ΟΔΗΓΟΥΜΕ το νέο Dacia Duster 2018
Η δεύτερη γενιά διατηρεί τα δυνατά σημεία της πρώτης και βελτιώνεται εκεί όπου χρειαζόταν
- -
- -
με μια ματιά
Το C-SUV της Dacia περνάει στη δεύτερη γενιά του. Διαθέσιμο σε εκδόσεις με κίνηση στους εμπρός ή και στους τέσσερις τροχούς, με κινητήρες βενζίνης και diesel και μηχανικό ή αυτόματο κιβώτιο.
Το Duster αποδείχτηκε βάλσαμο για τη Dacia. Η “μαμά” Renault έπαιξε έξυπνα το χαρτί του value for money, κόβοντας κόστη σε σημεία που έχουν να κάνουν κυρίως με εντυπωσιασμούς και ακριβά συστήματα, αλλά όχι σε ουσιώδη τμήματα του αυτοκινήτου όπως τα μηχανικά μέρη και ο εξοπλισμός. Αποτέλεσμα; Το Duster από το 2010 που παρουσιάστηκε αφενός έσπασε τα ταμεία, αφετέρου έδωσε νέα πνοή στη Dacia στην ευρωπαϊκή αγορά, χτίζοντας την εικόνα ενός ανθεκτικού, ικανού SUV με έμφαση στην ουσία.
Τι κάνεις όμως όταν πρέπει να αντικαταστήσεις ένα μοντέλο
νικητή; Η απάντηση είναι απλή, όσο και δύσκολη: το αλλάζεις χωρίς
να το… αλλάξεις! Ρετουσάρεις την εμφάνιση, όχι πολύ, εξαλείφεις τα
όποια μειονεκτήματα και ενσωματώνεις σύγχρονη τεχνολογία με
προσοχή, για να μη χάσεις το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην τιμή.
Αυτό ακριβώς το δρόμο επέλεξαν στη Dacia για τη δεύτερη γενιά του
Duster. Την οποία οδηγήσαμε εμείς και άλλοι 540 δημοσιογράφοι από
όλο τον κόσμο, εδώ στην Ελλάδα, στα πλαίσια της παγκόσμιας παρουσίασης. Μιας παρουσίασης που
σκέφτηκε και διοργάνωσε το εργοστάσιο αλλά που χωρίς την πολύτιμη
βοήθεια και το τρέξιμο - γραφειοκρατικό σε πολύ μεγάλο βαθμό - της
ελληνικής αντιπροσωπείας, δεν θα μπορούσε να γίνει. Το αποτέλεσμα
ήταν εξαιρετικό, τόσο για τη μάρκα όσο και για τη χώρα μας, όντας
μια πολύ καλή διαφήμιση. Πάμε να δούμε το αυτοκίνητο όμως.
Άλλαξε;
Οι οδηγίες προς τους υπεύθυνους εξέλιξης ήταν σαφείς. Όλα τα πλεονεκτήματα του Duster έπρεπε να διατηρηθούν, με πρώτο-πρώτο τη σχεδίαση. Όχι χωρίς λόγο βέβαια, αφού το απερχόμενο Duster άρεσε χωρίς να προκαλεί. Τα καινούρια στοιχεία που κάνουν “μπαμ” από μακριά είναι οι πλαστικές κάθετες προστατευτικές επενδύσεις στα εμπρός φτερά και τα τετράγωνα πίσω φωτιστικά σώματα, με μια εσάνς από Renegade. Πρέπει όμως να βάλεις δίπλα - δίπλα το παλιό με το νέο μοντέλο για να καταγράψεις λεπτομερώς τις αισθητικές τους διαφορές. Η μεγαλύτερη μάσκα, τα νεύρα στο καπό και οι τραβηγμένοι στις άκρες προβολείς με φώτα LED κάνουν το εμπρός μέρος να δείχνει φαρδύτερο από πριν, ενώ το βλέμμα τραβούν επίσης οι μεγαλύτερες ποδιές στους προφυλακτήρες. Συνολικά, το μυώδες παρουσιαστικό του Duster δείχνει στη 2η γενιά πιο γυμνασμένο και πιο μοντέρνο. Δίνει μάλιστα την εντύπωση πως μεγάλωσε, χωρίς ωστόσο να ισχύει κάτι τέτοιο, καθώς οι διαστάσεις παραμένουν ουσιαστικά ίδιες: μήκος 4,3 m, πλάτος 1,8 m και ύψος 1,7 m.
Άλλαξε!
Ανοίγοντας την πόρτα αποκαλύπτεται ένας εντελώς νέος κόσμος.
Τίποτα στο εσωτερικό του νέου μοντέλου δεν θυμίζει το τωρινό, με
εξαίρεση την οθόνη αφής 7’’ του συστήματος MediaNav Evolution.
Ακόμη και αυτή όμως άλλαξε θέση και ήρθε πιο ψηλά και με κλίση προς
τον οδηγό, για να είναι πιο ευανάγνωστη.
Συνεχίζει να φροντίζει για ενημέρωση, ψυχαγωγία, πλοήγηση και
συνδεσιμότητα με smartphones, ενώ τώρα συνεργάζεται και με το
σύστημα multi-view camera με τέσσερις κάμερες (μια εμπρός, μια πίσω
και από μία σε κάθε πλευρά) που επιτρέπουν στον οδηγό να έχει
περιμετρική εικόνα του χώρου γύρω από το αυτοκίνητο - κάτι
ιδιαίτερα βολικό στο παρκάρισμα ή στην κίνηση off-road. Επίσης, για
τους λάτρεις της εκτός δρόμου οδήγησης, η απεικόνιση 4x4 στο
σύστημα MediaNav Evolution περιλαμβάνει πυξίδα και κλινόμετρα
(διαμήκης και εγκάρσιος άξονας) που ενημερώνουν σε πραγματικό χρόνο
τον οδηγό για τις κλίσεις του οχήματος.
Σύστημα multi-view camera
Αποτελείται από τέσσερις κάμερες (μία εμπρός, από μία σε κάθε πλευρά του οχήματος και μία στο πίσω μέρος) και επιτρέπει στον οδηγό να έχει μια περιμετρική εικόνα του χώρου γύρω από το αυτοκίνητο, βοηθώντας τον σημαντικά κατά τη διάρκεια των ελιγμών στάθμευσης ή off-road. Το σύστημα ενεργοποιείται αυτόματα με την επιλογή της όπισθεν και αν ο οδηγός επιλέξει την 1η στην οθόνη προβάλλεται η εικόνα από την εμπρός κάμερα. Παράλληλα η κάμερα μπορεί να ενεργοποιηθεί και χειροκίνητα, πατώντας το κουμπί “MVC”. Με το ίδιο κουμπί ο οδηγός μπορεί να απενεργοποιήσει το σύστημα, το οποίο απενεργοποιείται σε κάθε περίπτωση αυτόματα αν η ταχύτητα του οχήματος ξεπεράσει τα 20 km/h. Οι πλαϊνές κάμερες είναι τοποθετημένες στο κάτω μέρος των εξωτερικών καθρεπτών.
Οι αεραγωγοί στο ταμπλό παραμένουν στρογγυλοί αλλά μικρότεροι και περισσότεροι (3 αντί για 2 στο κέντρο), ενώ οι διακόπτες στην κονσόλα δείχνουν ποιοτικότεροι και βελτιώνουν αισθητά την εργονομία. Ωραίο είναι και το καινούριο τιμόνι που φιλοξενεί μπουτόν ελέγχου για το ηχοσύστημα και το cruise control. Καλύτερη είναι και η θέση οδήγησης, χάρη στην ευκολότερη ρύθμιση του καθίσματος σε ύψος αλλά και στο τιμόνι που πλέον, εκτός από υψομετρικά, ρυθμίζεται και σε απόσταση. Τα καθίσματα είναι μεγαλύτερα και πιο αναπαυτικά, θα θέλαμε όμως να έχουν καλύτερη πλευρική στήριξη του σώματος στις στροφές.
Εμφανής είναι επίσης η προσπάθεια αναβάθμισης της ποιότητας, με
ανώτερα (σκληρά πάντα) υλικά και νέες υφασμάτινες ή δερμάτινες
επενδύσεις. Χωροταξικά, η καμπίνα του νέου Duster συνεχίζει την
πολύ καλή εικόνα του προκατόχου του. Χάρη και στο μακρύ μεταξόνιο
των 2,7 m, οι επιβάτες πίσω έχουν αρκετό αέρα για τα πόδια και το
κεφάλι ενώ το πορτμπαγκάζ είναι μεγάλο με όγκο 478 lt, που
εκτινάσσεται στα 1.623 lt με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.
Πρακτικό, τέλος, είναι το ευρύχωρο συρτάρι κάτω από το κάθισμα του
συνοδηγού.
Εντός κι εκτός
Οδηγικά, οι μηχανικοί της Dacia εστίασαν την προσοχή τους στη
διατήρηση του σκληροτράχηλου off-road χαρακτήρα του Duster και στη
βελτίωση της άνεσης. Το πρώτο που αντιλαμβάνεσαι στο δρόμο είναι η
σημαντικά καλύτερη ηχομόνωση της καμπίνας που συντελεί σε πιο
ξεκούραστα ταξίδια.
Η οδική συμπεριφορά ήταν και παραμένει ασφαλέστατη, με τις κλίσεις
του αμαξώματος να είναι τώρα μικρότερες και το SUV της Dacia να
πατάει με μεγαλύτερη σιγουριά στην άσφαλτο. Σε υψηλό επίπεδο
βρίσκεται και η άνεση, κάτι που διαπιστώνεις και στο χωματόδρομο
όπου ενοχλητικοί κραδασμοί και πλεύσεις απλώς απουσιάζουν.
Όταν αγριέψουν τα πράγματα, το Duster ξεδιπλώνει τις αρετές του
επιστρατεύοντας αρχικά την απόσταση των 210 mm του αμαξώματος από
το έδαφος και τις μεγάλες γωνίες προσέγγισης (30ο),
ράμπας (21ο) και διαφυγής (2WD: 34o, 4WD:
33ο). Και για όσους αναζητούν σκληρή περιπέτεια, στις
εκδόσεις 4WD η τετρακίνηση συνοδεύεται από σύστημα Hill Descent
Control που κρατά σταθερή την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε
κατηφορικές διαδρομές με μεγάλη κλίση. Μια γενναία δόση των
ικανοτήτων του τετρακίνητου Dacia είδαμε στην ειδική πίστα με
off-road δοκιμασίες που είχαν στήσει οι διοργανωτές μέσα στο
λατομείο του Διονύσου! Από τη θέση του οδηγού όλα δείχνουν απλά,
αφού το Duster τα κάνει όλα να δείχνουν εύκολα προσφέροντάς σου
πρόσφυση όταν και όπου τη χρειάζεσαι, κρεμώντας ξεδιάντροπα τροχούς
στον αέρα, κινούμενο με πλευρική κλίση 30 μοιρών και κατεβαίνοντας
ελεγχόμενα απότομες πλαγιές που και πεζός θα δυσκολευόσουν. Νιώθεις
δέος για τις ικανότητας του συγκεκριμένου SUV, όπως δέος νιώθεις
και για την τοποθεσία! Σκέτη μαγεία…
Τη γκάμα του νέου Duster απαρτίζουν οι γνωστοί και δοκιμασμένοι κινητήρες: δύο βενζίνης, οι 1.6 SCe με 115 PS και 1.2 TCe turbo με 125 PS και δύο diesel 1.5 dCi με 90 και 110 ίππους. Όλοι τους συνδυάζονται και με τετρακίνηση, πλην του 1.5 dCi 90 PS που είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο, ενώ η ισχυρότερη έκδοση 1.5 dCi 110 PS 2WD συνδυάζεται προαιρετικά και με αυτόματο κιβώτιο EDC 6 σχέσεων. Ο ατμοσφαιρικός 1.6 SCe υπάρχει και σε έκδοση με υγραέριο που όμως δεν θα εισαχθεί στην ελληνική αγορά. Οδηγήσαμε την αυτόματη έκδοση με τον 1.500άρη diesel των 110 ίππων και αυτό που μας έμεινε είναι η πλούσια ροπή και η ραφιναρισμένη λειτουργία του μοτέρ, καθώς και οι ιδιαίτερα ομαλές αλλαγές σχέσεων που πραγματοποιεί το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη EDC. Όσοι επιλέξουν το συγκεκριμένο συνδυασμό για ευκολία και οικονομία στις καθημερινές τους μετακινήσεις θα μείνουν απόλυτα ικανοποιημένοι. Για όσους από την άλλη αναζητούν επιδόσεις, η έκδοση 1.2 TCe με το εξάρι μηχανικό κιβώτιο είναι η σωστή επιλογή. Ο υπερτροφοδοτούμενος τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας έχει ακόμη πιο ήσυχη λειτουργία και κινεί με μεγαλύτερο σθένος το Duster, είτε στις επιταχύνσεις από στάση (0-100 km/h σε 10,4 sec έναντι 11,8 sec του 1.5 dCi 110) είτε στις προσπεράσεις.
Στον τομέα της ασφάλειας, η νέα γενιά του Duster εξοπλίζεται με 6 αερόσακους, ESC, cruise control με σύστημα περιορισμού ταχύτητας, αυτόματα φώτα και σύστημα Blind Spot Warning που χρησιμοποιεί τέσσερις αισθητήρες για να διαπιστώνει την προσέγγιση άλλων οχημάτων (και μοτοσικλετών) που δεν φαίνονται στους καθρέπτες. Σίγουρα υπάρχει περιθώριο για προσθήκη περισσότερων τεχνολογιών, αλλά αυτό θα ανέβαζε σημαντικά το κόστος και την τιμή του αυτοκινήτου.
συμπέρασμα
Στη Dacia ήταν πολύ προσεκτικοί στην ανανέωση του Duster. Έκαναν την εμφάνιση πιο μοντέρνα, διόρθωσαν τις περισσότερες ατέλειες και διατήρησαν τα δυνατά σημεία που έδιναν το SUV τους συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Ανάμεσα σε αυτά, και την τιμή βέβαια, που στόχος είναι να κυμαίνεται στα επίπεδα του απερχόμενου μοντέλου. Το Duster ήταν και θα παραμείνει ένα C-SUV που θα προσφέρεται στην τιμή των Β-SUV. Υπομονή μέχρι τα τέλη Γενάρη με αρχές Φλεβάρη, που αναμένεται στην ελληνική αγορά.