Ταχύτητα φόρτισης: Πόσο έχει εξελιχθεί την τελευταία 10ετία;

Πόσα ηλεκτρικά μοντέλα υπήρχαν πριν 10 χρόνια και με τι ρυθμό φόρτιζαν; Πόσο έχει αλλάξει η κατάσταση από το 2012 μέχρι σήμερα στον πιο σημαντικό τομέα των αυτοκινήτων με μπαταρία, εκείνον της φόρτισης;

  • -
  • -

Μπορεί τα 10 χρόνια να μην είναι πολλά για την ιστορία του αυτοκινήτου γενικά, όμως για τη σύγχρονη ιστορία του αυτοκινήτου, τα 10 χρόνια που μεσολάβησαν από το 2012 μέχρι σήμερα έφεραν τεράστιες αλλαγές και εξέλιξη, με τις λέξεις να μην είναι ικανές να μεταφέρουν τη διαφορά στα δεδομένα ανάμεσα σε αυτές τις δύο χρονιές.

Το 2012 η ηλεκτροκίνηση ήταν ακόμα σε εμβρυικό στάδιο σε όλο τον κόσμο και τα μοντέλα ήταν λίγα, αν και όχι τόσο λίγα όσο νομίζει κάποιος. Μετά τη σχετική έρευνα, ανακαλύψαμε ότι το 2012 σε παγκόσμιο επίπεδο προσφέρονταν 12 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, ενώ δύο ήταν ήδη στη δεύτερη γενιά τους!

Όσον αφορά το θέμα της φόρτισης, στα περισσότερα μοντέλα αυτή γινόταν κυρίως ή πολλές φορές αποκλειστικά με AC, με αρκετούς κατασκευαστές να μην προσφέρουν καν τη δυνατότητα για DC φόρτιση στα αυτοκίνητά τους. Ως ένα βαθμό αυτό είναι αναμενόμενο, καθώς έτσι κι αλλιώς ο αριθμός των ταχυφορτιστών ήταν υπερβολικά μικρός, οπότε η ταχυφόρτιση ήταν μία έλλειψη από την οποία σημαντική μερίδα των αγοραστών δε θα ενοχλούνταν.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/e9e0349b5f0b5f2f5eaef36a62f7037e.jpg

Φόρτιση ηλεκτρικού σε εναλλασσόμενο το 2012

Ξεκινώντας από τα πιο αργά, τη μικρότερη ισχύ από όλα είχε το Smart Fortwo electric drive με τον κωδικό ED2. Πρόκειται για την πρώτη γενιά του μοντέλου, το οποίο φόρτιζε αποκλειστικά με AC, ισχύ 3,3 KW και βύσμα Type 1. Το 2012 έγινε η μετάβαση στη δεύτερη γενιά, με τον κωδικό ED3 και τη μόνη διαφορά να είναι μια μικρή αύξηση της ισχύος φόρτισης στα 3,6 KW.

Δείτε ακόμα: Φορτιστής ή ταχυφορτιστής: Ποια είναι η διαφορά τους;

Αποκλειστικά με AC και ισχύ 3,7 KW φόρτιζαν και τρία μοντέλα της Renault. Πρόκειται για το Fluence Z.E. με βύσμα Type 1 και τις δύο εκδοχές του Kangoo (Kangoo Z.E. L1 και Kangoo Z.E. L2 Maxi) οι οποίες διέφεραν επειδή είχαν βύσμα Type 2. Με Type 1 βύσμα και AC ρεύμα φόρτιζε και το Ford Focus Electric, όμως έφτανε μέχρι τα 6,6 KW, ενώ το Toyota RAV4 EV II παρά το AC και το βύσμα Type 1, μπορούσε να φτάσει μέχρι τα 9,6 KW. Αυτή ήταν η δεύτερη γενιά της ηλεκτρικής εκδοχής του ιαπωνικού SUV.

Πριν κυκλοφορήσουν τα παραπάνω μοντέλα, τις εντυπώσεις είχε κλέψει το Tesla Roadster που παραγόταν το 2008 και το 2009. Ήταν το πρώτο μοντέλο που κυκλοφόρησε ποτέ με τα σήματα της εταιρείας του Elon Musk. Αν και φόρτιζε με AC μόνο, είχε μία πρώιμη μορφή του βύσματος που καθιέρωσε η εταιρεία για χρήση στα αυτοκίνητά της και κατάφερνε να τραβά ρεύμα με ισχύ μέχρι και 16,8 KW.

tesla-thira-fortisis-charging-port-type-2

Πόσο γρήγορη ήταν η ταχυφόρτιση πριν από 10 χρόνια;

Περνώντας στην ταχυφόρτιση και το DC ρεύμα συναντάμε τη λεγόμενη τριπλέτα. Πρόκειται για τα Citroen C-Zero, Mitsubishi i-MiEV και Peugeot iOn. Οι τρεις εταιρείες είχαν συνεργαστεί ώστε να παράγουν τα τρία μοντέλα μαζί. Στην πραγματικότητα πέρα από την εμφάνιση, οι διαφορές ανάμεσά τους ήταν ελάχιστες. Τα τρία μοντέλα είχαν βύσμα CHAdeΜO και μπορούσαν να τραβήξουν ρεύμα με ισχύ μέχρι και 40 KW. Λίγο πιο γρήγορη φόρτηση, στα 46 KW και πάλι με ChaDemo, πετύχαινε το Nissan Leaf.

Ωστόσο, ο βασιλιάς της ταχυφόρτισης το 2012 ήταν το Tesla Model S P85. Χρησιμοποιούσε βύσμα που φέρει το όνομα της ίδιας της Tesla και μπορούσε να ανεφοδιαστεί με ρεύμα με ρυθμό μέχρι και 120 KW, νούμερο σχεδόν τρεις φορές μεγαλύτερο από το επόμενο στην κατάταξη μοντέλο.

Ποια είναι η ταχύτητα φόρτισης σήμερα;

Επιστρέφοντας στο 2022, πλέον η δυνατότητα για DC ταχυφόρτιση θεωρείται δεδομένη στο σύνολο των σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Το βύσμα που έχει κυριαρχήσει στην Ευρώπη είναι το Type 2 για το AC ρεύμα, ενώ για το DC είναι το CCS. Τα υπόλοιπα πρότυπα έχουν ακόμα παρουσία όμως είναι πολύ μικρή.

https://cdn.gcdata.gr/data/photos/f51f999882d7493667a059aad0a96925.jpeg

Στο θέμα της ισχύος φόρτισης τα πράγματα έχουν εξελιχθεί σημαντικά. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τουλάχιστον 18 μοντέλα από 11 κατασκευαστές τα οποία ξεπερνούν τα 200 KW, ενώ υπάρχει και ένα που μπορεί να φτάσει μέχρι τα 300 KW, δηλαδή φορτίζει με ισχύ σχεδόν τρεις φορές μεγαλύτερη από εκείνη του Tesla Model S P85.

Το αυτοκίνητο που καταφέρνει αυτό το επίτευγμα είναι το Lucid Air στην έκδοση Dream Edition R. Η Porsche Taycan ακολουθεί στα 268 KW, τα μοντέλα της Tesla (Model S, Model 3, Model X και Model Y) φτάνουν μέχρι και τα 250 KW, ενώ την ίδια ισχύ φόρτισης πετυχαίνουν ακόμα δύο μοντέλα, τα Polestar 3 και Fisker Ocean.

Μέχρι και τα 233 KW μπορούν να φτάσουν πολλά μοντέλα του ομίλου HyundaiKia (Hyundai Ioniq 6 και Ioniq 5, Kia EV6, Genesis GV60, GV70 και G80). Πάνω από τα 200 KW είναι και δύο παραδοσιακές δυνάμεις από τη Γερμανία. Η Mercedes με τα μοντέλα EQS και EQS SUV αγγίζει τα 207 KW, ενώ το ίδιο νούμερο φτάνει και η BMW με την i4. Οριακά σε αυτή την κατηγορία μπάινει το πρώτπο ηλεκτρικό μοντέλο της Rolls-Royce με το όνομα Spectre, το οποίο μπορεί να φορτίσει μέχρι και με 200 KW ισχύ.

Οι Κινέζοι θέλουν ακόμα ταχύτερη φόρτιση

Παράλληλα, στην Κίνα πλέον υπάρχει καταιγισμός νέων μοντέλων τα οποία στοχεύουν όλο και πιο ψηλά. Το εντυπωσιακότερο παράδειγμα είναι το XPeng G9, ένα αυτοκίνητο που βρέθηκε στη χώρα μας για δοκιμές και θα μπορεί να φορτίζει με ισχύ μέχρι και 480 KW. Χαρακτηριστικά, επειδή δεν υπάρχουν τόσο ισχυροί φορτιστές πουθενά στον κόσμο, θα αρχίσει να τους παράγει η ίδια η XPeng.

ev-car-charger-or-electric-vehicle-power-supply-b-2022-10-06-07-02-57-utc

Χρειάζεται να βελτιωθεί κι άλλο η ταχύτητα φόρτισης;

Σίγουρα ο ρυθμός εξέλιξης και αύξησης της ισχύος φόρτισης δε θα είναι ο ίδιος, όμως πλέον δεν είναι και απαραίτητο. Τα 300 KW στα οποία μπορεί να φορτίσει το μοντέλο της Lucid είναι ένα πάρα πολύ μεγάλο νούμερο (και ακόμα περισσότερο τα 480 KW του XPeng G9),νούμερα τα οποία μπορούν να υποστηρίξουν ελάχιστοι φορτιστές στον κόσμο.

Οπότε, αυτό που πρέπει να γίνει είναι να αυξηθούν οι πολύ γρήγοροι φορτιστές, αλλά και να αποκτήσουν ικανότητες αντίστοιχες του Lucid και των άλλων μοντέλων της λίστας τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Για παράδειγμα το Hyundai Ioniq 6 μπορεί να πάει από το 10% μέχρι το 80% σε 16 λεπτά. Αν υλοποιηθούν τα δύο παραπάνω ζητούμενα, το πρόβλημα της αναμονής για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα έχει λυθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Ήξερες ότι υπήρχαν τόσο πολλά ηλεκτρικά μοντέλα το 2012; Φανταζόσουν ότι η Tesla είχε φτάσει στα 120 KW πάνω από 10 χρόνια πριν;

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...