το κατάλαβε το αγνόησε;» άρχισαν να κυκλοφορούν. Μπορεί όμως να θέλησε η ομάδα να φέρει τον Button μπροστά και για τον λόγο αυτό να μην έδωσαν στον Παγκόσμιο Πρωταθλητή οδηγίες ανάλογες στον Button. Πάντως το γεγονός ότι αυτά βγήκαν στον αέρα μέσω του επισήμου site της Formula1 και μάλιστα με υπότιτλους είναι κάτι που δεν έχει ξαναγίνει. Το να περνάς κάτι σε υπότιτλους σημαίνει ότι θέλεις να το καταλάβει όλος ο κόσμος! Σε ποιόν πήγε το μήνυμα και γιατί «έβγαλε στον τάκο» η FOM την McLaren;
Όμως από το βίντεο αυτό είδαμε και κάτι άλλο. Ουσιαστικά επιβεβαιώνεται απόλυτα αυτό που είχαν πιάσει τα ραντάρ μας στο GoCar. Γράφαμε στο πρώτο σκέλος της ανάλυσης της Τουρκίας πριν από μια βδομάδα : «Η ιστορία δένει και με μια άλλη πληροφορία που έχουμε στο GoCar. Ο Horner φαίνεται να είπε στον αρχιμηχανικό του Webber, Ciaron Pilbeam, να μεταφέρει στον Αυστραλό ότι ο Vettel ήταν πιο γρήγορος και να τον αφήσει να περάσει (κωδικοποιημένα βέβαια γιατί απαγορεύονται οι εντολές για αλλαγή θέσεων από την ομαδα), μήνυμα που ποτέ δεν έφτασε στον Webber. Λέγεται δε ότι ο Pilbeam είπε στον Webber το αντίθετο, να προσέχει γιατί περίεργο συμβαίνει (σε σχέση με αυτά που «είχαν κανονίσει πριν από τον αγώνα»;) και ότι ο Vettel ετοίμαζε κίνηση. Όλα αυτά στον γύρο 40. Πριν από αυτόν δεν είχε μεταφερθεί κάτι στον Webber από τον αρχιμηχανικό του.». Στο βίντεο της FOM υπάρχει ο Pilbeam να λέει στον Webber : «χρησιμοποίησε το κουμπί για το προσπέρασμα στην ευθεία». Πιέζοντας το κουμπί αυτό η κατανάλωση πλέον ανεβαίνει στο μέγιστο, όπως και οι στροφές του κινητήρα. Είναι ένας τρόπος για να φτάνει το μονοθέσιο στα όριά του για να μπορεί να κάνει κάποιο προσπέρασμα ή να υπερασπιστεί κάποια θέση. Προφανώς και επειδή ο Webber ήταν μπροστά, ήταν μια οδηγία του αρχιμηχανικού του Webber να υπερασπιστεί την θέση του από την επίθεση του Vettel!
Και να γυρίσουμε και στο θέμα αυτό. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η Red Bull Racing θέλει τον Vettel να κερδίζει. Δεν μπορούν να το κρύψουν όταν και ο Horner στο βίντεο που κυκλοφόρησε στο YouTube ψέλλιζε λίγο πριν ο Vettel κάνει την κίνηση στον Webber, «έλα πέρνα!». Σας είχαμε αποκαλύψει ότι ο Webber είχε αλλάξει χαρτογράφηση για να μπει σε εξοικονόμηση καυσίμου, από την στιγμή που αισθανόταν ότι με τον Vettel πίσω του θα είχε τις McLaren σε απόσταση. Περίμενε συμπαράσταση από την ομάδα και αυτή δεν την πήρε.
Οι εντολές στις ομάδες υπάρχουν και αυτό δεν μπορεί να μας το βγάλει κανένας από το μυαλό μας. Αυτά τα δυο παραδείγματα στον αγώνα της Τουρκίας ήταν ένα παράδειγμα για το πώς προσπάθησαν ανεπιτυχώς και οι δυο ομάδες να καλύψουν το γεγονός ότι υπάρχουν.
Μια διαφορετική ματιά που μπορεί να είναι η καλή για τους φιλάθλους! Και στις δυο περιπτώσεις οι ομάδες θέλησαν να επιβάλουν κάποιους κανόνες αλλά οι μηχανικοί αγώνα τόσο του Webber όσο και του Button δεν θέλησαν να περάσουν τα μηνύματα στους οδηγούς τους! Ο κάθε μηχανικός αγώνα θέλει να κερδίσει ο οδηγός του, είναι μια ομάδα μέσα στην ομάδα. Και στις δυο περιπτώσεις το να κατηγορείς τους μηχανικούς σου ότι δεν κατάλαβαν μπορεί να είναι και ένα δείγμα του ότι δεν θέλησαν να ακολουθήσουν τις οδηγίες. Τα αυτιά τα τράβηξαν τώρα. Μην περιμένετε να δείτε παρόμοια κατάσταση από δω και μπρος. Θα έχουμε αγώνες σε παράταξη.