ΑΡΧΗ VIDEO ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ HYBRID

Honda CR-V Hybrid

Ρεύμα

Παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τόσο στον τόπο που κυλάει τους τροχούς του το Honda CR-V, όσο και στο ίδιο το αυτοκίνητο.


Η Honda διατηρεί τη στενή της σχέση με την τεχνολογία, ακολουθεί το ρεύμα της εποχής και ψηφίζει υβριδικά.

Ένας υδάτινος κόσμος που ενώνει δύο νομούς (Αιτωλοακαρνανία και Ευρυτανία), ένα γεώφραγμα με το εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος αγκαζέ και το σύγχρονο SUV της Honda στην υβριδική εκδοχή να τριγυρίζει στην περιοχή παίρνοντας στατικές ή κινούμενες πόζες μπροστά στο φακό.

Κάτι σαν να λέμε «κύλησε ο τέντζερης και βρήκε το καπάκι του» γιατί και οι δυο περιπτώσεις συνδέονται με τον τρόπο τους.

Από τη μια η τεχνητή λίμνη των Κρεμαστών με τον υδροηλεκτρικό σταθμό του, ένα έργο που προσφέρει πράσινη, ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, παραγωγή ρεύματος δηλαδή με σχεδόν μηδαμινή επιβάρυνση στο περιβάλλον, για υποστήριξη στην ποιότητα λειτουργίας του εθνικού δικτύου. Εξασφαλίζει δηλαδή εφεδρεία ισχύος, ρύθμιση συχνότητας και τάσης.

Από την άλλη το CR-V Hybrid. Ένα SUV που με την υβριδική του τεχνολογία συνδυάζει ηλεκτροκινητήρες και βενζινοκινητήρα, παράγει ρεύμα το αποθηκεύει σε μπαταρίες ιόντων λιθίου και το χρησιμοποιεί με τον βέλτιστο τρόπο για να κινηθεί, πετυχαίνοντας έναν εξαιρετικό βαθμό απόδοσης και οικονομίας με επιπλέον όφελος για το περιβάλλον τους minimum ρύπους.

Μια φορά και έναν καιρό

Η ιστορία της λίμνης έχει συνδεθεί και με ένα μικρό ξεριζωμό, καθώς πίσω στη δεκαετία του ΄60, πολλοί κάτοικοι της περιοχής, με τις ανάλογες αποζημιώσεις για τις περιουσίες τους, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν άρδην τα χωριά τους που κατακλύστηκαν. Τον Ιούλιο του 1965, με την ολοκλήρωση του φράγματος πάνω σε ένα στένωμα της κοίτης του Αχελώου, ξεκίνησε η δημιουργία της λίμνης.

Το φράγμα, που βρίσκεται στα νότια της λίμνης, είναι ένα από τα μεγαλύτερα γεωφράγματα της Ευρώπης κατασκευασμένο αποκλειστικά με χαλίκι και άμμο από τα ποτάμια της περιοχής με το μπετόν να απουσιάζει.

Οι προδιαγραφές του μιλούν για 160 m ύψος, 457 m πλάτος και μια βάση 670 m που δίπλα της είναι στημένος ο υδροηλεκτρικός σταθμός (ΥΗΣ) Κρεμαστών με 4 υδροστρόβιλους να αναλαμβάνουν την παραγωγή ρεύματος (με ισχύ 109 MW ο καθένας).

Συνολικά βυθίστηκαν 80.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα γης, πάνω από 15 χωριά και οικισμοί, δεκάδες ιστορικά μνημεία και μοναστήρια, καλλιέργειες και δέντρα. Στο συναπάντημα λοιπόν του Αχελώου, του Αγραφιώτη, του Ταυρωπού και του Τρικεριώτη, η εύφορη κοιλάδα έδωσε τη θέση της στην μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη της χώρας.

Το φράγμα, που βρίσκεται στα νότια της λίμνης, είναι ένα από τα μεγαλύτερα γεωφράγματα της Ευρώπης.

Απομακρυσμένη από πόλεις και δραστηριότητες που ρυπαίνουν τα νερά της, τα 4.750.000.000 m3 του όγκου της είναι καθαρά για να χαρακτηριστεί η περιοχή προστατευμένη χάρη στην έντονη ζωή που έχει αναπτυχθεί μέσα και γύρω της τόσο σε επίπεδο χλωρίδας όσο και πανίδας.

Η επιβλητικότητα του τοπίου με το πράσινο να επικρατεί σε νερά και όχθες και τα γύρω βουνά να συμπληρώνουν την ομορφιά της ηπειρωτικής Ελλάδας δημιουργεί απορίες για την ελλιπή ανάπτυξη πέριξ της λίμνης. Αναψυχή, διαμονή και σίτιση με το σταγονόμετρο ακόμα και τα Σαββατοκύριακα, όμως αυτός είναι και ο λόγος της ανάπτυξης στο οικοσύστημα της.

Στα θετικά συμπληρώνονται και άλλα οφέλη που προσφέρει όπως η αντιπληµµυρική προστασία, οι αρδεύσεις και η ύδρευση, ενώ ως εγκατάσταση πολλαπλού σκοπού δίνει λύση στο πρόβλημα της λειψυδρίας. Οι κλιματικές αλλαγές άλλωστε επηρεάζουν σημαντικά την μεσογειακή ζώνη (όπου και η Ελλάδα) είτε με μείωση των βροχοπτώσεων ή µε ένταση των ακραίων φαινομένων όπως καταιγίδες και πλημμύρες, κάτι που ήμασταν σε θέση να ζήσουμε την πρώτη μέρα παρουσίας μας στην περιοχή.

Στον πλανήτη Honda

Από το 1995 που παρουσιάστηκε το πρώτο Honda CR-V, βελτιώνεται και εξελίσσεται συνεχώς.

H τελευταία έκδοση του δημοφιλούς compact SUV δημιουργήθηκε με βελτιωμένα χαρακτηριστικά και μία σειρά τεχνολογιών, ενώ η ποιοτική εικόνα ανεβαίνει το σκαλοπάτι της εξέλιξης.

Στο πιο προηγμένο μοντέλο στην ιστορία του, σερβίρει με εύστοχο τρόπο την εφαρμογή της υβριδικής τεχνολογίας προς όφελος του χρήστη και την αίσθηση ενός πιο ήσυχου και άνετου CR-V.

Με μια ιστορία στα υβριδικά οχήματα που σχεδόν κλείνει 20ετία και με τακτική παρουσία σε πιο mainstream κατηγορίες, κυρίως με τα Civic και Jazz, (χωρίς να ξεχνάμε την κουπέ εκδοχή CR-Z), η Honda κάνει το επόμενο βήμα. Άλλωστε σύμφωνα με επίσημα ιαπωνικά χείλη τα 2/3 των μοντέλων της εταιρίας θα είναι υβριδικά μέχρι το 2025.

Το λανσάρισμα της ολοκαίνουριας 5ης γενιάς έχει γίνει με τον 1.500άρη υπερτροφοδοτούμενο VTEC με απόδοση 173 και 193 ίππων, ενώ το κενό των εκδόσεων turbodiesel αναλαμβάνει τώρα να καλύψει η έκδοση Hybrid. Σχεδιαστικά δεν απουσιάζει ο δυναμισμός με σεμνά φουσκώματα και καμπύλες στο αμάξωμα, ενώ συμβάλλουν και οι τροχοί των 18’’ που αποτελούν βασικό εξοπλισμό. Πρωταγωνιστεί το εντυπωσιακό εμπρός μέρος όπου κυριαρχεί το χρώμιο και τα φώτα LED, ενώ πίσω τα επίσης ιδιαίτερα LED σχήματος L, δίνουν χαρακτήρα.

Το υβριδικό του ταλέντο το δηλώνει με διακριτικό τρόπο κάτω από τους εξωτερικούς καθρέπτες και στην πέμπτη πόρτα του χώρου αποσκευών, ενώ για όσους αναρωτιούνται για την μετάδοση της κίνησης υπάρχει εκεί και το διακριτικό AWD που αφορά τις τετρακίνητες εκδόσεις (υπάρχουν και μπροσθιοκίνητες).

Φυσικά υβριδικό μοντέλο χωρίς αεροδυναμική φροντίδα δεν υφίσταται και το CR-V είναι από τα πιο προηγμένα στην κατηγορία του, εξελιγμένο με έναν συνδυασμό υπολογιστικής ρευστοδυναμικής.

Τίποτα δεν προεξέχει από το πληθωρικό ομολογουμένως αμάξωμα, ενώ σχεδιαστικές λεπτομέρειες εξομαλύνουν τη ροή αέρα πάνω και κάτω από το CR-V, πράγμα που μειώνει την αντίσταση και βελτιώνει τη σταθερότητα. Το σύστημα Active Shutter Grille είναι προγραμματισμένο να κρατά τις γρίλιες των αεραγωγών κλειστές για αυτό το σκοπό, ωστόσο όταν χρειαστεί ανοίγουν ηλεκτρικά όσο είναι απαραίτητο επιτρέποντας την είσοδο της ροής αέρα στο χώρο του κινητήρα.

Επίδειξη υψηλής τεχνολογίας

Πιο εμφανές όμως σημείο για να γίνει αντιληπτή η υβριδική ταυτότητα του αυτοκινήτου, ιδίως αν δεν έχεις προσέξει τα σήματα Hybrid, είναι στο εσωτερικό.

Η σχεδίαση διατηρεί τη μοντέρνα προσέγγιση, τα υλικά και η συναρμογή παραμένουν προσεγμένα με ιαπωνική συνέπεια και ποιότητα, ενώ δύσκολα βρίσκεις σημεία που επιδέχονται κριτικής.

Η απουσία επιλογέα από τη συνηθισμένη θέση βγάζει μάτι και είναι το βασικό στοιχείο διαφοροποίησης σε σχέση με τα αδέρφια του. Τρεις διακόπτες για Drive, Park και Neutral και ένας για την όπισθεν, αντικαθιστούν τον κλασικό λεβιέ της αυτόματης μετάδοσης, ενώ στον ίδιο χώρο συναντά κανείς διακόπτες για το χειρόφρενο, τη λειτουργία Sport, Econ και EV. Στην τελευταία περίπτωση το CR-V κινείται αποκλειστικά με το ηλεκτρικό απόθεμα των μπαταριών για μόλις δυο χιλιόμετρα.

Πίσω από το τιμόνι ο οδηγός απολαμβάνει άνεση και σωστή στήριξη από το αναπαυτικό κάθισμα, ενώ μπροστά του ένας σύγχρονος ηλεκτρονικός πίνακας οργάνων προσφέρει τη επίκαιρη ενημέρωση σχετικά με το αυτοκίνητο. Μια τοξωτή ψηφιακή μπάρα αναλαμβάνει το ρόλο του «στροφόμετρου» και επι της ουσίας ενημερώνει πόση ενέργεια καταναλώνει αναλόγως της πίεσης και της διάρκειας που το πόδι παραμένει στο δεξί πεντάλ ή σε τι βαθμό ανακτά ενέργεια στο σήκωμα και στο φρενάρισμα.

Παράλληλα απεικονίζονται τα τεκτενόμενα του υβριδικού συστήματος ώστε να υπάρχει πλήρης ενημέρωση, κάτι που δεν σταματά στον πίνακα οργάνων αλλά συνεχίζεται και από την οθόνη αφής 7’’ του infotainment Honda Connect. Το τελευταίο είναι σημαντικά βελτιωμένο σε λειτουργία και συμβάλλει στην πολύ καλή εργονομία, αν και το μενού του συνεχίζει να χρειάζεται εξοικείωση.

Στάνταρ φυσικά είναι και το σύστημα κλήσεων έκτακτης ανάγκης eCall, ενώ στο πλούσιο ρεπερτόριο του εξοπλισμού περιλαμβάνεται η ομπρέλα Honda Sensing μέρος της οποίας είναι ένα πλήρες μπουκέτο συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού.

Η θέση οδήγησης παραμένει ψηλή και βολική, ο εξοπλισμός πλούσιος και οι χώροι απλά κορυφαίοι. Πέντε ενήλικες νιώθουν άνετα, απολαμβάνουν ευρυχωρία και απαράμιλλη πρακτικότητα, ενώ για τα 64 χαμένα lt από το χώρο αποσκευών ευθύνεται η μπαταρία ιόντων λιθίου που είναι τοποθετημένη στο πάτωμά του.

Ακόμα όμως και με 497 lt ο επίπεδος και εύκολα διαμορφώσιμος χώρος φόρτωσης (με πλάτες που ρυθμίζονται σε κλίση και αναδιπλώνονται με μια κίνηση), δεν αφήνει παράπονα. Το αυτόματα ανοιγόμενο πορτμπαγκάζ, οι πόρτες που ανοίγουν διάπλατα και οι πολλές θήκες για μικροαντικείμενα είναι μέρος της πρακτικότητας του SUV της Honda. Ειδικά κάτω από το εμπρός υποβραχιόνιο μπορείς να χωρέσεις μέχρι και λάπτοπ, αλλά και να διαμορφώσεις τον αποθηκευτικό χώρο όπως σε βολεύει με το ραφάκι που σύρεται και τοποθετείται σε διάφορες θέσεις.

Το υβριδικό εργοστάσιο

Κάτω από το καπό συνυπάρχουν και συνεργάζονται τα συστήματα Hybrid Performance και Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD).

Τρεις διαφορετικοί κινητήρες, δυο ηλεκτροκινητήρες και ο 2λιτρος i-VTEC, που λειτουργεί με τον κύκλο Atkinson, μια κεντρική μονάδα ελέγχου ισχύος και ένα καινοτόμο κιβώτιο μιας σχέσης μετάδοσης. Η απόδοση του βενζινοκινητήρα είναι στους 145 ίππους, ενώ η μέγιστη ισχύς του ηλεκτροκινητήρα είναι 184 ίπποι και η αντίστοιχη τιμή ροπής 315 Nm

Ο συνδυασμός ηλεκτροκινητήρα - βενζινοκινητήρα επιταχύνει το CR-V Hybrid από στάση στα 100 km/h σε 9,2’’ στο μοντέλο AWD (σε 8,8’’ σε FWD εκδοχή), ενώ η τελική ταχύτητα οριοθετείται στα 180 km/h.

Σύμφωνα με την Honda οι προδιαγραφές του εξασφαλίζουν χαμηλές εκπομπές ρύπων CO2 (από 120 έως 126 gr/km - σύμφωνα με τον κύκλο NEDC), ενώ η μέση εργοστασιακή κατανάλωση που ανακοινώνεται είναι στα 5,5 lt/100 km για την τετρακίνητη έκδοση (5,3 lt/100 km για την FWD). Οι αντίστοιχες τιμές σύμφωνα με τον κύκλο WLTP είναι 156 gr/km για τη FWD έκδοση και 166 gr/km για την AWD και η συνδυασμένη κατανάλωση βάσει του ίδιου κύκλου 6,9 lt/100 km (FWD) και 7,3 lt/100 km (AWD).

Στην πράξη αν κυνηγάς την επιβεβαίωση των επιδόσεων δεν θα φτάσεις το διψήφιο νούμερο, ενώ σε αστική χρήση που διευκολύνει το υβριδικό σύστημα να βγάλει λαγό από το καπέλο, τα 6,6 lt/100 km είναι εφικτή τιμή. Σε μη αστικό περιβάλλον όπου δικαιολογεί την SUV ταυτότητα και περιλαμβάνει ανοιχτό δρόμο, ποικιλία στροφών σε επαρχιακό δίκτυο και λίγο χωματόδρομο, όπως η συνολική διαδρομή της εκδρομής μας (που ξεπέρασε τα 1.000 km στο σύνολο) άγγιξε τα 8 lt/100 km.

Με μια μέση συνολική στα 7,2 lt/100 km το Honda CR-V Hybrid κινήθηκε πάντα σβέλτα και ουσιαστικά ισοφάρισε καταναλώσεις supermini κάτι που αποτελεί επιτυχία.

Η τεχνολογία i-MMD της Honda ονομάζεται έτσι, επειδή επιλέγει έξυπνα και αυτόματα μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης με στόχο τη καλύτερη δυνατή απόδοση.

Με το EV Drive, η μπαταρία ιόντων λιθίου παρέχει άμεση ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα, με το Hybrid Drive ο βενζινοκινητήρας παρέχει ισχύ σε ένα μοτέρ - γεννήτρια που με τη σειρά του παρέχει ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα κίνησης και με το Engine Drive ο βενζινοκινητήρας συνδέεται άμεσα με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη κλειδώματος. Το ιδανικό mode οδήγησης επιλέγεται ανάλογα με τις συνθήκες και τις προθέσεις του οδηγού, ενώ τις περισσότερες φορές λειτουργεί ανάμεσα στο Hybrid Drive και EV.

Στη θέση του συμβατικού κιβωτίου, μία μονάδα υποπολλαπλασιασμού δημιουργεί άμεση μετάδοση με σταθερή σχέση μεταξύ των κινούμενων εξαρτημάτων και ομαλότερη μεταφορά ροπής. Με αυτή τη διάταξη, το σύστημα της Honda εκτός από πιο συμπαγές και αθόρυβο από ένα πλανητικό eCVT προσφέρει γραμμική αίσθηση και απόκριση κατά το πάτημα του γκαζιού, ενώ το Active Sound Control προσφέρει φυσικό ήχο της επιτάχυνσης που είναι ανάλογος των στροφών του κινητήρα.

Το ιδανικό mode οδήγησης επιλέγεται αυτόματα ανάλογα με τις συνθήκες και τις προθέσεις του οδηγού, ενώ τις περισσότερες φορές λειτουργεί ανάμεσα στο Hybrid Drive και EV.

Η αλλαγή από τη μία πηγή ισχύος στην άλλη είναι σχεδόν ανεπαίσθητη με ομαλή μεταφορά ροπής από τη μετάδοση, ενώ τα paddles πίσω από το τιμόνι ουσιαστικά ελέγχουν το σύστημα Deceleration Paddle Selector και μπορείς να μειώσεις ή να αυξήσεις τον ρυθμό επιβράδυνσης και κατά συνέπεια και φόρτισης των μπαταριών του CR-V όταν αφήνεις το γκάζι. H αναγεννητική πέδηση φυσικά υλοποιείται σε όλο το στάδιο της επιβράδυνσης (είτε με σήκωμα του ποδιού από το πεντάλ της τροφοδοσίας είτε χρησιμοποιώντας το φρένο).

Πρακτικά λοιπόν στο CR-V Hybrid η ποιότητα κύλισης και η ηχομόνωση είναι εξαιρετική επιβεβαιώνοντας τον κατασκευαστή που μιλάει για ελαχιστοποίηση της παραγωγής θορύβων.

Πέρα από τις προσεγμένες μονώσεις σε καίρια σημεία της δομής του αμαξώματος, το Active Noise Cancellation μειώνει τους θορύβους χαμηλών συχνοτήτων στην καμπίνα. Χρησιμοποιεί δύο μικρόφωνα που παρακολουθούν τέτοιους θορύβους από τον κινητήρα, και στη συνέχεια δημιουργούν συγχρονισμένα ηχητικά σήματα αντίθετης φάσης για την καταστολή τους. Το σύστημα λειτουργεί όσο το όχημα βρίσκεται σε λειτουργία, ανεξάρτητα εάν το ηχοσύστημα είναι ενεργοποιημένο ή όχι.

Σε επίπεδο συμπεριφοράς διατηρεί την θετική εικόνα που γνωρίσαμε και στο μη υβριδικό μοντέλο.

Το πλαίσιο προσφέρει τη στιβαρή του εικόνα, το σύστημα διεύθυνσης ακολουθεί τις προθέσεις του οδηγού και η ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω ζυγίζει την πληροφόρηση την ασφάλεια και την άνεση, ώστε συνολικά να οδηγείς χωρίς συμβιβασμούς το καθαρότερο και οικονομικότερο CR-V στην γκάμα.

Στις στροφές το πάτημα εμπνέει σιγουριά για να μην ελαττώσεις το ρυθμό σου, ενώ είναι θέμα διάθεσης να επιλέξεις το κατάλληλο πρόγραμμα για την οδήγησή σου. Σαφώς στην επιλογή Sport το CR-V Hybrid δεν μετατρέπεται σε Type-R, όμως σερβίρει όλη του την ενέργεια με θετική διάθεση προς το ζητούμενο.

Με υψηλό επίπεδο αποτελεσματικότητας συμπεριφέρεται σαν ένα σύγχρονο SUV με την ευκολία των αυτοματοποιημένων λειτουργιών του.

Τόσο όσον αφορά την υβριδική του ταυτότητα όσο και την εμπλοκή της τετρακίνησης. Ειδικά η τελευταία σε ταχύτητα εμπλοκής αποδεικνύει την αμεσότητά της στα γλιστερά κομμάτια της διαδρομής.

Μπορείς να απολαμβάνεις όλα τα bonus του SUV της Honda, αγκαζέ με επιδόσεις, χαμηλούς ρύπους και αντίστοιχες καταναλώσεις, ενώ ταυτόχρονα να μην περιορίζεις ούτε το τερέν που θα κινηθείς, ούτε το βεληνεκές το εκδρομών σου, ούτε φυσικά τις ανέσεις και την ευρυχωρία.

Η 5η γενιά CR-V είναι γεγονός και η υβριδική τεχνολογία το κερασάκι της εξέλιξης.

Μια πράσινη λογική που αποδίδει χωρίς να ρυπαίνει, όπως ο υδροηλεκτρικός σταθμός της λίμνης των Κρεμαστών, μιας περιοχής που παράγει ρεύμα και ταυτόχρονα είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα προστασίας της ευρωπαϊκής φύσης, Natura 2000.

Η 5η γενιά CR-V είναι γεγονός και η υβριδική τεχνολογία το κερασάκι της εξέλιξης.

Συντελεστές

Παραγωγή : GOCAR ORIGINAL WORKS

Συντελεστές

Κείμενο : Γιάννης Τσιγκρής - Υπεύθυνος Δοκιμών gocar.gr

Φωτογραφία - Βίντεο: Σπύρος Κανατάς

Μοντάζ: Εύη Περράκη

Web development: GOCAR

Δημοσιεύτηκε: 21 Ιουνίου 2019

Σου άρεσε; Μοιράσου το με τους φίλους σου

Viber


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ