F1: Preview Τουρκίας

  • -
  • -

Όταν στις 21 Αυγούστου του 2005 έγινε ο πρώτος αγώνας στην γειτονική χώρα όλοι άρχισαν να δείχνουν προς τα εκεί και να λένε … «γιατί δεν μπορούμε να έχουμε και εμείς μια πίστα». Έχουν περάσει τόσα χρόνια και τα πράγματα έχουν αλλάξει. Η πίστα χτίστηκε από τον Hermann Tilke και μέχρι σήμερα είναι στις καλύτερες στο καλεντάρι. Όμως οι γείτονες δεν είναι τακτικοί πελάτες στις εξέδρες και περιμένουν την δική μας βοήθεια και αυτή των Βούλγαρων για να μπορέσουν να γεμίσουν την χωρητικότητα των σχεδόν 130.000 θέσεων.

 

Αυτό που τραβάει την προσοχή στην πίστα αυτή είναι καταρχάς η κατεύθυνση, η οποία είναι αντίθετη από την φορά των δεικτών του ρολογιού. Χαρακτηριστικό είναι η περίφημη στροφή 8 στην οποία οι οδηγοί δέχονται πλευρικά φορτία της τάξης των 5g. Στην στροφή έχει δοθεί το προσωνύμιο “Diabolica” παρόμοιο με το Parabolica της Monza. Τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά. Η στροφή 8 είναι η μεγαλύτερη της σαιζόν, έχει 640 μέτρα μήκος και αντιστοιχεί στο 12% του γύρου. Ένα μονοθέσιο της F1 χρειάζεται 8.5δευτ για να περάσει από την 8η στροφή του Istanbul Park Circuit ενώ απορροφά το 40% της συνολικής ενέργειας του ελαστικού στον γύρο. Η πίεση που δέχονται οι αναρτήσεις του μονοθεσίου είναι της τάξης του ενός τόνου.

 

Σε ποιον ταιριάζει η πίστα; Ποιες οι απαιτήσεις της; Χρειάζεται να έχει κάποιος ένα ολοκληρωμένο πακέτο, κάποιο το οποίο να μπορεί να περάσει τις στροφές με υψηλή ταχύτητα, αλλά να έχει και καλή πρόσφυση σε αυτές που περνούν με χαμηλές ταχύτητες και χρειάζεται καλή πρόσφυση όπως αυτές στο τέλος του γύρου.

 

Μαθήματα ιστορίας

 

Ο πρώτος αγώνας το 2005 πήγε στο στρατόπεδο της McLaren και στον Kimi Raikkonen σε μια … άνετη νίκη αφήνοντας στην 2η θέση τον Alonso και στην 3η τον Montoya. Για 3 συνεχόμενες χρονιές η νίκη πήγε στην Ferrari και στον Felipe Massa, ο οποίος κάνει πάντα καλές εμφανίσεις. Το 2009 η νίκη πήγε στον καταπληκτικό Jenson Button για λογαριασμό της ομάδας της Brawn GP, ενώ το 2010 την νίκη πήρε μετά από έναν συναρπαστικό αγώνα ο Lewis Hamilton με την McLaren.

 

Σίγουρα ο πιο συναρπαστικός αγώνας ήταν αυτός που παρακολουθήσαμε πέρσι όταν Red Bull Racing και McLaren πάλευαν για την νίκη. Ήταν ο αγώνας που άλλαξε τις ισορροπίες μέσα στο στρατόπεδο της RBR, αλλά και αυτός που «έδειξε» ότι στην McLaren υπήρχαν εντολές προς τους οδηγούς με έξυπνο τρόπο. Ήταν η πρώτη φορά που είδαμε στο επίσημο site της F1 να μπαίνει η παραδοσιακή ανασκόπηση του αγώνα με … υπότιτλους στις ενδοεπικοινωνίες των οδηγών της McLaren με τo pitwall.

 

Η προσπέραση ήταν πρακτικά εφικτή μόνο στην στροφή 12 όταν και τα μονοθέσια από τα 318 χλμ/ώρα πέφτουν στα 93 για να στρίψουν και όλα αυτά σε μια απόσταση 132 μέτρων όπως αναφέρει η Brembo. Πέρσι ο Vettel προσπάθησε να εκμεταλλευτεί την τελευταία ευκαιρία που θα του δινόταν στον αγώνα για να περάσει μπροστά από τον Webber. Πήρε την εσωτερική στην αριστερή στροφή, ο Webber του έκλεισε λίγο τον δρόμο, ο Vettel νομίζοντας ότι ο Webber θα του άφηνε χώρο και ενώ είχε περάσει σχεδόν τον Webber έκανε δεξιά και τα δυο μονοθέσια ήρθαν σε επαφή. Ο Vettel εγκατέλειψε, ενώ ο Webber μπόρεσε να κρατηθεί στον αγώνα παίρνοντας την 3η θέση.

 

Και στην McLaren όμως είχαμε ένα καλά οργανωμένο συμβάν με μια μάχη ανάμεσα στους Button και Hamilton η οποία διήρκησε για λίγο. Το pitwall είχε πει στον Button να «προσέχει τα καύσιμά του» την στιγμή που ο Hamilton ρωτούσε, βλέποντας τον Button να πλησιάζει «Εάν κόψω ρυθμό θα με περάσει;» για να πάρει την απάντηση «Όχι». Μπορείτε να θυμηθείτε τον αγώνα κάνοντας κλικ εδώ.

 

Το ξέρατε ότι;

 

Υπάρχει μια στενή σχέση ανάμεσα στην υψηλή τιμή κάθετης δύναμης και την υψηλή κατανάλωση. Παρόλο που το Istanbul Park έχει 14 στροφές είναι μια πίστα με μεσαίες απατήσεις σε κάθετα παραγόμενες δυνάμεις, από την στιγμή που υπάρχουν μεγάλες ευθείες. Συνεπώς δεν υπάρχει υψηλή κατανάλωση καυσίμου. Η κατανάλωση καυσίμου σε ένα μονοθέσιο της F1 είναι σχεδόν 500γρ/χλμ αλλά παρόλα αυτά μπορεί να υπάρχει απόκλιση 0.5% από αγώνα σε αγώνα. Περίπου 150 κιλά καυσίμου απαιτούνται για την ολοκλήρωση του αγώνα, ενώ στο τέλος οι περισσότεροι τερματίζουν με 750 γρ στο ντεπόζιτο, εάν όχι λιγότερα. Συνεπώς η κατανάλωση κατά την διάρκεια του γύρου χρειάζεται μεγάλη προσοχή.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...