Mark Gallagher: Διαχείριση θυμού
Οι σκέψεις του Mark Gallagher για το Ευρωπαικό GP
- -
- -
Πάντα πίστευα ότι θα υπήρχε περίπτωση να προσφέρεις μαθήματα «διαχείρισης θυμού» στους οδηγούς αγώνων, γιατί όταν η φυσική τους ικανότητα σκιάζεται από συναισθήματα, αρχίσουν να φαίνονται χαζοί. Όλοι γνωρίζουν ότι ο αγώνας δεν κερδίζεται στην πρώτη στροφή, και από την άλλη δουλειά ενός επαγγελματία οδηγού αγώνων είναι να ολοκληρώσει τον αγώνα τον συντομότερο ταχύτερο χρόνο. Σημασία έχει να τερματίζεις.
Η εμπόλεμη ζώνη στον αγώνα στην Valencia μας έδωσε παραδείγματα για το πώς οι οδηγοί ξεχνούν τους βασικούς κανόνες της εμπλοκής, για το πώς ξεχνούν την ευθύνη τους προς τις ομάδες που χτίζουν τα μονοθέσια και τους χορηγούς που πληρώνουν τους λογαριασμούς.
Η σύγκρουση ανάμεσα στον Jean-Eric Vergne με την Toro Rosso και την Caterham του Heikki Kovalainen στον 27ο γύρο έφερε τους αγωνοδίκες να του επιβάλλουν 10 θέσεις ποινή στον επόμενο αγώνα και 25.000€ χρηματικό πρόστιμο για τον οδηγό της STR. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Christian Horner είπε ότι ο Vergne θα πληρώσει το πρόστιμο από την τσέπη του, επειδή ήταν ο λόγος που βγήκε το αυτοκίνητο ασφαλείας και κατέστρεψε τον αγώνα του Vettel.
Το λάθος του Vergne επιδεινώθηκε από την δήλωσή του ότι το ατύχημα
δεν ήταν λάθος του, κάτι στο οποίο δεν συμφώνησαν οι αγωνοδίκες, οι
συναδέλφοί του στην Red Bull, τα ΜΜΕ ή όποιον παρακολούθησε τον
αγώνα από την τηλεόραση. Ευτυχώς μετά ζήτησε συγνώμη από τον
Kovalainen. Τα λάθη είναι ανθρώπινα, και η παραδοχή τους είναι
δείγμα ωριμότητας.
Έχοντας χάσει κατά κράτος στα προκριματικά από τον team mate του
Daniel Ricciardo με 7-1, και έχοντας χάσει την ευκαιρία για το Q3
σε όχι λιγότερο από 5 φορές, ο Vergne νιώθει όπως είναι λογικό,
πίεση, και η φήμη της Red Bull ότι αφήνει στην άκρη οδηγούς που δεν
φέρνουν αποτελέσματα, δεν βοηθάει. Είναι γρήγορος οδηγός, αλλά έχει
περάσει στιγμές με μεγάλες συγκινήσεις και λάθη, ειδικά πέρσι όταν
έχασε από τον team mate του στην Carlin, για το World Series by
Renault, τον Robert Wickens. Στην πρώτη του σαιζόν στην F1
δουλειά του είναι να μαθαίνει, να ολοκληρώνει αγώνες και να
αποφεύγει τα λάθη. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι στο Βρετανικό GP θα
ξεκινήσει τελευταίος, και η διαχείριση των συναισθημάτων του θα
είναι ένας σημαντικός παράγοντας τις βδομάδες που έρχονται, όχι οι
οδηγητικές του ικανότητες.
Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για τον Pastor Maldonado και τον Lewis
Hamilton το ατύχημα των οποίων τους στέρησε σημαντικό αποτέλεσμα.
Βάζοντας στον λογαριασμό και τους 8 χαμένους βαθμούς του
Maldonado ο οποίος βγήκε εκτός πίστας με την Williams στο τελος του
Αυστραλιανού GP στην Μελβούρνη, ένα βάθρο θα μπορούσε να έχει δώσει
στην Williams άλλους 22 πόντους στο πρωτάθλημα κατασκευαστών και θα
περνούσε την Mercedes στην 5η θέση. Και ο Hamilton θα
τερμάτιζε 4ος ή 5ος. Για κάποιον ο οποίος
έχασε τον τίτλο το 2007 για ένα πόντο το ατύχημα ήταν
καταστροφικό.
Το συμβάν Hamilton / Maldonado ήταν σίγουρα κάτι που θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί και για τους δυο. Ήταν ευθύνη του Maldonado να κάνει μια καθαρή προσπέραση και δουλειά του Hamilton να αποφύγει τον οδηγό από την Βενεζουέλα και να βεβαιωθεί ότι θα τερμάτιζε στον αγώνα. Και οι δυο είναι έμπειροι οδηγοί αγώνων, ο ένας πρώην Παγκόσμιος Πρωταθλητής και η τροχιά των μονοθεσίων στις στροφές 12 και 13 ήταν απολύτως προβλέψιμη. Ένας έπρεπε να κάνει πίσω και κανένας δεν το έκανε. Ο Hamilton κράτησε την αγωνιστική γραμμή, αλλά έχοντας υπόψη και την προϊστορία του Maldonado μέσα στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και μια σύγκρουση με τον οδηγό της McLaren στο Μονακό το 2011, ο Βρετανός θα έπρεπε να είχε σκεφτεί ότι ο οδηγός θα δοκίμαζε κάτι ανάλογο ανάμεσα στις στροφές.
Υπάρχει πάντα μια ρήση ανάμεσα στους οδηγούς, η οποία λέει ότι δεν πρέπει να αφήνεις τον άλλο να σε περάσει. Αυτό είναι ωραίο αλλά όχι πάντα ρεαλιστικό. Με πιο φρέσκα ελαστικά ο Maldonado θα περνούσε τον Hamilton, ήταν απλώς θέμα χρόνου. Το γεγονός ότι χτύπησαν δείχνει την ανικανότητα να δουν την γενική εικόνα του αγώνα. Ο Hamilton ήταν εκνευρισμένος μετά από το ατύχημα, αλλά θα είχε ενδιαφέρον να δούμε εάν ήταν εκνευρισμένος με τον ίδιο ή τον Maldonado.
Αυτό που βγαίνει σαν συμπέρασμα από τον τελευταίο αγώνα είναι ότι
αυτός που αφήνει το ταλέντο του να μιλήσει, ελέγχει τα συναισθήματά
του και τερματίζει στους αγώνες, οδηγεί την κούρσα του
πρωταθλήματος. Όταν η Ferrari F2012 ξεκινούσε άσχημα την σαιζόν,
όλοι ήταν έτοιμοι να συγχωρέσουν τον Fernando Alonso εάν θα ήταν
εκνευρισμένος, αλλά αντ αυτού δούλεψε σκληρά και προσεκτικά με την
ομάδα για να βελτιώσει την εικόνα. Η ωριμότητά του, έφερε δυο
νίκες, την πρώτη θέση στο πρωτάθλημα οδηγών μεχρι στιγμής και 20
συνεχείς παρουσίες στους βαθμούς. Σίγουρα είναι μια προσέγγιση που
θα πρέπει να είναι μάθημα για τους άλλους.
Ο Mark Gallagher έχει περάσει απο τις θέσεις του επικεφαλής της Cosworth F1 Business Unit, επικεφαλής των Commercial Affairs στην Jaguar / Red Bull Racing και Marketing Director της Jordan Grand. Δίνει διαλέξεις ανά τον κόσμο με θέμα τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, ενώ σχολιάζει τους αγώνες για το ESPN Star Sports F1, έχει την δική του ομάδα στο GP3 (Status GP) και στις 24 ώρες του Le Mans.