Μάθε τα πάντα για την τεχνολογία των υβριδικών WRCars!

Είναι τα ταχύτερο αυτοκίνητα που έχει γνωρίσει το WRC μέχρι σήμερα! Τι κρύβεται κάτω από το αμάξωμα των κορυφαίων αγωνιστικών στην ιστορία του θεσμού;

  • -
  • -

Ακολουθώντας την τάση εξηλεκτρισμού της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας η κορυφαία κατηγορία αυτοκινήτων στο WRC κάνει τα τελευταία τρία χρήση υβριδικής τεχνολογίας, και συγκεκριμένα με μία αντίστοιχη μορφή με αυτή που γνωρίζουμε ως plug-in. Ας δούμε πιο αναλυτικά τις σημαντικότερες διαφορές των υβριδικών WRCars σε σχέση με τις αγωνιστικές κατασκευές του παρελθόντος. 

Υβριδικό σύστημα

Η σημαντικότερη αλλαγή στους τεχνικούς κανονισμούς εντοπίζεται στην τοποθέτηση της υβριδικής μονάδας. Η βασική φιλοσοφία είναι αντίστοιχη με αυτή των plug-in μοντέλων παραγωγής. Ο κινητήρας –ένα από τα ελάχιστα στοιχεία που διατηρήθηκε αυτούσιο σε σχέση με την προηγούμενη γενιά των WRCars- είναι 4κύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος, έχει χωρητικότητα 1.600 cc και το στόμιο του τούρμπο έχει διάμετρο 36mm. Από το 2022, όμως, ενισχύεται με την προσθήκη ενός ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 136 ίππων και 180 Nm, στοιχείο που εκτοξεύει την ισχύ για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα στους 530 ίππους και τη ροπή σε περισσότερα από 500 Nm. Το υβριδικό σύστημα είναι ίδιο για όλες τις ομάδες και κατασκευάζεται από την εταιρεία Compact Dynamics. Ο ηλεκτροκινητήρας MGU και η μπαταρία των 3.9 kWh έχουν κατασκευαστεί ως μία ενιαία μονάδα, η οποία τοποθετείται ακριβώς πίσω από τα καθίσματα του πληρώματος. Μάλιστα, το περίβλημα της είναι κατασκευασμένο από υλικό που αντέχει δυνάμεις έως και 70g σε περίπτωση πρόσκρουσης! Το συνολικό βάρος του υβριδικού συστήματος είναι 95 κιλά, την ώρα που το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος των αυτοκινήτων έχει ανέβει στα 1.260 kg, 70 επιπλέον σε σχέση με το παρελθόν. 

Πως λειτουργεί στην πράξη;

Στη θεωρία, και όχι στην πράξη, ο τρόπος λειτουργίας του συστήματος είναι απλός. Η μπαταρία μπορεί να φορτιστεί πλήρως με εξωτερική παροχή στο σέρβις μέσα σε 25 περίπου λεπτά, ενώ η ενέργεια ανανεώνεται επίσης μέσω ανάκτησης, είτε αφήνοντας το πεντάλ του γκαζιού είτε φρενάροντας. Βασικές αρχές που γνωρίζουμε και στα μοντέλα παραγωγής τεχνολογίας plug-in. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τρεις διαφορετικές επιλογές ή προγράμματα λειτουργίας. Το πρώτο είναι το Full Electric Mode, όπου το αυτοκίνητο κινείται αποκλειστικά με τη χρήση του ηλεκτροκινητήρα. Αυτό συμβαίνει σε προκαθορισμένες από την οργάνωση διαδρομές ή στο σέρβις παρκ, με την αυτονομία να περιορίζεται στα 20 km. Εν συνεχεία, υπάρχει το Stage Start mode που χρησιμοποιείται στην εκκίνηση κάθε ειδικής. Σε αυτή την περίπτωση, ο οδηγός έχει στη διάθεση του την πλήρη συνδυαστική ισχύ του υβριδικού συνόλου, από τη στιγμή που θα ξεκινήσει, έως και ότου χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά το φρένο. Και τέλος, υπάρχει και το Stage Mode, με το υβριδικό σύστημα να λειτουργεί ανάλογα με την στιγμιαία κατάσταση της μπαταρίας, αλλά και το επιλεγμένο πρόγραμμα χαρτογράφησης της μονάδας. Κάθε ομάδα έχει στη διάθεση της τρεις διαφορετικές επιλογές, τις οποίες και δηλώνει πριν από κάθε ειδική. Ουσιαστικά, οι οδηγοί δεν έχουν τη δυνατότητα ενεργοποίησης της επιπλέον ώθησης από μόνοι τους και βασίζονται στο προγραμματισμό που έχει κάνει κάθε ομάδα πριν από την εκάστοτε ειδική διαδρομή, σύμφωνα με στοιχεία όπως το συνολικό μήκος της ε.δ., αλλά και την ανάκτηση ενέργειας που έχει γίνει κατά τη διάρκεια τέλεσης της. 

Κορυφαίο επίπεδο ασφάλειας!

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία είναι εξαιρετικά ευαισθητοποιημένη στο τομέα της ασφάλειας των πληρωμάτων. Για αυτόν ακριβώς το λόγο, η νέα γενιά της κορυφαίας κατηγορίας των WRCars δεν έχει «χτιστεί» γύρω από ένα μοντέλο παραγωγής, επιτρέποντας στις ομάδες να σχεδιάσουν τα αυτοκίνητα τους από λευκό χαρτί. Ουσιαστικά, σήμερα έχουμε να κάνουμε με πρωτότυπα που βασίζονται επάνω σε ένα σωληνωτό πλαίσιο και μία δομή χωροδικτυώματος, στοιχείο που αυξάνει κατακόρυφα το επίπεδο ασφάλειας. Με τη γλώσσα των αριθμών, η οροφή μπορεί να απορροφήσει 115% περισσότερη ενέργεια σε σχέση με το παρελθόν, ενώ σε περίπτωση εμπρόσθιας πρόσκρουσης με σταθερό σημείο, το τελευταίο έχει 70% λιγότερες πιθανότητες εισχώρησης στο χώρο του πληρώματος! Μάλιστα, για να διευκολύνει τους Κατασκευαστές, η FIA επιτρέπει την αύξηση ή τη μείωση του μήκους του αυτοκινήτου, μέσα σε συγκεκριμένα όρια και σύμφωνα με ένα προκαθορισμένο ελάχιστα επιτρεπόμενο μήκος μεταξονίου. 

Αεροδυναμική και μετάδοση

Σημαντική μείωση του κόστους είναι αποτέλεσμα μία σειράς αλλαγών που εντοπίζονται στην αεροδυναμική, αλλά και στο σύστημα μετάδοσης. Μπορεί η εικόνα της νέας γενιάς να μοιάζει το ίδιο επιθετική με αυτή των WRCars του ΄21, αλλά στην πραγματικότητα η αεροδυναμική τους είναι εξαιρετικά απλοποιημένη σε σχέση με το παρελθόν. Στοιχεία όπως ο διαχύτητης στον πίσω προφυλακτήρα, αλλά και το διαμορφωμένο πάτωμα του αμαξώματος που πλέον επιβάλλεται να είναι επίπεδο, είναι μερικές από τις διαφορές. Για να έχετε μία εικόνα, δοκιμές αναφέρουν πως η νέα γενιά αυτοκινήτων παράγει 15% λιγότερη κάθετη δύναμη σε σχέση με τα περσινά αυτοκίνητα.

Αντίστοιχα σημαντικές είναι οι αλλαγές και στο σύστημα μετάδοσης, με μεγαλύτερη αυτή της κατάργησης του ενεργού κεντρικού διαφορικού. Κάτι που σημαίνει ότι η ροπή μοιράζεται ανάμεσα στους δύο άξονες με διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης, σε ποσοστό 50:50 χωρίς δυνατότητα μεταβολής. Την ίδια ώρα, το κιβώτιο ταχυτήτων παραμένει σειριακό, αλλά είναι πλήρως μηχανικό και μόλις πέντε σχέσεων, αντίστοιχο με αυτό των αυτοκινήτων Rally2. Μάλιστα, απαγορεύτηκε και ο χαρακτηριστικός επιλογέας «πεταλούδα» στο τιμόνι, ενώ πιο απλή είναι η αρχιτεκτονική της ανάρτησης, με τη διαδρομή να περιορίζεται στα 270 mm. Τέλος, η πράσινη στροφή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ ολοκληρώνεται με τη χρήση ενός μείγματος βιοκαυσίμων και συνθετικών καυσίμων για τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Rally1. Αποκλειστικός προμηθευτής είναι η P1 Racing Fuels, η οποία υπόσχεται μειωμένες εκπομπές CO2 με αντίστοιχη απόδοση, αλλά και σχεδόν ίδιο κόστος.

Τώρα, αν όλα τα παραπάνω σας ακούγονται παράξενα, το μόνο που χρειάζεται να κρατήσετε είναι πως η νέα γενιά αυτοκινήτων είναι μετά από σχεδόν τρία χρόνια εξέλιξης, ταχύτερη από κάθε άλλη στο παρελθόν…

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...