Πρώτη οδήγηση Abarth 595 Yamaha: Ένεση ενέργειας!
Ταξιδεύουμε στη Ρώμη και διαπιστώνουμε πως το Abarth 595 με τις πινελιές της αγωνιστικής ομάδας της Yamaha στο MotoGP είναι ο τρόπος για να «γεμίσεις» ενέργεια
- -
- -
Αν υπήρχε διαγωνισμός σχετικά με το μοντέλο που συγκεντρώνει τις
περισσότερες ειδικές εκδόσεις, το βραβείο κατά πάσα πιθανότητα θα
κατέληγε στο αμάξωμα του 500 με τις παρεμβάσεις της Abarth. Αρκετές από
αυτές είναι «one of», ενώ άλλες αλλάζουν μέσα στην πάροδο του
χρόνου. Όμως, μία συγκεκριμένη ειδική έκδοση παραμένει ισχυρή στο
πέρασμα των ετών και κατά καιρούς ανανεώνεται. Ο λόγος για
αυτή που συνοδεύεται από το χαρακτηρισμό Yamaha και
ουσιαστικά τιμάει τη συνεργασία ανάμεσα στην εργοστασιακή ομάδα του
MotoGP και τον ιταλικό οίκο.
Η πρώτη δυναμική έκδοση γεννήθηκε το 2015 με το Abarth 595
Yamaha Factory Racing Edition και το διθέσιο Abarth 695 biposto
Yamaha Factory Racing Edition, ενώ συνεχίστηκε το 2017 με το
εξαιρετικά σπάνιο Abarth 695 XSR Yamaha. Σήμερα, η σκυτάλη
έχει περάσει στο Abarth 595 Monster Energy Yamaha, που
παρουσιάστηκε πέρσι, θα παραχθεί μόλις σε 2.000
μονάδες και έχει αναλάβει να συνεχίσει την παράδοση. Τα
αγωνιστικά γονίδια της ιταλικής μάρκας παντρεύονται με στιλιστικές
πινελιές της Monster και της Yamaha, σε ένα κοκτέιλ που εξιτάρει
τόσο αισθητικά, όσο και οδηγικά. Για να οδηγήσουμε την ειδική
έκδοση του καυτού 695 ταξιδέψαμε στη γειτονική
Ιταλία και στους δρόμους γύρω από τη Ρώμη μπήκαμε στα
περσινά «ρούχα» του Valentino Rossi, αλλά σε τέσσερις τροχούς.
Προσγειωθήκαμε στην πρωτεύουσα της Ιταλίας και η συνάντηση με το «αγωνιστικό» 595 αποδείχθηκε κεραυνοβόλος έρωτας. Γενικότερα, κάθε mucho 500αράκι με τα σήματα του Σκορπιού ξεχωρίζει για το στυλ του. Στη δική μας περίπτωση, τα συγγενικά στοιχεία με την περσινή Yamaha YZR-M1 MotoGP είναι εμφανή. Αρχικά, το καταλαβαίνεις από τη διχρωμία μπλε και μαύρου, ενώ αν είσαι δύσπιστος σε πείθουν οι κλασσικές νυχιές της Monster, τα αυτοκόλλητα «Yamaha Factory Racing» χαμηλά στις πόρτες και τα μικρότερα σε διάσταση λογότυπα της αγωνιστικής ομάδας. Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες σε χρώμα «tar cold gray» συναντάμε στις χειρολαβές, τους καθρέπτες και τα αεροδυναμικά στοιχεία, που δημιουργούν μία ιδιαίτερη αντίθεση. Οι μαύρες ζάντες με τις ακτίνες δένουν αρμονικά με το σύνολο, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι από που και αν περάσει κερδίζει τα βλέμματα των περαστικών. Κάτι φυσιολογικό, αφού βρισκόμαστε στη Ρώμη και τα χρώματα της ομάδας παραμένουν συνυφασμένα με τον εθνικό ήρωα των Ιταλών, τον Valentino Rossi.
Η αγωνιστική αύρα είναι ευδιάκριτη και στο εσωτερικό, με τα νέα και φυσικά μονοκόμματα τύπου μπάκετ καθίσματα να κερδίζουν τις εντυπώσεις. Ακολουθώντας το μοτίβο του αμαξώματος ξεχωρίζουν για τον μαύρο-μπλε χρωματισμό, ενώ στο προσκέφαλο δεσπόζει το λογότυπο της Monster Energy Yamaha MotoGP. Είναι βολικά, αν και σχετικά ψηλά τοποθετημένα. Βέβαια, όπως στα περισσότερα Abarth 595 όσοι υψηλόσωμοι δύσκολα θα βολευτούν πίσω από το τιμόνι του. Η κεντρική κονσόλα μπορεί να έχει μαύρη απόχρωση, αλλά ξεχωρίζουν μπλε στοιχεία που συνεχίζουν τη διχρωμία του αμαξώματος, την ώρα που η αριθμημένη πλακέτα είναι τοποθετημένη πίσω από το χειρόφρενο. Τέλος, ακολουθώντας φυσικά την τάση της εποχής, διαθέτει το σύστημα πολυμέσων HD Uconnect σε οθόνη αφής 7’’, προσφέροντας μάλιστα σύστημα τηλεμετρίας που επιτρέπει στον οδηγό να μετράει μία σειρά επιδόσεων! Ευχάριστη πινελιά και προσθήκη, αποτελεί το δημιουργικό με το λογότυπο Monster Energy Yamaha MotoGP που εμφανίζεται κάθε φορά που ενεργοποιείται η οθόνη.
Όπως στις περισσότερες ειδικές εκδόσεις της Abarth, κάτω από το εμπρός καπό τοποθετήθηκε το γνωστό υπερτροφοδοτούμενο σύνολο T-jet των 1.400 cc. Αυτό που διαφοροποιείται ανάλογα με την εκδοχή είναι η ισχύς του κινητήρα. Στην περίπτωση του 595 Yamaha η απόδοση του αγγίζει τα 165 PS και τα 230 Nm ροπής, νούμερο που του προσφέρει αναλογία 6,5 κιλών ανά ίππο! Στη χειροκίνητη έκδοση που οδηγήσαμε τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε μόλις 7,3 sec, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 218 km/h. H εξάτμιση Record Monza με τις τέσσερις απολήξεις και με λειτουργία ενεργής βαλβίδας είναι ένα από τα ιδιαίτερα στοιχεία του 595 Yamaha, με τον ήχο να διαφοροποιείται στο πρόγραμμα Sport. Η ανάρτηση φέρει την υπογραφή της Koni, με τα αμορτισέρ να κάνουν χρήση τεχνολογίας FSD, ενώ πιο σκληρά είναι τα ελατήρια. Τέλος, το σύστημα πέδησης αποτελείται από αεριζόμενους τρυπητούς δίσκους μπροστά σε διάσταση 284 mm και απλούς αεριζόμενους πίσω 240 mm, ενώ οι εντυπωσιακοί τροχοί έχουν διάσταση 205/40/17.
Φυσικά, δεν πρόκειται για ένα μοντέλο που μας είναι άγνωστο. Με
τις συγκεκριμένες προδιαγραφές υφίστανται μία σειρά από εκδόσεις,
με κοινό παρονομαστή την οδηγική ευχαρίστηση. Στρυμωγμένος στο
μπάκετ κάθισμα και το τιμόνι ανάμεσα στα πόδια σου, μπορεί να μην
κάθεσαι ιδανικά, αλλά τη στιγμή που ο κινητήρας έρχεται στη ζωή
ξεχνάς σχεδόν τα πάντα. Ο μπάσος ήχος από τις εξατμίσεις,
με τα μικρά «μπερδέματα και σκασίματα» θυμίζει περισσότερο
αγωνιστική κατασκευή. Ακόμα και μέσα στην πόλη προτιμάς να
χρησιμοποιείς το πρόγραμμα «Sport», έτσι ώστε να απολαμβάνεις τη
μελωδία του. Στο κέντρο της Ρώμης, περνώντας μπροστά από το
Κολοσσαίο και τις πλέον φημισμένες πλατείες της ιταλικής πόλης, το
595 σε χαλαρούς ρυθμούς μοιάζει έξω από τα νερά του.
Στο Normal η απόκριση στο γκάζι δεν σε ενθουσιάζει, ενώ η σφικτή
ανάρτηση μόνο στο στοιχείο της δεν βρίσκεται στους πλακόστρωτους
δρόμους του ιστορικού ρωμαϊκού κέντρου. Έχει την τάση να διαβάζει
τα πάντα και να τα μεταφέρει σχεδόν αφιλτράριστα στην καμπίνα των
επιβατών. Στοιχείο που σε κάποιες στιγμές κουράζει, αν και είναι
δεδομένο πως το 595 Monster Energy Yamaha δεν έχει κατασκευαστεί
για όσους αναζητούν ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης. Για αυτούς υπάρχει
το ηλεκτρικό Fiat 500. Η συγκεκριμένη έκδοση ξεδιπλώνει
όλες τις αρετές της μόλις επιλέξεις το πρόγραμμα Sport και
βρεθείς σε επαρχιακό δρόμο με χαμηλή κυκλοφορία ή ιδανικά σε πίστα.
Εκεί ο κινητήρας αποκτά εκρηκτικότητα και εξαιρετική απόκριση στο
γκάζι, αν και παραδοσιακά διακρίνεται για την υστέρηση του τούρμπο
στις χαμηλές στροφές. Μόλις ξεπεράσεις το… ψυχολογικό φράγμα των
3.000 rpm, το 595 εκτοξεύεται προς τα εμπρός αποδίδοντας γραμμικά
σχεδόν μέχρι το όριο περιστροφής του κινητήρα.
Στην καλή ιταλική άσφαλτο, οι εμπρός τροχοί δεν έχουν κανένα
απολύτως πρόβλημα να διαχειριστούν την αυξημένη ισχύ, ενώ σε αρκετά
κλειστά κομμάτια μπορείς εύκολα να διαπιστώσεις τη λειτουργία του
TΤC. Του γνωστού ηλεκτρονικού συστήματος, το οποίο
προσομοιώνει τη λειτουργία του μπλοκέ διαφορικού μέσω του
συστήματος ευστάθειας. Στο πρόγραμμα Sport εκτός από την
βελτιωμένη απόκριση στο γκάζι παρατηρείς και το αυξημένο βάρος στο
τιμόνι με την πολύ κοντή κρεμαργιέρα, το οποίο και διακρίνεται για
την αμεσότητα και την καλή πληροφόρηση. Στην εκρηκτικότητα
του συνόλου συμβάλλει και το πεντάρι χειροκίνητο κιβώτιο
με την κοντή κλιμάκωση, που μάλιστα είναι σαφές και ευχάριστο στις
αλλαγές. Σίγουρα, ο ενδεδειγμένος τρόπος να το οδηγήσεις είναι
ακολουθώντας την αγωνιστική γραμμή εκμεταλλευόμενος τη δύναμη του
κινητήρα στην έξοδο και την πρόσφυση των εμπρός τροχών.
Παρά το κοντό μεταξόνιο στην καλή άσφαλτο δεν είναι νευρικό, ενώ θα
διαπιστώσεις ότι το πίσω μέρος σου επιτρέπει μία μικρή τοποθέτηση
πριν την στροφή. Στοιχείο που αυξάνει τον βαθμό
ευχαρίστησης του 595 και ενθουσιάζει τον μυημένο. Βέβαια,
το σύστημα ευστάθειας που δεν απενεργοποιείται φροντίζει να σου
«κόψει» λίγο άγαρμπα τις ορέξεις για το κάτι παραπάνω. Πάντως, εκεί
που το μικρό Abarth σε ενθουσιάζει είναι οι απότομες αλλαγές
πορείας σε διαδοχικές στροφές, αφού διακρίνεται από εξαιρετική
κατευθυντικότητα, ενώ υπεράνω κριτικής είναι τα φρένα με τους
τρυπητούς δίσκους, τόσο σε επίπεδο απόδοσης όσο και αντοχής.
Στην Abarth έχουν στα χέρια τους μία εξαιρετική βάση που τους επιτρέπει να δημιουργούν διαφορετικές παραλλαγές στο ίδιο θέμα. Η εξατομίκευση που διακρίνει κάθε μία από αυτές της χαρίζει διαφορετικότητα, μοναδικότητα και χαρακτήρα. Δεν απευθύνονται σε πολλούς, αλλά σε λίγους και εκλεκτούς που θέλουν να αποκτήσουν μία ειδική κατασκευή περιορισμένης παραγωγής. Ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγεται και το 595 Monster Energy Yamaha MotoGP. Μία μικρή βόμβα αδρεναλίνης, για όσους γοητεύονται από την οδήγηση και τις δημιουργίες της Abarth, βαμμένη στα... χρώματα του πολέμου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: MASSIMO PAOLONE