ΟΔΗΓΟΥΜΕ τη νέα Mercedes-Benz A-Class
Η εποχή που τα αυτοκίνητα θα απαντούν και θα αποκρίνονται στις φωνητικές εντολές μας, έφτασε. Η νέα Mercedes-Benz A-Class μας δείχνει πως γίνεται
- -
- -
Η A-Class που τοποθετείται στη βάση της γκάμας της Mercedes-Benz αποτελεί την αιχμή του δόρατος για τους Γερμανούς. Αυτό σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να περάσει στα ψιλά γράμματα, τόσο από την πλευρά των ανταγωνιστών, όσο και από την ίδια την εταιρεία. Έτσι, στη νέα γενιά της επενδύει πολλά και εξελίσσει ένα αυτοκίνητο που θα της δώσει προβάδισμα σε αυτή τη δύσκολη κατηγορία.
Η τεχνολογία εδώ παίζει σημαντικό ρόλο, με την A-Class να εξοπλίζεται με όλα τα νέα καλούδια της σύγχρονης εποχής, δείχνοντας μάλιστα το δρόμο. Δυο μεγάλες οθόνες προίκα από τα μεγαλύτερα μοντέλα δεσπόζουν στην καμπίνα και θα τις βρείτε σε όλες τις εκδόσεις, αφού δεν θα υπάρχουν αναλογικά όργανα πλέον. Νέα είναι η γενιά κινητήρων, με προσθήκη ενός μικρού «state of the art» τούρμπο βενζίνης με 1.322 cc, με την ανανέωση να… αγγίζει και τα κιβώτια ταχυτήτων.
Νέα, σχεδόν είναι η πλατφόρμα που χρησιμοποιείται, με μεγαλύτερο κατά 30 mm μεταξόνιο. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σημαντικά εξελιγμένο πλαίσιο του προηγούμενου μοντέλου, για την κατασκευή του οποίου χρησιμοποιήθηκαν σύνθετα υλικά για αύξηση της ακαμψίας του αμαξώματος και παράλληλα μείωση βάρος. Χαρακτηριστικό αποτελεί το γεγονός ότι ενώ η νέα A-Class είναι κατά 120 mm μεγαλύτερη σε μήκος (4.419 mm), 16 mm σε πλάτος (1.796 mm) και 6 mm σε ύψος (1.440 mm), ζυγίζει 20 κιλά λιγότερο, με το βάρος της να περιορίζεται στα 1.375 κιλά.
Συνεχίζοντας στα ίδια πετυχημένα χνάρια της προηγούμενης μοντέρνας σχεδιαστικά A-Class, η νέα παρουσιάζεται πιο κομψή και σημαντικά πιο αεροδυναμική, με κορυφαία τιμή στην κατηγορία Cd 0.25. Η εξέλιξη σχεδιαστικά είναι ήπια, με την εικόνα σαφώς γνώριμη. Το καπό είναι πλέον λείο και κατεβαίνει πιο χαμηλά, ενώ τα φωτιστικά σώματα έγιναν πιο λεπτά, τόσο εμπρός, όσο και πίσω. Οι κολόνες για χάρη της ορατότητας έκαναν δίαιτα και είναι πιο λεπτές, αφήνοντας περισσότερο ελεύθερο οπτικό πεδίο στον οδηγό. Ευεργετική στην χωροταξία είναι η αύξηση του μεταξονίου, με το μεγαλύτερο όφελος να αποκομίζουν οι πίσω επιβάτες, κυρίως στα πόδια τους, χωρίς ωστόσο να υπάρχει πρόβλημα και στο κεφάλι, ενώ βελτιωμένος κατά 29 λίτρα είναι και ο χώρος αποσκευών που φτάνει τώρα τα 370 λίτρα.
Εκεί όμως που η νέα Mercedes-Benz A-Class κάνει τη δική της επανάσταση είναι το εσωτερικό. Υλικά από το πάνω ράφι έχουν τοποθετηθεί στην καμπίνα, με πολλά από αυτά να είναι εντελώς νέα και όχι κοινά με άλλα μεγαλύτερα μοντέλα. Κάτι που μαρτυρά και την προσοχή που έχουν δώσει οι Γερμανοί στο μοντέλο τους και τις φιλοδοξίες που έχουν από αυτό. Καλά κατασκευασμένο δεν αφήνει περιθώριο για παράπονα ούτε από τον πιο απαιτητικό. Η θέση οδήγησης είναι για σεμινάριο, με τα καθίσματα να προσφέρουν καλή στήριξη στο σώμα. Όπως προαναφέραμε, τα αναλογικά όργανα έδωσαν τη θέση τους σε μια οθόνη η οποία συνοδεύεται από μία ακόμα δίπλα της και προς το κέντρο του ταμπλό για το σύστημα πολυμέσων και των περιφερειακών πληροφοριών του αυτοκινήτου. Στάνταρ επτά ιντσών ή προαιρετικά 10,25 ιντσών, αναβαθμίζουν σημαντικά το τεχνολογικό υπόβαθρο της A-Class.
Επιπλέον, η δεξιά οθόνη είναι και αφής, ενώ υπάρχει η δυνατότητα χειρισμού και μέσω του pad στην βάση της κονσόλα ή των χειριστηρίων στο τιμόνι, όπου υπάρχουν δυο μικρές ακίδες που παίζουν το ρόλο του «ποντικιού» ενός υπολογιστή. Το νέο αυτό σύστημα η Mercedes-Benz το ονομάζει MUBX (Mercedes Benz User Experience) και πραγματικά πρόκειται για μια εντελώς νέα εμπειρία. Οι δυνατότητες διαμόρφωσης του πίνακα οργάνων είναι πολλές, με το head-up display επιπλέον να προβάλει ευκρινώς τις βασικές πληροφορίες εμπρός από το οπτικό πεδίο του οδηγού. Η εντολή «Hey Mercedes» (προαιρετικά) ενεργοποιεί το σύστημα – βοηθό του οδηγού και των επιβατών, με την επικοινωνία μεταξύ τους να γίνεται σε απλή γλώσσα και χωρίς λέξεις κλειδιά. Μπορείς για παράδειγμα να αναφέρεις απλώς ότι κρυώνεις και το σύστημα «διαβάζοντας» τις συνθήκες θα προσαρμόσει, αφού πρώτα πάρει έγκριση, τη θερμοκρασία του κλιματιστικού. Πλούσιο λεξιλόγιο και ευελιξία στην προφορά αναγνωρίζει κάθε φωνή και κάνει πιο απλή τη ζωή σου μέσα στη νέα A-Class. Κάτι που δεν θα λέγαμε και για τα συστήματα που μοιάζουν πολύπλοκα στην πρώτη τουλάχιστον επαφή και απαιτούν εξοικείωση μέχρι να βρεις την… άκρη.
Το επίπεδο πάτωμα κάτω από το αμάξωμα που βελτιώνει την αεροδυναμική, μειώνει παράλληλα το θόρυβο που περνά στην καμπίνα. Έναν τομέα στον οποίο οι μηχανικοί της Mercedes-Benz έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή, με χρήση επιπλέον μονωτικών υλικών ανάμεσα στον κινητήρα και την καμπίνα, κάτι που εισπράττεις άμεσα και μάλιστα με βελτιωμένη και τη χροιά του θορύβου, όπως διαπιστώσαμε και σε ένα από τα πολλά εργαστήρια που είχαν στήσει κατά την παρουσίαση για να μας εξηγήσουν κάθε λεπτομέρεια της νέας A-Class.
Ιδιαίτερη προσοχή έδωσαν και στο πλαίσιο, το οποίο παρουσιάζεται πιο ενισχυμένο, κάτι που εισπράττεις και στο δρόμο. Πατά σε Γόνατα McPherson εμπρός και στις ισχυρότερες εκδόσεις σε πολλαπλούς συνδέσμους πίσω και ημιάκαμπτο στις βασικές. Κάτι που αλλάζει όταν το αυτοκίνητο συνδυάζεται με την έξτρα προσαρμοζόμενη ανάρτηση, όπου ο πίσω άξονας γίνεται ανεξάρτητος τεσσάρων συνδέσμων, ακόμα και στις βασικές εκδόσεις. Στο δρόμο η νέα A-Class δείχνει στιβαρή σε όλες τις περιπτώσεις και χωρίς να προάγει ένα σπορ χαρακτήρα στρίβει αποτελεσματικά και με υψηλά περιθώρια πρόσφυσης. Η άνεση είναι υψηλού επιπέδου σε κάθε είδους ανάγλυφο, όπως διαπιστώσαμε και στους όχι και πολύ καλούς δρόμους της Κροατίας.
Από την άλλη, η νέα A-Class εφοδιασμένη με τα πιο πρόσφατα καλούδια της τεχνολογίας μπορεί να κινηθεί και μόνη της, ημιαυτόνομα υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Με τεχνολογία δανεισμένη από τη μεγάλη S-Class που περιλαμβάνει (προαιρετικά) το κορυφαίο πρωτόκολλο ασφάλειας η νέα A-Class είναι από τα ασφαλέστερα μοντέλα της κατηγορίας του. Το σύστημα Active Distance Assist Distronic και Active Steering Assist υποστηρίζουν τον οδηγό πιο αποτελεσματικά, διατηρώντας τη σωστή απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, ρυθμίζοντας την ταχύτητα και ελέγχοντας το τιμόνι. Επιπλέον, το Active Emergency Stop Assist και το Active Lane Change Assist, που φρενάρει το αυτοκίνητο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και διατηρεί το αυτοκίνητο εντός των λωρίδων κυκλοφορίας. Το Pre-Safe Plus αναγνωρίζει πιθανή πίσω σύγκρουση και με τις απαραίτητες ενέργειες μειώνει τις συνέπειες.
Κάτω από το καπό βρίσκουμε ένα νέο τούρμπο κινητήρα βενζίνης που εξέλιξαν από κοινού Mercedes-Benz και Renault με χωρητικότητα 1.322 cc. Αποδίδει 163 ίππους και 250 Nm ροπής και συνδυάζεται με χειροκίνητο 6άρι ή ένα νέο αυτόματο κιβώτιο υγρού τύπου με διπλό συμπλέκτη και επτά σχέσεις της Getrag. Γρήγορο σχετικά με ομαλές αλλαγές κατά το ανέβασμα, δείχνει μια μικρή νωθρότητα κατά το κατέβασμα, που βελτιώνεται όμως στο πρόγραμμα οδήγησης «Sport». Τα κυβικά του κινητήρα δεν προϊδεάζουν για τις επιδόσεις που συνοδεύουν αυτή τη μικρή έκδοση. Ωστόσο, η A 200 επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 km/h σε 8 sec με τη μέγιστη ταχύτητα να αγγίζει τα 225 km/h. Επιδόσεις που συνοδεύονται από αξιοσημείωτα χαμηλή κατανάλωση 5,2 lt/100 km ανακοινώνει η κατασκευάστρια εταιρεία, γύρω στα 7 lt/100 km είδαμε εμείς κατά την πρώτη μας επαφή, με ήπια στο μεγαλύτερο μέρος της οδήγηση.
Κατά την παρουσίαση βρεθήκαμε και πίσω από το τιμόνι της έκδοσης A 180 d. Πρόκειται για τη βασική πετρελαιοκίνητη με τον γνωστό κινητήρα από την προηγούμενη γενιά αλλά σημαντικά βελτιωμένο κατά 6% όσον αφορά τις επιδόσεις του, σε αυτή τη φάση του. Έχει ηλεκτρικά ελεγχόμενο τούρμπο, νέα κυλινδροκεφαλή και είναι υδρόψυκτη. Αποδίδει 116 ίππους και 260 Nm ροπής, έχοντας μέση κατανάλωση 4,1 lt/100 km, με εκπομπές CO2 108 gr/km. Στην πράξη και κατά τη σύντομη επαφή που είχαμε μαζί της καταγράψαμε κατανάλωση κοντά στα 5,5 lt/100 km, ενώ διαπιστώσαμε τη δουλειά που έχει γίνει σε επίπεδο θορύβου, με τον ήχο του κινητήρα να είναι ανεπαίσθητος από τους επιβαίνοντες. Συνδυάζεται με το γνωστό από την προηγούμενη γενιά του μοντέλου, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με επτά σχέσεις, το οποίο έχει αρκετές βελτιώσεις και παρουσιάζεται βελτιωμένο. Επιταχύνει από 0-100 km/h σε 10,5 sec έχοντας τελική ταχύτητα 202 km/h.
Στην κορυφή της γκάμας των κινητήρων βενζίνης τοποθετείται η έκδοση A 250 με 2λιτρο μοτέρ απόδοσης 224 ίππων και 350 Nm ροπής, με μέση κατανάλωση 6,2 lt/100 km και εκπομπές CO2 141 gr/km. Συνδυάζεται με ένα αυτόματο 7άρι κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη 7G-DCT. Η τυπική επιτάχυνση 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 6,2 sec, με τη μέγιστη ταχύτητα να είναι 250 km/h. Η νέα Mercedes-Benz A-Class αναμένεται στην Ελλάδα μέσα στον Ιούνιο με τιμές 32.338 ευρώ για την A 180 d, 32.605 ευρώ για την A 200 και 44.120 ευρώ για την κορυφαία σε αυτή τη φάση A 250 auto.
συμπέρασμα
Η A-Class στη νέα τέταρτη γενιά χτυπά κατευθείαν κορυφή. Με κομψή σχεδίαση, ενδιαφέρουσα οδική συμπεριφορά, υψηλά επίπεδα άνεσης, μπόλικη τεχνολογία που δείχνει το δρόμο και νέα μηχανικά μέρη με ένα προηγμένο μικρό αλλά ισχυρό κινητήρα βενζίνης δείχνει καλά προετοιμασμένη για να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά οποιαδήποτε επίθεση από τον ανταγωνισμό.