Crash Tests

Η ασφάλεια στο μικροσκόπιο

  • -
  • -

Η μακρόχρονη εμμονή στη βελτίωση της παθητικής ασφάλειας των αυτοκινήτων που οδηγούμε, οδήγησε τις εταιρείες στην εξέλιξη νέων και αποτελεσματικών μεθόδων προστασίας. Για το συμφέρον όλων μας, ο ανταγωνισμός έχει φέρει μεγάλες αλλαγές, μέσω του ανεξάρτητου οργανισμού EuroNCAP

Ακριβά πειραματόζωα

Η βασικότερη πηγή πληροφόρησης μετά από μια δοκιμή σύγκρουσης είναι τα ειδικά κατασκευασμένα crash test dummies. Το κόστος της κάθε μιας κούκλας ξεπερνά τα 150.000 ευρώ, καθώς έχουν ατσάλινο σκελετό, ειδικό συνθετικό κάλυμμα που προσομοιώνει το δέρμα και φέρουν πολλούς αισθητήρες θέσης και επιτάχυνσης, ώστε να καταγράφουν με ακρίβεια τις μεταβολές της κινητικής κατάστασης του σώματος. Κάθε μέλος χρησιμοποιεί διαφορετική νοοτροπία, καθώς π.χ. στον αυχένα μάς ενδιαφέρουν οι καμπτικές δυνάμεις από το βάρος του κεφαλιού, ενώ στο στήθος μας απασχολούν οι μόνιμες βλάβες στο σκελετό και οι εσωτερικές αιμορραγίες.

Βελτιώνοντας τα παιδικά καθίσματα

Στη βαθμολογία της προστασίας παιδιών, η αυτοκινητοβιομηχανία καλείται να προσαρμοστεί σε μια σειρά οδηγιών των παγκόσμιων οργανισμών ασφάλειας, σε σχέση με τη θέση που τοποθετείται το παιδικό κάθισμα και τα σήματα στο εσωτερικό που ενημερώνουν τους γονείς. Από εκεί και πέρα, αξιολογείται και η παθητική ασφάλεια στη θέση που προτείνει ο κατασκευαστής, με ειδικά ανδρείκελα μικρών διαστάσεων, τόσο σε εμπρόσθια όσο και σε πλευρική σύγκρουση.

Η ώρα της αξιολόγησης

Ακόμα και από την εξωτερική εικόνα ενός αυτοκινήτου κατά την πρόσκρουση, μπορούμε να καταλάβουμε πολλά για την αντοχή του. Πιο συγκεκριμένα, μας είναι αδιάφορο το πόσο έχει παραμορφωθεί το κομμάτι εμπρός από το παρμπρίζ, όμως είναι εξαιρετικά σημαντικό ό,τι ακολουθεί. Η συμπεριφορά της πρώτης κολόνας, της πόρτας του οδηγού, του ουρανού και η υποχώρηση του εμπρός τροχού, δείχνουν την παραμόρφωση της καμπίνας επιβατών, κάτι που στις περισσότερες των περιπτώσεων είναι απολύτως μη επιτρεπτό.

Το ζήτημα που ερευνάται στις πλευρικές συγκρούσεις είναι η προστασία του κεφαλιού του οδηγού και των επιβατών. Εξαιτίας της μικρής ζώνης παραμόρφωσης, οι επιταχύνσεις που δέχονται τα σώματα των επιβατών είναι πολύ μεγαλύτερες αναλογικά με την ταχύτητα πρόσκρουσης. Έτσι, ακόμα και με 29 km/h έχουν παρατηρηθεί βλάβες που θα είχαν πολύ βαριές συνέπειες στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Είναι επομένως σημαντικό να έχει τοποθετηθεί σωστά και να ανοίξει έγκαιρα ο αντίστοιχος αερόσακος.

Μέχρι πριν το 2009 δίνονταν τρεις ξεχωριστές βαθμολογίας σε αστέρια, για την προστασία επιβατών, παιδιών και πεζών. Πλέον, από τις αρχές του 2009 και μετά δίνεται μια βαθμολογία σε αστέρια με μέγιστο τα πέντε, και τέσσερα επιμέρους ποσοστά επί τοις εκατό, για τους ενήλικες επιβάτες, τα παιδιά, τους πεζούς και γενικά για τα ηλεκτρονικά βοηθήματα (safety assist).

Διαδικαστικά

Στη βασική δοκιμή πρόσκρουσης, το αυτοκίνητο χτυπά με το εμπρός μέρος σε ακίνητο εμπόδιο. Η ταχύτητά του έχει οριστεί στα 64 km/h και αντιστοιχεί σε μετωπική σύγκρουση οχημάτων που το καθένα κινείται με 55 km/h. Το σταθερό αλλά παραμορφώσιμο εμπόδιο καλύπτει το 40% της μάσκας του αυτοκινήτου, από την πλευρά του οδηγού. Τα ανδρείκελα που βρίσκονται στις θέσεις των επιβατών φέρουν  αισθητήρες δύναμης και επιτάχυνσης σε διάφορα σημεία, ώστε να λαμβάνονται ακριβείς μετρήσεις της καταπόνησης που δέχονται.

Η δεύτερη πιο σημαντική δοκιμή είναι το πλαϊνό χτύπημα, με ταχύτητα 50 km/h, από μια μη παραμορφώσιμη κατασκευή πλάτους 1500 mm. Αντιστοιχεί σε χτύπημα από αυτοκίνητο και παρατηρούμε τη σωστή έκταση των αερόσακων και την καταπόνηση του αυχένα του οδηγού. Ακόμα ένα χτύπημα από το πλάι γίνεται με ταχύτητα 29 km/h, σε ένα στύλο διαμέτρου 254 mm, προσπαθώντας να μοντελοποιήσει τις συγκρούσεις με σταθερά αντικείμενα, κολώνες, μπαριέρες κτλ.

Μια κατηγορία όπου δίνεται όλο και περισσότερο βάρος τον τελευταίο καιρό, είναι η προστασία των μικρών παιδιών. Κατά τη διάρκεια των εμπρός και πλαϊνών test, αξιολογείται η λειτουργία υποδοχών isofix, η δυνατότητα τοποθέτησης παιδικού καθίσματος στη θέση του συνοδηγού και το τελικό αποτέλεσμα που καταγράφουν δύο ανδρείκελα που αντιστοιχούν σε παιδιά 18 μηνών και 3 ετών.

Τέλος, μια σειρά δοκιμών πραγματοποιείται με ταχύτητα 40 km/h και στόχο πεζούς νεαρής και ώριμης ηλικίας. Καταγράφονται τα σημεία που αυτοί χτυπούν στον προφυλακτήρα και το καπό του αυτοκινήτου, καθώς και οι βλάβες που τους προξενούνται. Όσο πιο ελαστικές και ενδοτικές είναι οι κατασκευές, τόσο καλύτερα τα μετρούμενα αποτελέσματα στα ειδικά ανδρείκελα.

http://www.euroncap.com

http://www.youtube.com/watch?v=z2gAnW5fT2A

 

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...