Ανάλυσέ το : Το Γερμανικό GP (Μέρος 1ο)
... πώς να μην στήνετε αποτέλεσμα
- -
- -
Για άλλη μια φορά δεν θα ασχοληθούμε με το αγωνιστικό μέρος ενός αγώνα. Ίσως θα έπρεπε να ευχαριστήσουμε τις ομάδες για το γεγονός ότι μας κρατούν σε υψηλά επίπεδα ενδιαφέροντος όταν δεν υπάρχει πολύ δράση μέσα στην πίστα.
Μιλάμε πάντα για το θέμα με την Ferrari. Από την Κυριακή είχα την ευκαιρία και την δυνατότητα να μιλήσω με πολύ κόσμο από τα paddock αλλά και πρώην οδηγούς και πρωταθλητές για το ότι έγινε. Μάλιστα οι απόψεις που άκουσα ήταν πολύ ενδιαφέρουσες και ποικίλες. Μίλησα και με ανθρώπους που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις αντιδράσεις και τον τρόπο λειτουργίας του Alonso και πήρα κάποια στοιχεία και από εκεί, τα οποία θα παραθέσω.
Καταρχάς στο θέμα αυτό υπάρχουν πολλοί παράμετροι. Η πρώτη παράμετρος είναι η παράγραφος 39.1 του Αγωνιστικού Κανονισμού της F1 το οποίο λέει : «Οι εντολές της ομάδας οι οποίες παρεμβαίνουν (αλλοιώνουν) αποτέλεσμα αγώνα απαγορεύονται». Ρητά και κατηγορηματικά. Ο κανόνας αυτός μπήκε όταν έγινε η περίφημη «τράμπα» ανάμεσα στον Barrichello και τον Schumacher το 2002 στην Αυστρία, με τον Barrichello να σηκώνει το πόδι από το γκάζι αφήνοντας τον Γερμανό να περάσει κάποια μέτρα πριν από το τέλος του αγώνα. Τότε ο Jean Todt είπε στον Barrichello : «Είναι ο τελευταίος γύρος, άφησε τον Michael να περάσει για το πρωτάθλημα». Ο Barrichello μετά από την λήξη του αγώνα είχε πει ότι φοβήθηκε για το συμβόλαιό του και ακολούθησε τις εντολές. Μετά από τα όσα έγιναν στην Ferrari επιβλήθηκε πρόστιμο 1εκ δολ και απαγορεύτηκαν με κανονισμό το να δίνουν οι ομάδες εντολές στον οδηγό, ενώ κάποιους αγώνες μετά ο Schumacher "χάρισε" την νίκη στον Barrichello λέγοντας ότι ήθελε να δει πόσο κοντά μπορούν να τερματίσουν οι δυο οδηγοί.
Από το 2002 έως σήμερα πέρασε πολύ νερό από το αυλάκι και είχαμε διάφορα ευτράπελα. Οι οδηγίες προς τους οδηγούς υπήρχαν και θα υπάρχουν. Σε αυτό δεν διαφωνεί κανένας. Ακόμα και η McLaren που ισχυρίζεται ότι δίνει ίδιες ευκαιρίες στους οδηγούς της δεν το έκανε το 2007 τότε που Alonso και Hamilton κατάφεραν να χάσουν το πρωτάθλημα. Ούτε στο Μονακό υπάκουσε τις εντολές ο Hamilton για να αφήσει το γκάζι και να πάνε τα δυο μονοθέσια ασφαλή στον τερματισμό, ούτε στην Ουγγαρία όταν ο Hamilton δεν ακολούθησε τις εντολές της ομάδας και αυτά που είχαν κανονίσει για το πώς θα χειριζόντουσαν τον προκριματικό. Το τελειωτικό χτύπημα ήταν όταν στον αγώνα της Κίνας φανερά ήθελαν να φέρουν τον Hamilton προ του Alonso (ο οποίος ήταν πλέον ξένο σώμα στην ομάδα) με αποτέλεσμα να έχουμε εκείνο το περιβόητο κόλλημα στην αμμοπαγίδα του Βρετανό οδηγού όταν και είχαν φαγωθεί τα ενδιάμεσα ελαστικά του. Ακόμα και φέτος η McLaren έδωσε εντολή στους οδηγούς της στην Τουρκία περνώντας το μήνυμα μέσα από τον κωδικό : «Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την κατανάλωση καυσίμου, κόψε ρυθμό». Και τόσες άλλες περιπτώσεις.
Το θέμα είναι πλέον πόσο εμφανής ή όχι είναι ο τρόπος και γι' αυτό τον λόγο ο Montezemolo μιλάει για να κοπεί η «υποκρισία». Τι ακριβώς έγινε στην Γερμανία; Ο Rob Smedley, αρχιμηχανικός του Massa, βγήκε στον ασύρματο και με λόγια τα οποία ήταν φανερό ότι δεν ήθελε να πει τόνισε : «ΟΚ Felipe … o Fernando … είναι γρηγορότερος … από σένα. Μπορείς να επιβεβαιώσεις ότι κατάλαβες το μήνυμα;». Είναι σαν να του λέει «το’ πιασες μεγάλε;». Όλος ο κόσμος το έπιασε. Όλοι κατάλαβαν τι ήθελαν να πουν. Ο Alonso νωρίτερα είχε αποτύχει να περάσει τον Massa, και βγήκε στον ασύρματο λέγοντας «είναι γελοίο!». Ποιο είναι γελοίο; Το ότι δεν του άνοιξαν την πόρτα να περάσει; Πλάκα μας κάνετε Κε Alonso; Αλλά για το τι συμβαίνει στον Alonso το έχουμε αναλύσει.
Ο ισχυρισμός της Ferrari είναι ότι δεν είπαν στον Massa να κάνει στην άκρη, απλώς του μετέφεραν μια είδηση. Νομικά αυτό είναι ένα ισχυρό στοιχείο και θα το χρησιμοποιήσουν για την υπερασπιστική τους γραμμή όταν βρεθούν μπροστά στο Συμβούλιο της FIA. Όταν ο Massa άφησε την θέση του στον Alonso ο Smedley βγήκε και πάλι στον ασύρματο λέγοντας «καλό παλικάρι, τώρα μείνε μαζί του, συγγνώμη». Ο τόνος της φωνής του Smedley στο πρώτο μήνυμα και το «συγγνώμη» στο δεύτερο είναι αυτό που δείχνουν καθαρά ότι υπάρχουν εντολές. Οι αγωνοδίκες τιμώρησαν με το μεγαλύτερο χρηματικό πρόστιμο την Ferrari με το οποίο μπορούσαν από τους κανονισμούς, τα 100.000 δολ, και παρέπεμψαν το θέμα στο Συμβούλιο της FIA.
Εδώ θα παραθέσουμε και ένα στοιχείο που μου το μετέφερε άνθρωπος πολύ κοντά στην Renault την εποχή που ο Alonso και ο Fisichella ήταν στην ομάδα. Θα λέγαμε ότι αυτά τα πράγματα τα … άκουγε συνέχεια. Είπε λοιπόν ο συγκεκριμένος κύριος ότι στην εποχή αυτή από δυο φορές είπαν στον Alonso ότι ο Fisichella ήταν πιο γρήγορος και από την άλλη είπαν στον Fisichella ότι ο Alonso ήταν πιο γρήγορος. Τότε, είπε, οι οδηγοί έπαιρναν την απόφαση για το τι θα έκαναν, ήταν στο χέρι τους και δεν υπήρχε θέμα. Το μήνυμα της Ferrari και το «συγνώμη» μετά αλλάζουν τα δεδομένα. Άλλωστε ο Massa δεν ήταν πιο αργός από τον Alonso, όταν αυτός τον πέρασε, και ο Vettel δεν ήταν απειλή για το δίδυμό τους. Το δείχνουν και οι χρόνοι. Ήταν ολοφάνερο ότι η Ferrari ήθελε να κερδίσει ο Alonso στον αγώνα αυτό. Για πολλούς και διαφόρους λόγους που όλοι καταλαβαίνουμε.
Από την στιγμή που υπάρχουν δυο πρωταθλήματα η εκάστοτε ομάδα θα κυνηγήσει το καλύτερο δυνατό. Όμως έχοντας φτάσει στον 11ο αγώνα έπρεπε να πάρει μια απόφαση, το ποιον να στηρίξει. Και την πήρε. Άδικο προς τον Massa και σε μια στιγμή που για αυτόν θα ήταν ψυχολογική ανάταση γυρίζοντας ένα χρόνο μετά στην Ουγγαρία, που το 2009 από θαύμα γλίτωσε τον θάνατο. Η Ferrari όμως επέλεξε να δώσει την νίκη στον Alonso και πέρα από αυτό και με το λάθος τρόπο, αφήνοντας τον αρχιμηχανικό του να του μεταφέρει την «λυπητερή». Ας έβγαινε ο Domenicali, ή ο επικεφαλής μηχανικός αγώνα Chris Dyer στον ασύρματο και ας το έλεγε. Η σχέση του αρχιμηχανικού με τον οδηγό είναι σαν μια ομάδα μέσα στην ομάδα. Θυμάστε που στην ανάλυση της Τουρκίας σας λέγαμε ότι ο αρχιμηχανικός του Webber προϊδέαζε τον οδηγό του για επικείμενη επίθεση του Vettel, αρνούμενος ακόμα και να μεταφέρει μήνυμα του Horner προς αυτόν; Τσάκισαν την ψυχολογία του Massa και φάνηκε μόλις βγήκε από το μονοθέσιο αλλά και το πώς συμπεριφέρθηκε στην απονομή και στην συνέντευξη τύπου.
Μοιρασμένες είναι και οι απόψεις όσων μίλησα και για την αντίδραση του Massa. Στην Βραζιλία έχουν ήδη βγει τα αρνητικά σχόλια για τον «δειλό» Massa. Θα μπορούσε να κάνει κάτι το διαφορετικό. Θα μπορούσε να μην κάνει στην άκρη, θα κέρδιζε τον κόσμο, αλλά πιθανότατα θα του τράβαγαν το αυτί από την Ferrari. Μπορεί να το ζύγισε στο μυαλό του. Όπως είπε ο ίδιος «έκανε ότι έπρεπε να κάνει». Κάποιοι τον κατηγόρησαν, ακόμα και από τον μεγαλύτερο κύκλο της Ferrari, ότι δεν το έκανε με κάποιον πιο διαφορετικό τρόπο, κάποιο εμφανές λάθος ή κάτι το οποίο θα έδινε περισσότερα επιχειρήματα στην Scuderia. Ακόμα και όταν η McLaren έκανε ότι έκανε στην Τουρκία, είδαμε μια μάχη ανάμεσα στους οδηγούς της, και το καταλάβαμε μετά από αρκετές μέρες όταν στα στιγμιότυπα του F1.com βγήκε η ενδοεπικοινωνία με … υπότιτλους!
Δεν μπορούμε να ξέρουμε τους όρους του συμβολαίου του, αλλά εάν πάρουμε στα υπόψη ότι η ανανέωσή του καθυστέρησε, ότι δεν ήταν στις πρώτες επιλογές τις ομάδας και γενικά ότι δεν ήταν σε θέση ισχύος, πιθανότατα να δέχθηκε όρους στο συμβόλαιό του που άλλες χρονιές δεν θα το έκανε. Τον θυμάστε τις χρονιές με τον Raikkonen; Όταν το 2007 ο Raikkonen πήγαινε για το πρωτάθλημα στον τελευταίο αγώνα ο Massa έπαιξε τον ρόλο του καθυστερώντας στον ανεφοδιασμό, αλλά κανένας δεν παραπονέθηκε για “team orders”. Το 2008 o Φιλανδός τον υποστήριξε με την σειρά του.
Ποικίλες είναι οι αντιδράσεις και για το εάν πρέπει ή δεν πρέπει να παραμείνει ο κανονισμός. Οι Montezemolo, Ecclestone και Briatore τάχθηκαν ότι πρέπει να φύγει από τους κανονισμούς, ενώ οι πιο «ρομαντικοί» του racing θέλουν να βλέπουν πραγματικές μάχες. Τι γίνεται όμως όταν στο όλο πλαίσιο μπαίνει και η παράμετρος των χορηγών; Εκεί χαλάει η μαγιά. Εκεί μπαίνουν και τα συμφέροντα. Τι σκεφτόταν η Santander όταν πλήρωσε όλο το συμβόλαιο του Raikkonen για να φέρει στην Ferrari τον Alonso και με έναν «ακίνδυνο» οδηγό δίπλα του; Μπορεί ο Massa να μην πάρει τον τίτλο φέτος αλλά πώς θα καθόταν στον Ko Emilio Botin, πρόεδρο της Santander, εάν ο Alonso έχανε τον τίτλο από τον Massa; Ή πώς θα καθόταν στον Dietrich Mateschitz εάν δεν θα έπαιρνε τον τίτλο ο Vettel και θα τον έχανε από τον Webber; Οι κορυφαίες ομάδες φτιάχνονται κάπως ώστε να υπάρχει ένας Νο1 και Νο2 οδηγός, όχι στο συμβόλαιο, αλλά στην απόδοση. Η McLaren το έχει κάνει πολύ όμορφα με τον Hamilton να φαίνεται ο «Νο1» μέσα στην πίστα, χωρίς ζόρια, παρόλο που ο Button τον έχει από κοντά στο πρωτάθλημα, στην Ferrari παρόλο που ο Alonso έχει κάνει πολλά λάθη φέτος έδειξαν καθαρά την προτίμησή τους, ενώ στην RBR τους έκατσε στραβά με τις καλές εμφανίσεις του Webber.
Εντολές υπάρχουν και θα υπάρχουν, και όσο υπάρχει το άρθρο 39.1 το ενδιαφέρον είναι πώς θα το «κρύβουν». Και οι ομάδες δεν θα αλλάξουν : « … οι οδηγοί μας ξέρουν καλά και πρέπει να το κρατήσουν, ότι εάν κάποιος οδηγεί για την Ferrari, τότε το συμφέρον της ομάδας είναι πάνω από το προσωπικό συμφέρον. Όπως και να έχει, αυτά τα πράγματα συμβαίνουν από την εποχή του Nuvolari και το έχω ζήσει και εγώ όταν ήμουν Αγωνιστικός Διευθυντής, τις μέρες του Niki Lauda και όχι μόνο τότε. Επομένως επιτέλους τέλος με αυτή την υποκρισία, παρόλο που θα μπορούσα να δω κάλλιστα κάποιους να τους αρέσει να βλέπουν τους δυο οδηγούς να εξολοθρεύουν ο ένας τον άλλο, αλλά αυτό σίγουρα δεν θα είναι η περίπτωση για μένα ή και για τους οπαδούς μας», είπε ο Montezemolo.
Είτε είστε υπέρ, είτε κατά των οδηγιών προς τους οδηγούς, είπε είστε υπέρ της κίνησης του Massa ή κατά, θα πρέπει να παραδεχθείτε ότι η Ferrari το έκανε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Αυτό είναι ίσως που τσαντίζει τον κόσμο.