Πρώτη οδήγηση: Porsche 911 Carrera S & 4S (Coupe & Cabriolet)
Αν ψάχνεις everyday supercar, η 992 είναι ό,τι πιο εύστοχο υπάρχει σήμερα για να επενδύσεις χρήμα σε τέσσερις ρόδες.
- -
- -
με μια ματιά
Η όγδοη κατά σειρά γενιά 911, στα καλύτερά της. Τόσο όμοια αλλά και τόσο διαφορετική, με καθολικές βελτιώσεις για σπορ αποτέλεσμα.
Η αλήθεια είναι ότι η ίδια ατάκα θα μπορούσε να έχει τους
κωδικούς 997 και 991 αν μιλούσαμε εν έτει 2004 και 2011. Από την
6η γενιά, 15 χρόνια πριν δηλαδή από το σήμερα, θα
μπορούσε κανείς να βγάλει το καπέλο στην 911 κυρίως για την εξέλιξη
και τον τρόπο που πετούσε αδυναμίες από πάνω της. Ειδικά το
ελάφρωμα στο μπροστινό σύστημα και το αιφνιδιαστικό άνοιγμα της
τροχιάς που πρόσφερε κρύο ιδρώτα στους ανυποψίαστους, άρχισε να
αντιμετωπίζεται δραστικά. Η 997 ήταν από αυτές που εισήγαγαν
προοδευτικότερες αντιδράσεις και η 991 ακολούθησε. Η εποχή της
ωρίμανσης ήταν γεγονός, όμως μια 911 ακόμα και μετα από 56 χρόνια
ιστορίας παραμένει για πάντα 911, όπως η 8η γενιά που
έχουμε μπροστά μας.
Η κλασική συνταγή (σε νεα επεισόδια)
Τι σημαίνει αυτό; Απλά, μιλάμε για την μακροβιότερη ύπαρξη
μοντέλου στην αυτοκινητοβιομηχανία με τόση επιτυχία και με τόσο
επιμονή στην αρχική της φιλοσοφία σχεδιαστικά και μηχανολογικά.
Θεωρείται ορισμός του σπορ αυτοκινήτου και πηγή έμπνευσης για τους
ανταγωνιστές, αλλά κυρίως για την ίδια την εταιρεία από το
Τσουφενχάουζεν και τις παρακείμενες δημιουργίες στη γκάμα της. Ένα
φεστιβάλ καμπύλων παντρεμένο με πισωμήχανη και πισωκίνητη λογική
που σαφώς εξελίσσεται. Παρέμεινε ριζωμένη στην παράδοση του όλα
πίσω, όμως όχι κολλημένη και από το 1988 προέκυψε και η τετρακίνηση
στην έκδοση Carrera 4.
Με σελίδες ιστορίας και δοξασμένες στιγμές στην σπορ αυτοκίνηση, η
911 συνεχίζει αλώβητη την πορεία της ως ένα από τα πιο
αναγνωρισμένα σχήματα που κυκλοφορούν αναμεσά μας κάτι που φυσικά
δεν θα μπορούσε να αλλάξει στην νεα γενιά. Κωδικός 992 από εδώ και
στο εξής καταφέρνει να είναι τόσο ίδια με την προγενέστερη αλλά και
τόσο διαφορετική. Η βασική κεντρική ιδέα σχεδίασης σχεδόν
αναλλοίωτη και από εκεί και πέρα κέρδισε τις αλλαγές στις
λεπτομέρειες που της δίνουν ταυτότητα. Δείχνει ακόμα ποιο πρησμένη
και είναι, το μεταξόνιο παρέμεινε στα 2.450 mm, όμως ξεχείλωσε σε
μετατρόχια 45 mm εμπρός και 44 mm πίσω (ε: 1.589 mm, π: 1.557
mm).
Στον νέο προφυλακτήρα δεσπόζουν στις άκρες τα ενεργά πτερύγια του
συστήματος ψύξης, ενώ τα χαρακτηριστικά στρογγυλά εμπρός φώτα έχουν
κερδίσει 4 LED ημέρας. Πίσω είναι εντυπωσιακότερη και με την
μεγαλύτερη αλλαγή στην εικόνα της. Φυσικά τραβάνε μάτι οι οβάλ
απολήξεις που βγαίνουν από τον προφυλακτήρα, όμως έχει και
συνέχεια. Μια φωτεινή κόκκινη LED λωρίδα γεφυρώνει τα ακροβολισμένα
φώτα, ενώ από πάνω οι γρίλιες για την ψύξη του κινητήρα είναι 9
(από κάθε πλευρά) με το πίσω στοπ σε σχήμα pause αναμεσά τους –
κάτι που κάνει ένα έξυπνο παιχνίδι που αφορά την ονομασία 911.
Οι τροχοί πλέον είναι ασύμμετρης διάστασης, 20’’ εμπρός και 21’’
πίσω, κάτι που υιοθετήθηκε αρχικά στην GT3, ενώ απέκτησε έως και 75
% στο σύνολο της κατασκευής του αμαξώματος αλουμίνιο. Κέρδισε
20 mm σε μήκος (4.519 mm) και μάζεψε τις βάσεις του κινητήρα 200 mm
προς την καμπίνα, κάτι ευεργετικό τόσο στο κέντρο βάρους όσο και
στον πιθανό χώρο που θα δημιουργηθεί για την υβριδική έκδοση που
αναμένεται μελλοντικά.
Στο χώρο του κινητήρα συναντάμε επανασχεδιασμένο κύκλωμα ψύξης με
ψηλότερα τοποθετημένα τα νεα intercooler και συνολική εσωτερική
αναθεώρηση για αύξηση της απόδοσης και της μηχανολογικής
προσέγγισης στο ιδανικό. Ο 3λιτρος έχει δεχτεί αναβαθμίσεις στον
θάλαμο καύσης και στο VarioCam Plus, ο άμεσος ψεκασμός δουλεύει στα
200 bar και οι δυο τουρμπίνες έχουν μεγαλώσει και βελτιστοποιήσει
την λειτουργία τους. Τώρα η απόδοση φτάνει στους 450 ίππους και η
ροπή στα 530 Nm είτε μιλάμε για πισωκίνητη είτε για τετρακίνητη.
Ένα καινούργιο PDK με 8 σχέσεις και χαρακτήρα 6+2 είναι διαθέσιμο
για διπλό σκοπό. Οι 6 πρώτες για επιδόσεις και οι δυο τελευταίες
για χρήση overdrive, ενώ μελλοντικά θα δούμε και 7άρι manual.
Ενημερωτικά τέτοιες προδιαγραφές προσφέρουν super επιδόσεις με τα
0-100 km/h να έρχονται σε 3,4’’ και την τελική ταχύτητα να πατάει
στα 308 km/h, με την πισωκίνητη να κερδίζει τα επιπλέον 2 km/h
τελικής και την τετρακίνητη το δέκατο του δευτερολέπτου.
Στη 2+2 καμπίνα συναντάς ποιότητα, σπορ φινέτσα και υποδειγματική εργονομία. Ένας νέος κυρτός πίνακας οργάνων με ψηφιακές οθόνες 7’’ εκατέρωθεν του αναλογικού στροφόμετρου στο κέντρο των ματιών του οδηγού, συνδέει την σύγχρονη εποχή με την παράδοση. Φυσικά υπάρχουν virtual δυνατότητες στα όργανα ανάλογα με την επιθυμία του οδηγού, ενώ η κεντρική οθόνη αφής των 10,9’’ παραπέμπει στο αναβαθμισμένο infotainment των Panamera και Cayenne. Ξεχωρίζει αισθητικά ο «επιλογέας» ενώ από τον έξυπνο διακόπτη στο εσωτερικό του τιμονιού μπορείς περιστροφικά να επιλέξεις ένα από τα 5 προγράμματα οδήγησης (Normal, Sport, Sport Plus, Individual, Wet). Τα φρέσκα νεα ανήκουν στο τελευταίο της σειράς των προγραμμάτων που μέσω αισθητήρων (ακόμα και ήχου) αντιλαμβάνεται τις συνθήκες ώστε να γαληνέψει σχεδόν τα πάντα. Επεμβαίνει στην παρεμβατικότητα του ESP, στην καμπύλη ροπής και απόκρισης του γκαζιού και δεν αφήνει την κατάσταση ανεξέλεγκτη.
Επιστρέφοντας στο εσωτερικό του τιμονιού και στο κέντρο του εν
λόγω διακόπτη, αν πατήσεις το μπουτόν ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση
20 sec με ονοματεπώνυμο SPORT Response, που στην ουσία διατηρεί την
πίεση υπερπλήρωσης στο μέγιστο και εξασφαλίζει top απόκριση στο άσε
πάτα. Ακόμα, Launch Control για ιδανικές εκκινήσεις, γυρολόγιο
πίστας και επιθετικότερες αλλαγές για το PDK στο όριο των στροφών
τόσο στο ανέβα όσο και στο κατέβα, αποτελούν ρεπερτόριο του πακέτου
υπηρεσιών Sport Chrono. Φυσικά ο εξοπλισμός έχει ψηλά το ταβάνι και
υπάρχουν ακόμα σύστημα νυχτερινής οδήγησης, κάμερα 360 μοιρών και
αναβαθμισμένο adaptive cruise control με λειτουργία Stop and
Go.
Κωδικός 992
Η θέση οδήγησης είναι σεμιναριακή στην 992 με τα ποιοτικά καθίσματα να προσφέρουν πλευρική στήριξη συνδυασμένη με άνεση. Το τιμόνι με 2,5 στροφές από τέρμα σε τέρμα δείχνει συνδεδεμένο με την σκέψη σου, έχει το σωστό βάρος και την ακρίβεια που αναζητάς. Είναι γνωστό ότι η κεντρική ιδέα της συμπεριφοράς στην οδήγηση μιας 911 προϋποθέτει πρώτα να πατήσει το μπροστινό σύστημα - για να αρχίζει τη χάραξη του τόξου της στροφής - και μετα να αφήσεις την μετάδοση να βάλει όσους περισσότερους ίππους στο οδόστρωμα επιταχύνοντας. Αν αφήσεις τη φόρα να κάνει τη δουλειά θα εισπράξεις μια γενναία ελάφρυνση που θα σε στείλει απέναντι, το πόσο απέναντι είναι συνάρτηση της ταχύτητας εισόδου και της γωνίας που έχει η στροφή.
Εδώ όμως τέτοια συμπτώματα έχουν (σχεδόν) εκμηδενιστεί. Τα πάντα
συμβαίνουν ομαλά και με περισσότερη πληροφόρηση ενώ για να
ελαφρύνει τα μούτρα της πρεπει να έχεις κάνει σημαντικά λάθη στην
είσοδο της στροφής. Με τα ηλεκτρονικά στο On έχεις εν μέρη το
κεφάλι σου ήσυχο. Αν τα απενεργοποιήσεις και κρατάς σε manual θέση
το PDK τα γλιστρήματα της ουράς έρχονται απολαυστικά για αυτόν που
ξέρει και είναι ένα από τα κατορθώματα που διαχρονικά έκαναν την
911 διάσημη.
Ακόμα και η 4S έχει ως προτεραιότητα την έκφραση της ουράς, απλά το
κάνει με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα, ιδίως στην έξοδο. Και βέβαια το
καλό ζύγισμα δεν εξαργυρώνεται μόνο σε παιχνίδι με τους νόμους της
φυσικής, αλλά σε τραχύ οδόστρωμα η 911 μετουσιώνει τις σπορ
προδιαγραφές της. Θα σε επιβραβεύσει με ταχύτητα αν την οδηγείς με
γραμμές και θα σε αποζημιώνει με απόλυτο έλεγχο και στιβαρότητα που
προκύπτει από το πλαίσιο και μια δραστήρια ηλεκτρονικά ελεγχόμενη
ανάρτηση (PASM), με δουλεμένα ελατήρια και αντιστρεπτικές, που
αποτυπώνει το ανάγλυφο με πιστότητα. Αν θες φυσικά, ένα κουμπί
είναι και γίνεται λιγότερο σκληροπυρηνική.
Ο ήχος φανερώνει τον boxer και το σύστημα εξαγωγής 6κύλινδρη
μελωδία, παρά την διπλή υπερτροφοδότηση, ενώ αγριάδα και ένταση
είναι ανάλογη του προγράμματος που επιλέγεις. Αν παρασυρθείς από
τις δυνατότητες, θα ζεις πάνω από τα όρια της παραβατικότητας. Αλλά
ακόμα και τότε, τα κεραμικά φρένα είναι καθηλωτικά. Αεριζόμενοι
δίσκοι τριγύρω των 350 mm, 6πίστονες δαγκάνες εμπρός και 4πίστονες
πίσω και τα σχεδόν 1.600 κιλά της επιβραδύνουν από ασύλληπτες
ταχύτητες με γευστική αίσθηση, ενώ δείχνουν αναισθησία στην
επαναληψιμότητα.
Δεν είναι όμως μόνο ζωή στα κόκκινα, αλλά και ένας καθημερινός
σύντροφος που μπορεί απλά να καμουφλάρει με μαεστρία τον supercar
χαρακτήρα και να σε μεταφέρει με ποιότητα στις καθημερινές
διαδρομές ακόμα και αν αυτές είναι αποκλειστικά αστικές. Όσο
εύστοχη είναι στην σπορ αποστολή της, τόσο φιλική και υπάκουη προς
τον χρήστη παραμένει στην καθημερινή ανθρώπινη βόλτα.
Για την Cabriolet έκδοση που είχαμε επίσης την ευκαιρία να δοκιμάσουμε για λίγο οι εντυπώσεις είναι αντίστοιχες. Τα 70 επιπλέον κιλά δεν είναι και τόσο πρόβλημα στις γενναιόδωρες επιδόσεις, ενώ και η στιβαρότητα δεν έδειξε να προβληματίζει. Η κουκούλα ανοιγοκλείνει σε 12’’ ακόμα και κινούμενοι με ταχύτητες έως 50 km/h, μόλις 2’’ χρειάζεται το αλεξηνέμιο στις πλάτες οδηγού συνοδηγού για την αντιμετώπιση των στροβιλισμών του ανέμου, ενώ η σκληρή εσωτερική της επιφάνεια όταν είναι κλειστή σε κάνει να ξεχαστείς ότι βρίσκεσαι μέσα σε Cabrio. Απλά ηχομόνωση και ποιότητα υπεράνω κριτικής.
Τη νέα 911, την καλύτερη μέχρι στιγμής, θα την βρείτε λοιπόν σε
Coupe και Cabriolet εκδοχές, σε εκδόσεις Carrera S και Carrera 4S,
με άπειρες δυνατότητες εξατομίκευσης και σε τιμές που ξεκινούν από
τις € 178.000 (Carrera S), τη στιγμή που η τετρακίνητη κουπέ
αγγίζει τις € 189.700. Και αν ψάχνετε τον ανοιχτό ουρανό πάνω από
τα κεφάλια σας, να υπολογίζετε παρακαλώ από € 199.100 ευρώ έως €
210.600 αντίστοιχα. Με τις υγείες σας!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Porsche, ΘΑΝΑΣΗΣ
ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ