Φάκελος: Ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Back to the future – Επιστροφή στο μέλλον

  • -
  • -

Όπως την ομώνυμη ταινία, ο Τζέιμι Φοξ πραγματοποιεί ένα ταξίδι στο παρελθόν με απώτερο στόχο να έχει ο ίδιος μέλλον, έτσι και η βιομηχανία του αυτοκινήτου πραγματοποιεί το ίδιο ταξίδι, έχοντας τον ίδιο στόχο. Επιστρέφει στη βασική λογική μιας τεχνολογίας, της ηλεκτροκίνησης, που χρησιμοποιούταν από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα μέχρι και τις πρώτες δεκαετίες του 20ου, την εξελίσσει πιο εντατικά, δίνοντας έμφαση στα σαφή πλεονεκτήματά της, προσπαθώντας παράλληλα να βρει λύσεις στα μειονεκτήματά της. Στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, ήταν το πετρέλαιο, στην άφθονη ύπαρξη του οποίου πόνταραν οι κατασκευάστριες εταιρείες, κυρίως η Ford, ξεκινώντας τη μαζική παραγωγή αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία έδωσαν τη χαριστική βολή στα, σαφώς ακριβότερα, ηλεκτροκίνητα οχήματα. Τα τελευταία χρόνια η περίοδος της αφθονίας για το μαύρο χρυσό έχει παρέλθει και τα επίπεδα εκπομπής ρύπων είναι πολλαπλάσια από αυτά που αντέχει ο πλανήτης μας. Όλα αυτά ωθούν τις εταιρείες στην εξέλιξη νέων τεχνολογιών, που είναι φιλικότερες προς το περιβάλλον. Τεχνολογίες που συμπεριλαμβάνουν την ηλεκτροκίνηση σχεδόν σε κάθε περίπτωση, είτε μιλάμε για υβριδικά, είτε για αμιγώς ηλεκτρικά είτε ακόμη και για οχήματα κυψελών καυσίμου. Ήρθε με άλλα λόγια η εποχή για να πάρει η ηλεκτροκίνηση την εκδίκησή της απέναντι στο πετρέλαιο, έχοντας μάλιστα στο πλευρό της το σύγχρονο marketing που πασχίζει να κάνει το αυτοκίνητο και πάλι ποθητό.

Η επιστροφή του μαζικού ενδιαφέροντος προς την ηλεκτροκίνηση ξεκινάει ήδη από την τελευταία δεκαετία του 20ου αιώνα και γίνεται ακόμα πιο έντονη με την είσοδο του 21ου και έπειτα. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια οι εξελίξεις είναι ραγδαίες, με αποτέλεσμα ήδη να λανσάρονται στην αγορά τα πρώτα μαζικής κατασκευής μοντέλα.

Ηλεκτρικά μοντέλα όπως τα Chevrolet Volt, Opel Ampera, Mitsubishi i-MiEV, Smart Fortwo ED, Renault Fluence EV και Nissan Leaf βρίσκονται στη διαδικασία λανσαρίσματος, ενώ  το Tesla Roadster έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό να διατίθεται στην αγορά αποδεικνύοντας ότι τα ηλεκτρικά μπορούν ταυτόχρονα να είναι και αυτοκίνητα επιδόσεων. Στην πρόσφατη έκθεση στο Παρίσι παρουσιάστηκαν πλήθος νέων μοντέλων που αναμένεται να δούμε στους δρόμους τα επόμενα χρόνια. Σχεδόν ταυτόχρονα τα κράτη και οι δημόσιοι φορείς (τοπικοί, εθνικοί και διεθνείς) εμφανίζονται υπέρ αυτής της τάσης, ανοίγοντας το δρόμο για τις απαραίτητες υποδομές που χρειάζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ώστε να είναι λειτουργικά για τον καταναλωτή. Τελευταίο παράδειγμα προς αυτήν την κατεύθυνση, η προσφατη ανακοίνωση του δήμου του Λονδίνου για το σχέδιο δημιουργίας 1.300 ηλεκτρικών σταθμών φόρτισης δημοσίας χρήσεως μέχρι το τέλος του 2013, ενώ μόλις φέτος τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν ότι θα πρέπει μέχρι τα μέσα του 2011 να αναπτύξουν ένα ενιαίο σύστημα υποδομής για την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε δημόσιους χώρους. Άλλωστε, η είσοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους και σε μεγάλη κλίμακα, εξυπηρετεί τις ανάγκες μείωσης των ρύπων αποτελεσματικότερα από την ανάπτυξη των πωλήσεων των μικρών –και χαμηλής κατανάλωσης- αυτοκινήτων πόλης, που αποτελούσε κυρίαρχη τάση προηγούμενων ετών, ιδιαίτερα στην Ευρώπη.

Ως αποτέλεσμα της πιο συντονισμένης προσπάθειας που συντελείται στο χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι προσδοκίες για τη συγκεκριμένη αγορά είναι πολύ θετικές. Μια τελευταία έκθεση της ICG που αναλύει την αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε δέκα Ευρωπαϊκές χώρες που αποτελούν το 90% του συνόλου της Ευρωπαϊκής (Αγγλία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία,  Δανία, Ισπανία, Ιταλία,  Ολλανδία, Πορτογαλία, Σουηδία) δείχνει ότι η συγκεκριμένη αγορά (συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών) θα αγγίξει το 10% της συνολικής του αυτοκινήτου μέχρι το 2020. Αντίστοιχη πρόβλεψη έχει κάνει, πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Carlos Ghosn, ενώ μια ακόμα έκθεση ανεβάζει στο 1/3 του συνόλου της αγοράς τα «πράσινα» αυτοκίνητα διαφόρων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρικών, μέχρι το 2020.

Ως τότε βέβαια, χρειάζεται να γίνουν αρκετά βήματα και να λυθούν αρκετά ζητήματα ώστε να υλοποιηθούν οι προσδοκίες. Ζητήματα που αφορούν:

- την αύξηση της αυτονομίας των ηλεκτρικών, η οποία αυτή τη στιγμή είναι πολύ μικρότερη από την αντίστοιχη των συμβατικών,

- την μείωση της τιμής διάθεσης των ηλεκτρικών οχημάτων, που είναι σαφώς υψηλότερη από τα υπόλοιπα αυτοκίνητα,

- τη δημιουργία υποδομών για ανανεώσιμες πηγές ενέργειες, οι οποίες τελικά θα οδηγήσουν και σε πραγματικά μηδενικές εκπομπές ρύπων (σήμερα η φόρτιση των αυτοκινήτων προέρχεται από πηγές ενέργειας επιβαρυντικές για το περιβάλλον, οπότε υπάρχει και το επιχείρημα από πολλούς πως τα ηλεκτρικά οχήματα δεν έχουν τελικά μηδενικές εκπομπές ρύπων όπως ισχυρίζονται οι κατασκευαστές τους)

…και αρκετά ακόμη που μπορείτε να τα διαβάσετε αναλυτικότερα εδώ.

Εφόσον όλα τα παραπάνω ζητήματα βρουν τις απαντήσεις τους, η αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει κάνει ένα καθοριστικό βήμα προς την μαζική αποδοχή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το κοινό, επιβεβαιώνοντας τις αισιόδοξες προσδοκίες.

 

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...