Ford: Happy Seat
Εργονομικό κάθισμα εργασίας στις γραμμές παραγωγής
- -
- -
Όταν ο Henry Ford σχεδίασε τον πρώτο κυλιόμενο ιμάντα συναρμολόγησης, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι μετά από 100 και πλέον χρόνια, η εταιρεία του θα συνέχιζε να βελτιώνει και να εξελίσσει αυτή τη δημιουργική καινοτομία.
Έχοντας να αντιμετωπίσει ζητήματα όπως η γήρανση του εργατικού δυναμικού της και οι φυσικές επιπτώσεις των πολλών χρόνων εργασίας στη γραμμή παραγωγής, η Ford συγκρότησε μία ομάδα από επαγγελματίες γιατρούς, μηχανικούς παραγωγής και εκπροσώπους ατόμων με ειδικές ανάγκες, προκειμένου να βελτιώσει την εργονομία, ασφάλεια και παραγωγικότητα στα εργοστάσιά της.
Έτσι «γεννήθηκε» το Happy Seat, ένα ευρηματικό περιστρεφόμενο κάθισμα που στερεώνεται σε μία διάταξη με βραχίονα και επιτρέπει στους εργαζόμενους να συναρμολογούν αυτοκίνητα σε καθιστή θέση, στη γραμμή παραγωγής. Το κάθισμα κυριολεκτικά «γλιστρά» μέσα στο αυτοκίνητο και ο εργαζόμενος τοποθετεί τα διάφορα εξαρτήματα, καθιστός και χωρίς να σκύβει. Το πρώτο Happy Seat χρησιμοποιήθηκε για την τοποθέτηση ενσύρματων κεραιών οροφής στο εργοστάσιο του Genk (Βέλγιο) το 1998 και ακολούθησε το εργοστάσιο της Κολωνίας το 2002. Σήμερα, τέτοια καθίσματα χρησιμοποιούνται επίσης στη Βαλένθια (Ισπανία) και το Σαρλουά (Γερμανία). Ανάμεσα στα άλλα μέτρα που εφαρμόζει η Ford με στόχο την ευεξία των εργαζομένων στη γραμμή παραγωγής είναι και οι κινητές πλατφόρμες για την ανύψωση των πλαισίων των οχημάτων σε διαφορετικά επίπεδα σε διάφορους σταθμούς εργασίας ώστε να αποφεύγεται η υπερβολή υπερέκταση και κάμψη του σώματος.
Η βελτιωμένη εργονομία συντελεί στη μείωση χρόνιων τραυματισμών και στην ελαχιστοποίηση των δαπανών υγείας, δεδομένης της γήρανσης του Ευρωπαϊκού πληθυσμού και των πρόσφατων αυξήσεων των ορίων συνταξιοδότησης σε μερικές χώρες. Παράλληλα, χάρη στο Happy Seat, εργαζόμενοι με περισσότερη εμπειρία διατηρούν τη θέση τους σε υπάρχουσες ομάδες εργασίας ενώ επιτυγχάνονται υψηλά επίπεδα ευεξίας και παραγωγικότητας.