Ηλεκτρικά ποδήλατα
Το ρεύμα χορηγός ποδηλασίας
- -
- -
Τα ηλεκτρικά ποδήλατα αποτελούν το δεύτερο βήμα για τους καθημερινούς αστικούς κυρίως αναβάτες, αποτελώντας έναν φιλικό προς το περιβάλλον και οικονομικό τρόπο μετακίνησης. Οι υποδομές πολλών κρατών κάνουν το ηλεκτρικό ποδήλατο τον τέλειο καθημερινό σύντροφο μετακίνησης, αποτελώντας μέχρι και μια οικολογική εναλλακτική των κλασσικών μηχανοκίνητων δίκυκλων. Η καθημερινή ευκολία συνυφασμένη με τις χαρές της ποδηλασίας, σε ένα πρακτικό πακέτο που υπόσχεται να γλιτώσει τους αναβάτες από τον ιδρώτα του τυπικού ποδηλάτου.
Στην ουσία πρόκειται για κανονικά ποδήλατα τα οποία ενσωματώνουν ένα ηλεκτρικό κινητήρα για υποβοήθηση της κίνησης τους. Σαν κατασκευές μετρούν 110 χρόνια ζωής, αλλά τα τελευταία χρόνια περνούν δεύτερη νιότη στον κόσμο της ποδηλασίας και της οικονομικής μετακίνησης.
Ανάλαφρες πεταλιές
Ο ηλεκτρικός κινητήρας σε ένα ηλεκτρικό ποδήλατο είναι τοποθετημένος είτε στον πίσω τροχό, είτε στον εμπρός τροχό, με την δεύτερη περίπτωση να αφορά συνήθως ποδήλατα με κιτ μετατροπής σε ηλεκτρικά. Πιο εξειδικευμένες λύσεις περιλαμβάνουν ηλεκτρικούς κινητήρες και στους δύο τροχούς. Κατά την ποδηλασία με τον ηλεκτρικό κινητήρα τοποθετημένο πίσω η αίσθηση που νιώθει ο αναβάτης, είναι η διευκόλυνση της κίνησης μιας και ο ηλεκτροκινητήρας τον σπρώχνει παράλληλα με την φυσική κίνηση του.
Η τοποθέτηση του ηλεκτρικού κινητήρα εμπρός αποτελεί πιο εύκολη μετατροπή για κάποιον που θέλει να κάνει το ποδήλατο του ηλεκτρικό. Η αλλαγή μόνον του εμπρός τροχού αποτελεί τη βασική διαφοροποίηση. Η διάταξη αυτή βοηθά και στην καλύτερη κατανομή του βάρους, αν υπολογίσει κανείς το βάρος και την θέση του αναβάτη, καθώς και την τοποθέτηση της μπαταρίας στο πίσω μέρος. Η αίσθηση βέβαια είναι ότι το ποδήλατο σε τραβά και αυτό ίσως θέλει κάποια εξοικείωση σε σχέση με την θέση του ηλεκτροκινητήρα στον πίσω τροχό. Ένα άλλο πλεονέκτημα που δημιουργείται με τον ηλεκτρικό κινητήρα εμπρός είναι η δυνατότητα χρήσης εσωτερικών ταχυτήτων, που αποδεικνύονται εξαιρετικά πρακτικές στην αστική μετακίνηση. Επίσης υπάρχουν ηλεκτρικά ποδήλατα που έχουν εγκατεστημένη την ηλεκτρική διάταξη στην πεταλιέρα.
Η μετάδοση της υποβοήθησης με τον ηλεκτροκινητήρα στον πίσω τροχό γίνεται μέσω της αλυσίδας ή ιμάντα ή κάποιου ειδικού άξονα μετάδοσης. Η υποβοήθηση πάντως σε κάθε περίπτωση μπορεί να είναι άμεσα συνδεδεμένη με την πεταλιά του αναβάτη (pedelec), αφού έτσι ενεργοποιείται επί της ουσίας ο ηλεκτρικός κινητήρας. Ένας αισθητήρας ροπής αντιλαμβάνεται την κίνηση των πεταλιών από τον αναβάτη και θέτει σε λειτουργία τον ηλεκτρικό κινητήρα. Σε πολλές εφαρμογές η διαδικασία πέδησης ανιχνεύεται και γίνεται απεμπλοκή του ηλεκτρικού κινητήρα. Ο αναβάτης έχει στην διάθεση του ένα χειριστήριο, με το οποίο ενεργοποιεί την ηλεκτρική διάταξη, μπορεί να επιλέξει το ποσοστό υποβοήθησης και ενημερώνεται για την πληρότητα της μπαταρίας. Επιπλέον σε πολλές εφαρμογές μπορεί να υπάρχει και η εμπλοκή του κινητήρα χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η πεταλιά του ποδηλάτη, χρησιμοποιώντας ένα τύπο χειρόγκαζου, με τον ποδηλάτη να επιλέγει τη λειτουργία που επιθυμεί.
Κατά βάση ο ηλεκτρικός κινητήρας των ποδηλάτων (200 μέχρι περίπου 750+ Watt) τροφοδοτείται από επαναφορτιζόμενες μπαταρίες μολύβδου lead-acid, NiMh (νικελίου μετάλλου), NiCd (νικελίου-καδμίου) και Li-ion (ιόντων λιθίου). Πιο σύγχρονες λύσεις ενσωματώνουν φόρτιση με φωτοβολταϊκά στοιχεία από τον ήλιο ή ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση του ποδηλάτου.
Η αυτονομία των ηλεκτρικών ποδηλάτων κυμαίνεται από περίπου 7 km μέχρι 70 km και είναι άμεσα συνδεδεμένη με το πεδίο δράσης τους (ανηφόρες, ευθείες κτλ.), την ποιότητα και το είδος της μπαταρίας καθώς και τον τύπο του ποδηλάτου. Η μπαταρία στις περισσότερες περιπτώσεις αποσπάται από το ποδήλατο, με τον ιδιοκτήτη να μπορεί να την φορτίσει ή να την αποθηκεύσει ανεξάρτητα με την παρουσία του ποδηλάτου. Η μέγιστη ταχύτητα των ποδηλάτων είναι από 24 έως 32 km/h (δεν λείπουν και οι εξαιρέσεις), ενώ είναι άμεσα συνδεδεμένη και από τη νομοθεσία στις χώρες που διατίθενται. Συγκεκριμένα στην Ευρώπη, η μέγιστη ταχύτητα υποβοήθησης του ηλεκτρικού κινητήρα (με ανώτερη ισχύ 0.25 Kw) ορίζεται στα 25 km/h.
Επιλέγοντας... budget
Η σύγχρονη γκάμα των ηλεκτρικών ποδηλάτων προσφέρει πολλές επιλογές. Στην χώρα μας η πρόσφατη αναλαμπή της ποδηλασίας, έχει φέρει πολλά εισαγόμενα αλλά και ελληνικά μοντέλα στο προσκήνιο. Το κόστος ξεκινά από τα περίπου 800€, με τα πιο ποιοτικά και εξελιγμένα μοντέλα να προσεγγίζουν τα 3000€ και το μεγαλύτερο αριθμό προτάσεων να κυμαίνεται στα 1500€. Όπως είναι φυσικό δεν λείπουν και οι hi-tech λύσεις, με στόχο το μειωμένο βάρος, το αισθητικό κριτήριο και την μεγάλη αυτονομία, το κόστος των οποίων ξεφεύγει αισθητά. Μια επιπλέον πρόταση στον κόσμο των ηλεκτρικών ποδηλάτων, είναι τα σπαστά ηλεκτρικά ποδήλατα τα οποία αποδεικνύονται ιδανικά για συνδυασμένες μετακινήσεις στα πηγμένα αστικά κέντρα.