Opel Ampera
Ηλεκτρικό, χωρίς το άγχος της αυτονομίας
- -
- -
με μια ματιά
- Ηλεκτρικό οικογενειακό αυτοκίνητο, πρακτικό για καθημερινή χρήση
- Κινείται συνεχώς από τον ηλεκτροκινητήρα
- Ένας βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει την παροχή ηλεκτρισμού όταν η μπαταρία αποφορτιστεί
- Ισχύς ηλεκτροκινητήρα: 150 PS
- Έναρξη παραγωγής το 2011
Το Ampera είναι, σύμφωνα με την Opel, ένα ηλεκτρικό οικογενειακό αυτοκίνητο, πρακτικό για καθημερινή χρήση, το οποίο προτάσσει ως όπλο του την έλλειψη του άγχους της περιορισμένης αυτονομίας που χαρακτηρίζει γενικότερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με το σύστημα ηλεκτροκίνησης Voltec να προσφέρει ζωηρή επιτάχυνση και αθόρυβη λειτουργία, το πεντάθυρο Ampera φιλοξενεί τέσσερις επιβάτες με άνεση, προσφέρει ένα άνετο χώρο αποσκευών και διαθέτει αυτονομία πάνω από 500 χιλιόμετρα
green tech I
Τι είναι το “Voltec”;
“Voltec” ονομάζεται η τεχνολογία ηλεκτρικών οχημάτων εκτεταμένης αυτονομίας (E-REV) της GM, που χρησιμοποιεί ηλεκτρισμό σαν πρωταρχική πηγή ισχύος και βενζίνη σαν δευτερεύουσα πηγή ισχύος για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Τα βασικά στοιχεία του συστήματος ηλεκτροκίνησης Voltec περιλαμβάνουν μία συστοιχία μπαταρίας ιόντων λιθίου σχήματος Τ, μία ηλεκτρική μονάδα κίνησης 111 kW/ 150 PS, και ένα μικρό βενζινοκινητήρα που παράγει ηλεκτρισμό.
Η ενέργεια είναι αποθηκευμένη στην μπαταρία, η οποία παρέχει ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα για έως και 60 km. Σε πιο μακρινές διαδρομές, όταν η ενέργεια της μπαταρίας μειώνεται, ο βενζινοκινητήρας που λειτουργεί με βενζίνη /E85 Αιθανόλη, παράγει ηλεκτρισμό παρέχοντάς τον κατ’ ευθείαν στον ηλεκτροκινητήρα, για να αυξήσει την αυτονομία πάνω από 500 km.
green tech II
Ampera vs υβριδικά
Τα υβριδικά οχήματα συνήθως χρειάζονται και τις δύο πηγές –συμβατικό κινητήρα και ηλεκτροκινητήρα– για να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητές τους. Σε ένα υβριδικό όχημα, ο κινητήρας καύσης είναι κατά κανόνα ο μεγαλύτερος των δύο συστημάτων πηγών ισχύος, και παρέχει την περισσότερη ισχύ. Ένα υβριδικό plug-in λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, αλλά επαναφορτίζεται με σύνδεση σε πρίζα. Ακόμα και με ωφέλιμη ενέργεια στη μπαταρία, ο κινητήρας λειτουργεί συχνά, για να συνδράμει όταν χρειάζεται.
Ένα όχημα E-REV σαν το Ampera διαφέρει από τα κλασικά υβριδικά και plug-in υβριδικά στο ότι οι τροχοί του κινούνται πάντα και αποκλειστικά από τον ηλεκτροκινητήρα, με τον βενζινοκινητήρα να αναλαμβάνει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας όταν η μπαταρία του συστήματος αποφορτιστεί.
To gocar λέει…
Η προσέγγιση της Opel στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ξεχωριστή και έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η αυτονομία κίνησης με τη μπαταρία είναι βέβαια περιορισμένη (μόλις 60 km), αλλά το πλεονέκτημα της επεκτεινόμενης αυτονομίας από τον βενζινοκινητήρα (πάνω από 500 km) είναι ο άσος στο μανίκι του Ampera.
Ένα βήμα πριν την παραγωγή
Το Opel Ampera αποτελεί ουσιαστικά την ευρωπαϊκή εκδοχή του Chevrolet Volt. Σύμφωνα με την Opel είναι το πρώτο ηλεκτρικό όχημα μαζικής παραγωγής που θα κυκλοφορήσει στις Ευρωπαϊκές αγορές. Τον Απρίλιο του 2010 ξεκίνησε η κατασκευή μοντέλων προ-παραγωγής, έτσι ώστε να γίνουν και οι τελικές ρυθμίσεις, ενώ η παγκόσμια πρεμιέρα της έκδοσης παραγωγής έγινε στην έκθεση της Γενεύης 2011.
Το Ampera δημιουργήθηκε στα πλαίσια του στόχου που έχει η Opel, να γίνει ο Ευρωπαϊκός ηγέτης στα εναλλακτικά συστήματα κίνησης. Οι Γερμανοί λένε πως είναι σχεδιασμένο ως ένα αυτοκίνητο για όλη την οικογένεια και για καθημερινή χρήση. ’’Το Ampera αποδεικνύει ότι ένα πρακτικό, ηλεκτρικό τετραθέσιο με χώρο αποσκευών μπορεί να είναι το πρώτο αυτοκίνητο σε μία οικογένεια’’, σύμφωνα με τον Gherardo Corsini, Διευθυντή τμήματος Υλοποίησης Ηλεκτρικών Οχημάτων της εταιρείας. Ο Andreas Lassota από την άλλη, Marketing Manager του τομέα Ηλεκτρικών Οχημάτων της Opel, δήλωσε σε συνέντευξη στο gocar: "Το Ampera είναι ο ηγέτης στη γκάμα των μοντέλων μας με εξαιρετικά χαμηλούς ρύπους. Πρακτικά δεν υπάρχει άλλη πρόταση στην αγορά με αντίστοιχη τεχνολογία. Θεωρούμε λοιπόν πως με το Ampera είμαστε πρωτοπόροι στην ηλεκτρική αυτοκίνηση χωρίς κανένα περιορισμό στην αυτονομία".
Ηλεκτροκίνηση για καθημερινή χρήση
Το Ampera χρησιμοποιεί τεχνολογία (Voltec) που διαφέρει από άλλα ηλεκτρικά συστήματα κίνησης. Το σύστημα ηλεκτροκίνησής του χρησιμοποιεί ηλεκτρισμό σαν πρωταρχική πηγή ισχύος. Αυτό σημαίνει πως το αυτοκίνητο κινείται από τον ηλεκτροκινητήρα κάθε στιγμή. Η πλήρως φορτισμένη μπαταρία ιόντων λιθίου 16-kWh αρκεί για αποστάσεις από 40 μέχρι 80 km, ανάλογα το στυλ οδήγησης και τη μορφολογία της διαδρομής, εξασφαλίζοντας μετακίνηση χωρίς εκπομπές CO2 ή άλλων βλαβερών ρύπων. Η αυτονομία αυτή αρκεί για τις καθημερινές οδηγικές συνήθειες των Ευρωπαίων πελατών, σύμφωνα με την Opel, η οποία λέει πως περίπου των 80% των Γερμανών οδηγών διανύουν κάτω από 60 km την ημέρα.
Ακόμη και στην περίπτωση που η ενέργεια της μπαταρίας αρχίζει να μειώνεται όμως, ο βενζινοκινητήρας-γεννήτρια του συστήματος μπαίνει σε λειτουργία σαν δευτερεύουσα πηγή ισχύος, παράγοντας ηλεκτρισμό, για να διασφαλίζει τη συνέχιση του ταξιδιού. Με αυτό τον τρόπο η αυτονομία του Ampera επεκτείνεται σε πάνω από 500 km. Έτσι, αντίθετα με ένα απλό ηλεκτρικό όχημα, το Ampera καταργεί το άγχος της αυτονομίας προσφέροντας στον οδηγό την αυτοπεποίθηση και την ξεγνοιασιά ότι δεν θα ακινητοποιηθεί λόγω άδειας μπαταρίας. Το Ampera μπορεί να συνδέεται σε οποιαδήποτε οικιακή πρίζα 230V, με την πλήρη επαναφόρτιση της μπαταρίας του να διαρκεί περίπου 4 ώρες.
Μέσω ενός μπουτόν “Drive Mode” στην κεντρική κονσόλα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει Normal, Sport, Mountain ή City mode. Αυτά τα προγράμματα βελτιστοποιούν τη διαχείριση ενέργειας σύμφωνα με τις επικρατούσες οδηγικές και οδικές συνθήκες.
Το Normal mode είναι η προεπιλεγμένη ρύθμιση για το Ampera και εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιείται τις περισσότερες φορές για μέγιστη απόδοση. Όταν το επίπεδο ενέργειας της μπαταρίας πέσει κάτω από το λειτουργικά προκαθορισμένο όριο, το Ampera αρχίζει να λειτουργεί στο πρόγραμμα εκτεταμένης αυτονομίας με την αυτόματη ενεργοποίηση του βενζινοκινητήρα για τη διατήρηση της φόρτισης και τη δυνατότητα συνέχισης του ταξιδιού. Η κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας διατηρείται μέσω της αναγεννητικής πέδησης, έτσι ώστε ο κινητήρας-γεννήτρια να μη λειτουργεί σε μεγάλες κατηφόρες.
Το Sport mode προσφέρει νέα χαρτογράφηση πεντάλ του γκαζιού για ταχύτερη απόκριση. Αν και το Sport mode δεν παράγει υψηλότερη ισχύ, εν τούτοις προσφέρει ταχύτερη αντίδραση στις εντολές του οδηγού.
Το Mountain mode ρυθμίζει αυτόματα το σύστημα για να παράγει την απαραίτητη ισχύ σε ορεινές περιοχές, όπου συνήθως επηρεάζονται οι επιδόσεις των συμβατικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το Mountain mode επιτρέπει την ενεργοποίηση της επέκτασης της αυτονομίας πριν η μπαταρία φτάσει στο ελάχιστο όριο φόρτισης. Οι οδηγοί πρέπει να επιλέγουν αυτό το πρόγραμμα μετά από μία πλήρη φόρτιση ή 10 – 15 λεπτά πριν μπουν σε ορεινή περιοχή για να μπορεί το αυτοκίνητο να ανταποκριθεί πλήρως στις απαιτήσεις των παρατεταμένων ανωφερειών.
Το City mode προσαρμόζει τη διαχείριση της μπαταρίας στις απαιτήσεις των καθημερινών μετακινήσεων των σύγχρονων οδηγών. Η επιλογή του City mode ενεργοποιεί άμεσα τη γεννήτρια, εξοικονομώντας την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία. Όταν απενεργοποιείται το City mode, η γεννήτρια σβήνει και το Ampera μπορεί να χρησιμοποιεί την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στη μπαταρία για αμιγή ηλεκτροκίνηση, για παράδειγμα σε αστικές περιοχές ή ζώνες περιορισμένης κυκλοφορίας.
Υψηλές επιδόσεις, χαμηλό κόστος χρήσης
Η σχεδόν αθόρυβη ηλεκτρική μονάδα κίνησης παράγει 370 Nm ροπής και ισχύ 150 PS, εξασφαλίζοντας επιτάχυνση 0-100 km/h σε 9 δευτερόλεπτα περίπου και τελική ταχύτητα 161 km/h. Σύμφωνα με τον Frank Weber, Αρχιμηχανικό και Εκτελεστικό στέλεχος, ’’Ηλεκτροκίνηση σημαίνει επίσης οδηγική απόλαυση. Άμεση, αθόρυβη ροπή 370 Nm στο δεξί πεντάλ σας και νιώθετε ότι πετάτε!’’
Η Opel και η GM υπολογίζουν ότι ένα χιλιόμετρο ηλεκτροκίνησης του Ampera θα κοστίζει περίπου το ένα πέμπτο, συγκριτικά με ένα συμβατικό βενζινοκίνητο όχημα (με τρέχουσα τιμή βενζίνης € 1,16/lt). Εκτιμούν μάλιστα ότι το κόστος ανά km για τη λειτουργία ενός αυτοκινήτου με Voltec είναι περίπου 0,02 ευρώ/ km με ηλεκτροκίνηση έναντι των 0,09 ευρώ/ km με χρήση βενζίνης αξίας € 1.16/ lt. Πόσο μάλλον με την τιμή που έχει η βενζίνη πλέον στην Ελλάδα!
Πέρασε με επιτυχία το πρώτο μεγάλο test
Το πρώτο Ampera προ-παραγωγής ολοκλήρωσε με επιτυχία το πρώτο του μεγάλο ταξίδι τον Μάρτιο του 2010, από το Rüsselsheim της Γερμανίας στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Μάλιστα, ο CEO της Opel, Nick Reilly, πήρε το τιμόνι στο τελευταίο σκέλος του ταξιδιού των 500+ km. Πριν ξεκινήσει το ταξίδι, η μπαταρία φορτίστηκε στο σταθμό επαναφόρτισης που άνοιξε πρόσφατα στην έδρα της Opel. Έπειτα, το Ampera κατευθύνθηκε προς την Ελβετία χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τον ηλεκτροκινητήρα. Μετά από 60 km περίπου, κοντά στη Χαϊδελβέργη, ο βενζινοκινητήρας-γεννήτρια άρχισε να τροφοδοτεί με ηλεκτρισμό τον ηλεκτροκινητήρα του Ampera. Στη Γενεύη, η μπαταρία συνδέθηκε σε μία συμβατική ηλεκτρική πρίζα και επαναφορτίστηκε. ’’Καθώς το 80% των οδηγών συνήθως διανύουν λιγότερο από 60 χιλιόμετρα την ημέρα, είναι μάλλον εξαίρεση παρά κανόνας να χρειαστεί η λειτουργία του κινητήρα καύσης. Ασφαλώς εμείς θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι το Opel Ampera θα λειτουργεί ομαλά και σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων’’, δήλωσε ο Reilly φτάνοντας το χώρο του Geneva Palexpo.
Τεχνικά χαρακτηριστικά OPEL AMPERA
Γενικά
Τύπος οχήματος |
5-θυρο, προσθιοκίνητο hatchback |
Κατηγορία |
Extended-Range Electric Vehicle (E-REV) |
Πλαίσιο |
Ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, δισκόφρενα στους τέσσερις τροχούς, ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης, σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση |
Αριθμός θέσεων |
τέσσερις |
Μπαταρία
Τύπος |
Ιόντων λιθίου |
Ενέργεια (kWh) |
16 |
Ηλεκτροκινητήρας
Ισχύς (kW/ PS) |
111/ 150 |
Ροπή (Nm) |
370 |
Επιδόσεις
Τελική ταχύτητα (km/h) |
161 |
Αυτονομία ηλεκτροκινητήρα EV (km) |
60 |
Συνολική αυτονομία (km) |
> 500 |
Διαστάσεις
Μεταξόνιο (mm) |
2685 |
Μήκος (mm) |
4404 |
Πλάτος (mm) |
1798 |
Ύψος (mm) |
1430 |
Πορτμπαγκάζ (lt) |
301 |
Εξωτερικό
Ελαστικά και ζάντες |
ειδικά σχεδιασμένα ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης σε ζάντες από σφυρήλατο αλουμίνιο 17-ιντσών |
Green μοντέλα της Opel
Η υψηλή ισχύς για 1.300άρι diesel συνδυάζεται με πολύ χαμηλές εκπομπές CO2, 98 g/km.
To βασικό Corsa είναι το πιο green βενζινοκίνητο μοντέλο στη γκάμα της Opel, με εκπομπές CO2 κάτω από 120 g/km (117).
Opel Zafira 1.6 CNG ecoFLEX
Ειδική έκδοση του MPV της φίρμας που ’’καίει’’ φυσικό αέριο, αποδίδει 94 ίππους και εκπέμπει CO2 138 g/km. Δεν εισάγεται στην Ελλάδα.