Service Ηλεκτροκίνητων - Το μέλλον των συνεργείων
Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο του ρεύματος
- -
- -
Ξεκάθαρα στρέφονται πλέον οι περισσότεροι μεγάλοι κατασκευαστές στην κατηγορία των ηλεκτροκίνητων. Ολοένα και περισσότερα μοντέλα παρουσιάζονται, το φετινό Car Of The Year πήγε στο Nissan Leaf, οπότε δεν είναι δύσκολο να αντιληφθεί κανείς πως ένα κομμάτι του μέλλοντος της αυτοκίνησης στρέφεται προς την κίνηση αποκλειστικά με ρεύμα. Οι νέες τάσεις δεν επηρεάζουν μόνο τους πωλητές αυτοκινήτων, οι οποίοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στον διαφορετικό χαρακτήρα των νέων προϊόντων που θέλουν να πουλήσουν, αλλά και στα συνεργεία, αφού οι μηχανικοί πρέπει να εκπαιδευτούν κατάλληλα για τη νέα μορφή αυτοκινήτων, ώστε να μπορούν αποτελεσματικά να τα συντηρούν και να τα επισκευάζουν.
Για τους μηχανικούς, το ρεύμα και οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις δεν είναι άγνωστη ποσότητα. Η μετάπτωση όμως από 12 με 14V των ηλεκτρικών εγκαταστάσεων όσον αφορά τα κανονικά αυτοκίνητα, στις διατάξεις των υβριδικών και ηλεκτροκίνητων, οι οποίες χρησιμοποιούν ρεύμα τάσης πολλών εκατοντάδων Volt απαιτεί προσοχή. Η σωστή απεμπλοκή της παροχής ρεύματος και η ακίνδυνη επαφή του μηχανικού με τα ηλεκτρομηχανικά μέρη απαιτεί πιο αυστηρά επίπεδα ασφαλείας.
Η νομοθεσία που διαμορφώνεται πλέον στα συνεργεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβάνει όλες τις ιδιαίτερες απαιτήσεις των σύγχρονων αυτών μοντέλων. Ακόμα και μια αλλαγή λαδιών σε κάποιο υβριδικό μοντέλο, θα πρέπει να γίνεται από συγκεκριμένο μηχανικό, ο οποίος να διαθέτει κάποιο δίπλωμα που να πιστοποιεί τις ηλεκτρολογικές του γνώσεις. Παράλληλα αυτοί που θα επισκευάσουν ή αντικαταστήσουν τα ηλεκτρομηχανικά ή εντελώς ηλεκτρικά μέρη, θα πρέπει να έχουν περάσει ολόκληρη την εκπαίδευση – ειδίκευση που απαιτείται για την εργασία αυτή.
Για παράδειγμα η Peugeot και η Honda με αφορμή την παρουσία των νέων υβριδικών και ηλεκτροκίνητων μοντέλων τους διενεργούν συνεχώς τμήματα εκπαίδευσης για ηλεκτροκίνητα. Πιστοποιημένα συνεργεία στα οποία υπάλληλοι τους έχουν περάσει την συγκεκριμένη εκπαίδευση, μπορούν να χαρακτηριστούν και επίσημα σημεία εξυπηρέτησης ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ακόμα πάντως και οι πιο καταρτισμένοι θεωρητικά μηχανικοί, δεν επιτρέπεται να επισκευάσουν όλα τα μέρη της εγκατάστασης ενός σύγχρονου ηλεκτροκίνητου ή υβριδικού. Τo σέρβις και οι επισκευές του ηλεκτροκινητήρα αυτού καθεαυτού και των μπαταριών, επιτρέπεται να γίνεται μόνο από συνεργεία των κατασκευαστριών εταιρειών των μερών αυτών.
Όσο πληθαίνουν λοιπόν τα ηλεκτροκίνητα στους δρόμους, αρχίζει να δημιουργείται ένας επιπλέον φόβος στα συνεργεία, που προκύπτει κυρίως από τα αραιά προγράμματα συντήρησης και τα λιγότερα μηχανικά μέρη που διαθέτουν. Οι λεγόμενες τακτικές εργασίες ρουτίνας, όπως π.χ η αλλαγή λαδιών θα χαθούν, ενώ ο διαγνωστικός έλεγχος και ο εντοπισμός μιας βλάβης μέσω κάποιου λογισμικού, θα γίνει ολοένα και δυσκολότερη υπόθεση για τους λιγότερο καταρτισμένους.
Οι ιδιαιτερότητες των ηλεκτροκίνητων επηρεάζουν ακόμα και όταν αυτό εμπλακεί σε κάποιο σοβαρό τροχαίο ατύχημα. Σε περίπτωση που η πυροσβεστική χρειαστεί να απεγκλωβίσει επιβάτες, ο κατασκευαστής έχει μαρκάρει συγκεκριμένα σημεία του αμαξώματος, όπου μπορεί να κοπεί αυτό, ώστε να μην κινδυνεύσει η ζωή του ίδιου του διασώστη.