ΠΡΩΤΗ ΟΔΗΓΗΣΗ: Volkswagen up! GTI 1.0 115 PS
Οδηγήσαμε στη Νίκαια της Γαλλίας το κορυφαίο up! με τον 3κύλινδρο 1.0 turbo κινητήρα των 115 ίππων
- -
- -
με μια ματιά
To νέο Volkswagen up! GTI διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που έκαναν το πρώτης γενιάς Golf GTI να ξεχωρίζει. Compact διαστάσεις, χαμηλό βάρος, σωστά ρυθμισμένες αναρτήσεις και αρκετό "νεύρο"! Όλα αυτά με λιγότερα από 16.000 ευρώ...
42 χρόνια έχουν περάσει από το λανσάρισμα του πρώτου Golf GTI. Το 1976, η παρουσία ενός compact (3,7 μέτρων) αυτοκινήτου με δυνατή “καρδιά” που μπορούσε να σταθεί επάξια στην αριστερή λωρίδα της γερμανικής Autobahn και να αναβοσβήσει τους προβολείς σε αυτοκίνητα μεγαλύτερης κατηγορίας φάνταζε τουλάχιστον εξωπραγματική! Αυτό έγινε εφικτό με μόλις 110 ίππους κάτω από το καπό και 810 κιλά αμαξώματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρώτη γενιά Golf GTI ολοκληρώνει τη διαδικασία των 0-100 km/h σε 9 sec και αγγίζει τη μέγιστη ταχύτητα των 182 km/h. Ήρθε όμως σήμερα η στιγμή που οι μεγαλύτεροι θα αναπολήσουν το παρελθόν και οι νεότεροι πρόκειται να γευτούν λίγο από το σπορ DNA της οικογένειας GTI. Εγένετο λοιπόν το νέο Volkswagen up! GTI. Το ταχύτερο up! πατάει επάνω στα χνάρια του Golf GTI Mk1, με τη διαφορά ότι το πρώτο έχει εξελιχθεί τόσο μηχανολογικά όσο και τεχνολογικά.
Τι είναι όμως αυτό που κάνει ένα Volkswagen να είναι… GTI;
-Αρχικά η εμφάνιση. Το νέο Volkswagen up! GTI φέρει τη γνώριμη κόκκινη ρίγα στη μάσκα, το λογότυπο GTI στη γρίλια και στην πόρτα του χώρου αποσκευών, τα διπλά (μαύρα) αυτοκόλλητα που διατρέχουν τα πλαϊνά του αμαξώματος και την κόκκινη λωρίδα στην πόρτα του πορτμπαγκάζ. Παράλληλα, διαθέτει μια διακριτική αεροτομή οροφής, ενώ πατάει επάνω σε 17 ιντσών τροχούς με ελαστικά διαστάσεων 195/40. Στο εσωτερικό δεν θα μπορούσε να λείπει το παραδοσιακό καρό μοτίβο του υφασμάτινου σαλονιού, σήμα κατατεθέν της οικογένειας GTI. Ξεχωρίζει το σπορ flat-bottom τιμόνι και ο λεβιές ταχυτήτων, όπου –και στα δύο σημεία – συναντάμε το λογότυπο GTI.
-Στη συνέχεια έχουμε τον κινητήρα. Μέχρι πρότινος, το ισχυρότερο up! απέδιδε 90 ίππους. Το νέο up! GTI εφοδιάζεται με τον 3κύλινδρο turbo κινητήρα των 999 cc, o οποίος έχει αναβαθμιστεί στα σημεία ώστε να αποδίδει 115 ίππους και 200 Nm ροπής. Η κίνηση προέρχεται από τον εμπρός άξονα, ενώ περνάει μέσα από ένα (και μοναδικό) 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο. Ενδιαφέρον έχει το γεγονός, ότι το up! είναι το πρώτο GTI που λανσάρεται με φίλτρο κατακράτησης μικροσωματιδίων για βενζινοκινητήρα και πληροί τις νέες Euro 6 AG προδιαγραφές εκπομπής ρύπων (127 g/km CO2 με το νέο και πιο ρεαλιστικό πρωτόκολλο δοκιμών, WLTP).
-Το «πακέτο» ολοκληρώνεται με το στήσιμο του
αυτοκινήτου. Ένα GTI χαρίζει καλύτερη οδηγική απόλαυση σε σχέση με
τις «απλές» του εκδόσεις. Το κορυφαίο up! έχει πιο σφιχτή ανάρτηση
με το αμάξωμα να είναι χαμηλωμένο κατά 15 mm, ωστόσο η άνεση έχει
παραμείνει σε πολύ καλό επίπεδο. Δεν κουράζει καθόλου τους επιβάτες
του, ενώ ακολουθεί πιστά τον οδηγό σε μια σβέλτα διαδρομή με
κλειστές στροφές. Ουσιαστικά χαίρεσαι να βρίσκεσαι πίσω από το
τιμόνι του up! GTI οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας και σε
οποιονδήποτε ασφαλτοστρωμένο δρόμο του πλανήτη.
Εμείς όμως ταξιδέψαμε στη Νίκαια, για να δοκιμάσαμε το up! GTI
στους δρόμους της Γαλλίας και του Μονακό. Αυτό που μας έπιασε
απροετοίμαστους ήταν τη στιγμή που γυρίσαμε το κλειδί στη μίζα. Ο
ευχάριστος και μπάσος ήχος από το σύστημα εξαγωγής είναι αυτό που
μας προκαλούσε κάθε φορά να βυθίζουμε σε ανύποπτες στιγμές το
πεντάλ του γκαζιού (ειδικά μέσα στα τούνελ). Στις χαμηλές στροφές
του κινητήρα ακούγεται το γνώριμο κροτάλισμα του 3κύλινδρου μοτέρ,
ωστόσο όταν ο δείκτης των στροφών πλησιάζει τις 2.000 rpm «ξυπνάει»
το θηριάκι που κρύβει μέσα του το νέο up! GTI. Πολλές φορές πέρασε
από το μυαλό μας, να δούμε στην πράξη τα 8,8 sec των 0-100 km/h που
αναφέρει η Volkswagen, αλλά προτιμήσαμε να μην γυρίσουμε στη χώρα
μας με «ραβασάκι» της γαλλικής αστυνομίας. Όταν όμως έφτασε η
στιγμή να βγούμε στην εθνική οδό με κατεύθυνση προς το Μονακό, η
άμεση απόκριση του γκαζιού και η δύναμη του σπιρτόζικου up! μας
άφησε ένα χαμόγελο στο πρόσωπo. Εκεί μάλιστα φάνηκε ξεκάθαρα και η
χαμηλή αναλογία κιλών ανά ίππο, μια και το συνολικό βάρος είναι
1.070 κιλά, προσφέροντας καλές ρεπρίζ (80-120 km/h σε 8 sec).
Η άφιξή μας στο κρατίδιο του Μονακό ήταν τόσο άνετη, άμεση και
απροβλημάτιστη, λόγω της εξαιρετικής ποιότητας κύλισης και του
ευθύβολου συστήματος διεύθυνσης. Παράλληλα, εκτιμήσαμε τα 3,6 μέτρα
μήκος και 1,48 μέτρα πλάτος του αμαξώματος στα στενά της πόλης,
δίνοντας επιπλέον πόντους στην ευελιξία. Η επιστροφή στη «βάση» μας
ήταν σύντομη, όχι φυσικά γιατί αγγίξαμε την τελική ταχύτητα των 196
km/h του μικρού πυραύλου σύμφωνα με την εταιρεία, αλλά επειδή η
φιδίσια διαδρομή σε προκαλεί να το πιέσεις λίγο παραπάνω, πάντα στα
όρια του δρόμου. Ακολουθούσε τις εντολές του χειριστή, χωρίς να
παίρνει ενοχλητικές κλίσεις και το «πάτημά» του εμπνέει ασφάλεια.
Παρά τα 5,6 lt/100 km που ανακοινώνει το εργοστάσιο για τη μέση
κατανάλωση, το trip computer μας ενημέρωσε ότι «κάψαμε» 7 lt/100 km
στο μικρό μας «ταξίδι» και με –σχεδόν- επιθετική οδήγηση. Όσον
αφορά τα τεχνολογικά καλούδια με το οποίο είναι φορτωμένο το νέο
up! GTI συναντάμε τα εξής: ηχοσύστημα Composition Phone, έξι ηχεία,
σύστημα αυτόματου κλιματισμού, θερμαινόμενα καθίσματα, ηλεκτρικά
ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους καθρέπτες. Επιπλέον, υπάρχουν
προαιρετικά πακέτα για το μικρό μοντέλο και –μεταξύ άλλων – είναι
το αυτόνομο φρενάρισμα, τα αυτόματα φώτα, το cruise control, οι
πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος με απεικόνιση στην κεντρική οθόνη του
αυτοκινήτου, η πλοήγηση μέσω της εφαρμογής της Volkswagen για τα
smartphones και το «ενισχυμένο» ηχοσύστημα της beats. Στον
προαιρετικό κατάλογο υπάρχει και η ανοιγόμενη πανοραμική οροφή.
Το νέο up! GTI αναμένεται να πατήσει στην Ελλάδα στα μέσα Φεβρουαρίου και η τιμή του θα είναι κάτω από 16.000 ευρώ.
συμπέρασμα
Το up! φοράει για πρώτη φορά τα διακριτικά GTI επάνω του και μάλιστα οι compact διαστάσεις του, το χαμηλό βάρος και ο τεχνολογικά εξελιγμένος μικρού κυβισμού κινητήρας είναι τα στοιχεία που το καθιστούν ακόμα ένα μοντέλο της αγοράς που μπορεί να προκαλέσει μια μικρή αύξηση αδρεναλίνης, κάτι που επιβεβαιώνεται και από μια ματιά στα τεχνικά του χαρακτηριστικά. Τελικά, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο «νόμιμος διάδοχος» του πρώτου GTI στην ιστορία της μάρκας;