ΟΔΗΓΟΥΜΕ το νέο Jeep Compass
Το νέο SUV εντυπωσιάζει με τις ικανότητές του κι έρχεται στην Ελλάδα το καλοκαίρι για να μπει ανάμεσα στο Renegade και το Cherokee
- -
- -
με μια ματιά
Η δεύτερη γενιά του μικρομεσαίου SUV της Jeep έρχεται με ατού την εμφάνιση και την έξυπνη γκάμα κινητήρων να καλύψει το κενό ανάμεσα στα Renegade και Cherokee.
Η Jeep βρίσκεται σε ίστρο. Μετά το εξαιρετικά πετυχημένο Renegade
και το εντυπωσιακό αισθητικά Cherokee, παρουσιάζει το ολοκαίνουριο
Compass. Οι περισσότεροι θυμούνται βέβαια την πρώτη γενιά του
μοντέλου που έφτασε και στην Ελλάδα την προηγούμενη δεκαετία,
βάζοντας μαζί με το Patriot την αμερικανική μάρκα στον κόσμο των
περισσότερο σπορ και λιγότερο σκληροτράχηλων SUV. Οι κινητήρες
μεγάλου κυβισμού όμως δεν το βοήθησαν στην περίοδο της κρίσης,
οπότε αποσύρθηκε αθόρυβα από το προσκήνιο. Κάτι που ωστόσο έρχεται
να αλλάξει άρδην η δεύτερη γενιά που είχαμε την ευκαιρία να
οδηγήσουμε εντός κι εκτός δρόμου, στις μαγευτικές διαδρομές
πέριξ της Λισαβόνας. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…
Το μήκους 4,4 m Compass καλύπτει θαυμάσια το κενό ανάμεσα στα Renegade και Cherokee, βάζοντας στο στόχαστρο την παρέα των premium μοντέλων της κατηγορίας C-SUV - βλέπε Mercedes-Benz GLA, BMW X1 και Audi Q3. Το αμερικανικό SUV κερδίζει τις πρώτες εντυπώσεις με την εμφάνισή του. Αδιαπραγμάτευτα Jeep με όμορφες αναλογίες, κλέβει αρκετή από την κομψότητα του Grand Cherokee αλλά διατηρεί παράλληλα κάποια χαρακτηριστικά στοιχεία του παρελθόντος, όπως ο τονισμένος ώμος πίσω, η ιδιόμορφη τρίτη κολόνα και το αλά κουπέ τελείωμα της οροφής. Στο εσωτερικό η εικόνα είναι το ίδιο ευχάριστη, σαφώς πιο ώριμη σε σχέση με το Renegade και ελαφρώς πιο νεανική συγκριτικά με το Cherokee. Η εργονομία είναι σωστή και τα υλικά προσεγμένα σε ποιότητα και συναρμογή, με τη θέση οδήγησης να προσφέρει καλή ορατότητα και στήριξη. Στο ταμπλό δεσπόζει το σύστημα Uconnect που φροντίζει για την ενημέρωση, τη συνδεσιμότητα και την ψυχαγωγία. Οι επιλογές σε διάσταση οθόνης είναι τρεις: 5, 7 ή 8,4 ίντσες, με την τελευταία να συνοδεύεται από σύστημα πλοήγησης και να εξοπλίζει τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε. Αυτό που σου μένει είναι ο εύκολος χειρισμός του infotainment και η γρήγορη απόκριση της οθόνης. Μάλιστα διαθέτει και εφαρμογή Jeep Skills με την οποία μπορείς να παρακολουθείς τις ικανότητές σου στην off road οδήγηση μέσα από ειδικούς δείκτες!
Αν και ως βάση για την κατασκευή του Compass χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα Small Wide 4x4 του Renegade, το μεγαλύτερο κατά 150 mm μήκος υπόσχεται μεγαλύτερους χώρους - άλλωστε, η αύξηση έγινε στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Όντως, ο χώρος πίσω για τους επιβάτες είναι πλούσιος, τόσο για τα γόνατα όσο και για το κεφάλι, ενώ το πορτμπαγκάζ φτάνει τα 438 λίτρα (1.251 με αναδιπλωμένο τα πίσω καθίσματα). Αλλά και σε πρακτικότητα το πρόσημο είναι θετικότατο, με επαρκείς θήκες για μικροαντικείμενα, πόρτες που ανοίγουν διάπλατα διευκολύνοντας το μπες-βγες και πίσω διαιρούμενο (60/40) κάθισμα που όταν αναδιπλώνεται δημιουργεί σχεδόν επίπεδο χώρο φόρτωσης.
η γκάμα
Αναλυτικά, το νέο Compass στην ελληνική αγορά θα διατίθεται στις εξής εκδόσεις:Βενζίνη
- 1.4 Turbo MultiAir 2, 140 PS, FWD με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, σε εκδόσεις εξοπλισμού Sport, Longitude και Limited
- 1.4 Turbo MultiAir 2, 170 PS, 4WD με αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, σε έκδοση εξοπλισμού Limited
Πετρέλαιο
- 1.6 MultiJet II, 120 PS, FWD με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, σε εκδόσεις εξοπλισμού Longitude και Limited
- 2.0 MultiJet II, 140 PS, 4WD με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, σε έκδοση εξοπλισμού Longitude
- 2.0 MultiJet II, 140 PS, 4WD με αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, σε εκδόσεις εξοπλισμού Longitude και Limited
- 2.0 MultiJet II 170 PS, 4WD/Low με αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, σε εκδόσεις εξοπλισμού Limited και Trailhawk
Η Jeep προσφέρει στο Compass πληθώρα επιλογών, τόσο σε κινητήρες (βενζίνης και diesel), όσο και σε μετάδοση (χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων ή 9άρι αυτόματο, τετρακίνηση ή κίνηση σε δύο τροχούς – δείτε περισσότερα αριστερά στο ΙΝFO ΒΟΧ). Οδηγήσαμε το Compass με τον βασικό κινητήρα βενζίνης 1.4 Turbo που αποδίδει 140 ίππους και 230 Nm ροπής. Είναι γραμμικός και έχει αρκετή ροπή για να σε βοηθήσει να κινηθείς γρήγορα όταν το θελήσεις, αν και χρειάζεται αυτοσυγκράτηση για να κάνεις οικονομία καυσίμου. Στη διαδρομή μας με πολύ επαρχιακό δρόμο, λίγο ορεινό στροφιλίκι και ακόμη πιο λίγο χώμα, η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε γύρω στα 9 lt/100 km.
Αυτό που ξεχώρισε από τα πρώτα κιόλας μέτρα όμως είναι ο τρόπος που το Compass συνδυάζει το άριστο κράτημα με την ποιοτική κύλιση. Η καλορυθμισμένη ανάρτηση απορροφά κάθε είδους ανωμαλία δίνοντας υψηλό επίπεδο άνεσης, ενώ παράλληλα δεν επιτρέπει στο αμάξωμα να παίρνει μεγάλες κλίσεις στις στροφές και υποστηριζόμενη από το στιβαρό πλαίσιο, προσφέρει αποτελεσματικότητα στο δρόμο και σιγουριά στον οδηγό. Στα συν η πολύ καλή ηχομόνωση που αφήνει όλους τους θορύβους στο ταξίδι εκτός καμπίνας.
Το αμερικανικό SUV θα διατίθεται στις εκδόσεις Sport, Longtitude, Limited και Trailhawk. Η τελευταία είναι η ικανότερη για κίνηση εκτός δρόμου, προσφέροντας εκτός των άλλων, αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 25 mm (στα 216 mm), μόνιμη τετρακίνηση Jeep Active Drive Low με υποπολλαπλασιασμό της τελικής σχέσης μετάδοσης 20:1 και - εκτός των AUTO, SNOW, SAND και MUD - επιπλέον ρύθμιση ROCK στο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Jeep Selec-Terrain.
τετρακίνηση
Ειδικότερα όσον αφορά τα συστήματα μόνιμης τετρακίνησης, το Compass εφοδιάζεται με τα γνωστά Jeep Active Drive και Jeep Active Drive Low (με υποπολλαπλασιασμό της τελικής σχέσης μετάδοσης 20:1). Το παρών δίνει και το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Jeep Select-Terrain που έχει πέντε ρυθμίσεις: Auto, Snow, Sand, Mud, Rock, με την τελευταία μόνο στην έκδοση Trailhawk. Τέλος, υπάρχει λειτουργία «Lock» που κλειδώνει μόνιμα τη μετάδοση και μπορεί να επιλεγεί από τον περιστροφικό διακόπτη του Selec-Terrain για ακόμα καλύτερες επιδόσεις σε απαιτητικές συνθήκες off road κίνησης.
Σε αυτά πρόσθεσε ακόμη τις εξαιρετικές γωνίες προσέγγισης, προσπέλασης και διαφυγής: 30, 24,4 και 33,6 μοίρες αντίστοιχα.
Όπως και με το Renegade, πραγματικά εντυπωσιαστήκαμε οδηγώντας
το Compass Trailhawk στις εκτός δρόμου διαδρομές του μαγευτικού
πάρκου Sintra. Ακόμη κι όταν σε δύσκολα περάσματα μένει με τον ένα
τροχό στον αέρα, τα ηλεκτρονικά λειτουργούν τόσο αποτελεσματικά που
τελικά το Compass δύσκολα θα βρει απροσπέλαστο εμπόδιο. Αλλά και σε
πολύ σαθρό έδαφος, όπου οι τροχοί ξεκινούν να σπινάρουν πασχίζοντας
να βρουν πρόσφυση, το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να
παραμείνεις στο γκάζι και να δώσεις λίγο χρόνο στην τετρακίνηση να
κοντρολάρει την κατάσταση και να σπρώξει προς τα εμπρός το Compass,
ενώ σε πλαγιά με έντονη κλίση αφήνεις το Hill-Descent Control να
φρενάρει αυτόματα το αυτοκίνητο και να βγάλει τα κάστανα από τη
φωτιά – και εσένα από τη δύσκολη θέση. Σύμμαχός σου σε κάθε
περίπτωση ο ισχυρός 2λιτρος diesel με τους 170 ίππους και τα 380 Nm
ροπής που συνεργάζεται με 9άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.
Αλλά και ο τομέας της ασφάλειας έχει δεχθεί τη μέγιστη μέριμνα, με περισσότερα από 70 συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας να ενσωματώνονται στο Compass, όπως:
- Προειδοποίηση εμπρόσθιας σύγκρουσης (Forward Collision Warning-Plus),
- Σύστημα διατήρησης πορείας (LaneSense Departure Warning-Plus),
- Προειδοποίηση νεκρού σημείου (Blind-spot Monitoring),
- Παρακολούθηση οπίσθιου χώρου για κάθετη κίνηση (Rear Cross Path detection),
- Κάμερα οπισθοπορείας με ενεργές γραμμές πορείας (ParkView),
- Σύστημα αυτόματης στάθμευσης (Automated Parallel and Perpendicular Park assist),
- Adaptive Cruise Control,
- Ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας (ESC) με σύστημα αποφυγής ανατροπής (ERM) και
- 6 αερόσακοι.
Τελικά, το νέο Compass μας απέδειξε περίτρανα και περήφανα πως
εκτός δρόμου είναι ένα γνήσιο Jeep, την ίδια στιγμή που στην
άσφαλτο είναι ένα ασφαλέστατο, ευχάριστο στην οδήγηση οικογενειακό
SUV. Στην Ελλάδα αναμένεται περί τα τέλη Ιουλίου με τιμές από
27.000 ευρώ περίπου (το Trailhawk γύρω στα 41.000 €). Φυσικά, θα
ισχύουν το πρόγραμμα αγοράς JEEP Value και η κάρτα προνομίων Club
One.
συμπέρασμα
Η Jeep κατάφερε για μια ακόμη φορά να μας εντυπωσιάσει! Το νέο Compass συνδυάζει μεγάλους χώρους, άνεση και ασφάλεια στο δρόμο με off road ικανότητες που ειδικά στην έκδοση Trailhawk δεν έχουν αντίπαλο. Αν το Renegade σας φαίνεται κάπως μικρό και το Cherokee αρκετά μεγάλο και με όχι και τόσο φορολογικά ελκυστικούς κινητήρες, το Compass έρχεται να δώσει την ιδανική λύση. Αισθητά πιο ευρύχωρο από το Renegade, με στιλ Grand Cherokee αλλά και γκάμα κινητήρων που ταιριάζει γάντι στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, αναμένεται να αποτελέσει άλλη μια εμπορική επιτυχία της Jeep.