Πρώτη οδήγηση: Mercedes AMG A45S & CLA 45S - Πυροβολαρχία Mercedes

Με τη σφραγίδα AMG και 421 ίππους, οι Α 45S και CLA 45S απλά... γαζώνουν τον ανταγωνισμό

  • -
  • -
με μια ματιά

Με τον ισχυρότερο δίλιτρο τετρακύλινδρο παραγωγής, με νέο 8άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, με AMG Performance 4matic+ τετρακίνηση και Drift mode. Τι άλλο να ζητήσεις!

Η υπόθεση AMG στα καλύτερά της. Απόδοση supercar μιας κοντινής εποχής πίσω στο χρόνο και όλα αυτά από ένα μικρομεσαίο hatchback και την 4θυρη coupe εκδοχή του. Τίποτα όμως δεν αφήνεται στην τύχη του κινητήρα, αλλά περιχαρακώνεται και από ένα πληρέστατο πακέτο, στοχοπροσηλωμένο στο σκοπό της προσφοράς μιας μηχανής οδηγικής απόλαυσης. Καλωσήρθατε στα νέα αφεντικά της σπορ γειτονιάς!

 

Με υπογραφή AMG

Στην σύντομη αναζήτηση δεν θα βρει κανείς ισχυρότερο τετρακύλινδρο κινητήρα παραγωγής με χωρητικότητα έως 2 λίτρα, ενώ ο πιο άμεσος ισχυρός ανταγωνιστής με πανομοιότυπες προδιαγραφές κατηγοριοποίησης, χρησιμοποιεί 2.5άρι 5κυλινδρο μοτέρ και αποδίδει 21 ίππους λιγότερους. Εν ολίγοις το αφεντικό αυτή τη στιγμή έχει υπογραφή AMG και στην σπορ πιάτσα το όνομα Mercedes θα χρειαστεί αρκετή προσπάθεια από τους ανταγωνιστές για να σβήσει από τη μαρκίζα της επιτυχίας. Η πρώτη A45 AMG έκανε την αρχή, χτύπησε την πόρτα των σπορ χατσμπακ και πέρασε το κατώφλι με επιτυχία. Η δεύτερη προσπάθεια παρασύρει και την 4θυρη coupe CLA στη μαρμίτα της AMG με χαρακτηριστικά που δείχνουν ότι ήρθαν για να κατακτήσουν την θέση του εκλεκτού ανάμεσα στα καλύτερα του είδους. Αν τα πάρουμε όμως από την αρχή, πρώτα χορταίνει το μάτι και σχεδιαστικά αμφότερες κάνουν άμεσα αισθητή την ξεχωριστή παρουσία τους. Διατηρούν την δυναμικότητα σε τοπ επίπεδο χωρίς να υπερβάλουν παραπάνω απ’ όσο χρειάζεται. Τα πλαϊνά φουσκώματα δεν είναι κραυγαλέα, συνολικά είναι πετυχημένα μυώδη, ο διαχύτης είναι χρήσιμα υπαρκτός με πλαισιωμένες σε αυτόν διπλόμπουκες εξατμίσεις διαμέτρου 90 mm και η φτερούγα πίσω παρούσα, αναπόφευκτα στοιχεία για ένα αυτοκίνητο με τέτοιες επιδόσεις. Μπροστά η εισαγωγή αέρα στην πληθωρική μάσκα με τις δώδεκα κάθετες γρίλιες έχει την τιμητική της, το ρύγχος του καρχαρία σήμα κατατεθέν, ενώ οι σπορ αεραγωγοί στο κάτω τμήμα του προφυλακτήρα τονίζουν ακόμα περισσότερο τον χαρακτήρα των συγκεκριμένων Α και CLA. Μαζί με το βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, έτσι εκτός από εμφάνιση προσφέρουν και την απαιτούμενη δροσιά στο στάβλο με τα άλογα, όσο και στα φρένα. Φυσικά υπάρχουν και πιο αιχμηρές λεπτομέρειες σε αεροδυναμικά βοηθήματα όπως αυτά στα πλαϊνά των προφυλακτήρων που είχαν τα αυτοκίνητα της πίστας (όπως και η μεγαλύτερη πτέρυγα στην A45S).



Το εσωτερικό είναι ένας συνδυασμός premium σπορ αισθητικής με γαρνιτούρα τεχνολογίας που προκύπτει από υποδειγματική ποιότητα, υλικά και συναρμολόγηση, σπορ διάκοσμο στα μέτρα της κομψότητας και όχι της υπερβολής και εξοπλισμού από το πάνω ράφι, όσον αφορά τα συστήματα υποβοήθησης την ασφάλεια και ψυχαγωγία. Φυσικά τα μπάκετ, τα δέρματα, οι ποιοτικές ραφές και επενδύσεις αλλά και η προσεγμένη λεπτομέρεια, είναι κάτι που περιμένεις να δεις, πόσο μάλιστα από μια κατασκευή με έδρα την Στουτγάρδη και «σπουδές» στο Αφάλτερμπαχ. Στο ταμπλό δεν περιμένεις κάτι διαφορετικό από τον βαθύ εκσυγχρονισμό που έφερε η κατάργηση των αναλογικών οργάνων με αντικατάστασή τους από δυο ψηφιακές οθόνες 10,25’’ κάτω από ένα κοινό γυάλινο κάλυμμα. Στην hi tech λογική τώρα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει απεικόνιση οργάνων μεταξύ τριών στυλ οθόνης (Classic, Sport και Supersport), ενώ μέσω του μενού, μπορεί να επιλέξει διάφορες θεματικές ενότητες και πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση του κινητήρα, του κιβωτίου, του μενού ρύθμισης του AMG Dynamic Select με τα 6 οδηγικά προφίλ (Comfort, Sport, Sport+, Slippery, Individual και Race), της ένδειξης G-Meter για ενημέρωση σχετικά με επιμήκεις και πλευρικές δυνάμεις επιτάχυνσης, δεδομένα απόδοσης σε kW και Nm και φυσικά ένα αναλυτικό Race Timer για γυρολόγιο πίστας και ανάπτυξη μίνι τηλεμετρίας.

Στα σπλάχνα του τιμονιού συναντά κανείς δυο μπουτόν με ενδείξεις οθόνης μέσα από τα οποία μπορείς να επέμβεις αμεσότερα στις λειτουργίες οδήγησης (ανάρτηση, ήχος, ESP, προγράμματα οδήγησης). Και βέβαια μέσα σε όλα αυτά, έχουμε και την διαδραστική τεχνητή νοημοσύνη του MBUX (Mercedes-Benz User Experience).



Τα μεγάλα νέα σε ένα σπορ αυτοκίνητο όμως βρίσκονται κάτω από το κέλυφος και το "θεαθήναι". Άλμα στην στρεπτική ακαμψία έχουν προσφέρει οι διαγώνιες ενισχύσεις εμπρός και πίσω, η αλουμινένια ποδιά του κινητήρα, η μπάρα θόλων μπροστά και οι ενισχυμένες στις βάσεις τους εμπρός κολόνες. Ένα νέο μοτέρ, που παραδοσιακά κατασκευάζεται στο χέρι από έναν μηχανικό της AMG και φέρει την υπογραφή του, έχει κωδική ονομασία M139, χωρητικότητα 1.991 cc και ζυγίζει κάτι παραπάνω από 160  κιλά. Στο τεχνολογικό του βιογραφικό καταγράφεται η επικάλυψη κυλίνδρων Nanoslide σύστημα άμεσου και έμμεσου ψεκασμού, ηλεκτρομαγνητικές βαλβίδες και Camtronic για τον χρονισμό των βαλβίδων του εκκεντροφόρου εξαγωγής. Στην top εκδοχή του συνοδεύεται από το διακριτικό S, αποδίδει 421 άλογα και 500 Nm ροπής, ενώ το όριο περιστροφής του ορίζεται από ηλεκτρονικό κόφτη στις 7.200 rpm. Η twin-scroll τουρμπίνα σηκώνει πίεση 2,1 bar και κάπως έτσι οι επιδόσεις εκπροσωπούνται από εντυπωσιακά νούμερα για τα 0-100 km/h. Μόλις 3,9’’ για την A 45S και 4,0’’ για την CLA 45S, ενώ η τελική ταχύτητα σημαδεύει και στα δυο τα 270 km/h.

Ένα νέο διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο 8 σχέσεων AMG Speedshift DCT-8G αναλαμβάνει αυτόματη και χειροκίνητη λειτουργία με paddles, ενώ η εξελιγμένη τετρακίνηση ακούει στο όνομα AMG Performance 4Matic+ με τον πίσω άξονα να ενσωματώνει τεχνολογία AMG Torque Control για καλύτερο έλεγχο στο εντυπωσιακό Drift Mode. Το σύστημα χρησιμοποιεί δυο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους πολύδισκους συμπλέκτες, ένα για κάθε πίσω τροχό, ώστε να ελέγχουν την ροπή που μοιράζεται στον καθέναν. Το Drift Mode είναι στάνταρ στις εκδόσεις S και εμπλέκεται όταν έχει επιλεγεί το οδηγικό προφίλ Race, το ESP είναι απενεργοποιημένο και η μετάδοση βρίσκεται στην χειροκίνητη λειτουργία. Η σπορ ανάρτηση AMG Ride Control διαθέτει ενεργά αμορτισέρ και δυνατότητα επιλογής τριών διαφορετικών set up, ενώ σε επίπεδο αρχιτεκτονικής συναντάμε McPherson εμπρός και τεσσάρων συνδέσμων στήριξης πίσω. Τέλος, οι θηριώδεις εξαπίστονες με την έντονη κόκκινη απόχρωση και τα διακριτικά AMG πρωταγωνιστούν και κάνουν τη βρώμικη δουλειά της επιβράδυνσης παιχνίδι.


 

Αθλητές πρωταθλητές

Το Circuito Del Jarama έχει μια αγωνιστική ιστορία με έναρξη το 1967. Ένα χρόνο αργότερα και έως το 1981 φιλοξενούσε το Ισπανικό Grand Prix στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1, ενώ έχει φιλοξενήσει και αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος μοτοσυκλετών στην προ MotoGP εποχή. Σήμερα προσφέρει σύγχρονες εγκαταστάσεις για εκδηλώσεις, εκπαιδεύσεις αλλά και αγώνες εγχώριων πρωταθλημάτων, ενώ ο ασφαλτοτάπητας μετράει μόλις ένα χρόνο ζωής. Κυκλώνει σε 3.850 m μέσα από 13 Κ με στροφές σχεδόν μοιρασμένες ανάμεσα σε αριστερές και δεξιές, τοποθετημένες σε ένα παλαιάς κοπής οικόπεδο για πίστα, που εκμεταλλεύεται κάθε πιθαμή γης. Τα υψομετρικά είναι υπαρκτά και δίνουν γοητεία σε μια διαδρομή που δείχνει σφιχτή, όμως είναι έξυπνα τεχνική χωρίς συνεχή φρένα και χαρακτηρίζεται από απολαυστική ροή και ταχύτητες.



Οι δυο Mercedes έδειχναν τόσο ευχάριστα εκεί μέσα που δεν σου έκανε καρδιά να σταματήσεις να φοράς μπαλακλάβα και κράνος, να στήνεσαι ανα τριάδα πίσω από μια καταπράσινη GT-R που έπαιζε το ρόλο pace car με οδηγούς-εκπαιδευτές της Mercedes-AMG και να απολαμβάνεις μια 5αδα γύρων, με τον τελευταίο για κρύωμα (ελαστικών, φρένων, μετάλλων γενικότερα). Είναι το αυστηρό περιβάλλον που βάζει τις A 45S και CLA 45S στην υπέρτατη δοκιμασία που είναι η οδήγηση στο όριο. Το δικό μας τουλάχιστον, γιατί το δικό τους απέδειξε ότι έχει πολλά καρβέλια ακόμα. Έναρξη με μια αρχική ξεστραβωτική γύρα πίσω από το pace car, με τον εκπαιδευτή να μεταφέρει οδηγίες από τον ασύρματο για το ιδανικό πάτημα σε κάθε στροφή και σταδιακά η αντεπίθεση γινόταν όλο και πιο έντονη στην ευκαιρία να ανιχνεύσεις ιδιαιτερότητες του χαρακτήρα και να εισπράξεις πληροφορίες. Διαδικασία επαναλαμβανόμενη και κάθε γύρος σου άνοιγε τα μάτια, για να μείνεις λίγο παραπάνω στο γκάζι, να καθυστερείς στα φρένα, να κανείς λίγο πιο ανοιχτή είσοδο.

Ακόμα και στην ορμητική εισβολή στα Κ, τα καθηλωτικά φρένα με δύναμη και ακούραστη αίσθηση έβαζαν τα μούτρα στη θέση τους, χωρίς σπατάλη ωφέλιμων μέτρων μέσα στη στροφή. Το πόδι στο πάτωμα στην έξοδο και μια υποψία γλιστρήματος της ουράς με το ESP στην πρώτη απεμπλοκή του (στην ρύθμιση Sport), βοηθάει να εκτοξευθείς στις μικρές ευθείες μέχρι τα επόμενα φρένα. Στα 700 m της ευθείας εκκίνησης τερματισμού για παράδειγμα, τα 225 km/h πριν τα φρένα ήταν ρουτίνα, ενώ ένιωθες ότι το pace car ξεκινά για ασφάλεια νωρίτερα την υπόθεση επιβράδυνση, για να προστατέψει το event. Με το πρόγραμμα στο Race λειτουργεί σαν καλοκουρδισμένη μηχανή στημένη για τέτοιο περιβάλλον και τα περιθώρια πρόσφυσης απογειώνουν το ρυθμό και την ταχύτητα σε ευθείες και στροφές. Ο ήχος απελευθερώνεται και με παρατεταμένα σκασίματα στέλνει αγωνιστικούς χαιρετισμούς στα αυτιά σου και σε πορώνει να μην σηκώνεις το πόδι σου από το γκάζι χωρίς λόγο.



Σε μια άτυπη σύγκριση ανάμεσα στις δυο AMG, ένιωσα την A45S πιο ανάλαφρη και υπάκουη στην υπερβολή και την CLA 45S να κουβαλάει λίγο παραπάνω βάρος στην είσοδο της στροφής. Από την άλλη όμως στις ανοιχτές γρήγορες καμπές η CLA 45S έδειχνε πιο άμεση και στιβαρή και μέρος της εξήγησης ήρθε από τα ελαστικά που στην περίπτωση του 4θυρου coupe ήταν 255/35 R19 σε αντίθεση με την hatchback εκδοχή που φορούσε 245/40 R18. Σε κάθε περίπτωση όμως και οι δυο AMG ήταν απολαυστικές, χωρίς να δημιουργούν ξεκάθαρους λόγους για προτίμηση. Έχουν τον τρόπο να διατηρούν πιστά τις εντολές που δίνεις με το ακριβές τιμόνι, ενώ ανταποκρίνονται άμεσα στη διόρθωση του λάθος (περισσότερο η A45S στην περίπτωσή μας). Λίγο παραπάνω τιμόνι μέσα και μετρημένο το πόδι στο γκάζι ώστε το AMG Torque Control να αναλάβει έργο και η τροχιά κλείνει και δεν απλώνεσαι πάνω από το κερμπ στην έξοδο. Η σχέση εμπιστοσύνης μηχανής και οδηγού δεν αργεί να έρθει και το μόνο που ζητάει το έμψυχο μέλος της σχέσης, είναι χρόνο παραμονής στην πίστα είτε πίσω από το τιμόνι της A45S, είτε της CLA45S.



Η επιθετικότητα στο δρόμο δεν εκδηλώθηκε, άλλωστε τα ισπανικά μπλόκα είχαν πάρει καίριες θέσεις σε σημεία της διαδρομής και δεν υπήρχε λόγος για ηρωισμούς. Στο σύντομο διάστημα της οδήγησής μας στο κέντρο της πόλης αλλά και στους επαρχιακούς πέριξ της Μαδρίτης, η στιβαρότητα έδειχνε δεδομένη, η ανα πάσα στιγμή εντυπωσιακή επιτάχυνση παρούσα και η ποιοτική απόδοση φρένων και ανάρτησης υπαρκτή για να φορτώσει τα κουτάκια της οδηγικής αυτοπεποίθησης. Εδώ δεν υπάρχει λόγος να διαολίζεσαι στα προγράμματα Sport+ και Race. Αρκεί και το Comfort για να είσαι γρήγορος και εύστοχος, χωρίς μάλιστα να νιώθεις ότι οδηγείς τραπέζι, ενώ απολαμβάνεις ησυχία από ένα μοτέρ με 421 ίππους και ενδοτικότητα από μια ανάρτηση που πατάει σε τροχούς 245/40R18 (Α45S). Και μια καλή ευκαιρία να δεις ότι η καθημερινότητα σου με μια τουμπανιασμένη εργοστασιακή AMG, μπορεί να περιλαμβάνει καταναλώσεις στην βάση των 10 lt/100 km ή και λίγο πιο κάτω, αν προσομοιώνεις οδήγηση για ρεκόρ οικονομίας. Κανείς όμως δεν θα πάρει Α45S ή CLA 45S για να την οδηγεί οικονομικά αλλά κυρίως για να απολαμβάνει σπορ πολυτέλεια, ανόθευτη αποτελεσματικότητα, φλογερές επιδόσεις και οδηγική απόλαυση στα μέτρα που τη ζητά ακόμα και ο απαιτητικότερος. Οι τιμές θα οριστικοποιηθούν έως το 4ο τρίμηνο του 2019 που θα εμφανιστούν στην χώρα μας και εμείς ευελπιστούμε για ένα ακόμα οδηγικό γλέντι, με όποια από τις δυο καταφτάσει πρώτη στην Ελλάδα. Γιατί όχι και με τις δυο!




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: MERCEDES

AYTO TO ΔΙΑΒΑΣΕΣ

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...