"Smokey” Yunick (1923-2001)

Πιο hill-billy δεν γίνεται, πιο «αμερικανιά» δεν γίνεται, μεγαλύτερη τρέλα δεν θα συναντήσετε! Οι σκληροτράχηλοι καουμπόηδες σίγουρα υπήρξαν! Και αν δεν τους συναντήσετε στο Τέξας, τότε σίγουρα θα τους αναγνωρίσετε στις οβάλ πίστες. Φοράνε πάντα το πλατύγυρο καπέλο τους!

  • -
  • -

Όσες ταινίες του Hollywood και αν έχουμε δει, όση coca-cola και αν τρέχει στις φλέβες μας, όση εξοικείωση και αν έχουν τα αυτιά μας με τα blues, μερικά πράγματα δεν θα τα καταλάβουμε ποτέ.
Δεν θα καταλάβουμε ποτέ την αξία του αγώνα, να πηγαίνεις γύρω-γύρω όλοι σε μια και μοναδική στροφή, που δεν τελειώνει ποτέ!
Δεν θα καταλάβουμε την άτσαλη, τραχιά μαγκιά για την υπέρβαση αυτής της ζωής, που θα βρείτε μόνο στον άνθρωπο που είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει τα πάντα, γιατί απλά δεν έχει που να επιστρέψει!
Εμείς θέλουμε ποικιλία, ευθεία δεν υπάρχει στη ζωή μας, μόνο στροφές και η έκπληξη του τι κρύβεται από πίσω! Η ευθεία είναι μια απόλυτα βαρετή διαδικασία, αλλά και πάλι δεν θα μάθουμε, γιατί δεν θα συναντήσουμε ποτέ τις ατέλειωτες ευθείες των κεντρικών πολιτειών, που σε κάνουν να θες να τελειώσουν, χαζεύοντας ένα ορίζοντα που ποτέ δεν… έρχεται πιο κοντά. Όσο και να τρέχεις, αυτός δεν τελειώνει!
Εμείς πάλι ακόμα και αν φεύγουμε, πάντα έχουμε πάντα κάπου να επιστρέψουμε κάτι μας περιμένει. Ταξίδευες και κοίταζες πίσω σου.
Είμαστε καταδικασμένοι ποτέ να μην καταλάβουμε!

 

Αυθεντικός για πάντα
Μπορείς να κατηγορήσεις τον Smokey Yumick, για πολλά πράγματα, ένα μόνο δεν μπορείς να του αφαιρέσεις, την αυθεντικότητά του.
Σε μια από τις τελευταίες του εμφανίσεις στην Ευρώπη, στο Goodwood Festival, καθόταν και κάπνιζε την πίπα του όπως πάντα, κάτω ακριβώς από την πινακίδα του «no smoking», φυσικά κανείς δεν τόλμησε να του πει οτιδήποτε.
Έτσι άλλωστε ήταν όλη του η ζωή, πέρα των συνηθισμένων. Ένας άνθρωπος, αγροίκος, πέρα από κάθε σύμβαση, που ποτέ δεν ανεχόταν…shit, πάντα με την άσπρη φόρμα του και ένα φθαρμένο πλατύγυρο καπέλο, να καπνίζει ασταμάτητα.
Ήταν μηχανικός οδηγός κατασκευαστής και σχεδιαστής, κυρίως στους αγώνες NASCAR, που του ταίριαζαν καλύτερα για περισσότερα από είκοσι χρόνια.
Στη δεκαετία του 80’ είχε τη δικιά του στήλη στο περιοδικό Circle Track και ήταν: «Τόσο καλός, όσο μπορούσε να ήταν ένας μηχανικός».
Γεννήθηκε στις 25 Μαΐου του 1923 και πέθανε στις 9 Μαΐου του 2001. Πριν πεθάνει δώρισε όλα τα εργαλεία του σε φίλους.

 

Μια ζωή πίστες
Γεννήθηκε σε μια φάρμα στην Πενσυλβανία και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το σχολείο στα 16 του, γιατί τα χωράφια ήθελαν χέρια. Αλλά εκεί του δόθηκε η ευκαιρία να συντηρεί όλα τα γεωργικά μηχανήματα και η συνέχεια όπως πάντα είναι λίγο-πολύ γνωστή. Άρχισε να κατασκευάζει μοτοσυκλέτες  και να παίρνει μέρος σε αγώνες. Εκεί πείρε και το όνομα «smokey», από τα λάδια που έκαιγαν οι κατασκευές του!
Μετά ήρθε η δεύτερη μεγάλη ευκαιρία της ζωής του, ο δεύτερος μεγάλος πόλεμος και κατετάγει στην αεροπορία, όπου παρά την περιορισμένη μόρφωσή του, όλοι αναγνώρισαν τις ικανότητές του στο τιμόνι και του έδωσαν ένα B17 Flying Fortress… να πετά, με το οποίο επιχείρησε 50 αποστολές βομβαρδισμού πάνω από την Ευρώπη. Το όνομα του αεροπλάνου ήταν: «Smokey and his Firemen.”
Το 1946 παντρεύεται και μετακομίζει στη Daytona Beach της Φλόριντα γιατί: «Ήταν ζεστά και από ψηλά μου φάνηκε όμορφη.» Το όνομα του συνεργείου του: «Smokey’s Best Damn Garage in Town” To κράτησε μέχρι το1987, αλλά καταστράφηκε από φωτιά το 2011.
Η φήμη του πάντως του έδωσε δουλειά στα  αυτοκίνητα της ομάδας του Marshall Teague και μάλιστα το αυτοκίνητο που προετοίμασε για τον Herb Tomas στο Southern 500, νίκησε στον πρώτο του κιόλας αγώνα. Στα χρόνια που ακολούθησαν ανακηρύχτηκε  δύο φορές μηχανικός της χρονιάς στους αγώνες NASCAR, κέρδισε 57 αγώνες και δύο πρωταθλήματα Grand National.
Από το1958 έως το1973 ο Yumick συμμετείχε σχεδόν σε κάθε μορφή αγώνα στις Η.Π.Α., το αυτοκίνητό του κέρδισε τον αγώνα της Indianapolis 500 το 1960, αλλά οι τεχνολογικές του… προσθήκες ήταν αυτές που έγραψαν ιστορία. Ήταν  ο πρώτος που χρησιμοποίησε αεροτομή το 1962 και παρά το γεγονός ότι απαγορεύτηκε (επιτράπηκε μόλις το 1972), όλοι τον αντέγραψαν στους αγώνες CAN–ΑΜ και Formula 1. Επίσης σχεδίασε ένα κινητήρα ο οποίος περιστρεφόταν ανάποδα, ώστε η αντίρροπη αυτή κίνηση του στροφάλου να βοηθήσει στις οβάλ πίστες. Επίσης σχεδίασε και κατασκεύασε το πολύ προωθημένο, αλλά και τρελό σαν έμπνευση Hurst Floor Sifter Special, με τον οδηγό να κάθεται σε ένα «καλάθι» για καλύτερη κατανομή του βάρους.
Σαν οδηγός είχε άμεση σχέση με την εξέλιξη του small-block κινητήρα της Chevrolet και οδήγησε για την ομάδα της από το 1955 και 1956. Οι επόμενες δύο χρονιές τον βρίσκουν στην Ford και ακολουθούν ακόμα τέσσερα χρόνια, μέχρι το 1963 στην Pontiac κερδίζοντας τον αγώνα της Daytona 500 δύο φορές, το 1961 και 1962!

 

Λυγίζοντας τους κανονισμούς
Ήταν όμως διάσημος και για το πώς «μετέφραζε» τους κανονισμούς. Έτσι όταν το 1966 η Chevrolet Chevelle που οδηγούσε ο Curtis Turner, κατασκευής Yunick,  ήταν σαφώς πιο γρήγορη από τον συναγωνισμό, όλοι υποψιάστηκαν ότι υπήρχε κάποια διαφορετική… ερμηνεία των κανονισμών από τον Smokey. Όμως δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι, αφού ο αυτοκίνητο ήταν ακριβώς ίδιο με αυτό της παραγωγής. Αργότερα ανακάλυψαν, ότι μπορεί να ήταν ίδιο, μόνο που ήταν συνολικά πιο μικρό! Από τότε οι κανονισμοί της NASCAR επιβάλουν την χρήση μετρικών ομοιωμάτων, για την ακριβή μέτρηση των αυτοκινήτων!
Σε άλλο αγώνα, παρατήρησε ότι ενώ οι κανονισμοί επέβαλαν την ακριβή διάσταση του δοχείου βενζίνης, πουθενά δεν αναφέρονταν το μήκος και το πάχος των σωληνώσεων του συστήματος τροφοδοσίας. Έτσι λοιπόν χρησιμοποίησε σωλήνα δέκα μέτρων και πάχο`υς πέντε εκατοστών, που του έδωσε ακόμα πέντε γαλόνια καυσίμου! Σε άλλο αγώνα πάλι χρησιμοποίησε μια μπάλα μπάσκετ που την τοποθέτησε μέσα στο ρεζερβουάρ, ώστε όταν μετρούσαν τον όγκο του να είχε το σωστή χωρητικότητα, ενώ κατά τη διάρκεια του αγώνα ξεφούσκωνε!
Επίσης ήταν γνωστός για την χρήση αεροτομών στο πάτωμα, αλλά έγινε περισσότερο… διάσημος για τα πλαίσια που βουτούσε σε χημικά ώστε να τα ελαφρύνει, τα πιο λεπτά τζάμια που χρησιμοποιούσε, αλλά και για τα παράκεντρα πλαίσια που κατασκεύαζε!
Δεν ήταν όμως μόνο αυτά, ήταν ο πρώτος που σχεδίασε και εξέλιξε το 1961 τους γρύλους αέρος κάτω από το αυτοκίνητο, για να σηκώνεται πιο γρήγορα στα pit-stop (τα απαγόρευσαν), αλλά και τις μπάρες ασφαλείας περιμετρικά στις πίστες κατασκευασμένες από ξύλο και ελαστικά αυτοκινήτων συνδεδεμένα μεταξύ τους, τον αγνόησαν και πάλι!
Παρά αυτά, ακόμα και σήμερα έχει εννέα πατέντες στο όνομά του με πιο σημαντική αυτή «το τιμόνι με διαφοροποιημένη περιστροφή»!
Ο απόλυτος caw-boy!

 

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...