Οδηγούμε τα νέα ηλεκτρικά smart EQ
Ταξιδεύουμε στη Βαλένθια για να γνωρίσουμε τα ανανεωμένα fortwo coupe, fortwo cabrio και forfour
- -
- -
Η στροφή της smart στην ηλεκτροκίνηση βγάζει νόημα: τα οφέλη της μετακίνησης χωρίς την εκπομπή ρύπων είναι σημαντικά στο επιβαρυμένο αστικό περιβάλλον, εκεί όπου μεγαλουργούν από το 1998 τα μοντέλα της θυγατρικής της Mercedes-Benz. Πλέον, δύο χρόνια πριν περάσουν στην επόμενη γενιά τους, τα τρία μοντέλα της smart (τα διθέσια fortwo coupe & cabrio και το τετραθέσιο forfour) υποβλήθηκαν σε φρεσκάρισμα τόσο σχεδιαστικό όσο και στον τομέα της συνδεσιμότητας.
Βρεθήκαμε στην Ισπανία και συγκεκριμένα στη Βαλένθια, προκειμένου να τα οδηγήσουμε λίγους μήνες πριν κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δρόμους. Το λανσάρισμά τους έχει προγραμματιστεί για την άνοιξη, όμως το βιβλίο των παραγγελιών έχει ήδη ανοίξει.
Στο αισθητικό κομμάτι έγιναν στιλιστικές επεμβάσεις, προκειμένου
τα ηλεκτρικά smart να ξεχωρίζουν από τις παλαιότερες – συμβατικές –
εκδόσεις αλλά και να αντανακλούν το πέρασμα στη νέα εποχή. Έμφαση
δόθηκε επίσης στις υπηρεσίες συνδεσιμότητας, προκειμένου ο κάτοχος
του smart EQ να ελέγχει μία σειρά από λειτουργίες του αυτοκινήτου
μέσω του smartphone (εύρεση θέσης στάθμευσης, σημείου φόρτισης,
υπηρεσία κοινής χρήσης του αυτοκινήτου κ.α.).
Το γνωστό ηλεκτρικό μοτέρ αποδίδει 82 ίππους και 160 Nm ροπής.
Οι μπαταρίες έχουν χωρητικότητα 17,6 kWh,
προσφέροντας αυτονομία 140-160 km, ανάλογα με το αμάξωμα.
Όταν απαιτηθεί φόρτιση, μέσω του προαιρετικού φορτιστή 22 kW με
δυνατότητα ταχυφόρτισης, οι μπαταρίες φθάνουν από το 10% στο 80%
της ενέργειάς τους σε λιγότερο από 40 λεπτά. Η ίδια διαδικασία
διαρκεί 3,5 ώρες σε wallbox και 6 ώρες σε οικιακή πρίζα.
Κινούμενοι στον αστικό ιστό της Βαλένθια, διαπιστώσαμε πως με λίγη προσοχή μπορείς να εξασφαλίσεις ότι η αυτονομία που εμφανίζεται στον πίνακα οργάνων αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Έχοντας επιλέξει τη λειτουργία Eco, μπορείς να διανύσεις 150 km με μία φόρτιση, αρκεί να μην επιταχύνεις έντονα χωρίς λόγο όταν βρίσκεις λίγο… κενό στους μποτιλιαρισμένους δρόμους της πόλης.
Είναι αρκετή η αυτονομία; Όχι, αν θες να βγεις από τα όρια της πόλης για μια κοντινή εκδρομή. Αν όμως το «πεδίο δράσης» σου είναι μέσα σε αυτήν και οι διαδρομές σου περιορίζονται στο σπίτι-γραφείο-σπίτι ή στο σπίτι-εμπορικό κέντρο-σπίτι, τότε επαρκεί για 3-4 ημέρες.
Στα χρήματα που συνοδεύουν τα ανανεωμένα smart (24.990€ για το
fortwo coupe, 28.490€ για το fortwo cabrio, 25.675€ για το forfour)
μπορείς να βρεις και άλλα ηλεκτρικά πόλης, με +50% αυτονομία, όμως
δε διαθέτουν το στιλ που συνοδεύει ένα smart. Κάτι που το έχει
κάνει διάσημο σε όλο τον πλανήτη, έστω κι αν δε θριαμβεύει στον
τομέα της πρακτικότητας.
Η απουσία θορύβου από κινητήρα φέρνει στα αυτιά τους ήχους από την
κύλιση του smart στο δρόμο, χωρίς όμως να είναι ενοχλητικοί.
Άλλωστε, τα ηλεκτρικά smart έχουν ως αποστολή ήρεμες μετακινήσεις
μέσα στην πόλη. Πάντως η άμεση ροπή 160 Nm του ηλεκτρικού μοτέρ
χαρίζει ικανοποιητικές επιταχύνσεις (0-60 km/h σε 4,8 sec για το
fortwo και 5,2 sec για το forfour). Βέβαια κάθε φορά που βυθίζεις
το πόδι στο γκάζι υπάρχει κόστος στην υπολειπόμενη αυτονομία. Στους
δρόμους της πόλης τα ηλεκτρικά smart κινούνται σβέλτα και με
ασφάλεια. Ορισμένες επαφές με εγκάρσιες ανωμαλίες γίνονται αισθητές
στην καμπίνα, όχι όμως σε κουραστικό επίπεδο. Η τελική ταχύτητα των
130 km/h δεν είναι μεγάλη (περιορίζεται ώστε να μην
επηρεάζεται αρνητικά η αυτονομία), όμως είναι επαρκής για να
κινηθείς με ασφάλεια σε έναν αστικό ή περιαστικό αυτοκινητόδρομο
(π.χ. στην Αττική Οδό).
Αν θέλεις να αγοράσεις ένα smart με γραμμή παραγωγής στην
Ευρώπη, αυτό είναι το τελευταίο που μπορείς να βρεις. Από το 2022,
η επόμενη γενιά του δημοφιλούς αυτοκινήτου πόλης θα κατασκευάζεται
στην Κίνα, στο πλαίσιο της εξαγοράς του 50% της εταιρείας από την
Geely. Η σχεδίασή του θα εξακολουθήσει να είναι ευρωπαϊκή υπόθεση
και συγκεκριμένα της Mercedes-Benz.