ΟΔΗΓΟΥΜΕ Porsche 911 2.0Τ: Αγιογραφία

Τα εικονίσματα δεν έχουν ηλικία. Το ίδιο και 911. Έχουν ιστορία, έχουν μέλλον, αλλά δεν έχουν ηλικία! Γιατί έχουν τη δύναμη να αφήνουν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους πάνω στις ζωές μας. Αυτή τη δύναμη εξασκεί πάνω μας η 911

  • -
  • -

Είναι μια μεγάλη γιορτή αυτή εδώ, το να γιορτάζεις τα πενήντα χρόνια ζωής του σημαντικότερου αυτοκινήτου που σχεδιάστηκε ποτέ! Πως τη γιορτάζεις όμως; Ανοίγεις σαμπάνια; Θα ήταν μια καλή ιδέα, όμως υπάρχει και καλύτερη, να οδηγήσεις το πρώτο αυτοκίνητο και να προσπαθήσεις να κατανοήσεις την αξία του. Αυτό κάναμε.

 

Η ιστορία

Μπορεί η 356 να ήταν μια εμπορική επιτυχία βρίσκοντας αγάπη σε 78.000 οικογένειες, αλλά είχε ζήσει δέκα χρόνια έχοντας ξεκινήσει τη ζωή του από το 1957. Απαιτούνταν λοιπόν κάτι μεγαλύτερο, απαιτούνταν μια αναβάθμιση γιατί πλέον ο τετρακύλινδρος κινητήρας ήταν λίγος, όπως άλλωστε και οι χώροι. Στα σχέδια το νέο αυτοκίνητο έπρεπε να μεγαλώσει και να είναι σχεδόν τετραθέσιο, αλλά ο χαρακτήρας του έπρεπε να παραμείνει σπορτίβικος. Ο επίπεδος boxer κινητήρας έπρεπε να παραμείνει για λόγους οικονομίας, αλλά χρειαζόταν σαφώς κάτι μεγαλύτερο και πιο εξελιγμένο.

Ο Ferdinand Alexander “Butzi” Porsche ήταν τελικά ο υπεύθυνος για το «χωρίς χρόνο» σχήμα. Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στην Έκθεση της Φραγκφούρτης του 1963, αλλά ήταν απλά ένα «non-working» πρωτότυπο και ο δίλιτρος κινητήρας τελικά τοποθετήθηκε στην πρώτη 901 (έτσι ήταν ο κωδικός του) μόλις τον Φεβρουάριο του 1964.

Παράλληλα με τον Butzi, ο Merger άρχισε να εργάζεται πάνω στον κινητήρα που είχε την κωδική ονομασία Τ821 στον οποίο λέγεται ότι είχε βάλει το μυαλό του και ο Ferdinand Piech. Ήταν φυσικά και αυτός αερόψυκτος, αλλά τώρα υπήρχαν εκκεντροφόροι επικεφαλής που κινούνταν με αλυσίδες και ο κινητήρας που τελικά προκρίθηκε ήταν και αυτός μπόξερ, ενώ για καλύτερη ψύξη και χαμηλότερο κέντρο βάρους το κάρτερ ήταν ξυρού τύπου. Ήταν μια φυσική εξέλιξη.

Τελικά ο κινητήρας απέδιδε 130 ίππους στις 6.100 σ.α.λ. χωρίς πρόβλημα με δύο σειρές από τριπλά Solex 40 PI (αργότερα Weber) και η ροπή του έφτανε τα 175 Nm στις 4.200 σ.α.λ. ζυγίζοντας 185 κιλά. Η ανάρτηση πίσω αναβαθμίστηκε με υστερούντες βραχίονες και εμπρός τώρα (ώστε να μεγαλώσει ο χώρος αποσκευών), προτιμήθηκαν τα ΜακΦέρσον, που όμως δεν χρησιμοποιούσαν ομόκεντρα ελατήρια με τα αμορτισέρ, αλλά ράβδους στρέψης. Φυσικά τα φρένα αποτελούνταν από τέσσερα δισκόφρενα της ΑΤΕ.

Η σχεδίαση της νέας 901 ήταν μια φυσική εξέλιξη του 356, χωρίς όμως ρίσκο θα πρέπει να παραδεχτούμε, αλλά τώρα το μεγαλύτερο μήκος του έκανε τις καμπύλες πιο απαλές, τα παράθυρα πιο μεγάλα και από «καβουράκι» μετατράπηκε σε ένα πιο ομοιογενές σχήμα. Το μεταξόνιο άπλωσε στα 2,200 μ. με τον οδηγό να κάθεται ακριβώς στο κέντρο. Για να βελτιωθεί μάλιστα η κατανομή το ρεζερβουάρ τοποθετήθηκε εμπρός χαμηλά ανάμεσα στους τροχούς και η ρεζέρβα ακόμα πιο εμπρός.

Ο κωδικός «901» πάντως δεν θα παρέμενε (αν και συνολικά κατασκευάστηκαν 82 αυτοκίνητα), γιατί η Peugeot απείλησε τους γερμανούς με μήνυση, υποστηρίζοντας ότι οι τρείς αριθμοί με το «μηδέν» στο κέντρο ήταν δικό της αποκλειστικό διακριτικό χαρακτηριστικό για τον καθορισμό των μοντέλων της (βλέπε 404, 504, 204 κ.λπ.) και έτσι η Porsche προχώρησε στην πιο εύκολη λύση, αφαίρεσε το μηδέν και ονόμασε το αυτοκίνητο 911 (!), έτσι απλά.

 

Η εξέλιξη

Μια γρήγορη ματιά στην εξέλιξη που ποτέ δεν σταμάτησε.

911 2.0 (1963) Παρουσιάστηκε το 1963 με δίλιτρο κινητήρα και 130 ίππους. Ακολούθησε η έκδοση «S» το 1966 με 180 ίππους, μαζί με τους περίφημους πλέον τροχούς Fuchs, ενώ η μισοανοιχτή Targa εμφανίζεται ένα χρόνο νωρίτερα. Όμως το κερασάκι στη τούρτα ήταν η έκδοση Carrera RS με 210 ίππους από 2,7 λίτρα και λιγότερο από χίλια κιλά βάρος, με την χαρακτηριστική «ουρά πάπιας» για αεροτομή.

911 (1973) Δέκα χρόνια μετά την παρουσίασή της η 911 γνωρίζει τη πρώτη της αναβάθμιση. Το μοντέλο «G» τώρα αποκτά νέους προφυλακτήρες για να περάσει τις προδιαγραφές made in USA, με τα πίσω φτερά να φαρδαίνουν ώστε να αποκτήσει μεγαλύτερους τροχούς, οι οποίοι ακολουθούσαν την αύξηση της ιπποδύναμης. Ο κινητήρας τώρα άλλωστε είχε φτάσει τους 150 ‘ίππους από 2.687 κ.εκατ., ενώ η πρώτη Turbo έκδοση κάνει και αυτή την παρουσία της αισθητή με 260 ίππους. Ο δρόμος από τα sportcars στα supercars είναι πλέον ανοιχτός.

911 CARRERA 4 (1988) Η «νέα 911» γνωστή ως Type 964 ήταν μια σχεδόν ολοκαίνουργια 911 με 80% των εξαρτημάτων της να είναι επανασχεδιασμένα. Τώρα πλέον ο οδηγός είχε στη διάθεσή του ABS, Tiptronic, υδραυλικό τιμόνι, αερόσακους, καθώς και αμορτισέρ τα οποία τώρα διέθεταν ομόκεντρα ελατήρια. Επίσης για πρώτη φορά η 911 ήταν και τετρακίνηση. Ο εξακύλινδρος μπόξερ κινητήρα παρέμεινε αερόψυκτος και από τα 3,6 λίτρα απέδιδε 250 ίππους.

911 CARRERA (1993) Και πάλι σημαντικές αλλαγές. Άλλωστε δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η 993 είναι η ομορφότερη 911 που σχεδιάστηκε ποτέ. Χαμηλότερη εμπρός, εξαιρετική ποιότητα κατασκευής, διπλοί υπερσυμπιεστές και ο τελευταίος αερόψυκτος κινητήρας μαζί με εξελιγμένη πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων. Οι ίππους πλέον για τον ατμοσφαιρικό κινητήρα των 3,6 λίτρων έχουν σκαρφαλώσει στους 272.

911 CARRERA (1997) Ο τύπος 996 που κύλησε τους τροχούς του το 1997 ήταν η μια διαφορετική 911. Ο κινητήρας μπορεί να παρέμεινε στο γνωστό βορειότερο σημείο, μπορεί και πάλι να ήταν εξακύλινδρος μπόξερ, αλλά τώρα ήταν υδρόψυκτος! Χαρακτηριστικό της σχεδίασής τους τα εμπρός φώτα που τώρα περιελάμβαναν τα φλας και πήραν το χαρακτηριστικό όνομα «αυγά μάτια»! Μαζί με το εξωτερικό επανασχεδιάστηκε και το εσωτερικό και ο κινητήρας των 3,4 λίτρων τώρα ήταν πιο πράσινος αποδίδοντας 300 ίππους.

911 CARRERA (2004) Τα εμπρός φώτα είναι πλέον και πάλι στρογγυλά. Υπάρχουν αναβαθμισμένες αναρτήσεις με Active suspension Management και μπορεί κανείς να επιλέξει ανάμεσα σε 22 διαφορετικές εκδόσεις! Στη βασική του έκδοση ο κινητήρας των 3,596 κ.εκατ. αποδίδει 325 ίππους.

Η 911 είναι πλέον ένα άλλο «ζώο», δυνατό αλλά λιγότερο επικίνδυνο στα όρια και πιο προβλέψιμο. Είναι όμως ένα πραγματικό καθημερινό supercar.

911 CARRERA (2011) Ακόμα μια σελίδα στην εξέλιξη της 911. Νέες αναρτήσεις, μεγαλύτερο μετατρόχιο και μεταξόνιο μαζί με φαρδύτερα (και πλάι) ελαστικά. Χαμηλότερη κατανάλωση, πιο πράσινο, αλλά και πιο γρήγορο στους 350 ίππους από μικρότερο κινητήρα 3,4 λίτρων στη βασική έκδοση, μαζί με χειροκίνητα κιβώτια επτά σχέσεων! Πρώτη φορά μάλιστα το μαγικό αλουμίνιο κάνει την εμφάνισή του στη κατασκευή, ώστε να μειωθεί το βάρος.

Η εξέλιξη συνεχίζεται.

 

Το αυτοκίνητο

Αυτό που ανακαλύψαμε είναι ότι όλα είναι μύθος. Η 911 δεν είναι δύσκολη, όλες οι ιστορίες για την αλλοπρόσαλλη οδική του συμπεριφορά είναι ένας μύθος. Αντίθετα το αυτοκίνητο μας εξέπληξε το πόσο εύκολο και πολιτισμένο είναι, ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα.

Αλλά πέρα από αυτά, αυτή η πρώτη 911 μας κέρδισε με τον χαρακτήρα και τη προσωπικότητά της. Μας κέρδισε γιατί δεν προσποιείται, δεν είναι «δήθεν» και πάνω από όλα είναι αυτό που ΠΡΕΠΕΙ! Ούτε πολύ μεγάλη, ούτε πολύ μικρή, ούτε πολύ γρήγορη, ούτε πολύ αργή, ούτε πολύ γρήγορη, ούτε πολύ εύκολη. Δεν κολακεύει τον οδηγό, αυτός πρέπει να την αγαπήσει και να την αποδεχτεί. Η ποιότητα κατασκευής και το «βάθος» που αποπνέει παραμένει πολύ αξιοπρεπής, αν και η εργονομία είναι άγνωστη λέξη. Ο κινητήρας είναι υπεραρκετός, ο ήχος μοναδικός και τα βλέμματα που παίρνεις όλο ζήλια. Τι περισσότερο μπορεί να ζητήσει κανείς!

Δεν μας εξέπληξε ούτε στιγμή ότι ζει πενήντα χρόνια τώρα και κανείς δεν έχει καταφέρει να αντιγράψει την αίσθηση που προσφέρει! Άλλωστε οι αγιογραφίες δεν αποδέχονται βελτιώσεις!

 

 

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...