Οδηγούμε: Ford Focus 1.5 Ecoboost & TDCi
Με επιλεκτικές επεμβάσεις και σημαντικές αναβαθμίσεις στα σημαντικότερα στοιχεία του, το Ford Focus συνεχίζει στα χνάρια της επιτυχίας που χάραξαν οι προκάτοχοι αλλά αυτή τη φορά, με πραγματικά κορυφαία «όπλα» στη φαρέτρα του.
- -
- -
Με τη ματιά του Κώστα Μποϊδάνη
Προφανώς αυτό που αποδεικνύεται είναι πως όταν θέλει η Ford, μπορεί. Ακόμα και αν οι κρίσεις περί bumpy λειτουργίας της ανάρτησης υπό συνθήκες ήταν σωστές, το Focus πλέον έχει ένα οδηγικό προφίλ που μπορεί να πείσει και τους πλέον δύσπιστους. Αν και προσωπικά ποτέ δεν είχα ιδιαίτερη προτίμηση στα αυτοκίνητα με το «βαρύ πάτημα», οδηγώντας το νέο Ford Focus σε απαιτητικές διαδρομές στην Ισπανική επαρχία πέριξ της Μάλαγας, εκτίμησα την ακρίβεια και τη διάθεση για διατήρηση της τροχιάς πάνω στο ιδανικό που έχει ο οδηγός στο μυαλό του. Το νέο Focus, με τις επεμβάσεις στην ανάρτηση έχει γίνει απόλυτα ακριβές και «υποτακτικό» στις διαθέσεις του οδηγού του. Χωρίς να είναι σκληρό και με διάθεση πάντα για εξαιρετική άνεση στους επιβάτες του, το μοντέλο της Ford αναδεικνύει το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης που διαθέτει. Η πρώτη μας επαφή με το νέο Focus στους δρόμους πέριξ της Μάλαγας, δικαιώνει απόλυτα τις αλλαγές και τις επεμβάσεις των μηχανικών της Ford- όπως και τη βεβαιότητα που έβγαζαν στις κατ’ ιδίαν συζητήσεις για την επιτυχία των αλλαγών.
γλυκά
• Εξαιρετική λειτουργία ανάρτησης• Υποδειγματικό και πάλι σύστημα διεύθυνσης• Απόδοση Ecoboost (182 ps)• Εργονομία & SYNC 2
ξινά
- Χώρος αποσκευών (5θ)
Το Focus είναι το σημαντικότερο μοντέλο στη σύγχρονη ιστορία της Ford και αυτό από μόνο του αρκεί για να καταλάβει κανείς το πόσο μεγάλη σημασία έχει –πρωτίστως για την ίδια την εταιρεία- να είναι «γυαλιστερό» από κάθε άποψη. Τα 12 και πλέον εκατομμύρια πωλήσεις παγκοσμίως από το 1998 όταν και λανσαρίστηκε η πρώτη γενιά του, είναι ένα δεδομένο με το οποίο δε μπορεί να είναι κανείς επιπόλαιος. Αφού λοιπόν τα «δύσκολα» πέρασαν (βλ. ανταγωνισμός με turbo κινητήρες) προ ολίγων ετών, ήρθε η ώρα για το πραγματικό ραφινάρισμα και τη «λείανση» των τελευταίων «ακμών» στο διαμάντι του στέμματος της Ford.
Λίγες αλλά καίριες οι αλλαγές στην όψη
Οι αισθητικές του διαφορές σε σχέση με το άμεσο παρελθόν, είναι μικρές αλλά σημαντικές. Δηλαδή το κάνουν να δείχνει πως πρόκειται για νέα έκδοση του μοντέλου, για νέα γενιά. Τα φώτα ημέρας αλλά και γενικότερα η ανασχεδιασμένη όψη εμπρός, δίνουν το σύγχρονο στίγμα όπως στα Fiesta και Mondeo που έχει και συνέχεια τόσο κάτω από το αμάξωμα, όσο και στην καμπίνα. Κάποια παράπονα που συνόδευαν την αμέσως προηγούμενη έκδοση και είχαν να κάνουν με τη συμπεριφορά της ανάρτησης που χάρη στις «χειρουργικές» επεμβάσεις των μηχανικών της Ford που έχουν αποδείξει τις ικανότητές τους κατ’ επανάληψη, χρειάζονται αναθεώρηση μια και το νέο Focus έχει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που θα ζήταγε κανείς για να τοποθετήσει ένα μοντέλο της μικρομεσαίας κατηγορίας –της δυσκολότερης σε ότι έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό- στην κορυφή. Σε αυτή την κλάση, συνωστίζονται εξαιρετικά μοντέλα.
Αναβάθμιση και μέσα
Στο εσωτερικό του ανανεωμένου Focus, οι αλλαγές είχαν να κάνουν κυρίως με την αναβάθμιση της ποιότητας αλλά και την βελτίωση της εργονομικής. Βλέπετε δεν ήταν και λίγοι εκείνοι που κατέκριναν την αισθητική κινητού τηλεφώνου της Vertu με τα πολλά διαγώνια πλήκτρα γύρω από το κεντρικό στρογγυλό ποτενσιόμετρο. Η λύση δόθηκε με τον πλέον ενδεδειγμένο και σύγχρονο τρόπο. Μια μεγάλη οθόνη αφής 8 ιντσών εγκαταστάθηκε στο επάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας και με σαφώς λιγότερα χειριστήρια προσφέρει πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του SYNC 2 (της δεύτερης γενιάς του συστήματος πολυμέσων της Ford. Χώρια που στο SYNC 2 υπάρχει η «επικοινωνία» με φωνητικές εντολές που κάνει τα πράγματα πολύ απλά (όχι στη γλώσσα μας ακόμα). Από τα highlights της καμπίνας, κρατάμε και τη θήκη ανάμεσα στο μπροστινά καθίσματα, με το συρόμενο κάλυμμα, το διπλό «πάτωμα» (που μπορεί να φιλοξενήσει ακόμα και μεγάλα μπουκάλια αφού έχει μεγαλύτερο βάθος) αλλά και τις ποτηροθήκες με το προσαρμοζόμενο μέγεθος. Σε ότι έχει να κάνει με τους χώρους, οι επιβάτες του νέου Focus έχουν όσο «αέρα» χρειάζονται για να είναι άνετοι ακόμα και σε μεγάλες αποστάσεις, ενώ αντικειμενικά μικρός είναι ο χώρος για τις αποσκευές. Τα 316 λίτρα με ρεζέρβα ανάγκης (277 με κανονική) γίνονται με την επιλογή κιτ επισκευής ελαστικού 363 λίτρα αλλά και πάλι φαίνονται λίγα. Μικρό είναι και το πορτ μπαγκάζ της 4θυρης έκδοσης με το σημαντικά μικρότερο άνοιγμα σε σχέση με το 5θυρο (421 λίτρα με ρεζέρβα ανάγκης), ενώ η εναλλακτική του station wagon σώζει κατά κάποιο τρόπο τα προσχήματα, προσφέροντας 476 λίτρα χώρου αποσκευών- που μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 1.502 λίτρα.
Νέοι κινητήρες βενζίνης και diesel
Στα νέα στοιχεία του Focus περιλαμβάνονται και οι Euro 6 κινητήρες 1,5 λίτρων βενζίνης (αντικαθιστώντας τον 1,6 Ecoboost) και diesel. Το νέο Focus που θα κάνει ντεμπούτο τέλη Οκτώβρη (θα βρεθεί και στην Έκθεση «Αυτοκίνηση 2014») και θα είναι διαθέσιμο από τα τέλη του επόμενου μήνα, αρχικά με το νέο 4κύλινδρο Ecoboost σύνολο των 1,5 λίτρων σε δύο εκδόσεις απόδοσης, 150 και 182 ίππους. Με την ίδια χωρητικότητα είναι και το TDCi σύνολο που και αυτό θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, με 95 και 120 ίππους. Αργότερα, μέσα στο ’15 θα είναι διαθέσιμη και η έκδοση του μοντέλου με τον μαγικό τρικύλινδρο χιλιάρη που θα αποδίδει 100 ίππους (σε έκδοση με εκπομπές CO2 99 γρ./χλμ.) αλλά και 125 ίππους, ενώ τότε αναμένεται να κάνει την εμφάνισή του και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη Powershift στον κατάλογο με τα στοιχεία έξτρα εξοπλισμού.
Στο δρόμο
Η πρώτη επαφή ήταν με το νέο Ecoboost των 1,5 λίτρων και την υψηλότερη απόδοση των 182 ίππων και ήταν αυτό ακριβώς που περιμέναμε. Ο κινητήρας από τα πρώτα μέτρα δίνει το στίγμα του, όντας ψυχωμένος και δυνατός, με πολύ περιορισμένο lag χάρη στην προηγμένη τεχνολογία και τη χρήση πιο «ευαίσθητης» φτερωτής στο turbo, δίνει στον οδηγό όλα όσα χρειάζεται για να κινηθεί αρκετά γρήγορα. Το εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο διακρίνεται για την ευκολία και την ακρίβειά του στις αλλαγές. Οι σχέσεις είναι αρκετά μακριές προς όφελος της διατήρησης σε χαμηλά επίπεδα των εκπομπών ρύπων και της κατανάλωσης καυσίμου. Το τιμόνι είναι ελαφρύτερο από ότι στο απελθόν μοντέλο, αρκετά γρήγορο με 2,6 στροφές από τέρμα σε τέρμα, με ελάχιστα μικρότερη διάμετρο αλλά και με την αναμενόμενη ακρίβεια στη μεταφορά των εντολών του οδηγού. Η απόλυτα θετική και ευχάριστη αίσθηση από το τιμόνι με την παχιά στεφάνη, έρχεται σε απόλυτη αρμονία με τη συνολική αίσθηση του αυτοκινήτου που καταφέρνει με τρόπο εξαιρετικό να συνδυάζει άνεση υψηλού επιπέδου και ευχάριστη οδική συμπεριφορά. Αυτό ακριβώς είναι και το στοιχείο που το κάνει να ξεχωρίζει μέσα στη δύσκολη κατηγορία των μικρομεσαίων με τα βαριά ονόματα, στην οποία «χτυπάει» την πρωτιά. Το «βαρύ» πάτημα του Focus είναι απόλυτα ταιριαστό στα σχετικά… ήθη της εποχής και με αυτό το δεδομένο, η ευελιξία που παρουσιάζει το αυτοκίνητο είναι πολύ καλού επιπέδου. Το Focus εμπνέει σιγουριά στα πολλά χιλιόμετρα μέσης ωριαίας, ενώ δείχνει ιδιαίτερα φιλικό σε διαδρομή με διαδοχικές κλειστές στροφές. Τα φρένα είναι αποτελεσματικά, με μια αίσθηση όμως που θα μπορούσε να αφήνει και καλύτερη εντύπωση αναφορικά με την αντοχή στη σκληρή χρήση. Αναβαθμισμένο είναι και το ESC με λογισμικό που του επιτρέπει να επέμβει πριν παρουσιαστεί γλίστρημα, αφού τα δεδομένα που συγκεντρώνει ο επεξεργαστής του το επιτρέπουν (και η Ford το λέει Enhenced Transitional Stability). Η βελτιωμένη ηχομόνωση και η άνεση που απολαμβάνουν οι επιβάτες, δίνει το στίγμα σαφώς πιο premium κατασκευής και έρχεται σε απόλυτη συμφωνία με το υπόλοιπο αναβαθμισμένο προφίλ του μοντέλου.
Ενδιαφέροντα νέα στοιχεία εξοπλισμού
Εκεί είναι πολλά και ενδιαφέροντα τα στοιχεία που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια και την άνεση των μετακινήσεων. Επιλεκτικά αναφέρουμε το αυτόματο παρκάρισμα, που συνδυάζεται και με «ξεπαρκάρισμα» - χρήσιμο για όσους αγχώνονται όταν βρίσκουν το αυτοκίνητό τους «στριμωγμένο» εμπρός και πίσω. Επίσης, το σύστημα Cross Traffic Alert ενημερώνει για την κίνηση πίσω από το αυτοκίνητο όταν ο οδηγός κάνει όπισθεν, ενώ το Active City Stop είναι εκεί για τις περιπτώσεις που δεν υπάρχει αντίδραση από τον οδηγό και επίκειται σύγκρουση με το προπορευόμενο όχημα, με την ταχύτητα του αυτοκινήτου να είναι έως και 50 χλμ./ώρα (στην προηγούμενη γενιά του συστήματος, το όριο ήταν τα 30 χλμ./ώρα). Το νέο λειτουργικό SYNC 2 δίνει μοναδικές δυνατότητες ελέγχου στα επιμέρους συστήματα, χωρίς να χρειάζεται να απασχοληθεί ιδιαίτερα ο οδηγός. Οι φωνητικές εντολές τύπου "πεινάω" για να εμφανίσει στην οθόνη τις κοντινότερες επιλογές εστιατορίων ή η προφορική αναφορά της θερμοκρασίας που θέλει ο οδηγός στην καμπίνα για να ρυθμιστεί αυτόματα ο κλιματισμός, είναι ενδεικτικά της άνεσης και της ευκολίας που προσφέρει το σύστημα (δείτε και το σχετικό video). Έστω και αν αφορά μόνο αγγλόφωνους.