Οδηγούμε τα Fiat 500 & Panda Hybrid
Η Fiat περνάει στην υβριδική εποχή και τα δημοφιλή 500 και Panda αποκτούν μία μικρή δόση εξηλεκτρισμού
- -
- -
Η αυτοκίνηση διανύει μία νέα πιο «καθαρή» και αποδοτική εποχή με
όλους τους Κατασκευαστές να στρέφονται πλέον σε υβριδικές και
ηλεκτρικές λύσεις. Αυτή την κατεύθυνση ακολουθεί σήμερα και η
Fiat ξεκινώντας από
φέτος το λανσάρισμα εκδόσεων αυτού του είδους. Βλέπετε, όπως
παραδέχθηκαν οι Ιταλοί το ενδιαφέρον στην αγορά αποδεικνύεται πλέον
σημαντικό, αφού το 2019 στην Ευρώπη πωλήθηκαν για πρώτη φορά
περισσότερα από ένα εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Στοιχείο που
ουσιαστικά έδωσε το έναυσμα για δυναμική είσοδο στην κατηγορία. Kαι
όχι με κάποια τυχαία μοντέλα, αλλά τα δύο πλέον εμβληματικά και
αυτά με τις περισσότερες πωλήσεις. Κάπως έτσι, τα
500 και Panda απέκτησαν το
χαρακτηρισμό Hybrid και εμείς ταξιδέψαμε στην Μπολόνια της Ιταλίας
για μία πρώτη επαφή πίσω από το τιμόνι τους.
Για την Fiat τα 500 και Panda αποτελούν τα σημαντικότερα μοντέλα
της ιταλικής εταιρίας. Ακόμα και σήμερα στηρίζουν στο μέγιστο τις
πωλήσεις της φίρμας, η οποία μάλιστα έκλεισε το 2019 με θετικό
πρόσημο! Αμφότερα, ανήκουν στο Segment A, αλλά αυτό δεν επηρεάζει
τις πωλήσεις τους, αφού το αγοραστικό κοινό είναι διαφορετικό. Το
500 διακρίνεται για το νεανικό και μοναδικό του στυλ, ενώ το Panda
ξεχωρίζει για την πρακτικότητα του, κατέχοντας μαζί το μεγαλύτερο
μερίδιο της αγοράς. Και στη Fiat αποφάσισαν να συστηθούν στην
υβριδική εποχή κάνοντας επίδειξη τεχνογνωσίας στα δύο δημοφιλή
μοντέλα.
Το πρώτο μεταβατικό στάδιο για την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία
είναι αρκετά… ήπιο. Και τα δύο μοντέλα εφοδιάζονται με ένα mild
hybrid σύστημα, το οποίο συνδυάζει ένα 3κύλινδρο κινητήρα 1.000
κ.εκ. με έναν ηλεκτροκινητήρα 12V (σύστημα μίζα/γεννήτρια) που
τροφοδοτείται από μπαταρία λιθίου. Ξεκινώντας από τη μονάδα
εσωτερικής καύσης, αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόκειται για ένα
τελείως νέο σύνολο. Ανήκει στην οικογένεια FireFly και έχει
σχεδιαστεί-εξελιχθεί αποκλειστικά για τα δύο συγκεκριμένα μοντέλα
και τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς. Ο 1.000άρης κινητήρας
αποδίδει 70 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 92 Nm ροπής, κάνοντας
χρήση συνεχούς μεταβαλλόμενου χρονισμού. Ιδιαίτερα υψηλή είναι η
σχέση συμπίεσης (12:1) με στόχο την βέλτιστη θερμοδυναμική απόδοση.
Ακόμα ένα στοιχείο που διακρίνει τον συγκεκριμένο κινητήρα είναι το
χαμηλό του βάρος, το οποίο αγγίζει μόλις τα 77 κιλά!
Το σύστημα BSG είναι τοποθετημένο απευθείας επάνω στον κινητήρα και
με τη διαδικασία της ανάκτησης αποθηκεύει ενέργεια στην μπαταρία
που βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του οδηγού. Η
μπαταρία ενισχύει τον κινητήρα κατά την εκκίνηση, αλλά και στην
επιτάχυνση, ενώ υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης του έως τα 30
χλμ./ώρα επιλέγοντας τη «νεκρά» στο κιβώτιο. Όταν το αυτοκίνητο
κινείται με απενεργοποιημένο τον κινητήρα, η μπαταρία τροφοδοτεί
όλα τα υπόλοιπα συστήματα του αυτοκινήτου εξασφαλίζοντας το
επιθυμητό επίπεδο άνεσης και ασφάλειας με μηδενική κατανάλωση
καυσίμου και εκπομπές ρύπων. Μάλιστα, τόσο το 500, όσο και το Panda
είναι σύμφωνα με τα νεότερα και αυστηρά όρια Euro6D Final! Με 88
και 89 γρ./χλμ. έχουν την κορυφαία τιμή στην κατηγορία.
Στην αποδοτικότερη λειτουργία του κινητήρα συμβάλλει και το νέο
σύστημα μετάδοσης, το οποίο περιλαμβάνει ένα καινούργιο χειροκίνητο
κιβώτιο έξι σχέσεων. Διαθέτοντας γρανάζια χαμηλής τριβής αλλά και
ένα νέο λιπαντικό, βελτιώνει περαιτέρω την οικονομία και την
αποδοτικότητα του κινητήρα. Μάλιστα, το νέο σύστημα μετάδοσης έδωσε
τη δυνατότητα στους Ιταλούς τεχνικούς να τοποθετήσουν κατά 45 χλστ.
χαμηλότερο το σύνολο κινητήρας-κιβώτιο, βελτιώνοντας το κέντρο
βάρους και στις δύο περιπτώσεις.
Επειδή οι Ιταλοί παραδοσιακά διακρίνονται για το στυλ τους, η
είσοδος στην υβριδική εποχή επιβαλλόταν να χαρακτηρίζεται από ένα
είδους διαφορετικότητας. Έτσι, η έκδοση του λανσαρίσματος και στα
δύο μοντέλα ονομάζεται «Launch Edition» και ξεχωρίζει από το
«Dewprop Green» χρώμα. Παράλληλα, ευδιάκριτα είναι τα
χαρακτηριστικά Hybrid στο πίσω μέρος που φανερώνουν την ταυτότητα
του, αλλά και το λογότυπο «H» στη μεσαία κολώνα. Ο οικολογικός
χαρακτήρας και των δύο μοντέλων αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο από
το γεγονός ότι οι επενδύσεις των καθισμάτων είναι κατασκευασμένες
από ένα συνθετικό ύφασμα που κατασκευάζεται από ανακυκλωμένο
πλαστικό. Το οποίο μάλιστα προέρχεται κατά 10% από τη θάλασσα και
90% από τη στεριά.
Και στις δύο περιπτώσεις σχεδιαστικές παρεμβάσεις δεν υπάρχουν,
εξαιρώντας φυσικά τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την έκδοση «Launch
Edition» που προαναφέραμε. Στην Μπολόνια είχαμε τη δυνατότητα να
οδηγήσουμε και τις δύο υβριδικές προτάσεις της Fiat και μάλιστα σε
αστικό περιβάλλον. Στοιχείο που μας βοήθησε να εντοπίσουμε τα
προτερήματα του νέου συστήματος. Και στα δύο αμαξώματα, αυτό που
διαπιστώνεις άμεσα είναι το χαμηλό επίπεδο θορύβου και η απουσία
κραδασμών από τον κινητήρα. Η παρουσία του γίνεται αισθητή αρκετά
ψηλά και συγκεκριμένα μετά τις 4.000 σ.α.λ., περιοχή στην οποία
δύσκολα θα βρίσκεται το 3κύλινδρο σύνολο μέσα στην πόλη. Σίγουρα,
δεν σε κερδίζει με τη δύναμη και τη ροπή του, αλλά αποδεικνύεται
εξαιρετικά ελαστικός. Σε κάθε περίπτωση η γραμμική του λειτουργία
είναι σαφώς καλύτερη σε σχέση με τον κινητήρα των 1.200 κ.εκ. που
αντικαθιστά. Όσον αφορά την υβριδική του λειτουργία, η παρουσία του
ηλεκτροκινητήρα δεν γίνεται αντιληπτή στην πόλη, αλλά μόνο στο
coasting κάτω από 30 χλμ./ώρα με το κιβώτιο στη νεκρά. Όσο είχαμε
στη διάθεση μας και τα δύο μοντέλα, η κατανάλωση κυμάνθηκε στα 5,4
λ./100 χλμ., αλλά είναι βέβαιο ότι μόλις συνηθίσεις τη διαδικασία,
και παράλληλα ακολουθήσεις τις σχετικές ενδείξεις – συμβουλές στον
πίνακα οργάνων, εύκολα μπορεί να μειωθεί ακόμα περισσότερο.
Όσον αφορά τα γενικότερα τους χαρακτηριστικά, αμφότερα εξακολουθούν
να διακρίνονται για τα στοιχεία που τα καθιέρωσαν στην κατηγορία.
Το 500 συνδυάζει τη διαφορετικότητα και το στυλ, ξεδιπλώνοντας τις
αρετές του στην πόλη. Άνετο, μικρό σε μέγεθος και ευέλικτο, αλλά με
πιο σφικτή ρύθμιση στην ανάρτηση ικανοποιώντας και όσους
περισσότερο ανήσυχους. Το Panda από την πλευρά του εξακολουθεί να
είναι ένα απόλυτα πρακτικό αυτοκίνητο πόλης, άνετο και μάλιστα από
την εποχή «Cross» μπορεί να χαρακτηριστεί επίκαιρο και φρέσκο.
Δεν είναι μυστικό ότι η Fiat με τις υβριδικές εκδόσεις των δύο
δημοφιλών μοντέλων της κάνει ένα πρώτο μικρό βήμα στη νέα εποχή. Τα
πλεονεκτήματα σε επίπεδο κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων είναι
εμφανή, με τα δύο μοντέλα να εξακολουθούν να διατηρούν τα
πλεονέκτημα που τα έχουν καθιερώσει στην κατηγορία. Σημείο κλειδί,
όμως, παραμένει το κόστος. Αν οι ισχυρισμοί των Ιταλών πως θέλουν
να παραμείνει προσιτό σε μεγάλο εύρος του αγοραστικού κοινού
επαληθευτούν, τότε είναι δεδομένο πως και τα δύο ιταλικά
εμβληματικά μοντέλα θα εξακολουθούν να αποτελούν τις κορυφαίες
προτάσεις στην κατηγορία. Συνδυάζοντας υβριδικό χαρακτήρα,
βελτιωμένη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων σύμφωνες με τα νέα αυστηρά
ευρωπαϊκά όρια. Και για όσους επιθυμούν το κάτι παραπάνω, λίγη
υπομονή μέχρι την έκθεση της Γενεύης. Οπότε και θα παρουσιαστεί η
αμιγώς ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500 με αυτονομία μεγαλύτερη των
200 χιλιομέτρων. Τιμές για τα 500 και Panda Hybrid θα ανακοινωθούν
μέσα στο Φεβρουάριο, ενώ στη χώρα μας αναμένεται τις αρχές του
επόμενου μήνα.