Τεχνική ανάλυση

Τετρακίνηση Haldex

  • -
  • -

Είναι η εναλλακτική τεχνολογική λύση στα συστήματα τετρακίνησης που πλέον βρίσκει όλο και περισσότερες εφαρμογές στα SUV και όχι μόνο.

Η Σουηδική εταιρεία Haldex κατασκεύασε τον ομώνυμο συμπλέκτη έχοντας ως στόχο ένα αξιόπιστο χαμηλού κόστους και βάρους σύστημα για να μεταφερθεί η ροπή και στους δύο άξονες του οχήματος.

Αρχή λειτουργίας

Ο συμπλέκτης Haldex εδράζεται εμπρός από το πίσω διαφορικό, με βασικό σκοπό την εμπλοκή του πίσω άξονα όταν υπάρχει απώλεια πρόσφυσης από τους μπροστινούς τροχούς. Ο Haldex αποτελείται από μια υδραυλική αντλία πίεσης λαδιού, που διαθέτει ένα δακτυλιοειδές έμβολο από τη μια μεριά πλευρά κι ένα κινούμενο έμβολο από την άλλη. Μέσα στο κέλυφος κι ανάμεσα στα δύο αυτά μέρη βρίσκεται ένας πολύδισκος συμπλέκτης. Υπό κανονικές συνθήκες όπου οι δύο άξονες εμπρός και πίσω περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα η αντλία δε λειτουργεί και η ροπή μεταφέρεται κατά βάση στον εμπρός άξονα.

Όταν υπάρξει διαφορά ταχύτητας ανάμεσα στους δύο άξονες, τότε ακαριαία η αντλία ενεργοποιείται μετακινώντας το έμβολο το οποίο με τη σειρά του «πατινάρει» το συμπλέκτη, μειώνοντας έτσι τη διαφορά ταχυτήτων μεταξύ τους. Το υδραυλικό κύκλωμα διαθέτει ένα μικρό ρεζερβουάρ αποθήκευσης του λαδιού. Μια ρυθμιστική βαλβίδα ρυθμίζει την πίεση του λαδιού και κατά συνέπεια τη δύναμη που θα ασκηθεί στον πολύδισκο συμπλέκτη.

Επόμενες γενιές Haldex

Η εξέλιξη στη δεύτερη γενιά του Haldex που παρουσιάστηκε το 2002 περιλάμβανε κυρίως βελτιώσεις στα ηλεκτρονικά του συστήματος. Πλέον ηλεκτρομαγνητικοί διακόπτες ανέλαβαν τον αποτελεσματικότερο έλεγχο του Haldex ώστε αν μπορεί το σύστημα να συνεργάζεται με τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης.

Το 2004 παρουσιάστηκε η τρίτη γενιά Haldex όπου η εξέλιξη αφορούσε τη βελτιστοποίηση της απόκρισης του συμπλέκτη. Χρησιμοποιήθηκε μια αντλία υψηλής πίεσης η οποία τίθεται σε λειτουργία μαζί με τον κινητήρα και δημιουργεί πίεση προφόρτισης που ενεργοποιεί το συμπλέκτη. Έτσι ένα ποσοστό ροπής μεταφέρεται στους πίσω τροχούς ακόμα και όταν δεν υπάρχει ολίσθηση. Το όφελος είναι ότι μειώνεται ο χρόνος αντίδρασης και πλήρους ενεργοποίησης του συμπλέκτη σε περίπτωση ολίσθησης κάποιου τροχού.

Τελευταία γενιά

Οι τρεις πρώτες γενιές βασίζονταν πάνω στην ίδια εφαρμογή, με το βάρος, τον όγκο και την ταχύτητα ενεργοποίησης να εξελίσσονται ανάλογα με τη γενιά. Στην τέταρτη γενιά Haldex το 2007 που βρήκε εφαρμογή στο Saab 9-3 AWD, για τη μείωση του χρόνου απόκρισης, χρησιμοποιήθηκε ένας υδραυλικός συσσωρευτής αντί της δεύτερης αντλίας υψηλής πίεσης. Αντί λοιπόν το σύστημα να περιμένει τη διαφορά ταχύτητας των δύο αξόνων για να δημιουργηθεί πίεση στο κύκλωμα λαδιού από την αντλία υψηλής πίεσης, χρησιμοποιείται ένας υδραυλικός συσσωρευτής.

Η απόκριση του Haldex είναι αμεσότατη ενώ παράλληλα είναι ο ηλεκτρονικός έλεγχος της διάταξης γίνεται από μια ξεχωριστή μονάδα. Η εξέλιξη του τόσο πετυχημένου συστήματος τετρακίνησης δεν σταματά για τη Haldex ωστόσο η βασική ιδέα παρέμεινε ίδια όλα αυτά τα χρόνια.

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...