Ανάλυσέ το : Το Βρετανικό GP (Μέρος 1ο)
... έμπλεξαν τα κέρατά τους
- -
- -
Το έχει η μοίρα μας φέτος να ασχολούμαστε πιο πολύ με το παρασκήνιο παρά με το καθαρά αγωνιστικό κομμάτι. Για άλλη μια φορά το επίκεντρο του ενδιαφέροντος ήταν η ομάδα της Red Bull Racing και το θέμα με την εμπρός πτέρυγα του Webber.
Ήταν δύσκολο αλλά προσπαθήσαμε και βρήκαμε κάποιες αλήθειες πίσω από το θέμα. Καταρχάς η ομάδα είχε μόνο 2 νέες αεροτομές για τους οδηγούς της. Την μια θα την είχε ο Vettel και την άλλη ο Webber. Στα ελεύθερα δοκιμαστικά του Σαββάτου η πτέρυγα του Vettel ξεκόλλησε από το μονοθέσιο. Για να είμαστε πιο ακριβείς ο πάνω αριστερά «πύρος» δεν ήταν σωστά τοποθετημένος και έτσι δεν κράτησε το βάρος που αναπτυσσόταν στην επιφάνειά της. Η πτέρυγα έπεσε, και δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί. Η διαφορά της νέας από την παλιά αεροτομή ήταν η δυνατότητα που έδινε πρακτικά στον οδηγό να μπαίνει πιο επιθετικά στις στροφές. Έχοντας λοιπόν μόνο μια νέα αεροτομή στην διάθεσή τους και μετά από την απαίτηση του Newey να χρησιμοποιηθεί αυτή στον αγώνα, ο Horner αποφασίζει να «ξηλώσει» αυτή του Webber και να την τοποθετήσουν στο μονοθέσιο του Vettel.
O Horner μπήκε σε λεπτομέρειες για την απόφασή του: «Η διαφορά σε χρόνο ανάμεσα στις δυο αεροτομές είναι πρακτικά μηδέν όπως έδειξαν τα προκριματικά. Στο Q2 o Mark ήταν ταχύτερος, ενώ στο Q3 ο Sebastian. Η διαφορά ανάμεσα στις δυο αεροτομές είναι στο στυλ οδήγησης. Ο Sebastian τα κατάφερνε καλύτερα από τον Mark. Δεν ήταν ευθύνη του που έσπασε. Ο Sebastian είναι σε καλύτερη θέση στο πρωτάθλημα. Πρέπει να σκεφτόμαστε την ομάδα. Έτσι αποφασίσαμε λογικά, ότι θα έπαιρνε την αεροτομή, αυτός που θα την ‘χρησιμοποιούσε’ καλύτερα».
Ακούσαμε ότι πρακτικά η διαφορά σε χρόνο ανάμεσα στις αεροτομές ήταν στο 1 δέκατο (καλύτερη η καινούργια). Πριν από τον αγώνα στην Μ. Βρετανία ο Vettel είχε 115 βαθμούς και ο Webber 103, οπότε εάν το πάρουμε ψυχρά δεν έγινε και τίποτα σπουδαίο από αγωνιστής άποψης. Θα βάλουμε και μια παράμετρο ακόμα. Κάποιες λεπτομέρειες που έχουν σημασία είναι ότι την Παρασκευή υπήρχε μόνο μια αεροτομή την οποία την δοκίμασαν και οι δυο και την αξιολόγησαν σε σχέση με την παλιά. Με το πέρας των ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής γίνεται και το συμβούλιο των μηχανικών με τους οδηγούς. Σε αυτό τόσο ο Webber όσο και ο αρχιμηχανικός του Pilbeam, είπαν ότι δεν είναι τόσο σίγουροι ότι η πτέρυγα φέρνει κάποιο κέρδος. Το Σάββατο το πρωί όμως το χρησιμοποίησαν κανονικά και ετοιμαζόντουσαν για τα προκριματικά με την νέα. Εκεί ίσως βασίζεται και ο Horner λέγοντας «σε ποιον ταίριαζε καλύτερα». Μπορεί ο Vettel να είχε μεταφέρει ότι η νέα πτέρυγα του δίνει μεγάλη διαφορά και ότι τον βολεύει πάρα πολύ, την στιγμή που ο Webber δεν είχε βρει σημαντικό κέρδος. Πρέπει να τονίσουμε ότι την Παρασκευή υπήρχε μόνο μια πτέρυγα καινούργια που δοκίμασαν και οι δυο οδηγοί. Το Σάββατο έφτασε στην πίστα και η δεύτερη. Το βράδυ της Παρασκευής υπήρχε υποψία απο την ομάδα ότι υπήρχε κάποια ρωγμή στην πτέρυγα που δοκίμαζαν. Σκεφτόντουσαν μάλιστα να αποφύγουν γενικά την χρήση της και να επιστρέψουν στην αεροτομή 68 που είναι αυτή που 'φόρεσε' τελικά ο Webber (την παλιά). Όμως ο έλεγχος με ακτίνες Χ έδειξε ότι και οι δυο νέες ήταν μια χαρά. Ο Newey πίεσε τον Horner να χρησιμοποιηθεί η καινούργια γιατί ήταν βήμα μπροστά για την ομάδα. Και έτσι πάρθηκε η απόφαση.
Όταν ρωτήθηκε ο Horner για την αντίδραση του Webber είπε : «Την απόφαση για τα χαρακτηριστικά του μονοθεσίου δεν την παίρνουν οι οδηγοί, αλλά η διοίκηση της ομάδας. Ο Mark ξέρει ότι δεν ευνοούμε τον Sebastian. Μπορώ να καταλάβω γιατί είναι τσαντισμένος. Δεν υπάρχει οδηγός που δεν είναι εκνευρισμένος όταν χάνει για τόσο λίγο (εννοεί τα προκριματικά). Δεν σχεδιάσαμε αυτό το σενάριο. Μέχρι στιγμής χειριζόμαστε τους οδηγούς το ίδιο. Εάν βρισκόμουν και πάλι αύριο στην ίδια θέση θα έκανα το ίδιο. Πρέπει να βλέπεις αυτά τα πράγματα. Κάποιες φορές πρέπει να παίρνω δύσκολες αποφάσεις, αλλά στο τέλος της μέρας υπάρχουν εκατοντάδες αποφάσεις που πρέπει να παίρνουμε σε καθημερινή βάση. Για παράδειγμα ο Mark έχει νέο πάτωμα και σε σχέση με τον Sebastian ο Mark έχει πιο ελαφρύ σασί. Πάντα υπάρχουν αυτές οι μικρές αποφάσεις. Και πάντα πρέπει να τις μοιράζεις δίκαια. Το πρόβλημα είναι όταν έχεις ένα εξάρτημα για δυο οδηγούς, ένας μπορεί να το χρησιμοποιήσει. Πιστεύω ότι είναι ο συναισθηματισμός της έννοιας ‘εκλάπη’ από το μονοθέσιο του Mark, αλλά οι μπροστινές αεροτομές αλλάζουν ανάμεσα σε μονοθέσια. Και ο Mark ήταν χαρούμενος με την αεροτομή που είχε χθες (Παρασκευή) και υπήρχε μεγάλη διαβούλευση με τους μηχανικούς για το εάν θα έτρεχε με το ίδιο σήμερα. Είναι από τα πράγματα που θα έχεις μια από τις δυο πλευρές του γκαράζ δυσαρεστημένη».
Εάν το δούμε από αγωνιστικής πλευράς τα επιχειρήματα της Red Bull Racing έχουν βάση. Ο λάθος χειρισμός έγινε στον άκομψο τρόπο που έγινε αυτή η κίνηση. Ο Horner δεν μας έπεισε με τα σχόλιά του σε ότι αφορά για το ότι έχει μετανιώσει «…ότι δεν είχα χρόνο να μιλήσω με τον Mark προσωπικά πριν από τα προκριματικά από την στιγμή που είμαι σίγουρος ότι οι θα του είχαμε δώσει μια πιο ισορροπημένη εξήγηση». Δεν πρόλαβε να μιλήσει με τον οδηγό του πριν από τα προκριματικά; Δεν μας πείθουν.
Ενδιαφέρον όμως έχει να δούμε και τι είπε σε στήλη του στην Daily Telegraph ο David Coulthard. Έχει ενδιαφέρον για δυο λόγους. Πρώτα από όλα γιατί είναι σύμβουλος της ομάδας της Red Bull Racing, και δεύτερον γιατί βρέθηκε πολλές φορές να κάνει τον Νο2 οδηγό. Λέει ο Coulthard λοιπόν : «Υπάρχουν δυο δρόμοι για να ‘τρέξεις’ μια αγωνιστική ομάδα. Είτε το πας στον δρόμο ‘Ferrari-Schumacher’ με τον ένα οδηγό να υποστηρίζεται περισσότερο από τον άλλο ή πας με ισότητα. Ο πρώτος είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να πάρεις το πρωτάθλημα αλλά ηθικά αμφιλεγόμενος. Ο δεύτερος είναι πιο δίκαιος σαν σύστημα αλλά ο πιο ‘άστατος’ και δύσκολος να τον εφαρμόσεις. Προσωπικά επιλέγω τον δεύτερο. Κάποτε είχα αρνηθεί την ευκαιρία να τρέξω για την Ferrari από την στιγμή που δεν δέχθηκα να υπογράψω σαν Νο2 στον Michael (Schumacher)».
«Όπως εξήγησε ο Horner ήταν μια ιδιάζουσα περίπτωση. Με μια μόνο αεροτομή και δυο πεινασμένους οδηγούς, εφάρμοσε την στρατηγική που θα έδινε την καλύτερη ευκαιρία για να πάρουν το πρωτάθλημα. ΟΚ η λογική (που εφαρμόστηκε) βοήθησε τον Sebastian από την στιγμή που ήταν ο οδηγός που ηγείτο, αλλά για να είμαι και δίκαιος απέναντι στην ομάδα, με την κατάσταση πλέον αντεστραμμένη, έχουν πει ότι θα εφαρμόσουν την ίδια λογική, η οποία θα βοηθήσει τον Mark. Το λάθος, όπως παραδέχθηκε και ο Christian ήταν ότι πήγαν στο τριήμερο χωρίς να υπάρχει το πλάνο και μάλιστα κοινοποιημένο, έτσι δεν θα βρισκόντουσαν εκτεθειμένοι. Η Red Bull θα ήθελε φυσικά να είχε κρατήσει ο Mark τις σκέψεις του για τον εαυτό του. Ο Mark, ο οποίος πιστεύει ότι οι ιδιοκτήτες της Red Bull θέλουν να πάρει ο Vettel το πρωτάθλημα, πιστεύει ότι είναι πιο αποδοτικό να πάει και να τα πει δημόσια ότι σκέφτεται, προσπαθώντας να κάνει την ομάδα να ντροπιαστεί, όποτε νιώθει αυτός ότι ‘πνίγεται’. Αυτό είναι επικίνδυνη στρατηγική», σχολιάζει και κλείνει «Εάν πάει λάθος, τότε η σχέση με την ομάδα θα καταρρεύσει. Εάν βγει τότε θα σιγουρέψει την θέση του, θα κερδίσει την συμπάθεια του κόσμου και θα μείνει στην μνήμη του κόσμου σαν πρωταθλητής από ατσάλι ο οποίος πάλεψε ενάντια στο κατεστημένο για να πάρει το πρωτάθλημα».
O Webber επέλεξε τον δρόμο του ‘τα βγάζω όλα στην φόρα’ και όπου μας βγάλει. Προς το παρόν έχει βγει κερδισμένος από την άποψη ότι έχει κερδίσει την συμπάθεια του κόσμου και των δημοσιογράφων. Δεν έχει να χάσει κάτι στο σημείο που βρίσκεται. Μπορεί να μην έχει υπογράψει συμβόλαιο Νο2 οδηγού και όπως είπε και ο ίδιος στην συνέντευξη τύπου ποτέ δεν θα υπέγραφε εάν ήξερε ότι θα υπήρχε αυτή η συνέχεια, αλλά το ξέρουν και οι πέτρες ότι η Red Bull στηρίζει τον Vettel. Όσο υπάρχει ο σύμβουλος μέσα στην ομάδα που ακούει στο όνομα Helmut Marko θα είμαστε στο ίδιο έργο θεατές. Έγινε μια φορά στην Τουρκία και έγινε και μια δεύτερη στην Μ. Βρετανία. Η 3η θα είναι και η φαρμακερή. Ο Webber ξέρει ότι οι ελπίδες για να πάρει ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα είναι στην χρονιά αυτή. Έχει το καλύτερο μονοθέσιο στο grid, βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση και πάντα δυνατός για την νίκη. Του χρόνου μπορεί να έχει αντιστραφεί η κατάσταση για πολλούς και διαφόρους λόγους. Οπότε αυτή μπορεί να είναι η χρονιά του.
Με το σκεπτικό αυτό και με την συμπάθεια που έχει κερδίσει τα παίζει όλα για όλα. Το που θα τον βγάλει αποτελεί ερωτηματικό. Εάν συνεχίσει έτσι η ιστορία τότε μπορεί εύκολα να βρεθεί εκτός ομάδας. Ο Horner δεν έχει την εμβέλεια ενός Todt ή ενός Dennis ή ενός Briatore. Μπορεί στο επόμενο συμβάν να μην είναι μια αεροτομή το θέμα, αλλά κάτι άλλο, το οποίο δεν το έχουν προβλέψει. Ο Webber έχει επιλέξει τον δρόμο του για φέτος και η ομάδα το ίδιο. Όταν φτάσει το σημείο που ένας από τους δυο θα είναι εκτός διεκδίκησης πρωταθλήματος, αυτός που είναι εκτός θα υποστηρίξει τον Hamilton. Οι πηγές του GoCar μας είπαν ότι ο Webber είχε διαμηνύσει στην ομάδα του ότι δεν θα άφηνε το γκάζι εάν τον έκλεινε ο Vettel στην εκκίνηση. Ο Vettel προσπάθησε να του κλείσει τον δρόμο αλλά ο Webber είχε περάσει μπροστά, οπότε δεν είχαμε το σενάριο να εξελίσσεται.