Tesla Autopilot: Οδηγεί πράγματι μόνο του; Τι ισχύει
Τα Tesla έχουν όντως… αυτόματο πιλότο ή το Autopilot είναι μια διαφορετική λειτουργία που απλά έχει παραπλανητικό όνομα; Ας δούμε τι ισχύει.
- -
- -
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα Tesla είναι από τα πιο εξελιγμένα αυτοκίνητα στην αγορά. Ο Elon Musk, CEO της Tesla παρουσιάζει συχνά τεχνολογίες που συζητιούνται πολύ. Δεν είναι υπερβολή ότι τα Tesla ενσωματώνουν δεκάδες συστήματα τα οποία σπάνια συναντάμε σε άλλους κατασκευαστές ή δεν υπάρχουν καν. Ένα από τα πιο γνωστά είναι το Autopilot. Από το όνομα, μπορεί εύκολα να συμπεράνει κανείς ότι μιλάμε για… αυτόματο πιλότο. Δεν είναι ακριβώς έτσι όμως, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Γιατί ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια της αυτόνομης οδήγησης, είναι η νομοθεσία.
Τι είναι το σύστημα Autopilot;
Πρόκειται για τεχνολογία που διατηρεί την πορεία και την ταχύτητα του οχήματος σε δρόμο με σαφή διαγράμμιση. Είναι κάτι παραπάνω από ένα «εξελιγμένο cruise control» καθώς έχει… αντίληψη και ενημερώνει τον οδηγό για το τι συμβαίνει γύρω του, ενώ τονίζεται από την Tesla πως δεν πρόκειται για σύστημα αυτόνομης οδήγησης, όπως θεωρούν πολλοί. Δεν μπορεί ο οδηγός να ενεργοποιήσει το Autopilot και να… πέσει για ύπνο, ούτε να σκρολάρει στο κινητό του τηλέφωνο. Πρέπει να έχει την προσοχή του στο δρόμο και να είναι έτοιμος να αναλάβει τη διεύθυνση του οχήματος, αν χρειαστεί. Αυτό είναι το Autopilot στην Ευρώπη. Στις ΗΠΑ η τεχνολογία είναι κάπως διαφορετική, καθώς είναι πιο ελεύθερο το νομικό πλαίσιο.
Τι διαφορά έχει το Autopilot σε ΗΠΑ και Ευρώπη;
Αν βρεθεί κάποιος σε ένα Tesla στις ΗΠΑ με το Autopilot στον εξοπλισμό του, θα δει ότι το σύστημα έχει περισσότερες δυνατότητες. Υποστηρίζεται το σύστημα Auto-Lane Changing (είναι κλειδωμένο στην Ευρώπη) που μπορεί να αλλάξει λωρίδα κίνησης αυτόνομα, όταν το όχημα κινείται σε δρόμο με δύο λωρίδες και πάνω. Επίσης, το Autopilot στις ΗΠΑ έχει αναβαθμισμένο σύστημα Autosteer που μπορεί να κατευθύνει το αυτοκίνητο ακόμη και σε απότομες στροφές και ενισχύει τις «αυτόνομες» ιδιότητες του συστήματος. Δεν περιορίζεται δηλαδή σε συνθήκες αυτοκινητόδρομου με ανύπαρκτες έως μικρές στροφές όπως στο ευρωπαϊκό Autosteer αλλά μπορεί να στρίψει ακόμη και σε φουρκέτες ενός επαρχιακού δικτύου.
Δείτε ακόμη: Tesla - Αποζημίωση 100.000 + € για «αναξιόπιστο» Autopilot
Στην Ευρώπη το Autopilot υποστηρίζει μέχρι ένα όριο στροφής, καθώς συνίσταται η λειτουργία του μόνο σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Αν εντοπιστεί πιο απότομη στροφή, ζητά τη συνδρομή του οδηγού. Τέλος, στα ευρωπαϊκά Tesla με Autopilot υπάρχει ένα reminder για τον οδηγό να αγγίζει το τιμόνι κάθε 15 δευτερόλεπτα για να πιστοποιεί στο σύστημα ότι βρίσκεται ακόμη εκεί και δεν… χαζεύει ή δεν κοιμάται. Αν δεν το κάνει, το αυτοκίνητο ακινητοποιείται στην άκρη του δρόμου και ενεργοποιεί τα alarm.
Τι άλλα συστήματα της Tesla δεν είναι διαθέσιμα στην Ευρώπη;
Ένα ακόμη διαφημισμένο σύστημα της Tesla είναι το περιβόητο Smart Summon. Τι είναι αυτό; Ένα σύστημα το οποίο έχει χρησιμότητα κυρίως στα τεράστια αμερικάνικα πάρκινγκ έξω από τα μεγάλα εμπορικά. Κατεβαίνεις από το Tesla στην είσοδο και μέσω της λειτουργίας Smart Summon, το… στέλνεις να παρκάρει μόνο του σε μια κενή θέση! Όταν βγεις, το καλείς και έρχεται εκεί που είσαι για να επιβιβαστείς χωρίς να περπατήσεις ούτε μέτρο. Αυτό το πολύ φουτουριστικό σύστημα δεν έρχεται στην Ευρώπη. Εδώ, έχουμε το «απλό» Summon που μέσω της εφαρμογής στο κινητό μπορείς να κινήσεις προς τα εμπρός ή πίσω, όσο βρίσκεσαι κοντά στο όχημα (εντός 6 μέτρων). Δεν μπορεί δηλαδή το Tesla να φύγει και να αναζητήσει μόνο του μια θέση πάρκινγκ. Απλά μπορείς να το κινήσεις σε μια στενή θέση παρκαρίσματος χωρίς να στριμωχτείς για να επιβιβαστείς στο αυτοκίνητο.
Η… μάχη της Tesla με τη Γερμανία
Η Γερμανία είναι μια από τις χώρες στην Ευρώπη που έχει… πολεμήσει αρκετά την Tesla. Αρχικά, δικαστήριο αποφάσισε ότι θα πρέπει να αλλάξει όνομα για το Autopilot καθώς είναι παραπλανητικό για τον κόσμο και οι οδηγοί θεωρούν ότι πρόκειται για αυτόματο πιλότο, δηλαδή σύστημα αυτόνομης οδήγησης. Παράλληλα, σε έρευνα που έκαναν οι γερμανικές αρχές διαπιστώθηκαν διάφορες δυσλειτουργίες, οπότε ζήτησαν από τη μάρκα να διορθώσει το λογισμικό και να καταργήσει κάποια features.
H Tesla με ένα update στο λογισμικό διόρθωσε τις περισσότερες αστοχίες, όμως κατά το πόρισμα των γερμανικών αρχών, δεν λύθηκαν όλα τα προβλήματα. Ως αποτέλεσμα, η Tesla δεν μπορεί να συλλέξει πολλά δεδομένα από τα αυτοκίνητά της στην Ευρώπη για να τα χρησιμοποιήσει στην εξέλιξη του συστήματός της. Στις ΗΠΑ και ειδικότερα, στην Πολιτεία της Καλιφόρνια, το Autopilot δείχνει τον… καλύτερο εαυτό του καθώς είναι ενεργοποιημένες όλες οι λειτουργίες χάρη στο πιο απελευθερωμένο νομικό πλαίσιο που επιτρέπει την εξέλιξη τέτοιων λογισμικών.