Ανάλυσέ το : Οι αλλαγές του 2011
- -
- -
Το 2010 είχαμε μια από τις πιο εντυπωσιακές και ενδιαφέρουσες σαιζόν στην ιστορία του σπορ. Πολλοί οι διεκδικητές και τελικά ο τίτλος έπεσε στα χέρια του Sebastian Vettel στον τελευταίο αγώνα, κερδίζοντας στο νήμα τον Mark Webber και τον Fernando Alonso. Τα μονοθέσια του 2011 είναι ήδη σε πολύ προχωρημένο στάδιο και ήδη οι ομάδες έχουν ξεκινήσει την κατασκευή των πρώτων σασί. Η χρονιά που μας έρχεται όμως έχει πολλές αλλαγές τόσο στον αγωνιστικό όσο και στον τεχνικό τομέα.
Οι αλλαγές αυτές επικυρώθηκαν από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στις 10 Δεκεμβρίου και αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της FIA λίγες μέρες μετά. Οι τεχνικές αλλαγές ήταν γνωστές στις ομάδες εδώ και πολύ καιρό και δεν αποτέλεσαν έκπληξη.
Ξεκινάμε από τους αγωνιστικούς κανονισμούς όπου η σημαντικότερη αλλαγή είναι η επισημοποίηση της διαγραφής του κανονισμού για τα team orders. Οι εντολές προς τους οδηγούς υπήρχαν πάντα, αλλά δεν υπήρχε ο τρόπος για να αστυνομευθεί η κατάσταση με αποκορύφωμα τα όσα έγιναν φέτος στην Γερμανία με τον Alonso και τον Massa. Έτσι πλέον διαγράφηκε ο κανονισμός και οι ομάδες δεν θα χρειάζεται να βρουν αλχημείες για να δώσουν εντολές στους οδηγούς τους.
Από κει και πέρα δίνεται στους αγωνοδίκες μεγαλύτερη ελευθερία στην επιβολή ποινών και πλέον έχουν την δυνατότητα να αποκλείουν κάποιο αγωνιζόμενο από τα αποτελέσματα ή να τον αποβάλλουν από τον επόμενο αγώνα.
Τάξη μπαίνει και στις κινήσεις των οδηγών στην προσπάθειά τους να κρατήσουν την θέση τους. «Ζικ Ζακ» ή να «κόβουν» στις στροφές για πάρουν κάποιο πλεονέκτημα είναι πλέον απαγορευμένα και τα μονοθέσια θα πρέπει να παραμένουν μέσα στις άσπρες γραμμές που ορίζουν την «πίστα», καθώς ακόμα και ότι πρέπει όποιος «τρώει γύρο» να αφήνει το πιο γρήγορο μονοθέσιο να περάσει με την πρώτη ευκαιρία.
Σημαντική αλλαγή είναι και η χρήση του κιβωτίου ταχυτήτων για 5 αγώνες αντί για 4 που ήταν το 2010, και σε περίπτωση αλλαγή αυτού πριν από τους 5 αγώνες επιβάλλεται ποινή 5 θέσεων στην εκκίνηση. Μόνο για το 2011 η πρώτη αναγκαστική αλλαγή δεν θα επιφέρει ποινή.
Τέλος μπαίνει και στα ξενύχτια των μηχανικών. Απαγορεύεται να υπάρχει μηχανικός (εκτός 4 εξαιρέσεων στην χρονιά) 10 ώρες πριν από την προγραμματισμένη έναρξη της πρώτης και τρίτης περιόδου ελεύθερων δοκιμών και για διάρκεια 6 ωρών. Επιστρέφει ακόμα και ο κανονισμός του 107% μόνο για το πρώτο κομμάτι των ελεύθερων δοκιμών με τον αγωνιζόμενο ο οποίος έχει κάνει χειρότερο χρόνο από το 107% του ταχύτερου στο κομμάτι αυτό να μένει εκτός αγώνα.
Αυτά αναφέρονται στις σελίδες του ανανεωμένου αγωνιστικού κανονισμού και πλέον μένει να δούμε τι γίνεται στο τεχνικό σκέλος. Επειδή αρκετοί από εσάς μπορεί να μην είστε γνώστες τεχνικών όρων θα προσπαθήσω να μεταφέρω τις σημαντικότερες αλλαγές με απλά λόγια.
Θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι νέοι κανονισμοί περιορίζουν αρκετά την δυνατότητα που παρέχουν στους σχεδιαστές. Απαγορεύεται για παράδειγμα να ενώνεται το κάλυμμα του κινητήρα με την πίσω αεροτομή. Έτσι η λύση του f-duct που είδαμε από πολλές ομάδες φέτος θα σταματήσει να υπάρχει, οπότε γυρίζουμε στα «κλασσικά» καλλύματα. Δεν επιτρέπεται πλέον να υπάρχουν «σχισμές» στα δυο στοιχεία της πίσω αεροτομής αλλά και σε άλλα στοιχεία στο πίσω μέρος του μονοθεσίου. Αυτές οι σχισμές επέτρεπαν στους σχεδιαστές να προχωρήσουν στις υλοποιήσεις του f-duct.
Ο διπλοτάβανος διαχύτης που έφερε πέρσι η BrawnGP και διέλυσε τον ανταγωνισμό στην αρχή του 2009 πλέον είναι στα "απαγορευμένα". Στην ίδια κατηγορία ανήκει πλέον και η δυνατότητα που είχε ο οδηγός να επηρεάζει την αεροδυναμική με το χέρι ή το πόδι όπως στην περίπτωση του f-duct. Αυτό που έκαναν όλες οι ομάδες, ακολουθώντας την κίνηση της McLaren ήταν να δίνουν στον οδηγό την δυνατότητα με το αριστερό χέρι ή πόδι να κλείνει ένα κανάλι αέρα που πέρναγε μέσα το κοκπιτ και να ενεργοποιεί το σύστημα αυτό. Πλέον δεν μπορεί να γίνει.
Η σημαντικότερη όμως αλλαγή είναι η το ότι σταματάει να δουλεύει το σύστημα της μεταβλητής εμπρός πτέρυγας την οποία ήλεγχε ο οδηγός με τους γνωστούς περιορισμούς (δυο φορές στον γύρο και συν/πλην 6 μοίρες) και πλέον η δυνατότητα αυτή παρέχεται στο πάνω σκέλος της πίσω πτέρυγας. Αυτό είναι και το νέο «παιχνίδι» των οδηγών, γιατί;
Μπορεί να ενεργοποιηθεί από τον οδηγό εφόσον έχει δοθεί το ΟΚ από τον Race Director με ηλεκτρονικό τρόπο (οι οδηγοί ενημερώνονται με ενδείξεις στο τιμόνι τους), σε προκαθορισμένες θέσεις στην πίστα και εφόσον η διαφορά από τον προπορευόμενο είναι λιγότερο από 1 δευτερόλεπτο. Το σύστημα θα απενεργοποιείται όταν ο οδηγός πατήσει για φρένο. Αυτό στον αγώνα γιατί στα ελεύθερα δοκιμαστικά και στα προκριματικά οι οδηγοί θα έχουν το ελεύθερο της χρήσης του.
Μπερδευτήκατε; Βάλτε στον λογαριασμό ότι έχουμε νέο αποκλειστικό προμηθευτή ελαστικών, την Pirelli και ότι επιστρέφει (μετά από την σύμφωνη γνώμη όλων των ομάδων) το σύστημα KERS και θα έχετε μια ολοκληρωμένη εικόνα γα το τι μας περιμένει. Πολλές αλλαγές, πολλοί κανονισμοί και ανατρεπτικά σκηνικά.
Όμως οι ομάδες έχουν ικανότατους μηχανικούς και ξέρουν να βρίσκουν λύσεις ακόμα και σε τέτοιες δύσκολες συνθήκες για αυτούς με τους τόσους περιορισμούς. Και να είστε σίγουροι ότι θα έρθουν λύσεις οι οποίες θα κερδίσουν τον θαυμασμό όλων!