Ford Transit Custom: Δοκιμές αντοχής και αξιοπιστίας
Μπήκαμε στα άδυτα του Ford Lommel Proving Ground, στο Βέλγιο για να δούμε ιδίοις όμμασι πως προσομοιώνεις βαριά χρήση 10 ετών σε σκληρές δοκιμές 6 μηνών
- -
- -
Έλλην κατάσκοπος στο Lommel
Μπορεί οι κάμερες να απαγορεύονται δια ροπάλου, τα μάτια ωστόσο σκάναραν συνεχώς το τοπίο τριγύρω, ψάχνοντας για περίεργα νέα projects. Τελικά, τα μόνα που μπόρεσα να δω, είναι το νέο Fiesta ST που θα οδηγήσουμε για πρώτη φορά στα τέλη Μαρτίου 2013, το EcoSport του οποίου η τελική μορφή λανσάρεται στη Γενεύη, το ολοκαίνουργιο Mondeo σε sedan και SW έκδοση, αλλά και το πολυαναμενόμενο νέο Focus RS, το οποίο αν διέκρινα σωστά σε ένα από τα μοντέλα δοκιμών, δεν διαφέρει πολύ από την πρώτη επεξεργασμένη φωτογραφία που έχουμε δημοσιεύσει.
Πέντε εκατομμύρια χιλιόμετρα, 30 αυτοκίνητα, 150 οδηγοί, 6 μήνες, σε συνθήκες από -40ο C έως +40ο C: αριθμοί που δίνουν μια ιδέα για το πρόγραμμα δοκιμών αντοχής που η Ford υπέβαλε το νέο Transit Custom. Μια μικρή ιδέα, πολύ μικρή. Γιατί τα νούμερα από μόνα τους, δεν λένε τίποτα. Πρέπει να δεις ο ίδιος το είδος και τη σκληρότητα των δοκιμών για να καταλάβεις το μέγεθος της ταλαιπωρίας που υφίσταται ένα μοντέλο, πριν τελειοποιηθεί για να πάρει το δρόμο προς τις γραμμές παραγωγής. Το gocar, είχε την τύχη να το διαπιστώσει από κοντά. Και να το βιώσει, αφού η ολιγομελής αποστολή από 30 Ευρωπαίους δημοσιογράφους στο Πεδίο Δοκιμών του Lommel είχε την ευκαιρία να οδηγήσει το Transit Custom σε αυτές ακριβώς τις συνθήκες.
Καταστάσεις οριακές
Το πρωτοείδαμε στη Γενεύη, το ξαναείδαμε πιο αναλυτικά σε μια ειδική αποστολή στο Λονδίνο, το οδηγήσαμε στο Μόναχο και τώρα ήρθε η ώρα να το φέρουμε στα όριά του. Να ‘μαι λοιπόν στο Lommel Proving Ground (LPG) της Ford, μία ώρα και κάτι έξω από τις Βρυξέλλες, τέλη Φλεβάρη και με τη θερμοκρασία να φλερτάρει με τους 0ο C. Αν και ο μόνος Έλληνας στην αποστολή, δεν νιώθω ψάρι έξω από τη… λίμνη αφού ακόμη κι εδώ υπάρχει ελληνικό στοιχείο – τουλάχιστον πέντε από τους 150 οδηγούς του LPG είναι συμπατριώτες μας που ζουν και εργάζονται στο Βέλγιο. Έτσι μου είπε ο οδηγός μου, ο Τζεφ, ο οποίος κάνει αυτή τη δουλειά τα τελευταία 17 (καλά βλέπεις, δεκαεπτά) χρόνια! Με τέτοια εμπειρία, είναι φυσικό να περνάει τις σκληρές δοκιμασίες με την ψυχραιμία κατά συρροή δολοφόνου. Γιατί, εμένα, αυτή την εικόνα μου έδωσε, οδηγώντας σαν να προσπαθεί να πετύχει ένα και μόνο πράγμα: να διαλύσει το Transit στα εξ ων συνετέθη, σε κάθε μια από τις αμέτρητες ανωμαλίες της πίστας. Αλλά εκείνο, αγέρωχο, περνάει με ταχύτητες 50-70 km/h από έντονα εξογκώματα, λακκούβες-τάφρους, άγρια πλακόστρωτα και συνεχή σαμαράκια με χαρακτηριστική απάθεια για την απερίγραπτη ταλαιπωρία που υφίσταται. Το μόνο που δυσανασχετεί, είναι το στομάχι σου…
Για να καταλάβεις όμως ακριβώς τις δοκιμασίες που περνά κάθε νέο Ford και στις οποίες υποβλήθηκε και το νέο Transit 1 τόνου, το οποίο παρεμπιπτόντως ψηφίστηκε Van της Χρονιάς 2013, περιγράφω τις σημαντικότερες από αυτές που είδα ο ίδιος με τα μάτια μου – και ένιωσα, με τη μέση μου:
- Περάσματα (5.200 στο σύνολο) από συνεχείς μεγάλες ανωμαλίες, όπως λακκούβες, σαμαράκια, πεζούλια, πλακόστρωτα κλπ, με ταχύτητες έως και 70 km/h.
- Οδήγηση σε χωματόδρομους, δρόμους με χαλίκι, διάσχιση νερόλακκων με αλάτι ή/και λάσπη, διέλευση από τούνελ όπου ολόκληρο το αμάξωμα ψεκάζεται με αλμυρό νερό και κλείσιμο για μέρες σε ειδικούς θαλάμους υγρασίας, για 12 εβδομάδες, στα πλαίσια της δοκιμής αντισκωριακής προστασίας.
- Οδήγηση σε κάθε είδους διαδρομή: αυτοκινητόδρομο, επαρχιακό δρόμο, ορεινές και πεδινές διαδρομές, με έντονες ανωφέρειες και κατωφέρειες και σε εικονικό μποτιλιάρισμα με συνεχή σταμάτα-ξεκίνα.
- Συνεχή οχτάρια, στρίβοντας το τιμόνι από τέρμα αριστερά σε τέρμα δεξιά, για ένα μήνα αδιάκοπα.
- Οδήγηση στο οβάλ κομμάτι της πίστας διατηρώντας την τελική ταχύτητα για 2 μήνες, συνεχόμενα.
- Δοκιμή χειρόφρενου, συμπλέκτη και Hill Start Assist σε ανηφόρες με μεγάλη κλίση.
- Επιτάχυνση από στάση με αλλαγές σε υψηλές στροφές από την 1η μέχρι την τελευταία σχέση στο κιβώτιο, 20.000 φορές συνολικά και επιβράδυνση με κατεβάσματα σχέσεων, 10.000 φορές.
- Γρήγορη εκκίνηση σε πλακόστρωτο, απότομο φρενάρισμα σε έντονα φαγωμένο κομμάτι ασφάλτου και εκ νέου γρήγορη εκκίνηση, με ανάρτηση, ημιαξόνια και κιβώτιο να χαροπαλεύουν.
- Διέλευση από τούνελ με χώμα-σκόνη, σε συνθήκες που θυμίζουν περιοχές με έντονα θερμό κλίμα – βλέπε Ελλάδα.
- Συνεχή ανέβα-κατέβα σε πεζοδρόμια με ταχύτητες 8 και 15 km/h, κάνοντας σλάλομ από το ένα στο άλλο ή –ακόμη χειρότερα- διαπερνώντας τα εγκάρσια, για περισσότερες από 1.000 φορές.
- Δοκιμή όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού. Π.χ. σε βρεγμένο ολισθηρό οδόστρωμα, κάνουν συνεχείς γρήγορες εκκινήσεις για δοκιμή του αντισπίν.
Σημείωσε πως όλες αυτές οι δοκιμασίες γίνονται με το Transit Custom
σε όλες του τις… εκδοχές: άδειο, μισογεμάτο, γεμάτο και με
ρυμουλκούμενο – το τελευταίο αδιάκοπα για 6 μήνες... Βέβαια,
παράλληλα γίνονται δοκιμές στο δρόμο, σε διάφορα σημεία της γης και
με οδηγούς-πελάτες της Ford, λαμβάνοντας στοιχεία από 600 Transit
περίπου συνολικά. Σκοπός του Lommel Proving Ground όμως, είναι να
δοκιμαστεί η αντοχή τόσο του αμαξώματος, όσο και των μηχανικών
μερών (κινητήρα, κιβώτιο, φρένα, ανάρτηση, σύστημα διεύθυνσης
κλπ.), προσομοιώνοντας σε μόλις 180 μέρες δοκιμών τη 10ετή σκληρή
χρήση 240.000 km που θα είχε κανονικά ένα Transit. Εντυπωσιακό να
στο λένε, εκπληκτικό να το βλέπεις, πόσο μάλλον να το ζεις…
Μακάρι οι υπεύθυνοι του Lommel Proving Ground να μας επέτρεπαν
να τραβήξουμε περισσότερες φωτογραφίες και πλάνα (βλέπε παραπάνω
video), για να μπορώ να μεταφέρω με εικόνα όλη την ταλαιπωρία στην
οποία υπεβλήθηκε το Transit Custom, πριν πάρει το δρόμο για τις
εκθέσεις της Ford και από εκεί να φτάσει στα χέρια εκατομμυρίων
επαγγελματιών, πανέτοιμο για να συνεχίσει την μακρά παράδοση
αντοχής και αξιοπιστίας που διακρίνει διαχρονικά τα Transit. Αλλά,
βλέπεις, στο LPG δοκιμάζονται αυτή τη στιγμή όλα τα επόμενα Ford
(βλέπε πάνω αριστερά), οπότε οι κάμερες απαγορεύονται δια
ροπάλου…
>> Δες εδώ όλα τα νέα Ford Transit
>> Διάβασε την πρώτη οδήγηση του νέου Ford Transit
Custom
>> Τα νέα Ford Transit Custom και Tourneo στη
λεπτομέρεια
>> Δες εδώ ένα λεύκωμα φωτογραφιών για τα 45 χρόνια
Transit: 1965-2010
13 χρόνια στα μπετά
Ο Δημήτρης Σαπουντζής, ιδιοκτήτης της Betoforce, αγόρασε το πρώτο του Transit το 2000, με 2λιτρο βενζινοκινητήρα και μακρύ μεταξόνιο. Από τότε, το κόκκινο βαν έχει κουβαλήσει αμέτρητους τόνους εξοπλισμού ειδικού για την κατασκευή κτιρίων – μια όχι και τόσο εύκολη δουλειά. Όπως μας είπε ο Δημήτρης, το Transit έχει αποδειχτεί πραγματικό σκυλί, παρουσιάζοντας ελάχιστες φθορές παρά τα περισσότερα από 200.000 σκληρά km που έχει καταγράψει στο κοντέρ του, χάρη βέβαια και στη φροντίδα των εξουσιοδοτημένων συνεργείων της Ford. Χαρακτηριστικό είναι πως δεν θυμάται να έχει αλλάξει δίσκο-πλατό! Και, όπως μας λέει, δεν σκοπεύει να το αντικαταστήσει σύντομα...