The F1 Insider : Το Ισπανικό GP
Όσα δεν είδατε και πρέπει να γνωρίζετε
- -
- -
To Ισπανικό GP το περιμέναμε με μεγάλη αγωνία, λόγω των πολλών αναβαθμίσεων που θα έφεραν οι ομάδες. Περιμέναμε να αλλάξουν την ισορροπία και να μπουν και άλλες ομάδες στο δίπολο Red Bull Racing και McLaren. Εκεί που είχαμε προσπεράσματα μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού άλλες χρονιές, φέτος είχαμε 60 τον αριθμό! Ο Alonso ξεκίνησε ιδανικά και περιμέναμε ότι ίσως είχε έρθει η ώρα της Ferrari, όμως στο τέλος αυτή έμεινε και ένα γύρο πίσω. Μεγάλος νικητής ήταν ο Vettel ο οποίος μπόρεσε να κρατηθεί με νύχια και με δόντια μπροστά από τον Hamilton στους τελευταίους 15 γύρους, ενώ ο Button ο οποίος έκανε 3 πιτ στοπ ανέβηκε στο 3ο σκαλί του βάθρου. Πολλά και πάλι τα πράγματα που συνέβησαν στα παρασκήνια του αγώνα και στα οποία θα αναφερθούμε.
Τι έγινε με τις τεχνικές αναβαθμίσεις;
Η McLaren έφερε τις περισσότερες αναβαθμίσεις στην Ισπανία. Σύμφωνα με τον διευθυντή μηχανολογίας Tim Goss η ομάδα έφερε 10 με 12 αναβαθμίσεις στην προσπάθειά της να καλύψει την διαφορά. Νέες πτέρυγες, κάλυμμα κινητήρα, πίσω ανάρτηση, εξατμίσεις και πάτωμα ήταν οι ορατές αλλαγές. Στα χαρτιά περίμεναν μισό δευτερόλεπτο βελτίωσης το οποίο δεν ήρθε στην πίστα. Παρόμοιες αλλαγές και για την Ferrari, αλλά τελικά χρησιμοποίησαν μόνο τις εξατμίσεις και το πάτωμα, επειδή οι πτέρυγες δεν έφεραν σημαντική βελτίωση.
Η RBR έφερε βελτιώσεις για την ψύξη και αυτές δούλεψαν. Στο κάτω μέρος της πίσω αεροτομής βελτίωσαν και την ροή του αέρα προσθέτοντας κάποια στοιχεία παρόμοια με αυτά που έχει η McLaren. Δοκίμασαν και κάτι καινούργιο στις εξατμίσεις που δεν δούλεψε στον Vettel και δεν το χρησιμοποίησαν στην συνέχεια του τριημέρου.
Η Mercedes GP δούλεψε σκληρά στην περιοχή των ψυγείων. Ψύξη λαδιών στην Τουρκία, ψύξη νερού στην Ισπανία και στο Μονακό περιμένουμε και κάτι ακόμα. Ακόμα θα κλείσουν και οι τελευταίες οπές στο κάλυμμα του μονοθεσίου οι οποίες χρησιμοποιούνται για ψύξη, αλλά χαλάνε την αεροδυναμική του. Η πίσω πτέρυγα άλλαξε επίσης.
H Lotus Renault GP βελτίωσε την μπροστινή της πτέρυγα για άλλη μια φορά, ενώ η Sauber έφερε μεγάλες βελτιώσεις σε όλους τους τομείς. Κάποιες δούλεψαν κάποιες όχι,. Περίμεναν πολλά από το σύστημα της εξάτμισης, αλλά αυτό δεν έφερε αποτέλεσμα και αφαιρέθηκε. H Williams είναι δεμένη με το πρόβλημα της Cosworth. Όσο η Cosworth δεν μπορεί να φτιάξει μια χαρτογράφηση για τον ζεστό αέρα, τέτοια που να δίνει το πλεονέκτημα των άλλων κατασκευαστών, η Βρετανική ομάδα δεν μπορεί να ελπίζει και σε πολλά.
Κινείται τίποτα στο μεταγραφικό παζάρι;
Η ανακοίνωση της Ferrari για την επέκταση του συμβολαίου με τον Alonso μέχρι το τέλος του 2016 δημιούργησε πολλά ερωτηματικά. Όχι για το γεγονός της ανανέωσης, που ήταν κάτι το αναμενόμενο, αλλά για την στιγμή που επιλέχθηκε να γίνει. Παραδοσιακά η Ferrari ανακοινώνει τέτοιες συνεργασίες στο GP της Ιταλίας στην Monza. Έπαιξαν τα λεφτά της Santander ρόλο και ανακοινώθηκε τώρα; Γιατί επιλέχθηκε αυτή η στιγμή; Ο ίδιος είπε ότι η όλη διαδικασία κράτησε δυο βδομάδες. Συνδέεται με το γεγονός ότι η Santander θα χορηγήσει (και θα πληρώσει τον μισθό του Alonso) για τα επόμενα 5 χρόνια; Και ποιους μηχανικούς μπορεί να έχει ζητήσει ο Alonso για να προσληφθούν (υπάρχουν και αυτές οι απαιτήσεις); Μπορεί και εν όψει της νέας σύμβασης του Concorde Agreement να είναι μια κίνηση τακτικής ώστε να πιέσει η Ferrari (με τον Alonso οδηγό) για να περάσουν κάποιες θέσεις της. Το όνομα Ferrari και το όνομα Alonso είναι πολύ δυνατά χαρτιά διαπραγματεύσεων. Η κίνηση αυτή όμως δεν «χάλασε» τους Hamilton και Vettel οι οποίοι δήλωσαν ότι δεν θα τους πείραζε να τρέξουν εκεί με τον Alonso στο άλλο κοκπιτ. Με τον Vettel να δένει στην RBR (τέλος του 2014) και τον Alonso στην Ferrari, περιμένουμε να δούμε και την κίνηση του Hamilton.
Τι έγινε με τις εξατμίσεις και τις απαγορεύσεις από την FIA
Στις 12 Μαϊου η FIA απέστειλε επιστολή προς όλες τις ομάδες με την οποία τους ενημέρωνε ότι θα απαγορευτεί η χρήση της ροής των καυσαερίων για αεροδυναμικούς λόγους. Όταν ο οδηγός αφήνει το πόδι από το γκάζι, ο κινητήρας κρατάει ψηλά τις στροφές του, βγάζοντας καυσαέρια τα οποία πηγαίνουν στον διαχύτη και αυτός με την σειρά του αυξάνει την κάθετη δύναμη στις στροφές. Η FIA τονίζει ότι ο κινητήρας θα πρέπει να βγάζει το 10% της μέγιστης ροής, ώστε πρακτικά να εξαλείφεται η απόδοσή του λόγω αυτού του «τρικ». Όμως μετά από συζητήσεις η FIA δεν απαγόρευσε αυτή την τεχνική, αλλά την άφησε «γκρίζα ζώνη». Γιατί έγινε αυτό; Οι «συνομωσιολόγοι» αναφέρουν ότι πίσω βρίσκεται κάποιες εκ των Bernie, FIA και Ferrari για να σταματήσουν τον Vettel και να δώσουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Υπάρχουν όμως και πιο «αθώες» εξηγήσεις.
Την διαμαρτυρία την έκανε η ομάδα της Williams και αυτό γιατί η Cosworth δεν μπορεί να φτιάξει παρόμοια τεχνική. Η Cosworth φοβάται ότι με την αδυναμία της αυτή δεν θα μπορέσουν να κρατήσουν τους πελάτες της και θα τους πάρει η Renault η οποία στην RBR και την LRGP εφαρμόζει αυτή την τεχνολογία κατά κόρον. Ο Kolin Colles, αφεντικό της HRT, είπε ότι η ομάδα του θα διαμαρτυρηθεί επίσημα στην FIA για την παράνομη χρήση του συστήματος, παράθυρο το οποίο άφησε ανοιχτό ο Charlie Whiting. Γιατί δεν έκανε την κίνησή του στην Ισπανία; Οι ομάδες που δεν χρησιμοποιούν το σύστημα είναι οι Sauber, Force India, Virgin και HRT. Εάν είχαν ακυρωθεί όλοι οι άλλοι θα έπαιρνε η Virgin αρκετούς βαθμούς οι οποίοι στο τέλος μετράνε. Οπότε θα περιμένει να την κάνει σε έναν αγώνα που θα είναι «πάνω» από την Virgin.
Μια άλλη εξήγηση στην οποία μπορεί να πάτησε η FIA, συνυπολογιζόμενη την ένσταση της Williams, είναι ότι με τον τρόπο αυτό δεν συμβάλουν στο προφιλ της Ομοσπονδίας. Μιλάμε για εξοικονόμηση καυσίμου την στιγμή που με το τρικ αυτό υπάρχει επιπλέον χρήση.
Γιατί δεν μπόρεσε να περάσει τον Vettel o Hamilton;
Καταρχάς η McLaren δεν μπορούσε να «βγει» γρήγορα από την τελευταία στροφή, κάτι στο οποίο η RBR κατείχε τα σκήπτρα. Στην συνέχεια οι σχέσεις του Hamilton δεν ήταν ρυθμισμένες αρκετά «μακριά». Αποτέλεσμα αυτού ήταν ότι τα 800 περίπου μέτρα που είχαν ενεργοποιήσει την ζώνη DRS δεν έφταναν και όταν πλησίαζε τον Vettel στο τέλος της ευθείας, ο Γερμανός του είχε κλείσει την πόρτα προς την δεξιά στροφή. Ο Vettel οδήγησε εκπληκτικά, δεν έκανε λάθος, οπότε ο Hamilton δεν μπόρεσε να βρει κάποια χαραμάδα, που μια τέτοια του αρκεί, για να περάσει.
Ποια είναι η κατάσταση μέσα στην Ferrari;
Η απόφαση της ομάδας (ή του ίδιου του Aldo Costa) να μην είναι πλέον Τεχνικός Διευθυντής είναι κάτι το οποίο ακούστηκε το βράδυ που προηγήθηκε της ανακοίνωσης. Το είχα αναφέρει και στο προσωπικό μου blog. Η είδηση που υπήρχε στην διάθεσή μας, αλλά δεν μπορούσαμε να διασταυρώσουμε, έχει και άλλα στοιχεία όπως το ότι ο Domenicali θα αποχωρήσει από την ομάδα με τον νέο αγωνιστικό διευθυντή να αποφασίζει και για το μέλλον του Massa, παρά τις διαβεβαιώσεις του Montezemolo. Η Ισπανική εφημερίδα AS αναφέρει ότι το Σάββατο το βράδυ ο Πρόεδρος της Santander (μεγάλου χορηγού της Ferrari) Emilio Botin, είχε ένα διάλογο και τα «έψελνε» στον Stefano Domenicali για την εικόνα που παρουσιάζει η ομάδα.
Τι είναι αυτά τα περίεργα laser στους ανεφοδιασμούς της RBR;
H RBR χρησιμοποιεί σύστημα laser ώστε να ενημερώνεται ο οδηγός και οι μηχανικοί για το ακριβές σημείο που θα πρέπει να σταματήσει. Το σύστημα αυτό είναι πολύπλοκο. Ουσιαστικά ρυθμίζει που θα κάθονται οι άνθρωποι που έχουν επιβαρυνθεί με την πινακίδα για τους μπροστινούς τροχούς, ώστε να ρυθμίζεται και η τοποθέσηση όλης της ομάδας. Οι μπροστινοί μηχανικοί "φοράνε" κάποιες πινακίδες στα χέρια τους οι οποίες έχουν στο πάνω μέρος δυο κύκλους. Η ένδειξη του Laser (Μια κουκίδα) πρέπει να είναι μέσα σε έναν απο τους δυο κύκλους. Γνωρίζοντας το μήκος και πλάτος του μονοθεσίου οι μηχανικοί τοποθετούνται σε σημείο τέτοιο ώστε να παίρνουν την ένδειξη απο το σύστημα laser και ξέρουν ακριβώς που θα πρέπει να σταθούν. Κάθε χιλιοστό του δευτερολέπτου μετράει! Η μαγεία της F1.