ΠΡΩΤΗ ΟΔΗΓΗΣΗ: Fiat 124 Spider
Ένα ιταλικό roadster made in Japan, ή ένα ιαπωνικό spider με ιταλική καρδιά;
- -
- -
με μια ματιά
Πρόκειται για το διθέσιο, πισωκίνητο roadster της Fiat που βασίζεται στο Mazda MX-5 αλλά διαφοροποιείται από αυτό τόσο αισθητικά όσο και μηχανικά.
Η Κληρονομιά
Το Fiat 124 Sport Spider παρουσιάστηκε στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Τορίνο, τον Νοέμβριο του 1966. Ήταν εφοδιασμένο με κινητήρα 1.438 cc με διπλό εκκεντροφόρο, 5-τάχυτο κιβώτιο, δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς και υαλοκαθαριστήρες μεταβλητής διακοπτόμενης λειτουργίας - κάτι όχι συνηθισμένο εκείνη την εποχή! Σχεδιασμένο από τον οίκο Pininfarina, έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1985 και αποδείχτηκε μεγάλη εμπορική επιτυχία και στις ΗΠΑ, όπου πουλήθηκαν πάνω από 170.000 Spider μεταξύ 1968 και 1985.
γλυκά
Σχεδίαση
Οδική συμπεριφορά
Στιβαρότητα
Ποιότητα κύλισης
ξινά
Εργονομία διακοπτών infotainment
Θήκες για μικροαντικείμενα
Την τελευταία φορά που η Fiat “επιχείρησε” στην πιάτσα των roadsters ήταν με τη Barchetta τη δεκαετία 1995-2005. Ένα ενδιαφέρον σε σχήμα αυτοκίνητο αλλά με την κίνηση μπροστά, που δεν κατάφερε και πολλά απέναντι στον βασιλιά της κατηγορίας, Mazda MX-5. Σήμερα, η ιταλική φίρμα επιστρέφει, έχοντας όμως τους Ιάπωνες σύμμαχους και όχι αντίπαλους. Δεν είναι η πρώτη φορά που Ιταλοί και Ιάπωνες συνεργάζονται για την παραγωγή ενός αυτοκινήτου. Είναι όμως η πιο πετυχημένη, όχι μόνο ως ιδέα αλλά και ως εκτέλεση. Φαίνεται πως οι Ιταλοί έμαθαν να μαγειρεύουν σούσι και οι Ιάπωνες σπαγγέτι, πετυχαίνοντας ένα ιδιαίτερα γευστικό αποτέλεσμα.
Το Fiat 124 Spider βασίζεται στο Mazda MX-5 αλλά ξεχωρίζει τόσο εμφανισιακά όσο και μηχανολογικά. Τα δύο αυτοκίνητα μοιράζονται το πάτωμα, την ανάρτηση και την μετάδοση στους πίσω τροχούς, αλλά εκεί σταματούν οι ομοιότητες. Οι Ιάπωνες έχουν επιλέξει την ατμοσφαιρική οδό στους κινητήρες, ενώ αντίθετα οι Ιταλοί επιστρατεύουν την υπερτροφοδότηση.
Ιταλική φινέτσα
Αξίζουν πράγματι συγχαρητήρια στο Fiat Centro Stile που όχι μόνο διαφοροποίησε σχεδιαστικά το 124 από το MX-5, αλλά κατάφερε να του δώσει μια αισθητική αναφορά στο original 124 Spider του 1966! Το ιταλικό μοντέλο ξεχωρίζει από τον πετυχημένο συνδυασμό ακμών και καμπύλων που σε συνδυασμό με τα ρετρό στοιχεία όπως η μακρόστενη μάσκα και οι στρογγυλοί προβολείς εμπρός, δίνουν τέλειες αναλογίες στο όλο σχήμα. Σχεδιαστική… τσαχπινιά αποτελούν και τα πίσω φώτα (LED και αυτά) που περικλείουν το χρώμα του αμαξώματος και θυμίζουν κάτι από Maserati.
Στο εσωτερικό συναντάμε ανέσεις όπως οι δερμάτινες επενδύσεις, η οθόνη αφής 7 ιντσών του συστήματος Multimedia με φωνητικό έλεγχο, σύστημα πλοήγησης, θύρα USB και Bluetooth, τα θερμαινόμενα καθίσματα και το ηχοσύστημα Bose με εννέα ηχεία, τέσσερα εκ των οποίων είναι τοποθετημένα στα προσκέφαλα των καθισμάτων για να απολαμβάνεις ποιοτικό ήχο ακόμα και με την οροφή κατεβασμένη. Τα παραπάνω προσφέρονται είτε στην πλούσια έκδοση Lusso είτε στον προαιρετικό εξοπλισμό, με την βασική έκδοση Spider να περιλαμβάνει στάνταρ όλα τα απαραίτητα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας όπως οι 4 αερόσακοι, το σύστημα ευστάθειας ESC, το ηχοσύστημα, το air condition, το cruise control και το σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί.
Την ευχάριστη εικόνα του εσωτερικού συμπληρώνουν η λιτή αλλά όμορφη σχεδίαση, τα μαλακά στην αφή υλικά στο επάνω μέρος του ταμπλό και η προσεγμένη συναρμογή. Στον αντίποδα οι θήκες είναι περιορισμένες, το ντουλαπάκι του συνοδηγού λάμπει δια της απουσίας του και τα χειριστήρια του infotainment είναι άβολα τοποθετημένα πίσω από τον επιλογέα του κιβωτίου και τα πατάς άθελά σου με τον πήχη του δεξιού χεριού σου όταν αλλάζεις ταχύτητα. Το πορτμπαγκάζ ικανοποιεί με τη χωρητικότητα των 140 λίτρων, όχι όμως και με το σχήμα του που είναι ακανόνιστο. Όσο για την οροφή, ανοίγει με τη συνήθη διαδικασία: απασφαλίζεις το άγκιστρο στο πλαίσιο του παρμπρίζ, σπρώχνεις την κουκούλα προς τα πίσω και την πατάς για να ασφαλίσει πίσω από τα καθίσματα. Τόσο εύκολα κι απλά, παρότι μη ηλεκτρικά.
Στην ουσία
Τουτέστιν, κάτω από το καπό όπου οι Ιταλοί έχουν βάλει τη σφραγίδα τους, τοποθετώντας τον 1.4 Turbo MultiAir. Ο 1.400άρης υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας στέλνει έως και 140 ίππους και 240 Nm ροπής στους πίσω τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων και δίνει καλές επιδόσεις. Για να επιταχύνει το ιταλικό roadster από στάση στα 100 km/h χρειάζεται 7,5 sec, με την ταχύτητά του να κορυφώνεται στα 215 km/h. Στην πράξη, το Turbo προσφέρει ροπή στις μεσαίες στροφές επιτρέποντάς σου να κινείσαι σβέλτα χωρίς πίεση στο μοτέρ. Το αντίτιμο είναι λίγη υστέρηση χαμηλά, μέχρι η βελόνα του στροφομέτρου να περάσει τις 2.500 rpm. Από εκεί και πάνω όμως έχεις αρκετή δύναμη μέχρι ψηλά, κοντά στον κόφτη των 6.700 rpm.
Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στο εξαιρετικό σε αίσθηση και ακρίβεια κιβώτιο που συμβάλλει στην ευχάριστη οδηγική εμπειρία που προσφέρει το 124. Με καλοστημένη ανάρτηση που αποτελείται από διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, βάρος μόλις 1.050 κιλά, χαμηλό κέντρο βάρους και ιδιαίτερα στιβαρό πλαίσιο, το σύγχρονο Spider της Fiat πατάει με σιγουριά και ακρίβεια χωρίς μάλιστα να δυσανασχετεί στις λακκούβες. Ίσα ίσα που η ανάρτηση ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στο μαλακό και το σφικτό και η ποιότητα κύλισης συγκαταλέγεται στα θετικά του μοντέλου.
Το τιμόνι διακρίνεται για το σωστό βάρος, τη ζωντάνια του και την ακρίβεια οπότε είναι κρίμα που απουσιάζει ένα μπλοκέ πίσω διαφορικό το οποίο θα επέτρεπε το εύκολα ελεγχόμενο παιχνίδι με την ουρά. Στην ιταλική άσφαλτο θέλει προσπάθεια και τόλμη για να σπάσεις την πρόσφυση των πίσω ελαστικών, αλλά φανταζόμαστε στους ελληνικούς δρόμους θα είναι πιο εύκολα και πιο απολαυστικά τα πράγματα.
Πολύ καλά είναι τα σχόλια και από την κουκούλα, αφού όταν είναι κλειστή προσφέρει αρκετά καλή ηχομόνωση, κρατά τον περισσότερο θόρυβο εκτός καμπίνας και δεν τρίζει καθόλου. Και όταν την ανοίξεις, αρκεί να έχεις τα παράθυρα κλειστά για να μην σε ενοχλούν οι στροβιλισμοί στον αυχένα και την πλάτη.
Στην Ελλάδα
Οι παραγγελίες για το νέο 124 Spider έχουν ήδη ξεκινήσει στην
Ελληνική αγορά με τιμή από 31.000 ευρώ, ενώ τα πρώτα αυτοκίνητα θα
είναι διαθέσιμα στο επίσημο δίκτυο της FCA από τον Σεπτέμβριο του
2016. Ιδανική εποχή για απογευματινές βόλτες σε επαρχιακό
στροφιλίκι με την οροφή ανοιχτή...
συμπέρασμα
Οι Ιταλοί δεν επαναπαύθηκαν στις αρετές του ΜΧ-5. Πήραν την εξαιρετική ιαπωνική ιδέα και την πήγαν ακόμη παραπέρα, προικίζοντάς την με την αισθητική αλλά και τη μηχανολογική χροιά που οφείλει να έχει μια ιταλική σπορ κατασκευή. Όμορφο και απολαυστικό στην οδήγηση, το 124 Spider είναι σίγουρο πως θα γράψει σελίδες δόξας στη σύγχρονη ιστορία της Fiat.